Δημήτρης Λαζάρου: Η ΤΕΧΝΗ έχει τη μοναδικότητα να υπάρχει κάτω από τις πιο σκληρές συνθήκες κι εποχές και να «ζει» μέσα και πέρα από την ανθρώπινη ύπαρξη

Ο Δημήτρης Λαζάρου είναι εκπαιδευτικός που, όμως η Τέχνη από το 2013 μπήκε στη ζωή του εκπαιδεύοντας τον σε έναν κόσμο που έμαθε να σέβεται την έμπνευση ενός εικαστικού, να εκτιμά τα συναισθήματα που μπορεί να γεννήσει ένα έργο Τέχνης και να νιώθει την αγωνία των εικαστικών καλλιτεχνών που είναι σχεδόν αδύνατο να βιοποριστούν από την Τέχνη, αλλά προσπαθούν να παράγουν Τέχνη, κάτω από δύσκολες συνθήκες.

Το 2021 ήταν μια χρονιά, ναι μεν πανδημίας, αλλά και χρονιά, ειδικά προς το τέλος της, πολλών ομαδικών εικαστικών εκθέσεων που οργανώθηκαν από τον ίδιο.

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

-Δημήτρη, από το 2013 διοργανώνεις εικαστικές εκθέσεις. Λόγω πανδημίας, πόσο άλλαξαν οι συνθήκες στην Τέχνη τα τελευταία δύο χρόνια;

-Άλλαξαν, όσον αφορά τις δια ζώσης εκθέσεις που δεν έγιναν, αναβλήθηκαν ή μετατέθηκαν χρονικά. Άλλαξαν όσον αφορά την κοινωνική επαφή των ανθρώπων μεταξύ τους και με την Τέχνη.

Δεν άλλαξαν όμως συνθήκες που ήδη επικρατούσαν προ πανδημίας, ίσως εντάθηκαν λόγω πανδημίας. Δεν άλλαξε το γεγονός ότι τα εικαστικά πρέπει να προβληθούν περισσότερο σε αυτόν τον τόπο και να μην είναι, σε σχέση με άλλες μορφές τέχνης, πίσω από τα φώτα των προβολέων, όπως συνηθίζω να λέω. Δεν άλλαξε το γεγονός ότι οι καλλιτέχνες σπάνια βιοπορίζονται από την Τέχνη, ενώ ταυτόχρονα, επειδή ακριβώς «η άλλη δουλειά» που κάνουν δεν αποφέρει υψηλά εισοδήματα, υποχρεώνονται να «στερηθούν» κάτι άλλο, προκειμένου να παράγουν Τέχνη. Δεν άλλαξε το γεγονός ότι πρέπει να έχουμε την παιδεία ότι η Τέχνη είναι επένδυση για το μέλλον.

Το παρήγορο όμως είναι ότι παρά το γεγονός ότι ο πολιτισμός βλήθηκε και βάλλεται λόγω πανδημίας, το συμπέρασμα ανέκαθεν που φαντάζει ίσως περίεργο, εξακολουθεί να είναι απολύτως αληθινό:

Η ΤΕΧΝΗ έχει τη μοναδικότητα να υπάρχει κάτω από τις πιο σκληρές συνθήκες κι εποχές και να «ζει» μέσα και πέρα από την ανθρώπινη ύπαρξη!

-Το 2021 τελείωσε με μια σειρά ομαδικών εκθέσεων που διοργάνωσες. Τι αποκόμισες από αυτές;

-Την ανάγκη της ανθρώπινης επαφής που δεν έλειψε μόνο σε μένα, τη λαχτάρα των φιλότεχνων, που σίγουρα δεν ήταν τόσοι όσο σε προηγούμενες εκθέσεις, να επισκεφτούν εκθέσεις, να δουν έργα και να «ξεκουραστούν» μπροστά από αυτά. Λέω «ξεκουραστούν» μια και η καραντίνα, οι μπερδεμένες ειδήσεις, οι απαγορεύσεις «κούρασαν» και «μπέρδεψαν» όλους μας. Εκτός όμως από τα παραπάνω, έζησα ξανά το συναίσθημα να σε τιμούν καλλιτέχνες με τα έργα τους και τη συμμετοχή τους, να αισθάνονται ξανά κι εκείνοι ζωντανοί μέσα από τη συμμετοχή τους και να ικανοποιούνται από το στήσιμο και την παρουσίαση της έκθεσης που συμμετείχαν.

η Τέχνη είναι επένδυση για το μέλλον

-Είναι ωραία τα καλά λόγια, αλλά μείναμε μόνο σε αυτά;

-Ευτυχώς υπάρχει και το εμπορικό κομμάτι, που κινήθηκε αργά, αλλά κινήθηκε και αυτό είναι το πιο σημαντικό, ειδικά, όταν περιμένεις, όπως ακριβώς με ρώτησες, μόνο λόγια. Από την άλλη, θεωρώ σημαντική την προώθηση των εκθέσεων έντυπα και διαδικτυακά, γιατί δε μπορείς να ξέρεις, αν ο καλλιτέχνης δεχτεί προσέγγιση για το έργο του.

Για παράδειγμα μπορεί να του γίνει προσέγγιση, ώστε ένα έργο του να κοσμήσει το εξώφυλλο ενός βιβλίου. Μπορεί κάποιος να έρθει στην έκθεση, επειδή την «είδε» σε μια ιστοσελίδα πολιτιστικού ή γενικού περιεχομένου.

Δημήτρης Λαζάρου, έργο του εικαστικού Αριστείδη Χρυσανθόπουλου

-Θεωρείς λοιπόν ότι η προώθηση μιας έκθεσης έστω και διαδικτυακά βοηθάει την ίδια την έκθεση;

-Νομίζω ότι η απάντηση είναι αυτονόητη και η δική σου ιστοσελίδα (το artviews.gr) το γνωρίζει πολύ καλά, μια και στηρίζεις και τους καλλιτέχνες αλλά και όσους οργανώνουν εκθέσεις σε γκαλερί ή σε ανεξάρτητους χώρους τέχνης.

Το διαδίκτυο είναι μια παγκόσμια δύναμη, που το μόνο που πρέπει να έχουμε κατά νου, είναι να το χρησιμοποιούμε με θετικό πρόσημο. Μπορούμε να προάγουμε πολιτισμό μέσα από αυτό. Με έχετε στηρίξει, έχετε υπάρξει χορηγοί επικοινωνίας και αυτό είναι δείγμα πολιτισμού και φυσικά σας ευχαριστώ γι’αυτό.

Κι εγώ ο ίδιος, προκειμένου να αποδεικνύω, όπως κι εσείς πως έχουμε δυναμική και «δυνατή» εικαστική σκηνή, έχω δημιουργήσει τη δική μου πολιτιστική ιστοσελίδα www.art-profiles.net, προκειμένου να συμπεριλαμβάνω σε αυτή τις δικές μου ομαδικές εκθέσεις, νέα και πληροφορίες για άλλες εικαστικές εκθέσεις και άλλες μορφές τέχνης καθώς και πληροφορίες για εκθέσεις που θα οργανώσω και θα παρουσιάσω στο μέλλον.

-Μπορείς λοιπόν να μας δώσεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με εκθέσεις που έχεις ήδη προγραμματίσει ή με δράσεις που θα συμβούν το 2022;

-Αρχικά ήδη ετοιμάζω μαζί με τον εκδοτικό οίκο FLISVOS PUBLICS του κ. Μιχάλη Τζαμαλή που είναι και ο ίδιος εικαστικός ένα πολυτελές βιβλίο Τέχνης – λεύκωμα στο οποίο θα παρουσιαστούν σύγχρονοι αξιόλογοι καλλιτέχνες, μια καταγραφή δηλαδή της σύγχρονης εικαστικής σκηνής με αντιπροσωπευτικά έργα της. Θεωρώ και πιστεύω ότι σε αυτόν το πολυτελή τόμο περισσότεροι από 50 εικαστικοί θα εντυπωσιάσουν με τα έργα τους, όσους τον αγοράσουν.

Έχω ήδη προγραμματίσει αρκετές ομαδικές εκθέσεις έως το καλοκαίρι του 2022 και την πρώτη καλοκαιρινή έκθεση, εκτός Αθηνών, στα τέλη Αυγούστου, σε έναν ολοκαίνουριο χώρο, το LK ART FOUNDATION, στο πιο κομβικό σημείο της πρωτεύσουσας Ιουλίδας, της Κέας (Τζια). Στην Αθήνα οι περισσότερες εκθέσεις θα παρουσιαστούν στον ιστορικό χώρο του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου στην καρδιά της Αθήνας, στην πλατεία Κολωνακίου και στον εμβληματικό χώρο του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, στην καρδιά της Κηφισιάς.

Είναι χώροι που αναδεικνύουν τα έργα των εικαστικών, εύκολα προσβάσιμοι για το κοινό και το κυριότερο χώροι που προσφέρουν την ευκαιρία για μια όμορφη βόλτα γύρω από αυτούς. Να προσθέσω εδώ ότι οι χώροι είναι pet friendly, δηλαδή φιλικοί προς τα κατοικίδια, μια και επιτρέπουν στον κάθε φιλότεχνο να έχει το ζωάκι του μαζί του κατά την επίσκεψή του στην έκθεση.

Οι εικαστικοί μπορούν να ενημερώνονται για τα παραπάνω, κάνοντας κλικ στο poster τόσο του βιβλίου όσο και της κάθε προγραμματισμένης έκθεσης στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.art-profiles.net/451489743

Ο Δημήτρης Λαζάρου

-Θεωρείς τελικά ότι μπορεί το 2022 να είναι μια καλύτερη χρονιά για την Τέχνη;

-Είπαμε ότι η Τέχνη ζει και θα ζει. Είμαστε ακόμη στην αρχή και μετά από όσα έχουν συμβεί και ήταν αναπάντεχα έως αδιανόητα, ας κρατάμε μικρό καλάθι. Ας ελπίσουμε ότι το 2022 θα έχει θετικό πρόσημο και ότι η Τέχνη θα επιστρέψει δυναμικά. Θέλω όμως να τονίσω ότι τα εικαστικά δεν έχουν την αρμόζουσα θέση στην Ελληνική παιδεία κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να διορθωθεί, ώστε όντως κάθε επόμενη χρονιά να είναι θετικότερη για τον Ελληνικό πολιτισμό, που άλλωστε ξεχώριζε και πρέπει να ξεχωρίζει την Ελλάδα.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Greek Brand New: Η ελληνική δημιουργία επανασυστήνεται στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου

Δέκα χρόνια συμπληρώνει ο θεσμός Greek Brand New και τα γιορτάζει με μια μεγάλη, επετειακή έκθεση από την Παρασκευή 10 έως την Κυριακή 12...

Sebastian Delen: Επέτειος δέκα ετών για την Villa Αφαία στην Αίγινα

Συνέντευξη- Ρεπορτάζ: Ζέτα Τζιώτη Η πρόσφατη επίσκεψή μας στο ρομαντικό νησί της Αίγινας, και πιο συγκεκριμένα, στη Βίλλα Αφαία του Σεμπαστιάν Ντελέν (Sebastian Delen) συνδύασε...

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this