Site icon Artviews

Άννα Στερεοπούλου: P L A N O μέρος του project της, S Y N ~ Κυματικό Περιβάλλον©

Συνέντευξη στην Αριστέα Παναγιωτακοπούλου

-Άννα, σε ποια ηλικία ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με την μουσική;

-Μαθήματα πιάνου ξεκίνησα στην ηλικία των 6 (αν και το ζητούσα από τα 4), ωστόσο η ενασχόλησή μου ξεκίνησε αρκετά νωρίτερα, στο σπίτι.

Έχω ακόμη μέσα μου τις εικόνες που τοποθετώ με προσοχή την βελόνα επάνω στο εξωτερικό αυλάκι του δίσκου βινυλίου για να ακούσω Pink Floyd, Jean Michel Jarre, Vangelis, Supertramp, Mike Oldfield, ή ακόμη και Λάγιο, Χατζηδάκι, Μαρκόπουλο, Μουσικές Ταξιαρχίες, Καραΐνδρου.

Κάτι που με δόνησε αρκετά ως ακρόαση ήταν ηχογραφήσεις από το Ελληνικό Θέατρο «Κάρολος Κουν» ή «Το Μεγάλο μας Τσίρκο».

Ποιο είδος μουσικής σου άρεσε περισσότερο όταν ξεκίνησες;

-Από μικρή, μού άρεσε να μαθαίνω την ιστορία που συμβόλιζε η κάθε σύνθεση και ό,τι έχει ρυθμό και μελωδία. Ρυθμοί σύνθετοι, μελωδίες γραμμένες σε “τρόπους”, ηχοχρώματα διαφορετικά και παραγμένα από φυσικά ή ηλεκτρονικά όργανα, και ό,τι η κλασσική μουσική χαρακτήριζε ως «διαβολικό».

-Πώς οδηγήθηκες στις σημερινές σου συνθέσεις;

-Στις αρχές των σπουδών μου, αντιδρούσα πολύ αμήχανα στην Ατονική Μουσική με τον τρόπο που προσπαθούσαν να μού την επιβάλλουν.

Όταν όμως έτυχε να ταξειδέψω από το Λονδίνο στο Παρίσι για την έκθεση «Sons et Lumières» στο πολιτιστικό κέντρο Georges Pompidou και βίωσα σε λίγες μόνο μέρες, όλη την ιστορία της ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά και περπάτησα μέσα από Ηχητικές Εγκαταστάσεις ανοιχτών χώρων, στους δρόμους της πόλης, μού γεννήθηκε αμέσως μια νέα Καλλιτεχνική αγάπη, εκτός από αυτήν για την Μουσική Κινηματογράφου.

Αυτό που ξεχώρισα, εν ολίγοις, ως φοιτήτρια, ήταν ο εύστοχος τρόπος μετάδοσης της Πληροφορίας – Γνώσης – Συναισθήματος.

Κι έτσι, σταδιακά, και όλο και πιο συνειδητά, έφτιαξα έναν προσωπικό κώδικα δημιουργίας, βασισμένο σε Ένστικτο και Δομή. Εμπνευσμένο από την Αναμόρφωση, τον Ιάννη Ξενάκη, την Nina Simone, τον Alfred Jarry, την δύναμη της Ορχήστρας, τις ηχητικές δυνατότητες του Πιάνου. Και από την έννοια του Όλου και του Στόχου.

-Δώσε μας μία περιγραφή της έρευνάς σου για τα κύματα και τι σημαίνει αυτό για εσένα.

-Η Στιγμή που εισχώρησαν τα Κύματα στην όλη μου έρευνα, ήταν μια αρκετά σκοτεινήπροσωπική περίδος, την οποία αντιμετώπισα μέσα από την εξέλιξη και ολοκλήρωση του έργου και 2ου solo album μου, με τίτλο «…oneirograph…v.5.spindle».

Άρχισα να ερευνώ για διάφορες μορφές κυμάτων (ήχου, φωτός, εγκεφάλου) και για την μεταξύ τους συχνοτική αντιστοιχία, καθώς και να δοκιμάζω την δημιουργία τέτοιων ήχων, τους οποίους, αρχικά και πολλάκις, δέχθηκα και βίωσα η ίδια, κατά την ακρόασή τους. Κάτι που τελικά, μετά από κάποιους μήνες, παρατήρησα πόσο βοήθησε την ψυχολογία μου.

Αργότερα, το 2011 προστέθηκε το στοιχείο του Νερού που σχεδίασε ένα πιο συγκροτημένο πλέον, ερευνητικό κανάλι, μέσα από τον Ασκληπειό, τον Ηράκλειτο, και πολλούς άλλους αρχαίους ή σύγχρονους καλλιτέχνες και επιστήμονες από όλο τον κόσμο.

Ώσπου σήμερα, με οδήγησε σε μια νέα μορφή ζωντανών παρουσιάσεων, την οποία περιγράφω ως «Κυματικό Περιβάλλον©» και εισάγω μέσα από το έργο μου, SYN [Υπό την Αιγίδα του ΕΟΤ (2019)].

Εϊναι μια διεπιστημονική έρευνα που θα μπορούσε να βοηθήσει την Εκπαίδευση, αλλά και όποιον έχει περιέργεια να γνωρίσει καλύτερα τον Κόσμο μας.

-Είχες – έχεις την ανασφάλεια που έχουν συνήθως οι καλλιτέχνες για τις καινούργιες δημιουργίες τους και πώς την αντιμετωπίζεις;

-Δεν νοιώθω ανασφάλεια για νέες συνθέσεις μου ή ζωντανές συναυλίες. Εκτός από κάποιο άγχος μου, που παρατήρησα κατά την ελληνική πρεμιέρα προβολής του PLANO AV ArtWork, το οποίο, εκτός από την ριζοσπαστική του φύση, μού προσέφερε ένα πρωτόγνωρο συναίσθημα «παρουσίασης ταινίας», στο οποίο δεν ήξερα αρχικά πώς να αντιδράσω.

Αν και θαυμάζω την σκηνοθεσία και την χρησιμοποιώ στα έργα μου, χαίρομαι που τόλμησα να σταθώ ως κινηματογραφικός σκηνοθέτης, κι έτσι να γευτώ λίγη αδρεναλίνη.

Αυτό για το οποίο ίσως νοιώθω κάποια ανασφάλεια ακόμη, είναι για το αν αυτά που αφουγκράζομαι ως κοινωνικές συχνότητες, σκοτεινές ή φωτεινές, είναι πάντα – καθαρά “δικά μου ή άλλων”. Με το PLANO (OST & AV ArtWork) επέλεξα να αντιμετωπίσω και εξαγνίσω όποιον θυμό ή τραύμα μού είχε δημιουργηθεί από προηγούμενα χρόνια. Θέλω να κυματίζω απελευθερωμένη και δυνατή, καθώς και να διευρύνω το φάσμα μου και σε υψηλότερες συχνότητες, ώστε να επέρχεται μια ισορροπία μέσα μου, την οποία στην συνέχεια ανακλώ. Η έννοια του Συντονισμού είναι ριψοκίνδυνο φαινόμενο, αλλά άκρως παραγωγικό.

-Πιστεύεις ότι στο εξωτερικό οι καλλιτέχνες έχουν περισσότερες ευκαιρίες να δείξουν την δουλειά τους και να ξεχωρίσουν;

-Στην εποχή μας, προσωπικά διακρίνω έναν Θόρυβο· και πιο εμφανή πλέον, τον διαχωρισμό μεταξύ «βιομηχανίας» και «ανεξάρτητων δημιουργών», παρά του «εδώ» και του «εξωτερικού».

Στο εξωτερικό υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση, αλλά και μεγαλύτερη προσφορά, που αυτό -καλώς ή κακώς- οδηγεί σε πιο έντονο ανταγωνισμό μεταξύ καλλιτεχνών και εταιρειών. Ωστόσο, όπως διάφοροι παράγοντες μεταβάλλουν την σχέση κάθε ζεύγους Αντίθετων Δυνάμεων, έτσι αλλάζει και η έννοια της (όποιας) βιομηχανίας.

Η γρήγορη πια, ενημέρωση και (όχι απαραίτητα, ουσιαστική) επικοινωνία, διευκολύνει την διοχέτευση νέων ιδεών, είτε αυτό γίνεται καθοδηγούμενα, είτε πιο ανεξάρτητα, από λάτρεις του ανοιχτού λογισμικού ή ό,τι διαφορετικού.

Οπότε, θεωρώ ότι είναι χρέος του καθενός μας, σε όποια χώρα βρίσκεται, να αναζητήσει το καλύτερο γι’ αυτόν σημείο όπου θα στήσει και θα φιλτράρει τον Πομπό και τον Δέκτη του.

Εξαρτάται βέβαια, και από το πώς εννοεί κανείς τον όρο «ξεχωρίζω»…

-Δραστηριοποιείσαι στο εξωτερικό;

-Δεν άφησα ποτέ το βλέμμα και τις συνεργασίες μου από το εξωτερικό.

Ούτε όμως σταμάτησα να εμπνέομαι από την ιστορία και την ενέργεια της Ελλάδας, την οποία προσπαθώ να επικοινωνώ, είτε με την θεματολογία των έργων μου, είτε με προσκλήσεις σε ξένους συνεργάτες μου, για συναυλίες που τούς κανονίζω στην Ελλάδα. Γενικότερα, μέσα από την κάθε συνεργασία μου με αλλοδαπό καλλιτέχνη ή διαφορετικό τομέα, εκτιμώ όλο και περισσότερο τον εαυτό μου, μέσα από το(ν) Άλλο(ν).

Και τελευταία ανοίγομαι πλέον σε μια νέα περίοδο εξωστρέφειας και εξ-ερεύνησης, στην ζωή μου. Μού αρέσει να σπάω τα όριά μου, για να ανακαλύπτω πτυχές του εαυτού μου. Αισθάνομαι ότι έχουμε μια απίστευτη δύναμη, την οποία δεν έχουμε καν συνειδητοποιήσει.

«Λάμπει μέσα μου ‘κείνο πού αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει…» ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ – Ελεγεία 1 |

Ακίνδυνου, Ελπιδοφόρου, Ανεμπόδιστου – ΤΑ ΕΛΕΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΞΩΠΕΤΡΑΣ [1991]

-Ποιες οι συνεργασίες σου παλιές και καινούργιες και τι σημαίνουν αυτές για εσένα;

-Η (μουσική) σύνθεση είναι από μόνη της ένας αρκετά μοναχικός κλάδος, οπότε, ό,τι εμπεριέχει την ομορφιά της Ομάδας ή του SYN = Μαζί, τρέφει την ανθρώπινη ανάγκη μου για Επικοινωνία + Αλληλεπίδραση.

Έρχομαι όμως σε δύσκολη θέση να αναφέρω μόνο κάποιες από τις έως τώρα συνεργασίες μου.

Η καθεμιά τους, ακόμη κι αυτές που με δυσκόλεψαν ή δεν μού φέρθηκαν έντιμα, είναι ένα ξεχωριστό «ταξείδι» που γεμίζει τον «σάκο» των αναμνήσεών μου.

Ωστόσο, δεν μπορώ να μην ευχαριστήσω όσους προσέφεραν τον χωρο-χρόνο και τις γνώσεις τους για να εξελιχθεί το SYN και το PLANO, και συγκεκριμένα, τους συντέλεστές του μουσικού album (Eva Caballero, Terje Evensen, Somali Panda), την εικαστικό Tugba Varol και την ζωγράφο Grazia Zattarin, τους πολιτιστικούς χώρους «Ås Kulturhus» (Νορβηγία), «Lázaro Galdiano Museum» και «Círculo de Bellas Artes» (Μαδρίτη), «Casino Antiguo de Castellón» (Καστεγιόν), την ραδιοφωνικήπαραγωγό του ισπανικού RNE / RTVE, Rosa Pérez [Fluido Rosa] και τον Πανταζή Τσάρα (διευθυντή του 3ου Προγράμματος της ΕΡΤ), την «Badia di San Gemolo» και την ορχήστρα «I Solisti Veneti» της Ιταλίας, τα δίκτυα female:pressure, Sonoras και Donne in Musica, το Cannibal Radio, το «Κιόσκι» (Βαρνάβας), τον «Κήπο» (Θεσσαλονίκη), την Φ.Ε.Ξ. (Ξάνθη), το ChimeresSpace (Αθήνα), τον Λεωνίδα Πούλο για την γνωριμία με τον «Ανεμόμυλο» (Μαρτίνο) και το «Vibe» (Λειβαδιά), το «Beton7 Art Centre / Radio», την μαέστρο/φλογερίστα Sylvia Hinz για την πρεμιέρα της σύνθεσης «X«» στο Turbulences Sonores Festival (Μονπελιέ, Γαλλία), και την «ohrenhoch, der Geräuschladen» Sound Gallery (Βερολίνο) για τις προσκλήσεις συνεργασίας, καθώς και την Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» για την πρεμιέρα του SYN (Μάϊος 2017) και την τιμητική συμπερίληψη των solo μουσικών μου album, στην συλλογή της.

– Μελλοντικά σου σχέδια;

-Το τρέχον διάστημα ετοιμάζω τις Παρουσιάσεις Δεκεμβρίου για την κυκλοφορία του PLANO (OST & AV ArtWork), στην Αθήνα, ενώ, παράλληλα, συνεχίζω την συνεργασία με την Antye Greie-Ripatti (ποιήτρια, vocalist, new media artist), τους ισπανούς συνεργάτες μου, Erissoma, Ana Béjar, Atthis και Syl Niet, αλλά και με τις ελληνίδες Κατερίνα Τζόβα (κινηματογραφική σκηνοθέτη) και Αριστέα Παναγιωτακοπούλου (φωτογράφο / video artist), με την οποία κάναμε το συνδημιουργικό μας ντεπούτο, τον περασμένο Αύγουστο, στην Ζυρίχη [ART.BOX Project Zürich 1.0 / SWISS ART EXPO], όπου συμμετείχε το VideoArt της, «Amaze in Weggis».

Ωστόσο, το κυρίως Πλάνο μου, είναι να τηρήσω όσα αναφέρω ως άνω ή ακόμη και να ωριμάσω μέσα από αυτά, και να βοηθήσω τους δίπλα μου να μην χάσουν την πίστη τους στον Έρωτα!

…καλά κύματα ~
άννα ~

Εκδηλώσεις Δεκεμβρίου 2019

Σε συνέχεια των παρουσιάσεων του νέου Μουσικού Album / Soundtrack και Καλλιτεχνικού Οπτικο-Ακουστικού έργου, PLANO, της Άννας Στερεοπούλου, η καλλιτέχνις έχει ήδη προγραμματίσει εκδηλώσεις ποικίλου ενδιαφέροντος για τον Δεκέμβριο 2019, σε συνεργασία με το 3ο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών.

Παράλληλα, δύο νέες της συνθέσεις θα κυκλοφορήσουν στην ελληνική Corpus Black Records και στην ισπανική Seattle Dott Records, με τις οποίες η δημιουργός επιθυμεί να εκφράσει τις ευχαριστίες της για τους Καλλιτεχνικούς Ελληνο-Ισπανικούς δεσμούς που αναπτύσσει από το 2013, καθώς και τις Παρουσιάσεις του PLANO, που ξεκίνησαν από την Μαδρίτη και την Καστεγιόν, τον Μάϊο του 2019.

Η οπτικο-ακουστική μορφή του έργου (σκην.: Άννα Στερεοπούλου), ξεκίνησε τις προβολές της (Παγκόσμια Πρεμιέρα: 29 Σεπτεμβρίου 2019) από το NEZ International Film Festival στην Καλκούτας της Ινδίας, όπου βραβεύθηκε ως Καλύτερο Μουσικό Βίντεο, ενώ η Ελληνική του Πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε στις 6 Νοεμβρίου 2019 στο Σινέ «Μακεδονικόν», στο πλαίσιο του 60ού  Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου συμμετείχε στις ενότητες >>Film Forward και Agora.

Ειδικευόμενη στον χώρο της Μουσικής Σύνθεσης για Κινηματογράφο, η βραβευμένη συνθέτις Άννα Στερεοπούλου εισάγει μια διαφορετική φόρμα ζωντανών παρουσιάσεων που περιγράφει ως Κυματικό Περιβάλλον© και την οποία προωθεί μέσω του πιο πρόσφατου, διεπιστημονικού χαρακτήρα, έργου της, με τίτλο «SYN», όπως εμπνέεται από την εν εξελίξει Καλλιτεχνική & Επιστημονική της έρευνα (2009-σήμερα). 

Παρουσιάσεις Δεκεμβρίου 2019 | Ελλάδα

09/12 | 3ο Πρόγραμμα «Ελληνικής Ραδιοφωνίας»

Ζωντανή Συναυλία στο Studio E του Ραδιομεγάρου της ΕΡΤ, στον κύκλο «Συναυλίες στο 3ο» παρουσία κοινού και σε ραδιοφωνική και διαδικτυακή μετάδοση

Παρουσιάζει ο Δημήτρης Τρίκας

Ώρα: 19:00 έως 20.30

Διεύθυνση: Λεωφ.Μεσογείων 432. Τ.Κ. 15342, Αγία Παρασκευή | Αθήνα

Εισιτήρια: Ελεύθερη Είσοδος (Κρατήσεις Θέσεων: trito@ert.gr

Πληροφορίες: +30.210.6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό)

• 22/12 | «Ωρολόγιον Ανδρονίκου Κυρρήστου»

Ηχητική Εγκατάσταση στο εσωτερικό του μνημείου, ως επίκεντρο των παράλληλων δράσεων στον χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, για την ημέρα του Χειμερινού Ηλιοστασίου.

Ώρα: 10:00 π.μ. έως 15.30 μ.μ.

Διεύθυνση: Ρωμαϊκή Αγορά, Πλάκα | Αθήνα

Υπηρεσιακή Μονάδα: Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών

Γενική Είσοδος: €4

Δικαιούχοι Ελεύθερης Εισόδου: https://www.culture.gr/DocLib/Admission_Info_201119.pdf

Πληροφορίες: http://odysseus.culture.gr/h/2/gh255.jsp?obj_id=1839 

Μουσικές Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2019| Ελλάδα + Ισπανία [NET]

• 14/12: Corpus Black Records | ‘CXX’ στο VVAA – ‘Sounds of Nature’ | CORB013

• 22/12: Seattle Dott Records | ‘ARMOS’ [PLANO ‘coda’ Single Track]

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

• PLANO AV ArtWork: https://wp.me/p2zRWp-11v 

• PLANO (Album / Soundtrack): https://wp.me/p2zRWp-Z6 

• ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ [Δελτίο Τύπου]: https://wp.me/p2zRWp-10W 

Exit mobile version