Ελευθέριος Κλουβάτος: «Θέλησα να τιμήσω τη χώρα μου με ένα μνημειακό ζωγραφικό έργο 4,5 μέτρων μήκους με επεισόδια από την Ελληνική μυθολογία»

Τελάρα ιδιαίτερα μεγάλων διαστάσεων, έργα επιβλητικά, που προκαλούν δέος είναι τα έργα του αυτοδίδακτου εικαστικού, Ελευθέριου Κουβάτου. Με κύριο οδηγό το πηγαίο του ταλέντο και την αγάπη για την ιστορία και την μυθολογία, ο εικαστικός αφήνει άφωνο τον θεατή του.

Η σειρά «Ναυμαχίες», φόρος τιμής για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821, που παρουσιάζεται διαδικτυακά στο site της HEAVENLY PATH ART GALLERY, είναι έργα συγκλονιστικής καταγραφής ιστορικών ναυμαχιών και ναυτικών συγκρούσεων.

H Ιστορικός Τέχνης, Αννίτα Πατσουράκη που επιμελείται την έκθεση αναφέρει: «Με απόλυτα ρεαλιστική ερμηνεία και εκπληκτική εμμονή στη λεπτομέρεια, έχουν αποτελέσει τεκμήριο που εντάχθηκε σε άρθρα ιστορικών, αναλυτών και δημοσιογραφικών κειμένων σε καταξιωμένα έντυπα, ιστοσελίδες, τηλεοπτικές εκπομπές καθώς και σε αναφορές στην Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία. Ο Κλουβάτος αναζητά την αλήθεια του γεγονότος με εκφραστική δύναμη, μέσα σε ένα σύνθετο σκηνικό χώρο και φόρμες ενός άριστα καλογραμμένου σχεδίου. Εντυπωσιάζει με τους ανταριασμένους ουρανούς, τολμά εμπλουτισμένους κι ευφάνταστους χρωματικούς συνδυασμούς, εκκωφαντικές αντιθέσεις και πηγές φωτός έντονου δυναμισμού. Προτιμά την προοπτική του βάθους αναδεικνύοντας περίτεχνα τη σύνθεση του είδους «πίνακας μέσα στον πίνακα».

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

-Κύριε Κλουβάτο, ενώ οι σπουδές σας έδειχναν διαφορετική κατεύθυνση, ξεκινήσατε να ασχολείσθε συστηματικά με την ζωγραφική και μάλιστα με ιδιαίτερο ζήλο. Πώς προέκυψε αυτό;

-Από την εφηβεία μου, είχα ήδη νοιώσει ότι η τέχνη και ειδικά η ζωγραφική, με ενδιαφέρει πολύ ως ενασχόληση. Μου άρεσε να μελετώ βιβλία με θέματα τέχνης, συλλογές μουσείων και θαύμαζα όλα αυτά τα υπέροχα έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν από ανθρώπινο χέρι. Στα 26 μου χρόνια, μετά από ένα προσωπικό βίωμα, συνειδητοποιώ ότι η ζωγραφική είναι πλέον αφοσίωση για μένα που όλο και ενδυνάμωνε, σαν εμμονή.

Τότε έτυχε να μελετήσω τον Καραβάτζιο! Ο θαυμασμός και το δέος που ένοιωσα για το έργο του μεγάλου Ιταλού καλλιτέχνη, έγιναν πλέον το πάθος μου για τη ζωγραφική, που έκτοτε αποτελεί και το κύριο επάγγελμα μου. Ομολογουμένως, στην αρχή περπατούσα σε αχαρτογράφητα νερά, όμως πίστευα σε μένα, στις ικανότητές μου και με υπομονή, επιμονή και πίστη συνέχιζα…!

-Είστε αυτοδίδακτος; Τι είναι για σας η ζωγραφική;

-Είναι αλήθεια ότι ουδέποτε διδάχτηκα σε σχολή ούτε έχω λάβει μαθήματα ζωγραφικής από κάποιον δάσκαλο. Από ένστικτο και εσωτερική ανάγκη που γεννήθηκε ξαφνικά μέσα μου, άρχισα να πειραματίζομαι και να εφαρμόζω διάφορες τεχνικές, τεχνοτροπίες και μεθόδους ζωγραφικής. Χωρίς προσχέδια και μετρήσεις, ζωγραφίζω απευθείας στον καμβά με χρώμα. Ενεργώ αυθόρμητα και υπολογίζω με το μάτι..!

Έχω δύο παιδιά τα οποία και λατρεύω, αλλά η ζωγραφική αποτελεί για μένα το τρίτο μου παιδί!

Ο Ελευθέριος Κλουβάτος

-Από ποιους μεγάλους κλασσικούς ζωγράφους της Αναγέννησης έχετε επηρεαστεί;

-Εξαρχής λάτρεψα τους Master της Αναγέννησης αλλά και την τεχνοτροπία τους. Μελέτησα σχεδόν όλους τους κλασσικούς καλλιτέχνες, αλλά ο Ρέμπραντ και ο Ιερώνυμος Μπος, μεταξύ άλλων, με επηρέασαν ουσιαστικά.

-Ποιες τεχνοτροπίες έχετε καταλήξει ότι σας ταιριάζουν;

-Ως αυτοδίδακτος ζωγράφος άρχισα να πειραματίζομαι και να εφαρμόζω διάφορες τεχνικές, τεχνοτροπίες και μεθόδους ζωγραφικής. Εξαρχής όμως ένιωθα την ανάγκη να ζωγραφίσω απευθείας στον μουσαμά με χρώμα χωρίς προσχέδια και μετρήσεις. Υπολογίζω με το μάτι και με σύμμαχο την φαντασία, πίστη και υπομονή, φιλοτεχνώ τους πίνακες μου πάντα με σεβασμό και συνέπεια στα διδάγματα της αναγεννησιακής ζωγραφικής.

-Στα τελάρα σας διακρίνουμε ότι το χρώμα και το φως παίζουν ιδιαίτερο ρόλο. Δυνατές πηγές φωτός καθηλώνουν τον θεατή. Πώς θα το σχολιάζατε;

-Η αλήθεια είναι ότι εξαρχής με συγκίνησαν πίνακες με έντονες φωτοσκιάσεις και δυνατές πηγές φωτός. Οι έντονες εναλλαγές φωτός και σκιάς είναι κατάλληλες για δραματικά θέματα, έντονης συγκινησιακής φόρτισης αλλά και θέματα με ένταση, όπως οι ναυμαχίες. Το συναισθηματικό πεδίο του πίνακα γίνεται εντονότερο και ο θεατής μπορεί να αφουγκραστεί καλύτερα το έργο, να ενσωματωθεί μαζί του, να μοιραστεί κάθε δυνατή συγκίνηση.

-Μιλήστε μας για τη σύνθεση στα έργα σας του τύπου «πίνακα μέσα στον πίνακα».

-Η σύνθεση του τύπου «πίνακας μέσα στον πίνακα» με εκφράζει ιδιαίτερα! Καταφέρνω στο ίδιο έργο να προσφέρω στο θεατή ποικίλες εικόνες ταυτόχρονα, με πολλές και διαφορετικές προοπτικές στην ίδια σύνθεση. Παράλληλα, νοηματικά υπάρχει πολυμορφία και συνδυασμός εννοιών. Ο θεατής καλείται να κάνει το συνδυασμό εικόνας και γενικού νοήματος. Το αποτέλεσμα δικαιώνει τον καλλιτέχνη, αν και είναι τεχνικά δύσκολο αλλά και ιδιαίτερα χρονοβόρο στην εκτέλεσή του.

Η τέχνη είναι απαραίτητη σε κάθε μας έκφραση και λειτουργία

-Από πού εμπνέεστε;

-Με εμπνέει κάθε τι όμορφο αλλά και συναρπαστικό. Οι «Ναυμαχίες» μου, δείχνουν τη δύναμη της θάλασσας και του ουρανού αλλά περιγράφουν κυρίως σημαντικά, ιστορικά γεγονότα.

Με το ίδιο πάθος έχω αποδώσει θέματα εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία και την ιστορία.

Ελευθέριος Κλουβάτος ‘Battle of Salamis in Cyprus-306B.C., oil on canvas, 174x300cm., dimensions with picture frame 201x327cm

-Μιλήστε μας για την Ελληνική μυθολογία σαν πηγή της έμπνευσής σας;

-Η Ελληνική μυθολογία αποτελεί για εμένα έργο ζωής. Ως Έλληνας θέλησα να τιμήσω τη χώρα μου, με ένα μνημειακό ζωγραφικό έργο, 4,5 μ. μήκους, που να περιγράφει διάφορα επεισόδια από την Ελληνική μυθολογία. Επί χρόνια μελετώ και συνθέτω με τη φαντασία μου εικόνες και επιμέρους θεματικές που περιγράφουν σκηνές της Ελληνικής Μυθολογίας. Για το συγκεκριμένο έργο εργάζομαι ήδη τέσσερα συναπτά έτη και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί.

-Μιλήστε μας για την ενότητα «Ναυμαχίες-Θαλασσογραφίες».

-Η σειρά «Ναυμαχίες – Θαλασσογραφίες» αποτελείται από συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων, από 2μ. έως και 4μ.μήκους, με ιστορικά θέματα της παγκόσμιας Ναυτικής Ιστορίας. Μελέτησα αυτά τα γεγονότα γιατί καθόρισαν την εξέλιξη της παγκόσμιας ιστορίας.

Ελευθέριος Κλουβάτος ‘Russian fleet squadron approaching St Petersburg’, oil on canvas, 175 x 250cm, dimensions with picture frame 196 x 271cm

-Τι είναι για σας η έννοια «πατρίδα»;

-Η έννοια πατρίδα έχει μεγάλη και ιδιαίτερη σημασία για μένα και πιστεύω για κάθε άνθρωπο ξεχωριστά. Ο κάθε πολίτης οφείλει να σέβεται και να αγαπά την πατρίδα του.

Για τον καλλιτέχνη, για τον δημιουργό, η έννοια πατρίδα σημαίνει πολλά περισσότερα, κυρίως όταν απεικονίζει θέματα ιστορικά. Οφείλει και είναι καθήκον του, να τιμά την ιστορία της χώρας του, να την εκπροσωπεί επάξια, όπου και αν χρειαστεί και να αφήσει πίσω του έργο ως πολιτισμική παρακαταθήκη. Η τέχνη είναι απαραίτητη σε κάθε μας έκφραση και λειτουργία και οφείλουμε να την υπηρετούμε σωστά και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

-Μιλήστε μας για την παρουσίαση της δουλειάς σας στο εξωτερικό.

-Σε συνέχεια ακύρωσης προγραμματισμένων συμμετοχών το 2020, λόγω των συνθηκών του covid 19, προσανατολίστηκα στις δυνατότητες της τεχνολογίας.

Σε πανελλήνια πρώτη παρουσίαση virtual απεικόνισης, παρουσίασα τη σειρά «Ναυμαχίες» με μνημειακά έργα ζωγραφικής και συμβολικά έργα, ως Φόρο Τιμής στην επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Η παρουσίαση και διοργάνωση υλοποιήθηκε στην Heavenly Path Art Gallery, στην ιστορική πόλη Glustonbery της Αγγλίας με διάρκεια από 29 Μαρτίου έως και 15 Μαΐου 2021. Η έκθεση θα συνεχίσει να φιλοξενείται μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Την επιμέλεια ανέλαβε η Ιστορικός Τέχνης, Αννίτα Πατσουράκη.

-Μελλοντικά σας σχέδια.

-Με επίγνωση, θα ήθελα να αξιωθώ να φιλοτεχνήσω μνημειακά πάντα έργα, με σκηνές από την ελληνική μυθολογία, που ήδη έχω ετοιμάσει αλλά και θέματα βασισμένα με επεισόδια από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, αποτελούν σκοπό ζωής. Ευελπιστώ να τα παρουσιάσω τόσο στην Ελλάδα αλλά και εκτός συνόρων, μεταφέροντας ισχυρά πολιτιστικά μηνύματα!

Την επιμέλεια των εκθέσεων μου και την προώθηση του εικαστικού μου έργου έχει αναλάβει η Ιστορικός τέχνης, κα. Αννίτα Πατσουράκη.

Η κυρία Αννίτα Πατσουράκη ποζάρει μπροστά στο έργο του εικαστικού Λευτέρη Κλουβάτου

Ο Ελευθέριος Κλουβάτος έχει παρουσιάσει έργα του σε εκθέσεις πολιτιστικού και ιστορικού περιεχομένου διεθνούς εμβέλειας, που αξίζει να αναφερθούν:

«Ταξίδι στα κύματα της ιστορίας» στο Ελληνικό Μουσείο Μελβούρνης – Αυστραλία
Διάρκεια: Σεπτέμβριος 2011 – Φεβρουάριος 2012
Αιγίδα: Υπουργείο Πολιτισμού Ελλάδας, Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού

«Μασσαλία – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», Δημαρχείο Μασσαλίας «Salle Bailli de Sufrreu», Μασσαλία
Διάρκεια: Ιούλιος 2013
Αιγίδα: Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμού Ελλάδας, Δήμος Πειραιά

«2500 χρόνια από την Ναυμαχία της Σαλαμίνας»
Διάρκεια Οκτώβριος 2019 – Απρίλιος 2020, «Village Center» Δήμος Νίκαιας.
Απρίλιος 2020 – Ιούλιος 2020, Διεθνής Έκθεση «Ποσειδώνια 2020» – Πειραιάς.
Αύγουστος 2020 – Δεκέμβριος 2020, Αρχαιολογικός χώρος της Στοάς του Αττάλου – Αθήνα.
Αιγίδα: Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Ελλάδας, Εφορία Αρχαιοτήτων Αθήνας, Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και άλλων σημαντικών φορέων.

Οι «Ναυμαχίες» του είναι συλλογή ζωγραφικών έργων και αποτελούν μελέτη ιστορικού τεκμηρίου. Έχουν ενταχθεί σε ιστορικά άρθρα, έχουν παρουσιασθεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά, σε οδηγούς ιστορικών ναυτικών εκθέσεων καθώς και σε τηλεοπτική ιστορική εκπομπή της ελληνικής κρατικής τηλεόρασης, όπως στο Περιοδικό «Ναυτική Ελλάς», στο Περιοδικό «Ελληνορωσσικό Πανόραμα», στον Οδηγό Ιστορικών Εκθέσεων «Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία», στο ΕΤ2 «Μηχανή του Χρόνου».

Info Διαδικτυακής Έκθεσης

HEAVENLY PATH ART GALLERY
46A High Str., Glastonbury, BA6 9DX, UK
+44 (0) 1458 832911
www.heavenlypathartgallery.com

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this