Art | Artists Diaries – Φάνης Λογοθέτης: “Σχεδόν όλα τα έργα του Edward Hopper αντικατοπτρίζουν την φάση που διανύουμε”

The Art | Artists’ Diaries

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η τέχνη, όπως ομόφωνα δέχονται οι άνθρωποι της, είναι αυτή που πλήττεται πρώτη και ανακάμπτει τελευταία σε περιόδους κρίσης. Πόσο μάλλον μέσα από μία μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση που αναμένεται, μετά από μία παγκόσμια πανδημία με άγνωστη ημερομηνία λήξης.

Χώροι τέχνης, όπως τα μουσεία, οι πινακοθήκες και οι γκαλερί, αναγκάζονται να αναστείλουν τη λειτουργία τους, για χρονικό διάστημα του οποίου όχι μόνο δεν γνωρίζουν τη διάρκεια, αλλά ούτε καν, το αν και πότε θα υπάρξει επιστροφή σε οποιαδήποτε μορφή κανονικότητας.

Η αγορά της τέχνης έχει “παγώσει” και περιμένει με αγωνία τις εξελίξεις. Μέχρι στιγμής, ο τρόπος με τον συνεχίζεται η επικοινωνία των εκθέσεων, αλλά και της τέχνης γενικότερα,  είναι μόνο μέσα από το internet και τις εφαρμογές του. Είναι μάλιστα, αξιοθαύμαστος ο αριθμός των επισκεπτών στις σελίδες των μεγάλων μουσείων που προσφέρουν εντυπωσιακές virtual περιηγήσεις στις αίθουσες τους, αλλά και σε θεατρικές παραστάσεις και μουσικά δρώμενα που προσφέρονται απλόχερα, μέσα από το διαδίκτυο, αυτό τον καιρό της κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Τι γίνεται, όμως με τους υπόλοιπους χώρους τέχνης και πως θα συνεχίσουν να λειτουργούν, μιας και ένα μεγάλο μέρος της επιτυχημένης λειτουργίας τους βασίζεται στην προσωπική επαφή με το κοινό τους?

Υπάρχουν στοιχεία που προκύπτουν από πρόσφατες μελέτες που σίγουρα δεν προμηνύουν ένα ευοίωνο μέλλον, σε παγκόσμιο μάλιστα επίπεδο, αλλά και προβλέψεις για το “κλείσιμο” πολλών, ιδίως των μικρότερων, χώρων τέχνης, που δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν, όλα αυτά που έπονται.

Μέσα από την ενότητα “The Art | Artists Diaries” θα φιλοξενούνται συνεντεύξεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (εικαστικούς, μουσικούς, χορευτές, ηθοποιούς, κλπ), γκαλερίστες, επιμελητές και γενικότερα ανθρώπων που κινούνται στο χώρο της τέχνης και θα λειτουργούν σχολιαστικά, μέσα από τις ίδιες ερωτήσεις και ανάλογα με τις εξελίξεις, στην όλη ιδιαιτερότητα της κατάστασης που αφορά την τέχνη.

– Η τέχνη στα χρόνια της πανδημίας. Με ποιο τρόπο επηρεάζεται η τέχνη;

-Πιστεύω πως γίνονται διάφορες σπασμωδικές κινήσεις, που όμως μάλλον γίνονται σε όλους τους τομείς. Προς το παρόν απολαμβάνουμε κάποια πράγματα online – αλλά, δεν είναι το ίδιο, για παράδειγμα μια θεατρική παράσταση σε βίντεο και στο να είσαι εκεί που συμβαίνει. Αυτό κάνει apply στα πιο πολλά είδη τέχνης.

– Τέχνη | Καλλιτέχνες. Ποια θα είναι η επόμενη ημέρα;

-Κανείς, δεν ξέρει ακριβώς, πώς θα είναι η επόμενη ημέρα. Υπάρχει ένα γενικότερο μούδιασμα που θα φύγει σταδιακά. Είναι μια νέα συνθήκη. Και ως νέα θα αντιμετωπιστεί, πιθανόν βλέποντας πως λειτουργούν  οι  εικαστικοί, αλλά  και ανάλογες δομές σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

– Η αγορά της τέχνης θα επηρεασθεί; Πόσο και πως;

-Φαντάζομαι πως ναι! Υπήρχε η ύφεση που ήταν πλήγμα για την αγορά και μια πανδημία αμέσως μετά, δεν βοηθά καθόλου. Εκτιμώ πως θα περάσει ένα  διάστημα για να δούμε, αλλά ίσως μιλάμε για ένα χαμένο 2020.

– Τέχνη | Τεχνολογία. Ποιος θα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία, αλλά και στην αγορά της τέχνης;

‘-Όσον αφορά στην επικοινωνία θα είναι ο ίδιος, φαντάζομαι, αλλά όσον αφορά την αγορά δεν ξέρω! Εκθέσεις, φουάρ,φεστιβάλ, παρουσιάσεις και διάφορα πρότζεκτ έχουν σταματήσει. Αν τα social media θα είναι  το κανάλι για αγορά? Μπορεί, αλλά τα έργα τέχνης απαιτούν και μια φυσική παρουσία.

– Τέχνη | Κοινωνική Απόσταση. Πως μπορεί να λειτουργήσει η τέχνη με κανόνες κοινωνικής απόστασης;

-Αυτό είναι σχετικά εύκολο. Ούτως ή άλλως οι καλλιτέχνες την απόσταση την χρειάζονται! Χρόνος και χώρος για δημιουργία και πιθανόν για ουσιαστικότερη επικοινωνία. Τα social media παίζουν μεγάλο ρόλο και στην επικοινωνία αλλά και στο  promotion αν θες .

– Ποιο γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης θα επιλέγατε για να περιγράψετε την υπάρχουσα κατάσταση και γιατί;

-Σχεδόν, όλα τα έργα του Edward Hopper! Είναι ανατριχιαστικό το πως ταιριάζουν με την κατάσταση. Το Nighthawks, θα το ήθελα στον τοίχο μου πάντως.

– Η ιστορία, μέχρι σήμερα, έχει δείξει πως η τέχνη επιβιώνει ακόμη και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Θα συμβεί το ίδιο και τώρα;

-Θα επιβιώσει σίγουρα ! Οι περισσότεροι εικαστικοί δουλεύουμε  πάνω σε διάφορα πρότζεκτ, φανερά επηρεασμένοι από την πανδημία. Όσον αφορά τα σημαντικά έργα … τα περιμένουμε όπως όλοι με αγωνία !

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Φάνης Λογοθέτης γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε φωτογραφία και visual arts.

Ασχολήθηκε με την διαφημιστική φωτογραφία επί σειρά ετών, αλλά και παραγωγές ντοκιμαντέρ καθώς και με την δημιουργία εταιρικών φωτογραφήσεων και βίντεο.

Φωτογραφίες, Video art και εικαστικά βίντεο του έχουν εκτεθεί σε φεστιβάλ του εξωτερικού και το 2012 σκηνοθέτησε το πρώτο του μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε μεταξύ άλλων στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Έμπνευσή του αποτελούν τα αντικείμενα, η πόλη και ο κόσμος της. Φωτογραφίες και άρθρα του, έχουν κατά καιρούς  φιλοξενηθεί τόσο στο internet όσο και σε διάφορα έντυπα. Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με ιστοσελίδες τέχνης και πολιτισμού, ενώ παράλληλα επιμελήθηκε και δούλεψε σε καλλιτεχνικά workshops.

Έχει πραγματοποιήσει 4 ατομικές έκθέσει και έχει συμμετάσχει σε πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις, art projects και φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό.