Νίκος Ζήβας: «Η ελευθερία είχε πάντα αλμυρή γεύση»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Καλλιτέχνης με έμπνευση και ταλέντο, ο Νίκος Ζήβας μετά τον εγκλεισμό λόγω της κατάσταση παρουσιάζει στην γκαλερί του στο Μαρούσι, στη ZIVASART gallery μία έκθεση με έναν ιδιαίτερο συμβολισμό.

Το αλάτι και η συμβολική σημασία της σχέσης του με τον άνθρωπο πηγάζει από την διαχρονική του χρήση, τόσο ως τροφή και συντηρητικό αυτής, όσο και ως μέσο κάθαρσης.

Όπως ο ίδιος μας ανέφερε, η σημασία και η σπουδαιότητα του αλατιού για την ανθρώπινη ζωή, ταυτίζεται μεταφορικά στην ιστορία, με την αντίσταση του κόσμου της εργασίας, της προόδου και του μόχθου, για την υπεράσπιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας μέσω των εμβληματικών παγκόσμιας ακτινοβολίας γεγονότων.

Νίκος Ζήβας
ΝΙΚΟΣ ΖΗΒΑΣ

-Νίκο, μπορεί ο φόβος ή οι πανδημίες να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για έναν καλλιτέχνη;

-Συμβάντα που έχουν να κάνουν με μία βίαιη αλλαγή στην καθημερινότητα των ανθρώπων, όπου το συναίσθημα του φόβου, όταν μάλιστα προκαλείται από μία επιδημία άγνωστης ασθένειας ή από αιτίες άλλες όπως ο πόλεμος, κυριαρχεί τις ψυχές, εύλογο είναι συνειδήσεις όπως των ανθρώπων που υπηρετούν τις τέχνες να μην μείνουν αδιάφορες απέναντι σε αυτά τα φοβερά συναισθήματα και να παράξουν έργα, που εμπνέονται από τις συνέπειες αυτής της βίας στην οντολογική υπόσταση του είδους μας.

Υπάρχουν στην ιστορία της τέχνης σπουδαίοι μάρτυρες – έργα μεγάλων ζωγράφων, γλυπτών, ποιητών, συγγραφέων, που καταγράφουν και αποτυπώνουν τις όψεις και τις εικόνες του τρόμου μπροστά σε μία επιδημία της πανώλης ή στις σφαγές των πολεμικών επιχειρήσεων.

-Ποιος θα είναι στο εξής ο ρόλος της τεχνολογίας στην επικοινωνία αλλά και στην αγορά της τέχνης;

-Είναι κοινοτοπία πλέον το ότι ζούμε την 4η τεχνολογική επανάσταση, αλλά καθόλου τετριμμένες η συνηθισμένες, οι αντιδράσεις στις κοινωνικές και παραγωγικές σχέσεις, οι οποίες παλεύουν να προσαρμοστούν στην ταχύτητα των τεχνολογικών αλλαγών της παραγωγικής βάσης της κοινωνίας.

Έτσι η προσαρμογή της επικοινωνίας βρίσκει εμπόδια στις παλαιότερες γενιές ενώ κάθε καινούργια “φουρνιά” των παιδιών μας, ενσωματώνει και ενσωματώνεται στις τεχνολογίες αιχμής και έτσι δημιουργείται μία μεταβατική χρονική στιγμή όπου αυτή η βίαιη αλλαγή στις επικοινωνιακές συνήθειες προσπαθεί να εδραιώσει τις νέες αντιλήψεις της εικονικής πραγματικότητας ή της τεχνητής νοημοσύνης. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς, ότι έχουμε μπει ήδη σε μία εποχή θριάμβου της τεχνολογίας στα εν γένει επικοινωνιακά δίκτυα.

Τώρα το ίδιο θα μπορούσα να διαπιστώσω και για το δίκτυο της αγοράς της τέχνης όπου όσοι φορείς της έχουν προσαρμοστεί πιο γρήγορα και πιο συγκροτημένα στις ως άνω τεχνολογικές νέες απαιτήσεις έχουν η ευελπιστούν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα, απευθυνόμενοι σε αντιστοίχως προσαρμοσμένους στα νέα τεχνολογικά δεδομένα αποδέκτες των έργων τέχνης.

Αλς, Ήλιος, Άλας ή Ο Χορός του Αλατιού, έκθεση του Νίκου Ζήβα

-Μπορεί το φιλότεχνο κοινό να θαυμάσει έργα από πλατφόρμες και από μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά τον ίδιο «φιλικό» τρόπο που τα θαυμάζει και από κοντά;

-Αυτοί λοιπόν οι αποδέκτες, οι θεατές των έργων τέχνης, βεβαίως και μπορούν να τα αποθαυμάσουν μέσω των νέων τεχνολογιών και μάλιστα παρατηρώντας λεπτομέρειες που το γυμνό μάτι μπορεί να μην συλλαμβάνει, αλλά επίσης μπορεί η απεικόνιση να μην είναι τόσο πιστή και “καθαρή” οπότε η απόλαυση της ενατένισης να πάσχει ποιοτικά.

Όμως εδώ εγείρεται ένα πρόβλημα: Πόσο κυρίαρχη μπορεί να είναι η εικονική σχέση μεταξύ παρατηρητή – έργου τέχνης, εις βάρος της φυσικής σχέσης μεταξύ τους;

Διότι η φυσική επαφή του θεατή με το αυθεντικό έργο τέχνης είναι βιωματικής τάξης και η συρρίκνωση της θα οδηγήσει στο θρίαμβο του ψεύδους και του αντιτύπου.

-Στην τελευταία έκθεση που διοργάνωσες παρουσίασες στην γκαλερί σου, στη Zivasart gallery, δουλειά του καταξιωμένου, Θόδωρου Παπαγιάννη με μεγάλη επιτυχία.

-Για την ακρίβεια επρόκειτο για μία διπλή συνδυαστική έκθεση μέθεξης δύο τεχνών, της ποίησης και της γλυπτικής. Το ποιητικό έργο με τίτλο “Οβιδιάνα” του πανεπιστημιακού δασκάλου Αντώνη Μακρυδημήτρη συνόδευσαν υπέροχα πρόσφατα γλυπτά σε πέτρα μάρμαρο και πηλό του μεγάλου μας γλύπτη δασκάλου και ομότιμου καθηγητή της Α.Σ.Κ.Τ.

Στο καθαρά εικαστικό μέρος που αφορά στη δουλειά του Θόδωρου Παπαγιάννη έχω να πω πώς μας εκπλήσσει διαρκώς η πλούσια φαντασία του δασκάλου μας, που αφήνει να μιλήσει το υλικό του με τις γλυπτές παρεμβάσεις του, να αναδεικνύει μία φόρμα που έχει μία δυναμική που εναλλάσσεται και μεταμορφώνεται όπως ορίζει εξάλλου και ο τίτλος του ποιήματος που αναφέρεται εμπνεόμενο από τις οβιδιακές μεταμορφώσεις.

Τα θέματα του ζευγάρια, πουλιά, μητρότητα κ.ά., αποτυπώνονται στο σκληρό υλικό με την ικανότητα του Θόδωρου Παπαγιάννη να ανακαλύπτει το μοντέρνο μέσα από το παραδοσιακό.

Μια καλή τύχη και συγκυρία ευώδωσε τη συνδυαστική αυτή παρουσίαση στο χώρο μας τιμώντας μας και δημιουργώντας ένα σημαντικό σταθμό στην προσπάθειά μας για ποιοτικές εκθέσεις, εκδηλώσεις και παρεμβάσεις.

Αλς, Ήλιος, Άλας ή Ο Χορός του Αλατιού, έκθεση του Νίκου Ζήβα

Από τις αρχές Ιουλίου και έως τις 20 Σεπτέμβρη του 2020 παρουσιάζω στο χώρο μας στην Zivasart gallery έργα και εγκαταστάσεις με τίτλο “αλς, ήλιος, άλας”η “ο χορός του αλατιού”

-Μίλησέ μας για την έκθεση που παρουσιάζεις αυτές τις μέρες με concept το αλάτι και τίτλο “ΑΛΣ, ΗΛΙΟΣ, ΑΛΑΣ. Πώς την εμπνεύστηκες;

-Από τις αρχές Ιουλίου και έως τις 20 Σεπτέμβρη του 2020 παρουσιάζω στο χώρο μας στην Zivasart gallery έργα και εγκαταστάσεις με τίτλο “αλς, ήλιος, άλας”η “ο χορός του αλατιού”.

Πρόκειται για μία εικαστική ιδέα μου περί τα τέλη της δεκαετίας του ’90, εμπνευσμένη από και για τις αλυκές της Κέρκυρας, η οποία παρέμεινε από τότε αδρανής.

Τώρα την επικαιροποιώ και την επαναφέρω ως πρόταση για μία μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση και δη σε πραγματικά αλοπήγια ενεργών αλυκών όπως π.χ. αυτών του Μεσολογγίου.

Η ανάδειξη του προβιομηχανικού μόχθου της συλλογής του θαλασσινού άλατος εδώ εξιδανικεύεται και μετατρέπεται σε μία τελετουργία, μεταμορφώνοντας τις φιγούρες των εργατών και εργατριών σε χορικά συμπλέγματα, σε ιερείς και ιέρειες της θάλασσας, του ηλίου και του αλατιού. Η ελευθερία είχε πάντα αλμυρή γεύση…

Αλς, Ήλιος, Άλας ή Ο Χορός του Αλατιού, έκθεση του Νίκου Ζήβα

-Αν και ο χώρος σου είναι άνετος, ανησυχείς για την παρουσίαση των εκθεμάτων στην γκαλερί σου λόγω της κατάστασης;

-Η λειτουργία των χώρων τέχνης έχει επηρεαστεί πολύ και αρνητικά. Παρόλα αυτά όμως βρίσκονται τρόποι για την ασφαλή επισκεψιμότητα των φιλότεχνων. Εξάλλου υπάρχει και χώρος εξωτερικά της γκαλερί ιδιαίτερα άνετος.

Θεωρώ ότι μετά από αυτό το πρώτο “μούδιασμα” όλο και περισσότεροι θα προσέρχονται στις αίθουσες μας ανάλογα με τις συγκυρίες βέβαια. Οι ενδιαφέρουσες εκθέσεις θα έλκουν πάντα το κοινό κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

-Η ιστορία μέχρι σήμερα έχει δείξει ότι η τέχνη επιβιώνει ακόμα και κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και μάλιστα προσφέροντας σημαντικά έργα. Πιστεύεις θα συμβεί το ίδιο και τώρα;

-Ναι! Θεωρώ ότι αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη μία, όχι πάντα εμφανής, δημιουργικότατη διεργασία στο χώρο των τεχνών, η οποία θα οδηγήσει σε καινούργιες φόρμες και τάσεις. Στον κόσμο μας που πλέον γίνεται πολυπολικός, αναδύονται στο προσκήνιο κουλτούρες εθνών που μέχρι τώρα δεν ήταν στο επίκεντρο.

Η Ασία όπως και στην πολιτική, έρχεται και στο χώρο των τεχνών, να διαλεχθεί και να αντιπαρατεθεί με τις δημιουργίες του δυτικού κόσμου. Αυτός ο ανταγωνισμός είναι μία ενδιαφέρουσα συνθήκη για τη δημιουργία σημαντικών νέων έργων παγκοσμίως.

Αλς, Ήλιος, Άλας ή Ο Χορός του Αλατιού, έκθεση του Νίκου Ζήβα

Who is Who

Ο Νίκος Ζήβας φοίτησε στην Α.Σ.Κ.Τ. στο εργαστήρι του Νίκου Κεσσανλή. Από το 1989 έως το 1993 έζησε και εργάστηκε στη Ρώμη. Με την επιστροφή του στην Αθήνα παράλληλα με τη ζωγραφική δημιουργεί γλυπτά και εγκαταστάσεις. Έχει παρουσιάσει έργα του σε ατομικές και σε διεθνείς εκθέσεις στην Ιταλία και σε αρκετές ατομικές στην Ελλάδα. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και δημόσιους χώρους.

Από το 2014 διευθύνει τον πολυχώρο τέχνης Zivasart Gallery έχοντας την επιμέλεια της οργάνωσης εικαστικών εκθέσεων, συναυλιών, καλλιτεχνικών events, παρουσιάσεων βιβλίων κ.λ.π.

Παράλληλα επιμελείται την οικογενειακή συλλογή αποσπασμάτων και αρχιτεκτονικών μελών κατεδαφισμένων κτιρίων νεότερης αρχιτεκτονικής, στο Χαλάνδρι.

Info

Εγκαίνια Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020, ώρα 19.30

Διάρκεια έως Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2020

Zivasart Gallery
Παντανάσσης 1, Μαρούσι
6936531703, 2106830648
[email protected]

Ώρες λειτουργίας
09.00 – 21.00 καθημερινά

Ακολουθήστε μας στα social media:

Facebook: https://www.facebook.com/rtvs

Instagram: https://www.instagram.com/rtvs/

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

To Kallichoron Art Boutique Hotel της Αστυπάλαιας γίνεται 10 χρονών και το γιορτάζει!

Στις 5 Απριλίου 2024, το ξενοδοχείο Kallichoron Art Boutique Hotel στην Αστυπάλαια, συμπλήρωσε 10 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του. Αυτά τα 10 χρόνια...

Τα δωρικά χαρακτικά σύμβολα ζωής της Βάσως Κατράκη

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Η Βάσω Κατράκη γεννήθηκε το 1914 στο Αιτωλικό. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ με καθηγητές τον Κωνσταντίνο Παρθένη στη...

Defying Gravity, εγκαίνια της έκθεσης του Άγγελου Ζυμάρα στην Ελληνογερμανική Αγωγή

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 10 Απριλίου, τα εγκαίνια της έκθεσης Defying Gravity του φωτογράφου Άγγελου Ζυμάρα στους χώρους των εκπαιδευτηρίων Ελληνογερμανική Αγωγή....

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this