Άγγελος Δερλώπας: «Το coaching δημιουργεί τις συνθήκες για δράσεις»

«Οι βασικοί άξονες που αποτιμάται η αξία μιας ομάδας είναι η παραγωγικότητα και η θετικότητα».

Άγγελος Δερλώπας

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Ο Άγγελος Δερλώπας είναι διαπιστευμένος, βραβευμένος και πρωτοπόρος επαγγελματίας του coaching στην Ελλάδα, εκπαιδευτής, μέντορας και επόπτης για coaches.

Έχοντας διανύσει 30ετή πορεία στις επιχειρήσεις με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και στην Ψυχολογία, ίδρυσε την Positivity Coaching, που αναλαμβάνει αποκλειστικές συνεργασίες με τους κορυφαίους του χώρου παγκοσμίως και προσφέρει πιστοποιημένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες, προγράμματα mentoring και ατομικές συνεδρίες. Πρόσφατα οργάνωσε συνέδριο στο Μέγαρο Μουσικής με προσκεκλημένη ομιλήτρια την Liz Hall, βραβευμένη δημοσιογράφο, coach, συγγραφέα και εκδότη του παγκοσμίου φήμης περιοδικού «Coaching at Work». Θέλοντας να μάθουμε τα οφέλη του coaching, μιλήσαμε μαζί του…

– Μιλήστε μας για το εταιρικό coaching. Τι σημαίνει αυτό;

Το εταιρικό ή corporate coaching αφορά στους τρόπους που θα επιτευχθούν οι οργανωσιακοί στόχοι. Αυτό απαιτεί συνήθως ένα μείγμα από coaching στελεχών και ομαδικές συνεδρίες με απώτερο στόχο τη δημιουργία μιας κουλτούρας coaching. H κoυλτούρα coaching αφορά στη δημιουργία γόνιμης νοοτροπίας σε όλους τους εργαζόμενους, τέτοιας που να αλλάξει τον τρόπο που σχετίζονται, δημιουργούν αποτελέσματα και παράγουν αξία για τους τελικούς αποδέκτες των προϊόντων της εργασίας τους. Ο γενικότερος στόχος της παρέμβασης είναι η διάχυση ενός νέου τρόπου επικοινωνίας, στοχοθεσίας, συμπεριφοράς και λογοδοσίας που σκοπό έχει τη συνεχή βελτίωση μέσω της γόνιμης διαχείρισης της αλλαγής.

Για την εμπέδωση μιας τέτοιας κουλτούρας χρειάζεται μεγαλύτερης κλίμακας επιχειρησιακή παρέμβαση από ένα απλό εταιρικό coaching. Να σημειώσουμε ταυτόχρονα ότι ικανότητες για εταιρικό coaching, ομαδικό coaching κ.λ.π. (το οποίο πολλοί συγχέουν με το team building, αν και το δεύτερο είναι κάτι αρκετά μικρότερο από το team coaching) έχουν πραγματικά λίγοι. Οι επαγγελματίες coaches που είναι ικανοί για αυτό, συγκεντρώνουν πολύ μεγαλύτερη εμπειρία, γνώσεις και ικανότητες από έναν ικανό life coach, ανεξαρτήτως εκπαίδευσης και τυπικής διαπίστευσης.

positivity group

– Γιατί θεωρείτε ότι είναι απαραίτητο στο σύγχρονο επιχειρηματικό σκηνικό;

Το coaching δεν αφορά στη δημιουργία συνθηκών συζήτησης ή συνθηκών επούλωσης. Το coaching δημιουργεί τις συνθήκες για δράσεις. Οι βασικοί άξονες που αποτιμάται η αξία μιας ομάδας είναι η παραγωγικότητα και η θετικότητα. Η coaching συζήτηση, λοιπόν, στοχεύει σε στόχους και στρατηγικές, σε εναρμόνιση, λογοδοσία, ανεύρεση πόρων, δημιουργία συνθηκών που χρειάζονται για τη λήψη αποφάσεων και την ανάδειξη της ηγεσίας ομάδας.

Παράλληλα, γίνεται καταλύτης για την δημιουργία κλίματος αισιοδοξίας, εμπιστοσύνης, σεβασμού, εποικοδομητικής επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, συντροφικότητας και εκτίμησης της ετερότητας. Mερικές ομάδες δουλεύουν σκληρά, περνάνε καλά και φέρνουν αποτελέσματα. Άλλες ομάδες είναι μίζερες και αναποτελεσματικές, παρότι όλα τα μέλη της ομάδας δουλεύουν περισσότερο από το κανονικό. Τι είναι αυτό που συμβαίνει; Όταν η ομάδα διοικείται με τρόπο coaching, τα αποτελέσματα γίνονται εξαιρετικά και παράλληλα αναπτύσσεται και η ομάδα.

«Προτεραιότητα η συνεργασία και η αποδοτικότητα μέσα στην ομάδα»

Tο coaching δημιουργεί διεισδυτικές και εστιασμένες συζητήσεις οι οποίες βοηθούν τα μέλη της ομάδας να βιώσουν μια δυναμική μετακίνηση στον τρόπο σκέψης τους, να ευθυγραμμίσουν την πρόθεσή τους με δράση και να ενεργήσουν αποφασιστικά προς το επιθυμητό αποτέλεσμα.

– Θα θέλατε να μας δώσετε ένα παράδειγμα επιχείρησης;

Ένα παράδειγμα αφορά σε μια επιχείρηση που ήθελα να βρει λύση για τη συχνή αποχώρηση σημαντικών υπαλλήλων και στελεχών της. Η διευθυντική ομάδα οδηγήθηκε στη διαπίστωση ότι δεν είχε την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τις συνθήκες και να προβλέπει την αποχώρηση πριν συμβεί, ώστε να έχει ευχέρεια στις κινήσεις της. Κρίθηκε, λοιπόν, αναγκαίο να αναπτύξει τέτοιες δεξιότητες προκειμένου να βελτιώσει την επικοινωνία της.

Στην πορεία έγινε κατανοητό ότι η βελτίωση δεξιοτήτων επικοινωνίας δεν θα είχαν κανένα αποτέλεσμα δεδομένου ότι δεν ήταν κοινώς συμφωνημένο ποιο θα έπρεπε να ήταν το περιεχόμενο της επικοινωνίας προς τους αποδέκτες. Ο καθορισμός αυτού του περιεχομένου θα έπρεπε να ακολουθήσει μία ουσιαστική συζήτηση της διευθυντικής ομάδας για το ποιες είναι οι αξίες της επιχείρησης. Εδώ, λοιπόν, επιβεβαιώθηκε αυτό που λέμε ότι με το coaching βοηθάμε τον πελάτη με την ποιότητα της σκέψης του. Οι ερωτήσεις μας προσφέρουν τα κριτήρια που ο πελάτης έχει ανάγκη να απαντήσει προκειμένου να οδηγηθεί σε αποφάσεις και δράσεις.

– Τι έχετε να πείτε σε αυτούς που θα σας έλεγαν ότι στο παρελθόν δεν υφίστατο το εταιρικό coaching κι όμως οι εταιρείες αναπτύσσονταν. Μήπως είναι απλά της μόδας;

Επίσης, κάποτε δεν υπήρχαν τηλέφωνα, fax ή το internet. Κάποιος είπε κάποτε ότι είναι μόδα. Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Από τότε έχουν μεσολαβήσει πολλά. Επαγγελματικές πιστοποιήσεις, ακαδημαϊκά προγράμματα, εργασιακές εφαρμογές και ανάπτυξη του coaching σε όλο τον κόσμο, η οποία ακόμα συνεχίζεται.

Άρα, είναι πλέον μια παγκόσμια υπόθεση που απαντά στην ανάγκη των ανθρώπων και των οργανισμών να εξελίσσονται, δημιουργώντας καλύτερες συνθήκες δραστηριοποίησης. Το coaching οδηγεί σε μια αναπτυξιακή νοοτροπία που δέχεται τις προκλήσεις και τις ενσωματώνει σαν μέσο ενίσχυσης των προσωπικών και επαγγελματικών στόχων. Στην Ελλάδα πλέον αναπτύσσεται ωφελώντας τη ζωή όλων μας όσο και των οργανισμών του ιδιωτικού, του δημόσιου αλλά και του τρίτου τομέα, αυτού που αφορά στις κοινωφελείς δράσεις, που τόσο έχουμε ανάγκη.

«Αν δεν φροντίσεις την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού καμία στρατηγική δεν είναι εγγυημένη»

– Στις ελληνικές εταιρείες δεν εφαρμόζεται συνήθως αυτή η πρακτική. θα θέλατε να το σχολιάσετε;

Δυστυχώς, κάποιοι ακόμα ακολουθούν τα πρότυπα του ’70, όπου τη θέση του προσωπάρχη, όπως τον έλεγαν τότε, επάνδρωναν απόστρατοι αξιωματικοί. Όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει και το coaching έχει εισβάλει και στο στρατό. Η τεχνική του μαστίγιου -καρότου δεν δουλεύει πλέον.

Ακόμα και όταν φέρνει αποτελέσματα αυτά δεν είναι βιώσιμα και δημιουργούν αποχωρήσεις προσωπικού και έλλειμμα κουλτούρας οργανισμού. Οι σύγχρονες έρευνες στον ακαδημαϊκό και στον επιχειρηματικό κόσμο δείχνουν ότι ο ηγέτης πρέπει να εστιάζει στη νοοτροπία και στις αξίες, στη συναισθηματική νοημοσύνη, στη διαχείριση της αλλαγής, στο coaching, στην εποικοδομητική ανατροφοδότηση και στη λήψη αποφάσεων.

– Με ποια κριτήρια καθορίζεται ο χρόνος που χρειάζεται μια εταιρεία τις υπηρεσίες του coach;

Ο χρόνος είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και υπάρχει πάντα ένα συγκεκριμένο πλάνο κατά τη θεμελίωση της συμφωνίας. Ας μη γελιόμαστε όμως, αναλόγως μεγέθους του οργανισμού, οι πρώτες χειροπιαστές αποδείξεις θα φανούν στους πρώτους τρεις με δώδεκα μήνες.

– Μια εταιρεία που δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα γιατί να επιλέξει να κάνει εταιρικό coaching και να μην προβεί σε άλλες πρακτικές, για παράδειγμα μείωση λειτουργικών εξόδων ή απολύσεις;

Η μείωση λειτουργικών εξόδων είναι η στρατηγική του παρονομαστή. Η ανάπτυξη έρχεται από τη στρατηγική του αριθμητή. Ο Peter Drucker, γκουρού του μάνατζμεντ, είχε πει «Η κουλτούρα τρώει τη στρατηγική για πρωινό». Αν δεν φροντίσεις την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού καμία στρατηγική δεν είναι εγγυημένη.

– Πιστεύετε ότι στο ελληνικό δημόσιο θα είχε εφαρμογή αυτή η πρακτική;

Βεβαίως! Εξάλλου ηγήθηκα ομάδας επαγγελματιών που σχεδίασαν εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο coaching, το οποίο αναπτύχθηκε για το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) εισάγοντας έτσι, για πρώτη φορά, το coaching στον δημόσιο τομέα. Η υλοποίηση του προγράμματος είχε εξαιρετική υποδοχή και το feedback από την εφαρμογή του στις υπηρεσίες των εκπαιδευομένων υπερέβη τις προσδοκίες μας.

– Τα αποτελέσματά σας μετρώνται σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εταιρείας;

Μετρώνται με απολύτως σαφείς και προσυμφωνημένους τρόπους, στη διαδικασία καθορισμού των οποίων ο πελάτης έχει ρόλο ευθύνης. Πέραν τούτου, υπάρχουν στην ευχέρειά μας μέθοδοι και εργαλεία όπως το 360, τα οποία μας επιτρέπουν να μετρήσουμε την απόδοση της επένδυσης (ROI). Οι διεθνείς έρευνες δείχνουν ότι το ROI από προγράμματα coaching είναι πάντα πολύ μεγάλο.

– Μιλήστε μας και για το life coaching. Είναι σαν να πηγαίνει κάποιος στον ψυχολόγο;

To αντίθετο. Είναι σαν να φεύγει κάποιος από τον ψυχολόγο. Είναι στη συμβολή κατανόησης και δράσης. Όταν ο άνθρωπος παίρνει όλη την ευθύνη και αρχίσει πλέον να αποφασίζει με υπευθυνότητα, πρωτοβουλία και όραμα για τη ζωή του. Αλλάζει την πραγματικότητα ένα βήμα τη φορά. Και αυτό το πετυχαίνει με τον coach δημιουργώντας νέες συμπεριφορές και στόχους. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν ανάγκη πρώτα τη θεραπεία. Όταν ολοκληρωθεί αυτός ο κύκλος, μπορούν να βγουν σε δράσεις μέσα από το coaching. Αυτό επιβεβαιώνεται από τους ψυχολόγους που έρχονται να εκπαιδευτούν στο coaching και από εκείνους που παραπέμπουν τους πελάτες τους στο coaching. Η ζωή ξεκινά από εδώ.

– Οι υπάλληλοι των εταιρειών που χρησιμοποιούν το business coaching, γίνονται και καλύτεροι άνθρωποι στην καθημερινή τους ζωή;

Αν και δεν είναι ζητούμενο, δεν αποκλείεται. Επειδή προτεραιότητα έχει να αναπτυχθούν σε ό,τι αφορά τη συνεργασία και αποδοτικότητα τους μέσα στην ομάδα ή μέσα στην επιχείρηση. Άρα εστιάζουμε στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με τα παραπάνω και όχι με το τι κάνουν στην προσωπική τους ζωή.

Επίσης εστιάζουμε σε στοιχεία της προσωπικότητάς τους που επιδρούν στην αποτελεσματικότητά τους στην επιχείρηση. Συχνότερα απ’  ότι το αντίθετο, η ανάπτυξη στους παραπάνω τομείς δίνει ευκαιρίες ανάπτυξης και στον προσωπικό τομέα. Όμως η πλαισίωση αφορά το πρώτο, καθώς η ανάπτυξη σχετίζεται με συμπεριφορές και δράσεις εντός του ζητούμενου και όχι για κάτι αόριστο και αδόμητο.

* Περισσότερες πληροφορίες: positivity.gr