Πρόσφατα παρευρεθήκαμε στην πρεμιέρα του έργου “Οργισμένα Νιάτα” του John Osborne, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά και επιλογή δραματολογίου – μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα – Καλογήρου, στο θέατρο “Αγγέλων Βήμα”.
Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη
Λίγα λόγια για το έργο
Το έργο “Οργισμένα Νιάτα” γράφτηκε από τον John Osborne το 1956. Σκοπός του έργου αυτού είναι να παρουσιάσει την μεταπολεμική νεολαία της Βρετανίας, όπως είναι στην πραγματικότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στη διανόηση που δεν προέρχεται από τα πανεπιστήμια, αλλά από την ίδια τη ζωή. Πρόκειται για ένα ρεαλιστικό έργο που παρουσιάζει τη συζυγική ζωή ενός ευφυούς και μορφωμένου, αλλά δυσαρεστημένου από τη ζωή, άνδρα της εργατικής τάξης, του Τζίμμυ Πόρτερ και της εξίσου ικανής, αλλά απαθούς συζύγου του, που ανήκει στη ανώτερη τάξη, Άλισον.
Οι δευτερεύοντες χαρακτήρες περιλαμβάνουν τον Κλίφφ, έναν φίλο του Τζίμμυ, ο οποίος συγκατοικεί μαζί με το ζευγάρι και προσπαθήσει να διατηρήσει την ειρήνη στο σπίτι, καθώς και την Έλενα, τη σνομπ φίλη της Άλισον, που έρχεται για να διαταράξει την ρουτίνα του ζευγαριού. Επίσης, επί της σκηνής εμφανίζεται ο πατέρας της Άλισον, Ταγματάρχης Ρέντφερν, ο οποίος δεν συνηγορούσε για το γάμο της κόρης του με τον εν λόγω νεαρό.
Ο John Osborne άντλησε έμπνευση από την προσωπική του ζωή και τον αποτυχημένο του γάμο με την Pamela Lane, καθώς έγραφε το εν λόγω θεατρικό έργο, το οποίο ήταν και το πρώτο του που ανέβηκε σε θεατρική σκηνή. Μέσω του έργου αυτού καθιερώθηκε ο όρος “θυμωμένοι νέοι άνδρες”, ο οποίος περιέγραψε τόσο το έργο του συγγραφέα, καθώς και άλλων συγγραφέων της γενιάς του, που χρησιμοποίησαν την σκληρότητα του ρεαλισμού στο θέατρο, εν αντιθέσει με την προηγούμενη γενιά συγγραφέων που την χαρακτήριζε η διαφυγή από την πραγματικότητα. Το έργο έτυχε ευνοϊκής υποδοχής από τη θεατρική κοινότητα και σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία.
Η παράσταση
Την σκηνοθεσία του έργου αναλαμβάνει ο Θοδωρής Βουρνάς, ο οποίος διατηρεί το ρεαλισμό που απαιτεί το έργο, χωρίς να εισαγάγει παράταιρους νεοτερισμούς που θα αλλοίωναν το κλίμα της εποχής. Μέσω της σκηνοθεσίας του καταφέρνει να κερδίσει το ενδιαφέρον του θεατή, αναλαμβάνοντας ένα δύσκολο έργο, καθώς το ίδιο το σενάριο του έργου μπορεί μέσω της υπερβολής να προκαλέσει δυσαρέσκεια στο θεατρικό κοινό.
Τα σκηνικά της Αρετής Μουστάκα, αναπαριστούν τέλεια τη βρώμικη άθλια σοφίτα που περιγράφει ο συγγραφέας στο έργο του, η οποία δεν ταιριάζει ως τόπος κατοικίας στην Άλισον. Έξυπνα, έχει τοποθετηθεί στο μισό μέρος της σκηνής η κουζίνα στο βάθος και η τραπεζαρία μπροστά από αυτή, ενώ στο άλλο μισό μέρος απεικονίζεται το σαλόνι του σπιτιού, χωρίζοντας την σκηνή στη μέση. Στα σκηνικά αντικείμενα, όπως τα λούτρινα αρκουδάκια και το ραδιόφωνο, έχει δοθεί έμφαση ώστε να οπτικοποιούν το σενάριο. Επίσης, τα κουστούμια που έχει επιμεληθεί η ίδια, αν και λιτά, ταιριάζουν με την εποχή και τους ρόλους του έργου.
Τον Τζίμμυ Πόρτερ υποδύεται ο Παναγιώτης Κουρτέσης, ο οποίος καταφέρνει με ρεαλισμό να υποδυθεί τον νεαρό οργισμένο άνδρα, χωρίς να οδηγείται σε γελοιογραφικές υπερβολές. Με εκφραστικότητα και καθαρότητα του λόγου, καταφέρνει να φέρει εις πέρας το δύσκολο ρόλο που του έχει ανατεθεί, καθώς περιλαμβάνει αρκετούς μονολόγους, σε μια προσπάθεια του χαρακτήρα να δικαιολογήσει την πικραμένη, μισογυνική και καταχρηστική συμπεριφορά του .
“Γιατί δεν παίζουμε ένα παιχνιδάκι;
Θα κάνουμε πως είμαστε άνθρωποι και πως
είμαστε ζωντανοί. Τι λέτε;” – Τζίμμυ
Την Άλισον υποδύεται η Λία Τσάνα, η οποία παριστάνει μια σύζυγο παρατημένη από τη ζωή, που αποφάσισε να παντρευτεί τον Τζίμμυ λόγω της δικής της προσωπικής εξέργεσης ενάντια στην ανατροφή της και να υποταχτεί σε αυτόν. Η ηθοποιός καταφέρνει να επικοινωνήσει το συναίσθημα που απαιτεί ο ρόλος στους θεατές, χωρίς μελοδραματισμούς, μέσω της εκφραστικότητάς της και της κινησιολογία της.
Τον Κλίφφ υποδύεται ο Κωνσταντίνος Βασιλόπουλος, ο οποίος υποδύεται τον φίλο του Τζίμμυ, που συγκατοικεί με το ζευγάρι και προσπαθεί να διατηρήσει την ειρήνη μεταξύ τους, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζεται πρόθυμος να συμμετάσχει σε όλες τις κωμικές ρουτίνες του φίλου του. Ο ηθοποιός καταφέρνει να φέρει εις πέρας αποτελεσματικά το ρόλο που του έχει ανατεθεί με ρεαλισμό, παρουσιάζοντας ρεαλιστικά επί σκηνής το διφορούμενο πλατωνικό καταφύγιο της Άλισον και του Τζίμμυ.
Την Έλενα, την σνομπ φίλη της Άλισον που έρχεται για να ανατρέψει τα πάντα, παριστάνει η Κατερίνα Αντζουλάτου. Η ηθοποιός καταφέρνει αποτελεσματικά, μέσω της εκφραστικότητάς της, να ενσαρκώσει τη διπλή φύση που απαιτεί ο ρόλος που της έχει ανατεθεί. Αρχικά, το ρόλο της φίλης της Άλισον η οποία αντιπαθεί ανοιχτά τον σύζυγό της Τζίμμυ και προσπαθεί να την απομακρύνει από αυτόν και δεύτερον, της υποταγμένης στον άνδρα γυναίκα που γελά ακόμα και με τα αστεία του, χωρίς κανένα παράπονο για τις συνθήκες διαβίωσής τους.
Τέλος, ο Πάνος Τζίνος υποδύεται ρεαλιστικά τον Ταγματάρχης Ρέντφερν, τον πατέρα της Άλισον, ο οποίος καταφέρνει να εμφανιστεί ως ένας αρκετά συμπαθητικός χαρακτήρας, αν και εντελώς παράταιρος με τον σύγχρονο κόσμο, όπως άλλωστε και ο ίδιος παραδέχεται. Ο χαρακτήρας αυτός λειτουργεί ως ένα δίπολο μεταξύ της νέας και της παλαιάς γενιάς. «Είσαι πληγωμένος γιατί όλα έχουν αλλάξει», του λέει η Άλισον, «και ο Τζίμι πονάει γιατί όλα έχουν μείνει ίδια».
Συνολικά, πρόκειται για μια προσεκτικά δουλεμένη παράσταση, με πολύ καλές ερμηνείες, η οποία απευθύνεται σε όλες τις ηλιακές ομάδες των θεατών.
info παράστασης
ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ-ΤΟΠΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ-ΔΥΣΗΣ
https://www.viva.gr/tickets/theater/orgismena-niata/
Διεύθυνση: Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια
(πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ)
Πρεμιέρα: Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021
Παραστάσεις: Kάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.30
Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)