Ράλλης Κοψίδης (1929-2010) Αναδρομική

Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης, Κοντιάς Λήμνου

Η Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης Κοντιά Λήμνου παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του λημνιού καλλιτέχνη Ράλλη Κοψίδη. Η διοργάνωση της έκθεσης του Κοψίδη αποκτά ιδιαίτερη σημασία, επειδή είναι η πρώτη έκθεση του καλλιτέχνη στη γενέτειρά του, και ταυτόχρονα η πρώτη αναδρομική έκθεση του Κοψίδη που γίνεται μετά τον θάνατό του, τον Αύγουστο του 2010.

Στην Πινακοθήκη Κοντιά παρουσιάζονται περισσότερα από εκατόν δέκα έργα ζωγραφικής και χαρακτικής (πίνακες, σχέδια, αγιογραφίες, τυπώματα σε λινόλεουμ, μεταξοτυπίες, μελέτες για εικονογράφηση, μακέτες για τοιχογραφίες κ.ά.). Η παρουσίαση του εικαστικού αποτυπώματος του Κοψίδη αναπτύσσεται μέσα από μια σειρά ενοτήτων που παρακολουθούν τη ζωή του και την εξέλιξή του: από τα χρόνια της μαθητείας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με τον Γιάννη Μόραλη και κυρίως με τον Ανδρέα Γεωργιάδη (1949-1954), και αργότερα στη στροφή προς τη βυζαντινή τέχνη, με οδηγό τη διδασκαλία του Φώτη Κόντογλου (1954-1959).

Από το 1960 και εξής, ο ζωγράφος σταδιακά απομακρύνεται από τη βυζαντινή παράδοση και τον Κόντογλου, στην προσπάθεια για άρθρωση μιας προσωπικής εικαστικής γραφής. Από το 1975 και εξής, η τέχνη του Κοψίδη, που μένει πάντοτε παραστατική, εμπνέεται από τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό και ειδικά από το κίνημα του υπερρεαλισμού.

Την περίοδο εκείνη χρονολογείται και ο σημαντικότερος, ίσως, κύκλος πινάκων σε ολόκληρη την εργογραφία του Κοψίδη: η σειρά με τα τοπία του Λαυρίου. Το Λαύριο είναι για τον καλλιτέχνη ένας τόπος ιστορίας, μνήμης και ανθρώπινου μόχθου, που ελέω της τεχνολογίας και των μεταλλίων μεταμορφώνεται σε ένα τοπίο βιομηχανικό. Μέσα από τα τοπία του Λαυρίου, ο Κοψίδης στρέφεται προς τον υπερρεαλισμό, συνδυάζοντας σύμβολα και εικόνες που δίνουν ένα μαγικό περιβάλλον. Τότε, ο ζωγράφος θα αρχίσει να στρέφεται προς τα παιδικά του χρόνια και την ανάμνηση της Λήμνου. Μνήμες της παιδικής ηλικίες μπερδεύονται με οράματα και όνειρα, η Λήμνος μετατρέπεται σε τοπίο φανταστικό, ονειρικό, γεμάτη τέρατα της φαντασίας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης έντυπα (βιβλία εικονογραφημένα από τον Κοψίδη, άλλα γραμμένα από τον ίδιο και διακοσμημένα από το χέρι του, συλλογές διηγημάτων όπου κυρίαρχη θέση κατέχει η Λήμνος) αλλά και λιγοστό αρχειακό/φωτογραφικό υλικό που εστιάζει στη σχέση του καλλιτέχνη και λογοτέχνη με τη Λήμνο.

Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος με κείμενα των Ράλλη Κοψίδη, Άσπας Αρώνη-Κότσαλη , Δημήτρη Λούσκου και Σπύρου Μοσχονά.

Επιμέλεια Έκθεσης: Σπύρος Μοσχονάς

Πινακοθήκη σύγχρονης βαλκανικής τέχνης, Κοντιάς Λήμνος.

Εγκαίνια: Σάββατο, 13 Ιουλίου, 20:00

Διάρκεια έκθεσης: 13 Ιουλίου – 20 Σεπτεμβρίου 2019 

Ώρες λειτουργίας:

10:00-14:00, 19:00-21:00,

Τριτη  κλειστά

Τηλέφωνο: 2254051425

Email: [email protected]

Είσοδος ελευθερη

Share this
Tags
Panos Kats
Panos Kats
JOURNALIST //from @cityjournalism & #Economics @UniofReading @FreeSundaygr @Capitalgr to endless life's adventures. Forever @cinemacholic and @artcurious// “#wedo what #weare #viewsaremine _onlyleft”

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Κρίκετ: Πολιτισμός και αθλητισμός στο νησί των Φαιάκων

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη  Λίγα λόγια για το Κρίκετ  Το Κρίκετ παίχτηκε για πρώτη φορά στη νότια Αγγλία τον 16ο αιώνα. Μέχρι το τέλος του 18ου...

Σαν σήμερα απεβίωσε ο Παριζιάνος μεταϊμπρεσιονιστής Πωλ Γκωγκέν

Γράφει η Μαρία Δήμου Σαν σήμερα απεβίωσε ο Παριζιάνος μεταϊμπρεσιονιστής, Πωλ Γκωγκέν, ένας φιλόδοξος, εκκεντρικός εικαστικός που αφέθηκε πλήρως στις μεγαλύτερες και μοναδικές του αγάπες: τα...

Αλέξανδρος Λιακόπουλος – Τάκης Μαυρωτάς: «Η έκθεση Περικλής και Ντίκος Βυζάντιος μας προτείνει μια πλατιά γνωριμία της δημιουργικής περιπέτειας δυο σημαντικών ζωγράφων» 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Στην έκθεση «Περικλής και Ντίκος Βυζάντιος: Ζωγραφικές Συγγένειες και Αντιθέσεις», η οποία θα φιλοξενείται στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, οι...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this