Ανδρονίκη Χειλά: Αέναη πορεία στο φως

Η εικαστικός Ανδρονίκη Χειλά μας μιλά για τη νέα της δουλειά

Ανδρονίκη Χειλά

Ταλαντούχα καλλιτέχνις με δυνατή, προσωπική εικαστική γλώσσα, η Ανδρονίκη Χειλά, που έχει ζήσει και εργαστεί στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στη Γερμανία τα τελευταία πέντε χρόνια, επέστρεψε δριμύτερη φέτος στην Ελλάδα και παρουσιάζει τη νέα της δουλειά που έχει τίτλο «Εἰς…» στο i-D ProjectArt από την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου.

Ένας χώρος που δίνει βήμα σε φερέλπιδες νέους δημιουργούς με τη σφραγίδα της Μαρίας Ξανθάκου, που έχει την οργάνωση και επιμέλεια της έκθεσης, και της ιδρύτριας του χώρου Ειρήνης Ντέρου. Λίγο πριν τα νέα της έργα συναντήσουν το κοινό η Ανδρονίκη Χειλά μας μίλησε γι’ αυτή τη νέα της εικαστική δημιουργία που αποτελεί πρόταση.

Sanatorio, 80×100εκ., λάδι σε μουσαμά

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

-Τι όμως σημαίνει ο τίτλος της έκθεσης «Εἰς…»;

-Το «Εἰς…» έχει να κάνει με την πρόθεσή μας. Προσδίδει θετική στάση, αναφέρεται στην αναζήτηση, στην αέναη πορεία προς το φως. Αν θέλεις να ζήσεις, θα ζήσεις. Αν θέλεις να βγεις στο φως, θα βγεις. Ο ίδιος μας ο εαυτός, σε ανοδική πορεία, συνοδευόμενος από όλες τις εκφάνσεις της ζωής, διανύοντας τον δρόμο για το φως, την καθαρότητα της ψυχής. Μ’ ένα αίσθημα γαλήνης και ενεργητικότητας.

Αυτή η σειρά έργων έχει να κάνει με τον ψυχισμό μας, είναι μια μαρτυρία του φυσικού μας καθήκοντος για ζωή παλεύοντας με αγωνιώδη τρόπο να ερμηνεύσουμε τη φυσική μας κατάληξη. Με απασχολεί η διαρκής αναζήτηση που συντελείται μέσα εσωτερικές διαδρομές.

Εις, 50×40εκ., λάδι σε μουσαμά

-Ποιο είναι το μήνυμα αυτής της έκθεσης στο κοινό;

-Προέρχεται και αυτό από τον τίτλο της έκθεσης. Το «Εἰς…» έχει να κάνει ακόμα με τη διάθεσή μας να συνυπάρχουμε, να συμμετέχουμε, να μοιραζόμαστε. Έχει να κάνει με τον χώρο, με τον χρόνο, έχει διάρκεια. Συνδέεται με τη διάθεσή μας να διατυπώσουμε ευχή. Στο σύνολό της η δουλειά αυτή αποτελεί μία εσωτερική εικαστική πρόταση, με στόχο την αλληλεπίδραση δεσμών, οραμάτων, με τη χρήση της φαντασίας και του ονείρου. Στην ουσία είναι μια πρόταση αλληλεπίδρασης με το φιλότεχνο κοινό, το μυημένο και το μη μυημένο. Είναι όλοι ευπρόσδεκτοι σε αυτή την έκθεση.

 

Φυγείν, 40×30εκ., λάδι σε μουσαμά

-Πώς θα χαρακτηρίζατε την εικαστική γραφή σας;

-Θα έλεγα ότι πρόκειται για μια έντονα χειρονομιακή γραφή που διαθέτει πολλά εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Μια γραφή που προσωποποιεί το συναίσθημά μας με αφαιρετική ματιά. Στόχος μου είναι αντιμετωπίζοντας τους όποιους φόβους μας να οδηγηθούμε στην κάθαρση ώστε το κοινό να λάβει μηνύματα αισιοδοξίας.

-Ο άνθρωπος τι θέση έχει στη δουλειά σας;

-Ο άνθρωπος ενυπάρχει πάντα στο έργο μου ως μια ρευστή, αδιόρατη μορφή, που μπορεί να πάρει πολλές και διαφορετικές εκφράσεις. Με συγκινούν πάντα ο άνθρωπος και οι ανθρώπινες σχέσεις. Ο εσωτερικός κόσμος του, το πώς δρα σε σχέση με τον συνάνθρωπο και την παρουσία του στον χώρο. Θεωρώ ότι όλα είναι σχετικά άρα και η στάση μας, τα θέλω, οι πράξεις μας, τα συναισθήματά μας, ενεργοποιούνται, εκφράζονται, εξελίσσονται σε σχέση με το περιβάλλον, τον συνάνθρωπο.

-Και η φύση;

-Υπάρχει παντού στη δουλειά μου. Είναι η απόλυτη πηγή έμπνευσης. Πιστεύω στον ανθρωπομορφισμό της φύσης, ο οποίος συχνά αποτελεί πηγή έμπνευσης για εμένα. Είναι η ώρα που ένα δέντρο, ένας βράχος, ένα κομμάτι θάλασσας, μια φέτα ουρανού και γης αποκτούν ανθρώπινα χαρακτηριστικά, μεταφέρουν βλέμματα, ακούσματα, γεύσεις και αισθήσεις. Είναι περίεργο ίσως, αλλά εμένα μου συμβαίνει πολύ συχνά να προσωποποιείται μπροστά στα μάτια μου η φύση. Γι’ αυτό και προσπαθώ να έχω στα έργα μου μια διπλή οπτική, την ίδια στιγμή που ένα μέρος είναι αυτοτελές να αποτελεί ταυτόχρονα και μέρος ενός άλλου σχήματος, ως επί το πλείστον προσώπου, προσπαθώντας να εκφράσω συναισθήματα που υπάρχουν, όμως αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, άρα σαν να είναι μονίμως και διαρκώς μεταβλητά, ίσως και ασταθή… Είναι η στιγμή που ξεπροβάλλει ένα πρόσωπο, μια φιγούρα, για να δώσει μορφή στον περιβάλλοντα χώρο…

-Ζήσατε τα τελευταία πέντε χρόνια στη Γερμανία. Τι έχετε να πείτε για την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα πριν και μετά την παραμονή σας στο εξωτερικό;

-Και πριν από την κρίση δεν ήταν τόσο διαφορετικά τα πράγματα. Απλά, κάποιοι που μπορούσαν επένδυαν παραπάνω. Είναι ούτως ή άλλως μικρό το ποσοστό εκείνων που αγοράζουν τέχνη. Το κοινό που ασχολείται με την τέχνη στην Ελλάδα είναι μικρότερο σε σχέση με το εξωτερικό. Βέβαια, υπάρχει διαφορά στην αγορά της τέχνης. Ήταν πολύ καλύτερα το 2006-7, ενώ είχαμε μεγάλη πτώση το 2010-2012. Στη συνέχεια έφυγα για το Βερολίνο, όπου έμεινα πέντε χρόνια. Στο εξωτερικό η αγορά είναι καλύτερη και ο καλλιτέχνης μπορεί να διαμορφώσει υψηλότερες τιμές. Ωστόσο, η αγορά του εξωτερικού έχει κορεστεί.

Δεν γίνονται πλέον τόσες πωλήσεις. Επιστρέφοντας βρήκα την ελληνική αγορά σε καλύτερο σημείο απ’ ότι την άφησα το 2012-13. Οφείλουμε να στηρίζουμε την ελληνική αγορά και πλέον κι εγώ θα βρίσκομαι περισσότερο στην Ελλάδα, χωρίς να κόψω απόλυτα την επαφή μου με το εξωτερικό.

Πνοή, 100×70εκ., λάδι σε μουσαμά

Info:

Ανδρονίκη Χειλά «Εἰς…» («In to it») Εγκαίνια έκθεσης: Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018, 19:0. Διάρκεια έκθεσης έως τις 20 Οκτωβρίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00 -19:00. Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00 iD ProjectArt: Κανάρη 12, Κολωνάκι, 10674

Who is who

Η Ανδρονίκη Χειλά σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, με δάσκαλο τον Χρόνη Μπότσογλου, από το 2001 μέχρι 2006. Παράλληλα, παρακολούθησε αγιογραφία, νωπογραφία με τον Παύλο Σάμιο και ψηφιδωτό με τη Δάφνη Αγγελίδου. Φοίτησε με υποτροφία Erasmus-Socrates στην ΑΣΚΤ της Βαρκελώνης, κοντά στον Μ. Quilez (2004-2005). Σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης στη Σχολή Πετρά και έκανε την πρακτική της στην Α’ Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού. Εν συνεχεία παρακολούθησε μαθήματα αγιογραφίας με τον Βασίλη Κοκοράκη, για τέσσερα συνεχή έτη.

Ζει στο Βερολίνο και είναι μέλος του καλλιτεχνικού οργανισμού Metallwerkstatt Tacheles, στο Βερολίνο.

Είναι συνδημιουργός του Metal Workshop Tacheles, στο Lilienkulturgarten, στο Βερολίνο, από τον Ιούνιο του 2013.

Έργα της υπάρχουν στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Γουλανδρή και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews. Φύλλο 22/9/2018.