Μάγδα Αποστόλου «Διαθέτω χρόνο μέσα στην ημέρα για να μένω στη σιωπή»

Σπουδή στη σιωπή στην Γκαλερί Αργώ.

Η εικαστικός Μάγδα Αποστόλου εκθέτει αυτές τις μέρες τη νέα της δουλειά στην Γκαλερί Αργώ. Αφαιρετικές ασπρόμαυρες κυρίως τοπιογραφίες με αέναη κίνηση αποτυπώνουν δεδομένες χρονικές στιγμές χαραγμένες στη μνήμη της. Η φύση, το υγρό στοιχείο, τα προσωπικά της βιώματα αποτελούν πηγές έμπνευσής. Η χειρονομιακή της πινελιά και η ασυνείδητη επιρροή από Ασία καθιστούν το έργο της μοναδικό.

Η Λουΐζα Καραπιδάκη, ιστορικός τέχνης γράφει για την εικαστικό

“Ανοίκειες αλλά και οικείες είναι οι εικόνες με τις τοπιογραφίες της Μάγδας Αποστόλου. Αυθύπαρκτα, επιβλητικά, σιωπηλά, αν και θεαματικά λαλίστατα τα τοπία της είναι φιλοτεχνημένα με μελάνι πάνω σε χαρτί ή σε καμβά. Η εικαστικός εκμεταλλεύεται τις πλαστικές ιδιότητες των υλικών και συνθέτει τις τοπιογραφίες της με σαφή μινιμαλισμό. Επιβάλλει τη χειρονομιακή και ενστικτώδη γραφή της στη λευκή επιφάνεια του φόντου και φιλοτεχνεί με μια πρωτότυπη λυρική αφαίρεση. Στις θεματικές της απουσιάζει παντελώς η ανθρώπινη παρουσία, ενώ δεν κάνει αναφορά σε κανένα χρονικό ή τοπικό προσδιορισμό και εναλλάσσει συστηματικά τα φυσικά τοπιογραφικά στοιχεία με τα ονειρικά.

Η Αποστόλου δημιουργεί τοπιογραφίες συνδυάζοντας τις οπτικές εναλλαγές από βιωμένα τοπία, που έχουν βαθιά χαραχθεί στη μνήμη της, μαζί με τις εικόνες που έχει νοητά διαμορφώσει μέσα της και στη συνέχεια με την προσωπική της εικαστική επέμβαση φτάνει στην τελική μορφή και την επιθυμητή εννοιολογική υπόσταση: «εμπνέομαι κυρίως από τη φύση, το υγρό στοιχείο και από φωτογραφίες που τραβάω κατά τη διάρκεια των ταξιδιών μου».

Έργο της Μάγδας Αποστόλου

Οι συνθέσεις της είναι κυρίως ασπρόμαυρες και δημιουργούν μία αίσθηση αέναης κίνησης στα έργα της. Η ζωγράφος αποτυπώνει μια δεδομένη χρονική στιγμή, όπου με το πρώτο φύσημα του αέρα όλα θα μεταβληθούν και θα αναμορφωθούν αισθητικά, δίνει δηλαδή την εντύπωση της στιγμιαίας ιχνογράφησης.

Άχρονα τοπία, σιγηλά και επιβλητικά, μέσα σε τετράγωνες επιφάνειες δίνουν στον θεατή τη δυνατότητα να τα ανακαλύψει μέσα από τη δική του οπτική γωνία, να τα θαυμάσει ή να τα αναγνώσει πίσω από τους φαινομενικούς φυσικούς σχηματισμούς των κορμών των δέντρων, των θαλασσινών όγκων, της ποτάμιας ακτής, του χιονισμένου όρους ή του παρθενικού δάσους.

Η αισθητική και η εσωτερικότητα των ατέρμονων έργων της με παρέπεμψε ασυνείδητα στο έργο του Chu Teh-Chun, που επίσης ισορροπούσε τη ζωγραφική του παλέτα μεταξύ της αισθητικής της Δύσης και της Ανατολής. Έτσι και η Μάγδα Αποστόλου αντιμέτωπη με το εύθραυστο τείχος της σιωπής διαμόρφωσε το προσωπικό της ιδίωμα ως μια τέχνη «Βιωμένης εμπειρίας και περισυλλογής».

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Έργο της Μάγδας Αποστόλου

-Μάγδα, από την Α.Σ.Κ.Τ Θεσσαλονίκης με καθηγητή τον Βαγγέλη Δημητρέα. Αποφοιτήσατε το 1998. Τι έχετε «εισπράξει» από σας δασκάλους σας και ποιοι πιστεύετε σας επηρέασαν περισσότερο;

-Όλοι οι δάσκαλοι μου θεωρώ ότι με έχουν επηρεάσει σε συνειδητό και ασυνείδητο επίπεδο. Ο πρώτος μου δάσκαλος ,ο ζωγράφος Τάσος Δήμος, με έμαθε να εκφράζομαι ελεύθερα και δυναμικά μέσω του χρώματος. Ο Νίκος Στέφος μου δίδαξε το σχέδιο, την οργάνωση και την επίμονη δουλειά. Ο Θανάσης Στεφόπουλος και ο Βαγγέλης Δημητρέας με έφεραν σε επαφή με την αφαίρεση. Τον Στεφόπουλο μάλιστα τον έβλεπα διαρκώς να ζωγραφίζει τις θάλασσές του στο εργαστήριο του, όπου μας δίδασκε πριν την εισαγωγή μου στην Σχολή Καλών Τεχνών.

-Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο για την έκθεσή σας;

-Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμένα να διαθέτω χρόνο μέσα στην ημέρα για να μένω στη σιωπή, να έρχομαι δηλαδή σε επαφή με το εσωτερικό μου κομμάτι. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας πολλές φορές μου έρχονται εικόνες τις οποίες στη συνέχεια μορφοποιώ μέσω της ζωγραφικής. Άλλωστε θεωρώ ότι τα συγκεκριμένα έργα θεματικά και αισθητικά παραπέμπουν στη σιωπή.

Έργο της Μάγδας Αποστόλου

Τα ταξίδια και οι εκδρομές στη φύση έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ζωγραφικής μου

-Ποιοι μεγάλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας;

-Θαυμάζω ιδιαίτερα το έργο των Emil Nolde, Nicolas de Staël, Maria Helena Vieira da Silva, Anselm Kiefer. Είναι πολλοί ακόμα, κάθε φορά κάποιους θα παραλείψω, κάποιους θα προσθέσω.

-Έχετε μια αφαιρετική προσέγγιση στη δουλειά σας. Τι τεχνικές χρησιμοποιήσατε στις τοπιογραφίες σας που παρουσιάζετε αυτές τις μέρες στην Γκαλερί Αργώ;

-Με ενδιαφέρει το τοπίο ως αφορμή και η αξιοποίηση του τυχαίου που προκύπτει μέσα από την διαδικασία της ζωγραφικής. Σκοπός μου δεν είναι να αντιγράψω αλλά να μεταπλάσω και να αναμορφώσω. Στην έκθεση στην Αργώ χρησιμοποιώ το μελάνι κυρίως, σε χαρτί και σε καμβά. Καθώς το μελάνι απλώνεται πάνω στο βρεγμένο χαρτί σχηματοποιείται και μορφοποιείται με δικές μου παρεμβάσεις χρησιμοποιώντας πινέλα, οδοντογλυφίδες, ανεξίτηλους μαρκαδόρους κλπ.

Έργο της Μάγδας Αποστόλου

-Πηγές έμπνευσης αυτής της δουλειάς; Κάποιο συγκεκριμένο ταξίδι;

-Τα ταξίδια και οι εκδρομές στη φύση που κάνω από μικρή έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο, όχι μόνο σε σχέση με την τωρινή μου δουλειά, αλλά γενικότερα στην εξέλιξη της ζωγραφικής μου. Η εναλλαγή των εικόνων και των τοπίων, οι φωτογραφίες που τραβάω, με βοηθούν να δημιουργώ της εσωτερικές μου εικόνες, τα εσωτερικά μου τοπία. Τα μουσεία και οι εκθέσεις που έχω επισκεφτεί κυρίως στο εξωτερικό αποτελούν πηγή έμπνευσης. Ξεχωρίζω μερικά ταξίδια, ένα στο Βερολίνο πριν από πολλά χρόνια και πιο πρόσφατα αυτό στη Λισαβόνα. Στο πρώτο ανακάλυψα τον Kiefer και στο δεύτερο είδα από κοντά έργα της Vieira da Silva την οποία πάντα θαύμαζα. Πάνω σε οπτικές εμπειρίες που είχα στη Βαρκελώνη, όπου έζησα σχεδόν ένα χρόνο, είχε βασιστεί η πτυχιακή μου.

-Τα τελευταία έργα σας έχουν κάποια στοιχεία από επιρροές της Άπω Ανατολής;

-Αρχικά αυτό συνέβη ίσως ασυνείδητα, λόγω της ζωγραφικής που έχω δει όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και το μελάνι ως υλικό παραπέμπει εκεί. Πρόσφατα μέσω του διαδικτύου ήρθα τυχαία σε επαφή με το έργο κάποιων σύγχρονων Ιαπώνων (κυρίως) καλλιτεχνών, ενώ ήδη είχα δημιουργήσει το μεγαλύτερο μέρος της παρούσας δουλειάς. Με εξέπληξε όταν παρατήρησα σε κάποια έργα τους, τα κοινά στοιχεία με τη δική μου δουλειά.

-Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

-Έχω μπροστά μου μια ατομική έκθεση στη Λευκωσία η οποία ήταν να γίνει τον Μάιο που μας πέρασε, αλλά μεταφέρθηκε λόγω κορωνοϊού το 2022.

Έργο της Μάγδας Αποστόλου

Who is Who

Η Μάγδα Αποστόλου γεννήθηκε στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε ζωγραφική στην Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης (1993-1998) με καθηγητή τον Βαγγέλη Δημητρέα. Το 1996 φοίτησε για ένα χρόνο στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης με καθηγητή τον Joaquim Chancho.

Έργο της έχει συμπεριληφθεί στο σχολικό βιβλίο της Βιολογίας της Α΄ Γυμνασίου.

Έχει συμμετάσχει σε πάνω από 30 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές.

Η Μάγδα Αποστόλου με την Διευθύντρια της Γκαλερί Αργώ, Αλέξια Σερέζη

Ατομικές εκθέσεις

2021 «Σπουδή στη Σιωπή», γκαλερί Αργώ, Αθήνα
2018 «Τοπία του ασυνείδητου», γκαλερί ArtΠρίσμα, Πειραιάς
2001 «Αέναες φόρμες», αίθουσα τέχνης Μετόπη Αθήνα

Διεθνείς συμμετοχές

2021 Art Athina Virtual 2021, γκαλερί Αργώ, Αθήνα
2020 Art Athina Virtual 2020, γκαλερί Αργώ, Αθήνα
2019 Art Thessaloniki 2019 – αίθουσα τέχνης “ΚΑΠΛΑΝΩΝ 5”
2019 Art Athina 2019 -EPsilon Art Gallery, Ζάππειο
2018 Art Thessaloniki 2018 -EPsilon Art Gallery
2012 Salon Des Artistes Independants – Crand Palais, Παρίσι

Έργο της Μάγδας Αποστόλου

Info

Γκαλερί Αργώ
Νεοφύτου Δούκα 5, 106 74 Κολωνάκι

Επισκέψεις
Τρίτη – Παρασκευή: 10:00-14:00 & 17:00-20:00
Σάββατο: 11:00-15:00

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Greek Brand New: Η ελληνική δημιουργία επανασυστήνεται στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου

Δέκα χρόνια συμπληρώνει ο θεσμός Greek Brand New και τα γιορτάζει με μια μεγάλη, επετειακή έκθεση από την Παρασκευή 10 έως την Κυριακή 12...

Sebastian Delen: Επέτειος δέκα ετών για την Villa Αφαία στην Αίγινα

Συνέντευξη- Ρεπορτάζ: Ζέτα Τζιώτη Η πρόσφατη επίσκεψή μας στο ρομαντικό νησί της Αίγινας, και πιο συγκεκριμένα, στη Βίλλα Αφαία του Σεμπαστιάν Ντελέν (Sebastian Delen) συνδύασε...

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this