Μάνος Ζερβάκης: “Πλέον στην τέχνη μπορούμε να ισχυριστούμε ότι όλα είναι μία αντιγραφή της Οδύσσειας του Ομήρου”

Ο Μάνος Ζερβάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Σπούδασε και αποφοίτησε από το ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ Μηχανολόγος Μηχανικής Τ.Ε.. Το 2009 η αγάπη του για το θέατρο τον οδήγησε στην Αθήνα όπου σπούδασε στην Ακαδημία Τέχνης Ακμή ‘‘Υποκριτική Θεάτρου Κινηματογράφου’’ και αποφοίτησε το 2011 με άριστα.

Στη συνέχεια το 2013 απέκτησε τον τίτλο B.A. in Performing Arts από το Queen Margaret University of Edinburgh με άριστα. Μετά το τέλος των σπουδών του ο Μάνος εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, κάνει θεατρικό παιχνίδι σε παιδιά και ενήλικες, γράφει διδακτικά παραμύθια και είναι σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης.

Επ’ αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου του βιβλίου “Ο μονόλογος του Ninja”, εκδόσεις οσελότος, βρεθήκαμε μαζί του και μιλήσαμε για το νέο του βιβλίο κι όχι μόνο.

Συνέντευξη στην Αλεξία Λυμπέρη

Μάνος Ζερβάκης

– Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σας “Ο μονόλογος του Ninja” από τις εκδόσεις Οσελότος. Πείτε μας δύο λόγια για το βιβλίο σας αυτό.

-Το βιβλίο αυτό είναι ένας θεατρικός μονόλογος βασισμένος στον νίντζα και πιο συγκεκριμένα στην επεξήγηση του όρου νίντζα, που είναι ο άνθρωπος της υπομονής. Ο νίντζα προκειμένου να φέρει εις πέρας μία αποστολή χρειάζεται να αναπτύξει ένα καλό στρατηγικό σχέδιο, να περιμένει και να την ολοκληρώσει με επιτυχία.

Με αφορμή την παρατήρηση ότι το 2019 οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν προβλήματα αναφορικά με το κομμάτι των σχέσεών τους, ένας παράγοντας ο οποίος θεωρώ ότι ευθύνεται είναι η έλλειψη υπομονής.

Οπότε για να καταφέρει κάποιος να αναπτύξει μία επιτυχημένη σχέση χρειάζεται την υπομονή του νίντζα. Άλλωστε και το έργο περιγράφει την ιστορία ενός παιδιού με όνειρο να γίνει νίντζα, ο οποίος προσπαθώντας να ξανά κερδίσει τη χαμένη του αγάπη, ξεκινά ένα ταξίδι κατά τη διάρκεια του οποίου συναντά πολλές διαφορετικές προσωπικότητες, οι οποίες του εξηγούν τι είναι η αγάπη, τι πρεσβεύει η αγάπη κι ότι ένα από τα στοιχεία της αγάπης είναι κι η υπομονή. Στο βιβλίο η μάθηση επιτυγχάνεται, όπως και στην πραγματική ζωή άλλωστε, μέσω του χιούμορ και του δράματος ταυτόχρονα.

-Πιστεύετε ότι έχετε κοινά στοιχεία με τον κεντρικό ήρωα του βιβλίου;

-Η ιδέα του νίντζα ξεκίνησε στο πλαίσιο ενός αυτοσχεδιασμού που κλήθηκα να κάνω κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο τομέα της υποκριτικής, το οποίο αποτελούσε παράλληλα παιδικό μου όνειρο, καθώς κι εγώ ήθελα να γίνω νίντζα όταν ήμουν μικρός.

Οπότε, ουσιαστικά ταυτίζομαι με τον κεντρικό ήρωα κι η όλη ιστορία εξελίχθηκε μετά από την παρατήρησή μου στους ανθρώπους, αλλά και στις διαπροσωπικές μου σχέσεις, κατά τις οποίες έκανα αρκετά λάθη, δεν είχα υπομονή… με αποτέλεσμα να μην μπορέσω να δώσω περισσότερες ευκαιρίες στους ανθρώπους που με περιτριγύριζαν.

-Τον Ιούνιο παρακολουθήσαμε ένα δεκαεννιάλεπτο θεατρικό του μονολόγου του Ninja στο πλαίσιο του Bob theater festival, όπου και διακριθήκατε με την τρίτη θέση. Να περιμένουμε σύντομα κι ολοκληρωμένη θεατρική μεταφορά του βιβλίου σας;

-Η αλήθεια είναι ότι ο μονόλογος του ninja έχει ως προοπτική να γίνει ολοκληρωμένο θεατρικό έργο. Έχουμε μιλήσει με ορισμένα θέατρα, βρίσκομαι ήδη στη διαδικασία συγγραφής του υπόλοιπου θεατρικού έργου κι εύχομαι να πάνε όλα καλά και σύντομα να παρουσιαστεί σε ένα θέατρο της Αθήνας.

Θα ήθελα να τονίσω ότι η διάκριση δεν οφείλεται μόνο στο δικό μου κείμενο, αλλά και στον σκηνοθέτη Θοδωρή Βουρνά, καθώς και στον ηθοποιό Ευθύμη Γεωργόπουλο, με τους οποίους θα ήταν μεγάλη μου χαρά να συνεργαστώ ξανά μαζί τους στην παρουσίαση της ολοκληρωμένης θεατρικής παράστασης του νίντζα και της σαμουράι, όπως άλλωστε και με νέους συνεργάτες για την κάλυψη των αυξημένων πλέον απαιτήσεων του έργου.

Ορισμένα παιδιά έχουν προβλήματα αυτοπεποίθησης και χρειάζονται ενθάρρυνση

Μάνος Ζερβάκης

-Κυκλοφορούν επίσης άλλα δύο παιδικά βιβλία σας “Η μικρή Λογική και η Καρδούλα” και “Ο Μικρός Ονερειπόλος” από τις εκδόσεις Οσελότος. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτά.

-Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ως ηθοποιός είχα ασχοληθεί με το θεατρικό παιχνίδι για παιδιά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία παρατήρησα τις αντιδράσεις των παιδιών όσον αφορά το παιχνίδι, δηλαδή ότι ορισμένα παιδιά ήθελαν να κερδίζουν, ορισμένα άλλα παιδιά δεν ήθελαν να χάνουν, άλλα παιδιά είχαν πρόβλημα να ενταχθούν στην ομάδα και κάπως έτσι μπήκα σε σκέψεις αναφορικά με το τι θα ήθελα εγώ να διαβάζω ως παιδί…. ίσως ένα διδακτικό παραμύθι με την έννοια ότι θα εμπεριέχει πράγματα τα οποία ενδεχομένως δεν μου είχαν πει οι γονείς μου.

Ορισμένα παιδιά έχουν προβλήματα αυτοπεποίθησης και χρειάζονται ενθάρρυνση, οπότε ο μικρός ονειροπόλος είναι ένα ελαφρύ παραμύθι με έναν ήρωα που παρόλο που ζει σε ένα δύσκολο περιβάλλον, όταν του δίνεται η ευκαιρία έχει το θάρρος να την αρπάξει και να πραγματοποιήσει το όνειρό του.

Η μικρή λογική και η καρδούλα θεωρώ ότι είναι ένα παραμύθι το οποίο απευθύνεται σε μικρούς, αλλά και σε μεγάλους, καθώς όλοι έχουμε βρεθεί στο δίλλημα εάν τελικά θα πρέπει να ακολουθήσουμε το μυαλό ή την καρδιά. Κάποιες φορές η καρδιά παρακάμπτει τη λογική κι άλλες φορές η λογική την καρδιά.

Το ζητούμενο είναι να μπορούμε να θέτουμε σε συνεργασία τη λογική με την καρδιά, ώστε να επιτυγχάνουμε ευχάριστα αποτελέσματα και να μην στεναχωριόμαστε. Πιστεύω πως εάν τα παιδιά το κατανοήσουν αυτό από μικρή ηλικία και τα προβλήματά τους θα διαχειρίζονται καλύτερα, αλλά και θα μετριάζουν εξίσου αποτελεσματικά τον ενθουσιασμό τους.

-Θεωρείτε ότι η συγγραφή ενός βιβλίου που απευθύνεται σε παιδιά είναι πιο δύσκολη ή πιο εύκολη εργασία εν συγκρίσει με ένα βιβλίο ενηλίκων;

-Θεωρώ ότι το παιδικό βιβλίο χρειάζεται να είναι απλό, βέβαια τα σημερινά παιδιά καθώς από πολύ νωρίς εξοικειώνονται γρήγορα με την τεχνολογία, tablets, παιχνίδια κ.τ.λ. διαθέτουν αναπτυγμένη φαντασία κι επιζητούν το ιδιαίτερο και το πολύπλοκο.

Όμως, εγώ προσωπικά προσπαθώ να είμαι λίγο πιο κλασσικός αναφορικά με την απλότητα την οποία χρησιμοποιώ στα παραμύθια, το οποίο ναι μεν είναι πιο εύκολο, αλλά το δύσκολο κομμάτι είναι η διατήρηση της ηθικής και των αξόνων που τη διέπουν, ώστε το παιδί να λαμβάνει ένα σωστό μήνυμα.

Μου κάνει εντύπωση που βλέπω πολλά – ακόμα και κλασσικά και παγκοσμίως γνωστά- παραμύθια να εμπεριέχουν το κακό στοιχείο, ακόμα και τη βία, τα οποία νομιμοποιούνται κι εξιλεώνονται μέσω ενός καλού τέλους. Κατά τη γνώμη μου αυτό το φαινόμενο θα έπρεπε να εκλείψει, δεν χρειάζεται να αναφέρουμε ότι υπάρχει και το κακό, οπότε αν το συναντήσουμε να το έχουμε απενεχοποιήσει εκ των προτέρων.

Αναφορικά με τα βιβλία ενηλίκων, λόγω της πληθώρας αυτών, το οποίο βέβαια συμβαίνει και με τα παιδικά βιβλία, δεν υπάρχει πλέον παρθενογένεση. Η δυσκολία στα βιβλία ενηλίκων έγκειται στο γεγονός ότι πρέπει να είναι απλά, καθώς ο κόσμος λόγω της υπερπληροφόρησης που λαμβάνει και των υψηλών καθημερινών απαιτήσεων, χρειάζεται κάτι ευχάριστο, αλλά παράλληλα κι ενδιαφέρον ώστε να μην σταματήσει την ανάγνωση.

Να υπάρχει όπως και στις ταινίες ένας στόχος, μία ανατροπή, ώστε να μην βαρεθούν και να ολοκληρώσουν την ανάγνωση του βιβλίου. Αυτό βέβαια πιστεύω δεν είναι ακατόρθωτο μέσω των κατάλληλων τεχνικών.

-Πως εισήλθε η συγγραφή βιβλίων στη ζωή σας. Ήταν μια προσωπική ανάγκη έκφρασης;

-Γενικά η τέχνη εισήλθε στη ζωή μου ως ανάγκη έκφρασης. Καθώς μεγάλωσα ως μοναχοπαίδι, πάντα έμαθα να εκφράζομαι δια μέσου της τέχνης. Η υποκριτική για μένα ήταν ταυτόχρονα μια προσωπική ανάγκη να εκφράσω σκέψεις και συναισθήματα, το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τη συγγραφή, η οποία ήρθε ως επακόλουθο της αγάπης μου προς το διάβασμα.

Όταν ξεκίνησα να διαβάζω βιβλία, είτε λογοτεχνικά, είτε επιστημονικά, λάμβανα μηνύματα, οπότε ένιωσα την ανάγκη να μοιραστώ και ορισμένα δικά μου μηνύματα με άλλους ανθρώπους.

Vladimir Nabokov είχε δηλώσει ότι: “Το στυλ και η δομή είναι τα βασικά σε ένα βιβλίο. Οι μεγάλες ιδέες είναι μπαρούφες“. Συμφωνείτε μαζί του;

-Συμφωνώ μαζί του διότι θεωρώ ότι πλέον όλες οι μεγάλες ιδέες έχουν εμφανιστεί, δεν μπορούμε να δούμε και πολλά διαφορετικά πράγματα τη δεδομένη χρονική στιγμή. Στις ταινίες, στα βιβλία, στην καθημερινή μας ζωή υπάρχουν πάρα πολλές ιστορίες κι ορισμένες φορές πολλές από αυτές έχουν και κάποιο κοινό στοιχείο.

Άλλωστε δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως πλέον στην τέχνη μπορούμε να ισχυριστούμε ότι όλα είναι μία αντιγραφή της Οδύσσειας του Ομήρου, συνυπάρχουν ο στόχος, η περιπέτεια, οι ανατροπές και η εξιλέωση. Το στυλ και η δομή είναι βασικά στοιχεία ώστε το βιβλίο να αποκτήσει ενδιαφέρον, να είναι εύκολο στην ανάγνωση κι ολοκληρωμένο.

– Εκτός από συγγραφέας, είστε κι ηθοποιός και life coach. Πως προλαβαίνετε και καταπιάνεστε παράλληλα με τόσα διαφορετικά αντικείμενα;

-Η αλήθεια είναι ότι πλέον εργάζομαι ως ηθοποιός κατά περίπτωση, δηλαδή όταν μου αρέσει ένας ρόλος, είτε όταν νιώθω την ανάγκη να εκφραστώ… δεν είναι για μένα μία καθημερινή ή συνεχόμενη εργασία. Ως συγγραφέας ισχύει ακριβώς το ίδιο, όταν νιώθω την ανάγκη να εκφραστώ για ένα συγκεκριμένο θέμα γράφω… βέβαια πιο συχνά γράφω, παρά παίζω.

Tο life coaching, αρχικά με κέρδισε ως πελάτης του coaching, κατά το ταξίδι αυτό έλαβα πολλά μηνύματα, βελτίωσα σημαντικά τη ζωή μου κι επ’ αφορμή της εμπειρίας αυτής, το σπούδασα και πλέον το εξασκώ κι εγώ.

– Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Θα σας απολαύσουμε κάπου θεατρικά;

Στα μελλοντικά μου σχέδια εντάσσεται η συγγραφή ενός εντελώς διαφορετικού τύπου βιβλίου, δηλαδή το οποίο να μην είναι ούτε θεατρικό, ούτε παιδικό βιβλίο, καθώς και η ολοκληρωμένη παρουσίαση του νίντζα σε κάποιο θέατρο.

Προσωπικά μέσα στο έτος δεν έχω στα σχέδια μου να παίξω σε κάποιο θεατρικό έργο, εκτός βέβαια αν προκύψει κάτι εκτάκτως, πάντως σίγουρα όχι κάτι προγραμματισμένο.

info

Υπογραφή βιβλίου “Ο μονόλογος του Ninja” από τον Μάνο Ζερβάκη, στις 8/9/2019 κι ώρες 18:00-20:00, στο Ζάππειο, στο πλαίσιο του 48ου Φεστιβάλ Βιβλίου. Stand 18-20-22 περίπτερο εκδόσεων οσελότος.

Για περισσότερες πληροφορίες και για την αγορά του βιβλίου πατήστε ΕΔΩ

“Η μικρή λογική κι η καρδούλα”

Για περισσότερες πληροφορίες και για την αγορά του βιβλίου πατήστε ΕΔΩ

“Ο Μικρός ονειροπόλος”

Για περισσότερες πληροφορίες και για την αγορά του βιβλίου πατήστε ΕΔΩ

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this