Art | Artists Diaries – Βούλα Φερεντίνου: Το έργο του René Magritte “The Lovers” θα περιέγραφε την παρούσα κατάστασή

X-ray Vision

The Art | Artists’ Diaries

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η τέχνη, όπως ομόφωνα δέχονται οι άνθρωποί της, είναι αυτή που πλήττεται πρώτη και ανακάμπτει τελευταία σε περιόδους κρίσης. Πόσο μάλλον μέσα από μία μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που αναμένεται, μετά από μία παγκόσμια πανδημία με άγνωστη ημερομηνία λήξης.

Χώροι τέχνης, όπως τα μουσεία, οι πινακοθήκες και οι γκαλερί, αναγκάζονται να αναστείλουν τη λειτουργία τους, για χρονικό διάστημα του οποίου όχι μόνο δεν γνωρίζουν τη διάρκεια, αλλά ούτε καν, το αν και πότε θα υπάρξει επιστροφή σε οποιαδήποτε μορφή κανονικότητας. Η αγορά της τέχνης έχει “παγώσει” και περιμένει με αγωνία τις εξελίξεις. Μέχρι στιγμής, ο τρόπος με τον συνεχίζεται η επικοινωνία των εκθέσεων, αλλά και της τέχνης γενικότερα,  είναι μόνο μέσα από το internet και τις εφαρμογές του. Είναι μάλιστα, αξιοθαύμαστος ο αριθμός των επισκεπτών στις σελίδες των μεγάλων μουσείων που προσφέρουν εντυπωσιακές virtual περιηγήσεις στις αίθουσές τους, αλλά και σε θεατρικές παραστάσεις και μουσικά δρώμενα που προσφέρονται απλόχερα, μέσα από το διαδίκτυο, αυτό τον καιρό της κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Seduction

Τι γίνεται, όμως με τους υπόλοιπους χώρους τέχνης και πως θα συνεχίσουν να λειτουργούν, μιας και ένα μεγάλο μέρος της επιτυχημένης λειτουργίας τους βασίζεται στην προσωπική επαφή με το κοινό τους;

Υπάρχουν στοιχεία που προκύπτουν από πρόσφατες μελέτες που σίγουρα δεν προμηνύουν ένα ευοίωνο μέλλον, σε παγκόσμιο μάλιστα επίπεδο, αλλά και προβλέψεις για το “κλείσιμο” πολλών, ιδίως των μικρότερων, χώρων τέχνης, που δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν, όλα αυτά που έπονται.

Μέσα από την ενότητα “The Art | Artists Diaries” θα φιλοξενούνται συνεντεύξεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (εικαστικούς, μουσικούς, χορευτές, ηθοποιούς, κλπ), γκαλερίστες, επιμελητές και γενικότερα ανθρώπων που κινούνται στο χώρο της τέχνης και θα λειτουργούν σχολιαστικά, μέσα από τις ίδιες ερωτήσεις και ανάλογα με τις εξελίξεις, στην όλη ιδιαιτερότητα της κατάστασης που αφορά την τέχνη.

…at least I’m all ears!

– Η τέχνη στα χρόνια της πανδημίας. Με ποιο τρόπο επηρεάζεται η τέχνη;

-Η πανδημία πλήττει και την τέχνη. Η επιβολή της καραντίνας, η κοινωνική αποστασιοποίηση, η ακύρωση της επιλογής, η συρρίκνωση της οπτικής,  η ελαχιστοποίηση της εμπειρίας και κυρίως η κυριαρχία του φόβου, είναι καταστάσεις που επηρεάζουν την ελεύθερη έκφραση και ανάπτυξη της τέχνης. Όμως, από την άλλη, η τέχνη είναι ανάγκη και έτσι θα συνεχίσει να πορεύεται.

– Τέχνη | Καλλιτέχνες. Ποια θα είναι η επόμενη ημέρα;

-Η κρίσιμη αυτή στιγμή είναι μια μετάβαση σε κάτι νέο που δεν το γνωρίζουμε ακριβώς ακόμα. Αυτό μπορεί να σημαίνει  ότι κάποια πράγματα καταργούνται ή περιορίζονται, αλλά μπορεί κάποια άλλα να αναδυθούν, όπως η κοινωνική αλληλεγγύη. Οι καλλιτέχνες έχουν την ευκαιρία να εκμεταλευτούν τη συγκυρία, να γίνουν κομμάτι της συλλογικής δυναμικής που αυτή την στιγμή αναπτύσσεται.

– Η αγορά της τέχνης θα επηρεασθεί; Πόσο και πως;

Τα πράγματα, δείχνουν ότι η αγορά τέχνης θα υποστεί οικονομικό πλήγμα, αλλά πιστεύω ότι η κρίση έχει ξεκινήσει και πριν την πανδημία. Ας είμαστε αισιόδοξοι, να είναι μια επίσπευση για αλλαγές επί της ουσίας.

Miss the Point

– Τέχνη | Τεχνολογία. Ποιος θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία, αλλά και στην αγορά της τέχνης;

-Η τεχνολογία πέρασε σε άλλη εποχή και έγινε το απόλυτο μέσο και το απόλυτο μήνυμα. Σίγουρα θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος της στην αγορά της τέχνης από εδώ και πέρα.

– Τέχνη | Κοινωνική Απόσταση. Πως μπορεί να λειτουργήσει η τέχνη με κανόνες κοινωνικής απόστασης;

Η τέχνη λειτουργεί άμεσα, με την επαφή, μέσα από το βίωμα και την εμπειρία. Σε συνθήκες κοινωνικής απόστασης δημιουργήθηκε έντονα η επιθυμία να νιώσει κανείς, όσα απαγορεύτηκαν ή περιορίστηκαν. Μέσα σε αυτά και η τέχνη. Τη λύση, έδωσε η τεχνολογία μέσω του υψηλού επιπέδου εικονικής περιήγησης, ώστε να έρθει το κοινό σε επαφή με τα έργα.

New Homeless

– Ποιο γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επιλέγατε για να περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση και γιατί;

-Το πρώτο, που αμέσως ανακαλεί η μνήμη είναι το έργο του René Magritte, The Lovers, το οποίο βέβαια το είδαμε όλοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και με πολλές παραλλαγές. Από τη σύγχρονη σκηνή της τέχνης υπάρχουν αρκετά έργα, αλλά θα επέλεγα το δωμάτιο του Antony Gormley, Blind Light, γιατί είχα την ευκαιρία να το ζήσω από κοντά και ακόμα θυμάμαι …το συναίσθημα.. το οποίο εκφράζει αυτό που ζούμε.

– Η ιστορία, μέχρι σήμερα, έχει δείξει πως η τέχνη επιβιώνει ακόμη και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Θα συμβεί το ίδιο και τώρα;

Αυτό είναι αλήθεια αφού για παράδειγμα μεγάλα κινήματα προέκυψαν μετά από πολέμους .. πιστεύω ότι όλη αυτή η αναταραχή και η καινούργια εμπειρία θα τροφοδοτήσει την έμπνευση για νέα πράγματα στην τέχνη.

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα

H Βούλα Παρασκευή Φερεντίνου είναι εικαστικός και εικονογράφος, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Έχει πτυχίο Πολιτικών Επιστημών, πτυχίο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών με κατεύθυνση τη ζωγραφική (άριστα) και μεταπτυχιακό στο Communication Design από το Central Saint Martins College of Art and Design του Λονδίνου. Παρακολούθησε επίσης τα εργαστήρια των Γραφικών Τεχνών, Φωτογραφίας, Γλυπτικής και Πολυμέσων της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Έλαβε τιμητική υποτροφία και βραβείο προγράμματος από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Έχει ασχοληθεί συστηματικά με τις γραφικές τέχνες και τη φωτογραφία και έχει εικονογραφήσει εξώφυλλα βιβλίων και cd και παράλληλα έχει δημιουργήσει σκηνικά και αφίσες. Έχει πραγματοποίησει μία ατομική έκθεση και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και projects στην Ελλάδα και το εξωτερικό.