Δημοπρασίες της περασμένης χρονιάς και τιμές ρεκόρ

Περιμένοντας να κλείσει εικαστικά το 2019, αλλά και τις εκπλήξεις που θα προκύψουν μέσα από τις δημοπρασίες μέχρι το τέλος του χρόνου, μπαίνουμε στον πειρασμό, να ρίξουμε τη ματιά μας, στα πιο περιζήτητα έργα της προηγούμενης χρονιάς και όλο αυτό μέσα από τα στοιχεία των μεγάλων οίκων δημοπρασιών της τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Το 2017 είχε κλείσει εντυπωσιακά με την πώληση, από τον οίκο δημοπρασιών Christie’s, στη Νέα Υόρκη, του πιου ακριβού έργου τέχνης που έχει πουληθεί ποτέ σε δημοπρασία και δεν ήταν άλλο από το Salvator Mundi του Leonardo Da Vinci, με την τιμή του να φθάνει στα $450,3 εκ.

Από την άλλη το 2018, δεν έιχε να τίποτε να ζηλέψει, μιας και σημαντικά έργα τέχνης έκαναν την εμφάνισή τους, προκαλώντας το ενδιαφέρον των συλλεκτών και άλλαξαν ιδιοκτήτη με την καταβολή καθόλου ευκαταφρόνητων ποσών.

Amaedeo Modigliani, Nu Couche,1917 May 2018 Sotheby’s

Πρώτο και ακριβότερο, το έργο του Amedeo Modigliani με τον περιγραφικότατο τίτλο Nu couché (1917), γίνεται το καινούριο απόκτημα άγνωστου ιδιοκτήτη, μιας και οι Sotheby’s σεβάστηκαν την επιθυμία του, να μην γίνει γνωστή η ταυτότητά του.

Ανάμεσα στα highlights βρέθηκαν ένα έργο του Edward Hopper, αλλά και ένα του David Hockney

Το γυμνό μισοξαπλωμένο κορίτσι του διάσημου ζωγράφου, έργο που θεωρείται ένα από τα αριστουργήματά του, καταφέρνει να πουληθεί στην τιμή των $157,2 εκ. με τιμή εκκίνησης τα $125 εκ., τον Μάιο του 2018.

Ανάμεσα στα highlights βρέθηκαν ένα έργο του Edward Hopper, αλλά και ένα του David Hockney. Μάλιστα, το έργο του Hockney κατάφερε να κερδίσει το τίτλο του πιο ακριβοπληρωμένου, για καλλιτέχνη που βρίσκεται εν ζωή. Μιλάμε για το γνωστό έργο του, με τίτλο Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), 1972, διστάσεων 2,1 x 3 m. Δημοπρατήθηκε στη Νέα Υόρκη από τον Οίκο Christie’s και η τελική του τιμή έφθασε τα $90,3 εκ.

David Hokney, Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), 1972

Οι επίδοξοι “εραστές” του, ήταν δύο και το διεκδίκησαν μέσω τηλεφωνικών προσφορών, για μόλις εννέα λεπτά μέχρι την κατοχύρωση του στον πλειοδότη.

Ένας από τους προηγούμενους κατόχους του ήταν ο δισεκατομμυριούχος David Geffen που το πούλησε το 1995 σε έναν συλλέκτη του οποίου δεν γνωρίζουμε το όνομά του, όπως και του τελευταίου του ιδιοκτήτη. Ο Alex Rotter αντιπρόεδρος στους Christie’s, το χαρακτήρισε σαν ένα από τα αριστουργήματα της σύχρονης τέχνης και συμπλήρωσε πως η λαμπρότητα του David Hockney σαν καλλιτέχνη, είναι πασιφανής σε αυτό το μνημειώδες έργο που ενσωματώνει την αίσθηση του εξιδανικευμένου τοπίου δίπλα στην πισίνα και την τεράστια πολυπλοκότητα που υπάρχει στις ανθρώπινες σχέσεις.

Σε δημοπρασία των Christie’s, τον Νοέμβριο του 2018, πουλήθηκε και το έργο του Edward Hopper “Chop Suey”, 1929, 81.3 x 96.5 cm, στην τιμή των $91,875 εκ., κερδίζοντας τον χαρακτηρισμό του πιου ακριβού έργου της προπολεμικής αμερικανικής τέχνης.

Edward Hopper, Chop Suey, 1929, Christie’s, November 2018

Ο τίτλος του προέρχεται από την καντονέζικη φράση tsap sui, που στην πραγματικότητα σημαίνει “odds and ends” (απομεινάρια). Tα εστιατόρια αυτά, μεχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1920, είχαν γίνει πολύ δημοφιλή ανάμεσα στους εργαζόμενους που τα επέλεγαν για να τσιμπήσουν κάτι.

Η σκηνή στο έργο του Hopper λέγεται πως είναι εμπνευσμένη από δύο τέτοιου είδους εστιατόρια που ο ζωγράφος επισκεπτόταν στη δεκαετία του 1920 και αυτό βασίζεται στο ότι συνήθιζε να αποτυπώνει στα έργα του τις εμπειρίες και τις εικόνες του.

Στη λίστα των ακριβότερων έργων τέχνης και μάλιστα στις πιο υψηλές θέσεις βρίσκονται δύο από τα έργα του Pablo Picasso.

Marc Porter Chairman of christies america with Pablo Picasso’s Fillette a la corbeille fleurie, 1905

To La Fillette a la corbeille fleurie, 154.8 x 66.1 cm, ανήκε στην ανεκτίμητης αξίας συλλογή των David και Peggy Rockefeller και πουλήθηκε σε δημοπρασία των Christie’s της Νέας Υόρκης, στην τιμή των $115 εκ., που είναι η δεύτερη υψηλότερη τιμή σε δημοπρασία για έργο του Picasso. Ο αγοραστής του, συλλέκτης έργων τέχνης David Nahmad, δεν αντιμετώπισε μεγάλη δυσκολία στο να το αποκτήσει μιας και λόγω του θέματός του δεν ήταν λίγοι αυτοί που απέφυγαν να το διεκδικήσουν, χαρακτηρίζοντάς το αμφιλεγόμενο.

To La Fillette a la corbeille fleurie ανήκε στην ανεκτίμητης αξίας συλλογή των David και Peggy Rockefeller και πουλήθηκε σε δημοπρασία των Christie’s της Νέας Υόρκης, στην τιμή των $115 εκ., που είναι η δεύτερη υψηλότερη τιμή σε δημοπρασία για έργο του Picasso

Έχοντας αφήσει πίσω του την “Μπλε” περίοδο της ζωγραφικής του και συνεχίζοντας με τη “Rose”, το ίδιο όμως φτωχός και άσημος, ο Pablo Picasso συναντά στο Παρίσι, την Gertrude Stein και τον αδελφό της Leo, που αγοράζουν τρία από τα “Ροζ” έργα του και ανάμεσά τους το “κορίτσι με το καλάθι με τα λουλούδια” και του δίνεται έτσι η ευκαιρία να κάνει το μεγάλο βήμα στην καριέρα του και να εξελιχθεί στο μεγάλο ζωγράφο που ξέρουμε.

Το δεύτερο έργο του έχει δημιουργηθεί αρκετά χρόνια αργότερα, το 1937, είναι περισσότερο στο ύφος που όλοι αναγνωρίζουμε και οι διαστάσεις του είναι μόλις 55 x 46 cm. Φέρει τον τίτλο Femme au béret et à la robe quadrillée (Marie-Thérèse Walter) και κατάφερε να αποσπάσει $69 εκ., όταν πουλήθηκε από τους Sotheby’s του Λονδίνου, τον Φεβρουάριο του 2018.

Picasso’s Femme au béret et à la robe quadrillée, Sotheby’s 2018

Το έργο δημιουργήθηκε την ίδια χρονιά, με τη μνημειώδη Guernica του και απεικονίζει μία από τις γυναίκες – μούσες του, τη Marie-Thérèse Walter, συγκεντρώνοντας όλο τον πειραματισμό, αλλά και τον έντονο συναισθηματισμό που διακατέχει τα διάσημα γυναικεία πορτραίτα του. Παρατηρούμε πως αν και απεικονίζεται η Marie-Thérèse, τα χαρακτηριστικά της, αποδίδονται με αυτά της Dora Maar, στο πρόσωπο της οποίας είχε ήδη βρει την επόμενη μούσα του.

Δεν γνωρίζουμε ακόμη ακριβώς, ποια θα είναι τα highlights των δημοπρασιών του 2019, μιας και στους λίγους μήνες που μας απομένουν πολλά μπορούν να ανατραπούν.

Ήδη το φθινόπωρο ξεκίνησε δυναμικά με το καινούριο έργο του διαβόητου Banksy, Devolved Parliament, στη δημοπρασία των Sotheby’s, στις 3 Οκτωβρίου και μάλιστα και μάλιστα στην ίδια αίθουσα που πριν έναν περίπου χρόνο, το κοινό έμεινε άφωνο μπροστά στην “καταστροφή” του έργου του!

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην axianews φύλλο 14/9/2019