Λούρμπα – Ακριθάκη: Έργα λουσμένα από το φως της Πάρου

Με μεγάλη επιτυχία τα λαμπερά εγκαίνια. Έργα λουσμένα στο φως στην Art Space / Studio 265 στην Πάρο

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Ο εκθεσιακός χώρος Art Space / Studio 265 στην καρδιά του Αιγαίου, στην Παροικιά της Πάρου ανοίγει τις πύλες του στις 13 Ιουλίου με την έκθεση «2SEE», μια συνεργασία των εικαστικών Μαριάννας Λούρμπα και Χλόης Ακριθάκη, που ενώνουν τις καλοκαιρινές τους εικόνες και ταξιδεύουν τον θεατή σε υπέροχες οπτικές και συναισθήματα.

Art Space / Studio 265 -Πάρος

Δύο εικαστικοί, δυο διαφορετικές ματιές, δυο διαφορετικές οπτικές του αιγαίου το καλοκαίρι. Η οπτική της Ακριθάκη, περιλαμβάνει στιγμές διακοπών και αναμνήσεων, ενώ της Λούρμπα, μια ματιά πιο αφαιρετική, ένα κολλάζ από διάφορα αρχιτεκτονικά κομμάτια της Πάρου που διαμορφώνουν μια νέα κυκλαδίτικη μορφή.

Λίγο πριν τα εγκαίνια συναντήσαμε τις καλλιτέχνιδες στα ατελιέ τους και μιλήσαμε μαζί τους για τη δουλειά που θα μας παρουσιάσουν στο μαγικό αυτό νησί του Αιγαίου.

Art Space / Studio 265 -Πάρος

Μαριάννα Λούρμπα

Μαριάννα Λούρμπα

Η εικαστικός Μαριάννα Λούρμπα αναφέρει για την έκθεση:

Η φωτογραφία γίνεται πρόσχημα για να παρατηρήσουμε το κόσμο γύρω μας αναζητώντας γεωμετρικές φόρμες, προοπτικές και τονικές εντάσεις.

Φυσικά και τεχνητά στοιχεία, όταν απομονώνονται από το φακό, ανασυνθέτουν ένα νέο σκηνικό αποκαλύπτοντάς μας οπτικές σε απόλυτη γεωμετρία και αρμονία με τη φαντασία και αναπτύσσουν ένα παιχνίδι οφθαλμαπάτης μεταξύ του πραγματικού και του ιδεατού.

Στατικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής, της γλυπτικής, της ζωγραφικής, όπου το λευκό, το μπλε και το μαύρο πάντα παρόν φιλοξενούν και φιλοξενούνται, συνθέτουν ένα μοτίβο φυσικής μυσταγωγίας.

Εικόνες από ταξίδια στο Αιγαίο, χρησιμοποιώντας τη δύναμη του φακού, παίζουν με τη γεωμετρία και την προοπτική, αποκαλύπτοντάς μας μια διαφορετική όψη της αρχιτεκτονικής.”

Μαριάννα Λούρμπα

-Πως αποφασίσατε την συνεργασία με την Χλόη Ακριθάκη και την καλοκαιρινή έκθεση 2SEE;

-Τα social media διατηρούν την ανθρώπινη και  επικοινωνιακή αλληλεπίδραση ανεξαρτήτως χώρου, χρόνου , καταστάσεων ή διαπροσωπικών σχέσεων γι αυτό άλλωστε προκύπτουν φίλιες, έρωτες ή σχέσεις ζωής. Σε φέρνουν πιο κοντά με ανθρώπους που έχεις ιδια ενδιαφέροντα.

Έτσι ξεκίνησε και η γνώριμα μου με την Χλόη διαδικτυακά. Έτσι όταν τυχαία συναντηθήκαμε τον Μάρτιο στα εγκαίνια της έκθεσης -αφιέρωμα “εν κινήσει” του πάτερα της Αλέξη Ακριθάκη ήταν σαν να γνωριζόμασταν χρόνια και αμέσως εκδηλώθηκε η επιθυμία μας να κάνουμε μια έκθεση παρέα. Η πρόταση της Άννας Κοντολέοντος ήταν ήδη υπό συζήτηση και ξαφνικά η Πράγα συνάντησε την Αθήνα στην Πάρο.

-Τι θα μας παρουσιάσετε σε αυτή την έκθεση;

-Τα έργα που θα παρουσιάσω είναι μια εξέλιξη  της δουλειάς #nero που είχα παρουσιάσει στο Αρέτσο της Ιταλίας πέρσι τον Σεπτέμβριο. Εκεί ήταν συλλογή από εικόνες του Αιγαίου αυτόνομες μινιμαλιστικές, πάντα με έντονα στοιχεία την αντίθεση του μαύρου και του άσπρου.

Σε αυτή την δουλειά έχω χρησιμοποιήσει εικόνες αποκλειστικά της Πάρου μαζί με μια διαφορετική παλέτα χρωμάτων. Είναι ένα παιχνίδι κολλάζ που συνθέτει τα στοιχεία του νησιού βγάζοντας κάτι διαφορετικό από το αυτονόητο.

ΛΟΥΡΜΠΑ

-Πως προέκυψε ο τίτλος της έκθεσης;

Πρόκειται για μια έκθεση που αποτελείται από έργα δύο δημιουργών, της Χλόης και τα δικά μου.  Το σημαντικό όμως είναι ότι πρόκειται για δυο διαφορετικές ματιές, δυο διαφορετικές οπτικές του αιγαίου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Από την μια πλευρά υπάρχει η οπτική της Χλόης, η οποία συνίσταται σε στιγμές διακοπών και αναμνήσεων και από την άλλη πλευρά συναντά κανείς την πιο αφαιρετική δικιά μου ματιά που συνίσταται σε ένα κολλάζ από διάφορα αρχιτεκτονικά κομμάτια της Πάρου που διαμορφώνουν μια νέα κυκλαδίτικη μορφή.

Who is who

Η Μαριάννα Λούρμπα γεννήθηκε στην Αθήνα και αποφοίτησε με μεταπτυχιακό τίτλο MA στην οπτική επικοινωνία και το design από το IED (Instituto Europeo di Design) του Μιλάνου . Είναι επίσης κάτοχος Bachelor of Arts (Hons) Middlesex University  του Λονδίνου . Έχει εκθέσει σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα (GR), στο Τόκιο (JP), στη Νέα Υόρκη (US) , στο Αρέτσο (IT), στο Ορβιέτο (IT)κ.α. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία από το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, την Μont Blanc, την Cosmote κ.α.

Από το 2012, η δουλειά της βρίσκεται στην μόνιμη συλλογή του Artshop του Μουσείου Μπενάκη. Από το 2013 μέχρι το 2019  δίδασκε σε κολέγιο Art and Deisgn. Παράλληλα είναι Creative Director του εργαστηρίου σύγχρονης τέχνης  Apolyto Creative Spot.  Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Χλόη Ακριθάκη

Χλόη Ακριθάκη

Η εικαστικός Χλόη Ακριθάκη αναφέρει για την έκθεση:

“Κεντρικό ρόλο στη δουλειά μου παίζει ο χρόνος, ο φωτογραφικός και ο πραγματικός, στιγμές καθημερινές, φαινομενικά ασήμαντες αλλά και ο χρόνος όπως τον βιώνουμε μέσα από τις φωτογραφίες των διακοπών βλέποντας τα παιδιά μας καλοκαίρι με καλοκαίρι να μεγαλώνουν ή ένα αγαπημένο τοπίο χρόνο με χρόνο να αλλάζει.

Τα έργα που παρουσιάζω είναι βγαλμένα από τις καλοκαιρινές διακοπές στα νησιά του Αιγαίου, αναμνήσεις ερριμένες, σε έντονα χρώματα. Παραλίες, ξαπλώστρες, ήλιος, θάλασσα, παιδιά που χαρούμενα βουτάνε σε βαθιά άγνωστα νερά, εικόνες χωρίς ημερομηνία, στις οποίες μπλέκεται το πριν και το μετά και συναντιέται ο χώρος και ο χρόνος κάπου ανάμεσα στο μπλε της θάλασσας και το γαλάζιο του ουρανού.»

Χλόη, πως προέκυψε η καλοκαιρινή σας συνεργασία στην Πάρο με την εικαστικό, Μαριάννα Λούρμπα ?

-Με τη Μαριάννα συναντηθήκαμε τυχαία τον Μάρτιο στα εγκαίνια της έκθεσης του πατέρα μου “Αλέξης Ακριθάκης Εν Κινήσει” στο ιστορικό μουσείο Κρήτης στο Ηράκλειο. Μέχρι τότε γνωριζόμασταν μόνο διαδικτυακά, αμέσως βρήκαμε κοινά στοιχεία και αυθόρμητα αποφασίσαμε να εκθέσουμε μαζί.

Ζω εδώ και 30 χρόνια στο εξωτερικό αλλά όλα τα χρόνια περνάγαμε το καλοκαίρι με την οικογένειά μου στην Ελλάδα. Στην Πάρο έχουμε στενούς φίλους που τους επισκεπτόμαστε συχνά έτσι δέχτηκα την πρόταση με μεγάλη χαρά.

ΑΚΡΙΘΑΚΗ

-Τι θα μας παρουσιάσετε από πλευρά σας? 

-Η δουλειά που θα δείξω στην Πάρο είναι φυσικά εμπνευσμένη από το ελληνικό καλοκαίρι οπού κυριαρχούν τα έντονα χρώματα και το φως. Είναι ως επί το πλείστων συνθέσεις και κολλάζ από φωτογραφίες που έχω βγάλει τα τελευταία χρόνια στις διακοπές μας στα νησιά του Αιγαίου με φίλους και οικογένεια. Κυριαρχεί το υγρό στοιχείο. Παραλίες, θάλασσα, ήρεμη ή ταραγμένη, παιδιά που κολυμπάνε σε κρυστάλλινα νερά ή που βουτάνε άφοβα σε βαθιές και σκοτεινές θάλασσες. Ο πραγματικός χρόνος και ο χρόνος στη φωτογραφία.

Χρησιμοποιώ διάφορες τεχνικές για να προσδώσω στα έργα μου εκτός από μία φαντασιακή διάσταση τις χωρικές και χρονικές αλλαγές σε υλικό και συμβολικό επίπεδο. 

ΑΚΡΙΘΑΚΗ

 -Πιστεύτε ότι έχετε επηρεαστεί από τον πατέρα σας? 

 -Όλοι ήμαστε ένα κομμάτι των γονιών μας και φυσικά με τον έναν ή τον άλλο τρόπο επηρεασμένοι από αυτούς. Με τον πατέρα μου ήμασταν πολύ κοντά εκείνος μου έμαθε να βλέπω και όσο περνάει ο καιρός βρίσκω όλο και πιο πολλά κοινά, όπως την αγάπη μας για το χρώμα.

Και για να γίνω και λίγο μεταφυσική,  έχω κρεμάσει τυχαία για παράδειγμα μία κατασκευή του δίπλα σε μια φωτογραφία μου, έργα φαινομενικά εντελώς άσχετα μεταξύ τους, σε διαφορετικά υλικά και τεχνική,  και βλέποντάς τα δίπλα δίπλα συνειδητοποιώ ότι έχουν ακριβώς τα ίδια χρώματα.

ΑΚΡΙΘΑΚΗ

Who is who

Η Χλόη Γκάιτμανν- Ακριθάκη γεννήθηκε στο τότε Δυτικό Βερολίνο και μεγάλωσε σε ένα έντονα καλλιτεχνικό περιβάλλον. Τελείωσε το λύκειο στην Αθήνα και το 1987 επέστρεψε στο Βερολίνο όπου σπούδασε γραφιστική, φωτογραφία και οπτική επικοινωνία στην Lette Verein και στην Bildo Akademie, Hochschule für Kunst und Medien. Έχει εργαστεί ως φωτογράφος και graphic designer ενώ παράλληλα ασχολήθηκε και με την οργάνωση μεγάλων εκθέσεων και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 

Έχει εκθέσει στην Αθήνα, το Βερολίνο και στην Πράγα, όπου η έκθεσή της Greece meets Prague “double exposure”, πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της ελληνικής πρεσβείας στην Πράγα. Σήμερα η τεχνική της εστιάζει στη μίξη στοιχείων και στη χρήση του κολλάζ, το οποίο χρησιμοποιεί για να προσδώσει στα έργα της εκτός από μία φαντασιακή διάσταση και μία κριτική ματιά που να αναδεικνύει αντιθέσεις και συνδυασμούς στοιχείων που εν τέλει προβάλουν πολλαπλές σημασιοδοτήσεις.

Η Χλόη ζει μεταξύ Πράγας, Αθήνας και Βερολίνου όπου δραστηριοποιείται όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και με τη διαχείριση του έργου του πατέρα της Αλέξη Ακριθάκη.

Ο Αλέξιος Παπαζαχαρίας, επιμελητής της έκθεσης  μιλώντας για την έκθεση σημειώνει:

“Τα πρώτα κλικ της κάμερας ακούγονται μαζί με την αποκορύφωση του ενθουσιασμού, μέσα στον καύσωνα και τη χαρακτηριστική μυρωδιά του λιμανιού της αναχώρησης που είναι άλλη από αυτή του νησιού που σε λίγες ή σε πολλές ώρες φτάνει κανείς εξαντλημένος και γεμάτος ενέργεια. Μπορεί να φτάνεις στο ίδιο λιμάνι πρώτη φορά μπορεί δέκατη, μπορεί εικοστή η αντίδραση είναι πάντοτε η ίδια, κοιτάει κανείς αποσβολωμένος την εκθαμβωτική θέα πριν ακόμα μπορέσει να την απολαύσει.

Η θέα αυτή απαρτίζεται μάλλον από πολύ ετερόκλητα στοιχεία και τα κλικ της κάμερας σε κόντρα ρόλο με την απραξία των διακοπών αντί να μειώνονται πληθαίνουν μαζί με τις εικόνες που μένουν και καλύπτουν ένα ευρύ θεματολογικό φάσμα: από κρυστάλλινες παραλίες με ή χωρίς πεύκα, πλατείες με πλατάνια, τραπέζια με φαγητά, κόσμος με μαγιό, κόσμος να κολυμπά, κόσμος να σκαρφαλώνει, να περπατά, άγνωστοι και γνωστοί, άσπρα σπιτάκια, πέτρινα σπιτάκια, εκκλησίες και ξωκλήσια, γατάκια και γαϊδουράκια.

Αυτές όλες οι εικόνες με τα κλισέ της τουριστικής καρτ ποστάλ λίγο πολύ οι φωτογραφίες των διακοπών, ίσως μαζί με το γάμο, είναι αυτές της πιο πολυφωτογραφημένης ανθρώπινης δραστηριότητας. Όλες αυτές είναι εικόνες συνηθισμένες και ασυνήθιστες ταυτόχρονα που δείχνουν τι κάνει και τι βλέπει κανείς καθημερινά στη μη καθημερινή του ζωή. Οι άνθρωποι τις κρατούν με φροντίδα και επιμέλεια σαν πολύτιμες αναμνήσεις, γενικευμένες εξαιρέσεις και σαν ελπίδα επιστροφής.

Οι δύο εικαστικοί της έκθεσης χρησιμοποιούν τη φωτογραφία και το ψηφιακό κολλάζ για να φτιάξουν εικόνες που είναι τόσο γενικές που δεν ταυτίζονται με ένα νησί αλλά με όλα, ούτε με τις διακοπές κάποιου αλλά τις διακοπές γενικά. Οι εικόνες των δύο καλλιτεχνών, δύο διαφορετικές ματιές που ταυτίζονται με το χαρακτηριστικό φως και τα κοντράστ των ελληνικών νησιών, τα έντονα χρώματα, την αρχιτεκτονική, τον ήχο των κυμάτων και των νερών, και αυτή την περίεργη ελαστικότητα του χρόνου που σε τρεις ή πέντε μέρες μοιάζουν με μια ολόκληρη άλλη ζωή.”

Info έκθεση

Art Space / Studio 265

2SEE  | Μαριάννα Λούρμπα / Χλόη Γκάιτμανν-Ακριθάκη

Επιμέλεια κειμένου : Αλέξιος Παπαζαχαρίας

Οργάνωση έκθεσης : Άννα Κοντολέων (life coach)

Υπό την Αιγίδα : Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, Δήμος Πάρου, Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 13/7/2019

Share this
Tags
Panos Kats
Panos Kats
JOURNALIST //from @cityjournalism & #Economics @UniofReading @FreeSundaygr @Capitalgr to endless life's adventures. Forever @cinemacholic and @artcurious// “#wedo what #weare #viewsaremine _onlyleft”

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this