Κωνσταντίνος Ραφαηλίδης: «Είναι τιμητικό στα μοναχικά μονοπάτια του καλλιτέχνη να είσαι συνοδοιπόρος»

Apolyto creative spot: Εκεί που οι καλλιτέχνες αφήνουν ανεξίτηλο το σημάδι τους

Apolyto creative spot
Κώστας Ραφαηλίδης

Συνέντευξη του ιδιοκτήτη της Apolyto creative spot, Κωνσταντίνου Ραφαηλίδη

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Στην έξοδο 17 της Αττικής οδού, μέσα στην εξοχή στην περιοχή της Κάντζας στην Παλλήνη σε έναν χώρο άνετο, βρίσκεται η Apolyto creative spot. Ένας χώρος γεμάτος έμπνευση, τέχνη και δημιουργία. Πρόκειται για ένα δημιουργικό εργαστήρι που ιδρύθηκε το 1991 και ασχολείται με τη παραγωγή, την έκδοση και τη διακίνηση της Ελληνικής Εικαστικής Τέχνης καθώς και με την αρχιτεκτονική εικαστική της εφαρμογή.

Στα γραφεία της εταιρίας

Από την είσοδο κιόλας, διακρίνει κανείς δημιουργίες διακεκριμένων Ελλήνων καλλιτεχνών να κοσμούν τους χώρους υποδοχής και παραγωγής. Με νέες τεχνολογικά μεθόδους εκτύπωσης, με βαθιά γνώση και εμπειρία αλλά και με πολύτιμους και διεθνώς καταξιωμένους συνεργάτες, η Apolyto έχει εδραιωθεί ως ένας σύγχρονος δημιουργικός χώρος εφάμιλλος αντίστοιχων Εργαστηρίων, Εκδοτικών Οίκων Τέχνης του εξωτερικού που έχουν διαδεχθεί με τη σειρά τους τα εργαστήρια Χαρακτικής – Χαλκογραφίας και Λιθογραφίας των προηγούμενων εποχών.

Γνωστοί και καταξιωμένοι σύγχρονοι εικαστικοί καλλιτέχνες, χρησιμοποιούν τη τεχνογνωσία και την εμπειρία που τους προσφέρουν οι άνθρωποι της apolyto, ώστε να δημιουργήσουν και να αναπαραγάγουν έργα τέχνης.

Μανόλης Χάρος, Μαριάννα Λούρμπα, Κώστας Ραφαηλίδης
photo credit: Ilias Georgouleas

Έργα της Όπυς Ζούνη, του Δημήτρη Μυταρά, του Χρίστου Καρά, του Σωτήρη Σόρογκα, του Βασίλη Σπεράντζα, του Νίκου Στεφάνου, του Παύλου Σάμιου, του Μανώλη Χάρου, του Βαγγέλη Ρήνα, του Δημήτρη Γέρου, του Μιχάλη Κατζουράκη και πολλών άλλων βρίσκονται κατάλληλα τοποθετημένα ώστε να επιδεικνύουν την τεχνοτροπία και  να τραβούν τον θαυμασμό των επισκεπτών.

Apolyto creative spot

Ειδικά μελάνια και χαρτιά, υφάσματα, μέταλλα, ξύλα, κρύσταλλα κ.α. με τις εξειδικευμένες μεθόδους εκτύπωσης συνθέτουν ένα νέο εξελισσόμενο σκηνικό στο χώρος της εικαστικής έκφρασης. Τα υλικά και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται διασφαλίζουν τη διατήρηση των δημιουργιών τους μέσα στο χρόνο χωρίς να επέρχονται αλλοιώσεις ή φθορές.

Αρχιτεκτονικές εφαρμογές και τρισδιάστατες εικαστικές και χρηστικές κατασκευές χώρου, αναδιαμορφώνουν και εκσυγχρονίζουν ποιοτικά τη καθημερινότητά που ζούμε

Πρωτότυπα έργα, μονοτυπίες καθώς και αντίγραφα περιορισμένης αρίθμησης παράγονται από την apolyto, πάντα με τη συνεργασία και τις υποδείξεις των δημιουργών ώστε να διαφυλάσσεται η μοναδικότητα και η ταυτότητα του έργου τέχνης.

Εκτός αυτών, αρχιτεκτονικές εφαρμογές και τρισδιάστατες εικαστικές και χρηστικές κατασκευές χώρου, αναδιαμορφώνουν και εκσυγχρονίζουν ποιοτικά τη καθημερινότητά που ζούμε. Η εταιρεία όλα αυτά τα χρόνια έχει υλοποίηση με εξαιρετική επιτυχία μια σειρά αρχιτεκτονικών εικαστικών κατασκευών σε επαγγελματικούς χώρους, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, πλοία, κτήρια και κατοικίες.

Συνεργασίες με μουσεία και χώρους τέχνης καθώς και με τους σπουδαιότερους σύγχρονους Έλληνες εικαστικούς, αρχιτέκτονες και designers πιστοποιούν το δημιουργικό μας εργαστήρι.

Εμείς συναντήσαμε τον ιδιοκτήτη του χώρου, Κωνσταντίνο Ραφαηλίδη και μιλήσαμε μαζί του για το εγχείρημα αυτό που τόσο αγαπά.

Κύριε Ραφαηλίδη, ποιο ήταν το δημιουργικό ερέθισμα για τα ο ξεκίνημα της εταιρίας σας;

-Η ιδέα αυτή ήρθε σαν κάτι πολύ φυσικό στη πορεία της ζωής μου. Όταν πρωτοετής φοιτητής το 1985 στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναζητώντας εργασία μπήκα σε έναν χώρο, που μου άλλαξε τη ρότα της ζωής μου.

Χώρο τέχνης θα τον χαρακτηρίσω, γιατί δημιουργός του ήταν ο πολύ σπουδαίος Άνθρωπος και Χρωμολιθογράφος,  o Κώστας Αδάμ.

Ως ‘’Ατελιέ Διαχωρισμών’’ χαρακτηριζόταν τότε ο χώρος αυτός στον οποίο μπαινόβγαιναν καθημερινά ανάμεσα σε όλους τους διαφημιστές της εποχής και οι σπουδαιότεροι  Έλληνες Εικαστικοί καθώς και οι επιμελητές των εκδόσεών τους. Τσαρούχης, Μυταράς, Ζούνη, Β. Φωτόπουλος, Μόραλης,  Σόρογκας, Καράς,  Θεοχαράκης μερικοί από αυτούς.

Δεν ήθελε πολύ όλο αυτό που ζούσα να με κερδίσει. Χρωστάω, για αυτό και να μου επιτραπεί από της στήλες σας, ένα μεγάλο δημόσιο ευχαριστώ στο εκλιπών πλέον Κώστα Αδάμ για την εμπιστοσύνη που πάντα μου έδειχνε και τις ευκαιρίες που μου έδωσε για να εξελιχθώ να αγαπήσω και τέλος να μυηθώ σε έναν χώρο μαγικό, θα το χαρακτηρίσω, γιατί παραμένει στο πέρασμα των χρόνων αστείρευτα δημιουργικός.

-Ποιους θεωρείτε αρωγούς στην εξέλιξη του εγχειρήματος σας;

Κατάλαβα από πολύ νέος ότι η δημιουργία είναι τροφή ψυχής και έτσι πορεύτηκα αυτό το μονοπάτι.

Η σκέψη ήταν καταρχάς επιχειρηματική ως όφειλε δηλαδή πώς σε συνθήκες υψηλού ανταγωνισμού  και ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων στον εκτυπωτικό κλάδο θα καταφέρω να διαφοροποιηθώ καινοτομώντας συνάμα με την χρησιμότητα και χρηστικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που θα παράγουμε.

Αρωγός στο εγχείρημα μου όλη η εικαστική κοινότητα που στην αρχή διστακτικά αλλά πολύ σύντομα απλόχερα αγκάλιασε το εργαστήριό μας.

Με τη γνώση των Εικαστικών γύρω από την χαρακτική, τη λιθογραφία  και τη μεταξοτυπία και ατέλειωτες ώρες πειραματισμών και δοκιμίων  με τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία που διαθέτουμε στο εργαστήριο μας καταφέραμε στο πέρας του χρόνου να στήσουμε ένα χώρο επίτευγμα όλων μας.

Εικαστικοί, Μουσεία, Χώροι Τέχνης, Αρχιτέκτονες, Γραφίστες, Designers οι συνεργάτες του Apolyto Creative Spot

-Μιλήστε μας για τους συνεργάτες σας

Οι συνεργάτες μου είναι πραγματικά πολύτιμοι αρωγοί μου. Και εννοώ τους Εικαστικούς που μας μετέφεραν ανεκτίμητη γνώση αλλά και τους Πελάτες μας, Μουσεία, Χώρους Τέχνης, Αρχιτέκτονες, Εικαστικούς, Γραφίστες, Designers που μας εμπιστεύτηκαν.

Ιδιαίτερη μνεία, χωρίς να μειώνω την αγάπη μου και ευγνωμοσύνη μου σε όλους τους υπόλοιπους, οφείλω στον σπουδαίο καλλιτέχνη και πάντα ευρηματικό Μανόλη Χάρο που εργάστηκε ατέλειωτες ώρες μαζί μου πειραματιζόμενος πάνω σε τεχνικές, υλικά, μελάνια προσφέροντας στο εργαστήριό μας γνώση και εμπειρία ανεκτίμητη.

Οι πειραματισμοί με τον ευρηματικό εικαστικό, Μανόλη Χάρο ήταν εξαιρετικά επιβοηθητικοί

Έτσι μέσα από τις τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής, την διαρκή εικαστική ανησυχία για νέα μονοπάτια έκφρασης και τον επιχειρηματικό μας προσανατολισμό, δημιουργήσαμε ένα σύγχρονο Εργαστήρι στην υπηρεσία της εικαστική δημιουργίας και αρχιτεκτονικής.

Τι εργαλεία προσφέρετε στους εικαστικούς για να εκφράζονται με τρόπους πιο σύγχρονους και μοντέρνους;

Οι Εικαστικοί σήμερα έχουν έναν χώρο με πολυποίκιλα εργαλεία να εκφραστούν και το εργαστήριό μας έχει το ξεχωριστό προνόμιο να βρίσκεται στο επίκεντρο της Δημιουργίας. Αμφίδρομη σχέση, που καθίσταται γενεσιουργός αιτία σύγχρονων εικαστικών εκφράσεων.

Άρα ρωτώντας με πως αισθάνομαι, θα σας πω ότι τα κατάφερα και το σημαντικότερο είναι ότι αισθάνομαι συνοδοιπόρος της Δημιουργίας, της Τέχνης και της Ελεύθερης Έκφρασης.

Είναι πολύτιμο για μένα να παρευρίσκομαι και να συμμετέχω με το τρόπο μου στη κύηση της εικαστικής δημιουργίας και να αφουγκράζομαι  την εξέλιξη της ζωής.

Ιδιαίτερα αυτούς τους καιρούς που η αδιαμφισβήτητη οικονομική κρίση και κρίση αξιών επαναπροσδιορίζουν τις προτεραιότητες στη ζωή μας.

Σκέψου τώρα πόσο τιμητικό είναι στα μοναχικά μονοπάτια του καλλιτέχνη να είσαι συνοδοιπόρος.

Σκέψου επίσης πόσο τυχερός είμαι που τα πεδία δράσης ενός εργαστηρίου τέχνης σήμερα είναι ανεξάντλητα…. απλώνονται από την χαρακτική μηχανή της haidelberg  και τα χειροποίητα χαρτιά μέχρι τους τρισδιάστατους εκτυπωτές και τα σύγχρονα συνθετικά ή φυσικά ανακυκλώσιμα υλικά.

Ενδιάμεσα τους η τυπογραφεία, η τέχνη επεξεργασίας ξύλου, μετάλλου, γυαλιού, ακρυλικού, η βαφή, η χύτευση κλπ και όλα αυτά με προδιαγραφές, που απαιτούν τα έργα τέχνης, αναφορικά με την μοναδικότητά τους και την αδιαπραγμάτευτη αναγκαιότητα για αντοχή στο χρόνο.

-Ποιες οι φιλοδοξίες σας για το μέλλον

-Σήμερα ο στόχος μας είναι να τοποθετηθεί δυναμικά η Σύγχρονη Τέχνη στους χώρους φιλοξενίας επισκεπτών της χώρας μας. Συγκεκριμένα τα νέα ξενοδοχειακά αρχιτεκτονικά οικοδομήματα θα μπορούσαν εύστοχα να διαφοροποιηθούν από τα αντίστοιχα του εξωτερικού, μιας που όλα τείνουν να είναι προκλητικά ίδια εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων.

– Δίνετε έμφαση στο interior;

Apolyto creative spot

– Φυσικά. Υιοθετώντας αρχιτεκτονικές εικαστικές εφαρμογές που αναπτύσσουμε στο εργαστήριό μας, σε αγαστή συνεργασία με το καλλιτέχνη τον αρχιτέκτονα και τον interior,  θα προσδώσουμε ταυτότητα, αυθεντικότητα και κατά συνέπεια υπεραξία στο κτίσμα σε αντίθεση με τις κοινότυπες κατασκευαστικές και διακοσμητικές λύσεις που σαρωτικά «επιβάλλονται» ως τάσεις…από τις διεθνείς εκθέσεις interior.

Η τέχνη για μας δεν πρέπει να συμμετάσχει ως πινακάκι με πασπαρτού και κορνίζα στο χρώμα του καναπέ αλλά να εντάσσεται σε ένα γενικότερο σκεπτικό που στο τέλος να προσδίδει ταυτότητα στο αρχιτεκτόνημα. 

-Ποια η εικαστική σας άποψή για τα art hotels;

-Τα περισσότερα σήμερα art hotels περιορίζονται σε αποσπασματικές τοποθετήσεις εικαστικών δημιουργιών, πινάκων και γλυπτών, που τις περισσότερες φορές μοιάζουν ξεκομμένα από το οικοδόμημα.

Η «Απόλυτο» σήμερα έρχεται όχι να εντάξει την Τέχνη στο οικοδόμημα αλλά να την καταστήσει κινητήρια δύναμη για την ανάδειξη του αρχιτεκτονήματος

Με ποιο τρόπο δηλαδή φέρνετε κοντά την εικαστική κοινότητα με την αρχιτεκτονική;

–  Ο διάλογος της Αρχιτεκτονικής με την Εικαστική δημιουργία είναι κάτι αυτονόητο ακαδημαϊκά, αλλά ξεχασμένο πρακτικά.

 Ίσως η αδυναμία επικοινωνίας των δύο κοινοτήτων, Εικαστικών και Αρχιτεκτόνων, ήταν η αιτία να μην ευδοκιμούν τέτοιου είδους projects. Σήμερα τον χώρο συνάντησης τους, τον δημιουργήσαμε, έχοντας από την μία τα μέσα για την παραγωγή εικαστικής δημιουργίας  και από την άλλη έχοντας τα μέσα εφαρμογής  της Τέχνης μέσα στο «χώρο».

Πόση χαρά μου δίνουν συναντήσεις εικαστικών και αρχιτεκτόνων στα γραφεία μας με αφορμή την ανάπτυξη εικαστικού concept και πόση χαρά παίρνουμε και οι τρεις εμπλεκόμενοι φορείς όταν εφαρμόζεται στον χώρο.

Σκοπός μου είναι πλέον, βλέποντας την δυναμική που έχει,  αυτή η σχέση μεταξύ Εικαστικής Τέχνης και Αρχιτεκτονικής,  να την ενισχύσουμε

Apolyto creative spot

Που έχει εφαρμογή αυτό το concept;

Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε επαγγελματικούς χώρους, χώρους φιλοξενίας, χώρους περίθαλψης, κατοικίες κλπ, που μελετώντας από κοινού τον όγκο, το φως, την υφή, την ιστορία, να προκαλέσουμε διανοητική επεξεργασία για την μέγιστη αισθητική ευχαρίστηση και συνάμα να εκπαιδεύσουμε και να προβληματίσουμε μέσα από την εικαστική έκφραση .

Να εντάξουμε δηλαδή την Εικαστική Τέχνη πιο πολύ στη ζωή  μας βιώνοντάς την μέσα στους χώρους που κινούμαστε καθημερινά.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 17/8/2019