Στίχοι και Χρώματα: Η μαγική δημιουργία της Ρένας Τζολάκη

Η Δρ. Μαράη Γεωργούση και η Ρένα Τσολάκη

Γράφει η Μαράη Γεωργούση, Δρ. Ιστορικός Τέχνης

Τα χαρακτικά, οι υδατογραφίες και τα παστέλ της καλλιτέχνιδος Ρένας Τζολάκη, που παρουσίασε πρόσφατα στο κοινό στην αίθουσα Τέχνης ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης, δημιουργούν τα σύνορα ενός κόσμου ολοκληρωμένου, πλαισιωμένου από τους κανόνες μιας έκδηλης ευαισθησίας αλλά και αυστηρής εγκράτειας, όπου η εξαιρετική και ευρηματική τεχνική συνυπάρχει με το πάθος της δημιουργίας, σε κάθε τελική και ολοκληρωμένη καλλιτεχνική έκφραση του έργου τέχνης.

Η καλλιτεχνική της δημιουργία συχνά περιστρέφεται σ’ ένα σύμπαν νεφελωμάτων και μεταμορφώσεων. Προβάλλει μπροστά στα μάτια μας ένας νέος κόσμος, που αν και διατηρεί τις ρίζες του σε αρχέγονες πηγές, αποδίδεται με ένα έγχρωμο συνονθύλευμα, που αντικατοπτρίζει όλη τη σεμνότητα και τη δύναμη της σύνθεσης. Η ισορροπία κυριαρχεί στα έργα της σε συνδυασμό με την δεινή ικανότητα χάραξής της.

Η Ρένα Τζολάκη ζωγραφίζει, στο ατελιέ της, Paris, Δεκέμβριος 2018 – Φωτογραφία-Γιώργος Αλεξανδρινός.

Η τεχνική της κατάκτηση στην τεχνική της λιθογραφίας, όπως και η χρωματική παλέτα την οποία επιτυγχάνει με ευκολία σε κάθε τεχνική, αποδεικνύουν την καλλιτεχνική της ωριμότητα. Το αποτέλεσμα των έργων της φαντάζει αβίαστο αλλά και γοητευτικό. Διαθέτει την στόφα της αληθινής δημιουργού, η οποία αποκαλύπτει ολόκληρη την ομορφιά των συνθέσεων, τιθασεύοντας ακόμα και τις πιο σύνθετες τεχνικές για να αποδώσει στα έργα της την υπόσταση που επιθυμεί.

Ο Βασίλης Βασιλικός αναφέρει για την πρώτη ατομική της έκθεση στην Γκαλερί ASTOR , από τις 14 Δεκεμβρίου 1965 έως τις 2 Ιανουαρίου 1966. «…Η τεχνική κατάκτηση στην περιοχή της λιθογραφίας κι’ η χρωματική ωριμότητα στον χώρο της ακουαρέλας, μας επιβάλλουν τα γοητευτικά αποτελέσματα τους, αβίαστα, χωρίς να προδίνουν τη δημιουργική αγωνία του καλλιτέχνη …». Ήταν το πρώτο άρθρο που γράφτηκε για τη Ρένα Τζολάκη.

Στις δουλειές της κυριαρχεί μια χρωματική έκρηξη, ένα εικονοκλαστικό παραλήρημα, σαν φροϋδική αντίληψη, σαν επινόηση μιας επικοινωνίας με το θείο. Μπορούμε να συνδεθούμε με την καλλιτεχνική ροή των έργων, όπως με το τρεχούμενο νερό και τον αέρα. Δημιουργεί ένα εικαστικό περιβάλλον, το οποίο αβίαστα ανατρέπει τον χώρο και τον χρόνο.

Συνήθως οι επιρροές τις προέρχονται από το κίνημα της αφαίρεσης και του εξπρεσιονισμού, το αποτέλεσμα όμως διεγείρει τις αισθήσεις. Κοιτάζοντας προσεκτικά παρατηρούμε την εξπρεσιονιστική αποκάλυψη του ελληνικού φωτός, ίσως με την χρωματική δύναμη της μινωικής τερακότας, που εν τέλει, ο συνδυασμός τους να αποδίδει την μουσικότητα της φόρμας

Η Ρένα Τζολάκη αγάπησε και ενεπνεύστηκε από την ποίηση του Baudelaire, του Verlaine και στην συγκεκριμένη έκθεση από τους στίχους του αδερφού της Στέλιου, παράλληλα δημιούργησε εξαιρετικές και άρτιες livre d’ art απεικονίσεις. Μαθήτρια του μοναδικού Κεφαλληνού, με Κρητική καταγωγή αλλά και με βαθιά γαλλική παιδεία. Η βαριά κληρονομιά του δασκάλου της την συντροφεύει στο Παρίσι αλλά εκεί συνεχίζει να δημιουργεί και να εξατομικεύει το έργο της. Οι χαράξεις της διαθέτουν ρώμη και λεπτότητα παράλληλα.

Μεθοδική, οργανωτική, συγκροτημένη, με μια φυσική ευγένεια και αρχοντιά ως άνθρωπος, με δέχτηκε στο σπίτι της στην Αθήνα όταν δούλευα το διδακτορικό μου. Βλέποντας από κοντά τις δουλειές της σκέφτηκα πως έχει το δημιουργικό χάρισμα της φαντασίας ενός παιδιού αλλά και την ικανότητα και την μαεστρία της εφαρμογής μιας τεχνικά εξειδικευμένης και δεινής χαράκτριας. Η απλότητα, η χρωματική παλέτα, το τόσο άψογο ζωγραφικό αποτέλεσμα, μαρτυρούσαν την πολυπλοκότητα της εφαρμογής, ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, από τη σύλληψη ακόμα μέχρι την πλαστική του πραγμάτωση.
Το έργο της φίνο και αυτόνομο εκπέμπει την προσωπική του δυναμική και αξία. Η σύνδεση διαφορετικών τεχνικών η σχεδιαστική της δεινότητα, η χρήση χρώματος, η λυρικότητα της φόρμας, η αλληλουχία όλων αυτών, συνθέτουν τις ισορροπημένες απεικονίσεις της

Who is Who

Η Ρένα Τζολάκη γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας ζωγραφική, με δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη και τον Ανδρέα Γεωργιάδη, ο οποίος υπέγραφε ως « Ανδρέας ο Κρης », και χαρακτική με τον Γιάννη Κεφαλληνό. Στη συνέχεια παίρνει την υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών για να ειδικευτεί στη λιθογραφία, στην Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts του Παρισιού με δάσκαλο τον Pierre Eèunge Clairin, του οποίου αργότερα θα γίνει βοηθός. Παράλληλα διδάσκεται την Τέχνη του Βιβλίου στη φημισμένη Ecole Estienne. Έκτοτε ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις στο Παρίσι, Αθήνα, Aix en Provence, Auxerre, Λονδίνο και Θεσσαλονίκη. Έχει λάβει μέρος σε διεθνείς εκθέσεις, όπως: Μπιενάλε της Βενετίας, καλεσμένη στο περίπτερο της Αμερικής, Μπιενάλε Νέων του Παρισιού, I.CAF στο Λονδίνο, Tondo, Saga και Le Mois de l’ Estampe στο Παρίσι. Η πιο πρόσφατη έκθεση: Gallery ArtΠρίσμα, Κουντουριώτου 187, Πειραιάς 18537. Τα εγκαίνια έλαβαν χώρα την Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου, 20.00. Διάρκεια έκθεσης: 22 Ιανουαριου – 21 Φεβρουαριου 2016.


Το 1975 έλαβε το Βραβείο Florence Gould από την Acaédmie des Beaux -Arts του Παρισιού για το λιθογραφικό έργο της. Έργα της υπάρχουν σε αρκετές βιβλιοθήκες, αλλά και πινακοθήκες, μεταξύ άλλων: στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, στη Πινακοθήκη Αθηνών, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλεως Auxerre, στο Ινστιτούτο Smithsonian των ΗΠΑ, καθώς και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Γαλλία, στην Ελλάδα, την Αγγλία, την Αμερική, τη Σουηδία, την Γερμανία, τη Βραζιλία, το Ισραήλ, την Αργεντινή και αλλού .

Αίθουσα Τέχνης ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης

Φωτογραφίες: Γιώργος Αλεξανδρινός

[1] Βασίλης Βασιλικός, Για την πρώτη ατομική έκθεσή της στην Γκαλερί ASTOR, οδός Καραγεώργη της Σερβίας 16,από τις 14 Δεκεμβρίου 1965 έως τις 2 Ιανουαρίου 1966.  http://www.toatelietisrenastzolaki.com

[2] Βασίλης Βασιλικός, Για την πρώτη ατομική έκθεσή της στην Γκαλερί ASTOR, οδός Καραγεώργη της Σερβίας 16,από τις 14 Δεκεμβρίου 1965 έως τις 2 Ιανουαρίου 1966.  http://www.toatelietisrenastzolaki.com