“Ντ’ Εόν”: ο άνθρωπος που έζησε τη μισή του ζωή ως άνδρας και την άλλη μισή ως γυναίκα…

Πρόσφατα παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση “Ντ’ Eόν” του Renny Krupinski, σε μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου και σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη στο θέατρο Αγγέλων Βήμα.

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία του/ της Σαρλ/Ζενεβιέβ Λουί Ωγκύστ Αντρέ Τιμοτέ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, του ανθρώπου που κόντρα σε βασιλείς και κυβερνήσεις, επέβαλε το αυτονόητο δικαίωμά του… να είναι απλά ο εαυτός του ανεξάρτητα από το φύλο του, ζώντας τη μισή του ζωή ως άντρας και την άλλη μισή ως γυναίκα.

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Λίγα λόγια για το έργο

Ο/ Η Σαρλ/Ζενεβιέβ Λουί Ωγκύστ Αντρέ Τιμοτέ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν (5 Οκτωβρίου 1728 – 21 Μαΐου 1810) ήταν γάλλος διπλωμάτης, κατάσκοπος, ελευθερόκτονας και στρατιώτης που πολέμησε στον Επταετή Πόλεμο. Ο Ντ’ Εόν είχε ανδρογενή φυσικά χαρακτηριστικά κι ιδιαίτερες ικανότητες ως μίμος και κατάσκοπος. Ο Ντ’ Εόν εμφανίστηκε δημοσίως ως άντρας κι ακολούθησε ανδρικά επαγγέλματα για 49 χρόνια, τα υπόλοιπα 33 χρόνια της ζωής του ντυνόταν με γυναικεία ρούχα κι αναγνωριζόταν ως γυναίκα. Πάλευε για να του αναγνωριστεί το δικαίωμα να διατηρήσει όλες τις διακρίσεις που του είχαν αναγνωριστεί ως άνδρας, όταν πλέον λογιζόταν ως γυναίκα.

Μέχρι και το θάνατό του υπήρχε ένα μυστήριο γύρω από το όνομά του εάν πρόκειται για άνδρα ή για γυναίκα, ενώ ο ίδιος δεν δέχθηκε ποτέ στη ζωή του να εξεταστεί από γιατρούς προκειμένου να διαπιστωθεί το φύλο του. Ο ίδιος διέδιδε ένα μύθο ότι επειδή ο πατέρας του δεν είχε αποκτήσει γιο, διαπαιδαγωγήθηκε από την παιδική του ηλικία ως αγόρι μη γνωρίζοντας ούτε εκείνος την πραγματική ταυτότητα του φύλου του. Στο τέλος της ζωής του βρέθηκε να ζει σε απόλυτη ένδεια, απομονωμένος σε ένα σπίτι όπου συγκατοικούσε με μία άλλη γυναίκα προκειμένου να μοιραστούν τα έξοδα.

Η γυναίκα αυτή ανακάλυψε πρώτη το πραγματικό του φύλο του/ της Ντ’ Εόν μετά το θάνατό του/ της. Τα κίνητρα αλλαγής ταυτότητα του Ντ’ Εόν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης έως και σήμερα. Το όνομά του συνδέθηκε με την παρενδυσία και στον 21ο αιώνα χρησιμοποιήθηκε ο όρος “εονισμός” για την περιγραφή αυτής.

Στην παράσταση τοποθετείται επί σκηνής η εμβληματική αυτή προσωπικότητα να αφηγείται τη ζωή της σε ένα νεαρό συγγραφέα, προκειμένου να εκδοθεί σε βιβλίο. Με τον τρόπο αυτό το κοινό μαθαίνει όλη την ιστορία της ζωής του/ της Ντ’ Εόν, όπως φυσικά παρουσιάζεται από εκείνο/η…

Η παράσταση

Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη αναλαμβάνει να υποδυθεί το ρόλο του Ντ’ Εόν. Ένας ρόλος δύσκολος κι απαιτητικός, καθώς καλείται να ενσαρκώσει τον πολυσχιδή χαρακτήρα αυτού του ανθρώπου και να αποδώσει τόσο τα γυναικεία, όσο και τα ανδρικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του, χωρίς να οδηγηθεί στη γελιοποίηση του.

Η ηθοποιός καταφέρνει να φέρει εις πέρας άρτια αυτό το δύσκολο εγχείρημα και μέσω της εκφραστικότητάς της, της εκφοράς του λόγου και της κινησιολογίας της, επιτυγχάνει την πρόκληση ποικίλων συναισθημάτων στο κοινό, κατά τη δραματουργική εξέλιξη της πλοκής του έργου.

Ο Νίκος Αναγνωστόπουλος, υποδύεται το νεαρό συγγραφέα που επισκέπτεται τον Ντ’ Εόν προκειμένου να καταγράψει την ιστορία της ζωής του. Ένας χαρακτήρας λίγο ντροπαλός, φοβητσιάρης, ο οποίος δυσκολεύεται κατά τη συναναστροφή του με έναν εκκεντρικό άνθρωπο όπως ο Ντ’ Εόν. Αναγκάζεται όμως να προσαρμοστεί με τις απαιτήσεις του, καθώς το να καταγράψει την ιστορία του αποτελούσε σημαντικό επίτευγμα για τον ίδιο. Ο ηθοποιός καταφέρνει να αποδώσει αποτελεσματικά τις ποιότητες του χαρακτήρα που του έχει ανατεθεί.

Οι Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομάτη, Σταμάτης Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης και  Ποπέτα Σούκου, αναλαμβάνουν να υποδυθούν τα σημαντικά πρόσωπα που έπαιξαν ρόλο στη ζωή του Ντ’ Εόν. Άρχοντες, αυλικοί κι υπηρέτες της εποχής που έρχονται ως φαντάσματα να στοιχειώσουν τον πρωταγωνιστή, μην αφήνοντάς τον να ησυχάσει μέχρι την ύστατη στιγμή της ζωής του. Όλοι ανεξαιρέτως οι ηθοποιοί ενσαρκώνουν εξαίσια το ρόλο που τους έχει ανατεθεί, βοηθώντας αποτελεσματικά στην εξέλιξη της πλοκής του έργου.

Η σκηνοθεσία της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, με τη βοήθεια της Ελεάννας Παναγουλέα, καταφέρνει να μας παρουσιάσει ολοκληρωμένη την ιστορία της ζωής του Ντ’ Εόν επί σκηνής, μέσω ενός ταξιδιού σε άλλο χώρο και χρόνο, το οποίο αν και διαρκεί 120 λεπτά δεν κουράζει καθόλου το θεατή. Οι έξυπνες χιουμοριστικές διαδράσεις των ηθοποιών επί σκηνής, οι οποίες οπτικοποιούν την αφήγηση της ιστορίας, καταφέρνουν αποτελεσματικά να δρουν ως μικρά διαλείμματα αποφόρτισης του κοινού από τη δραματουργική εξέλιξη του έργου, ενώ παράλληλα το ψυχαγωγούν.

Τέλος, η έξυπνη τοποθέτηση σχεδόν όλων των ηθοποιών επί της σκηνής, με τα κουστούμια τους και το μακιγιάζ τους, καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, βοηθάει στην υπενθύμιση του θεατή της εποχής και του πλαισίου όπου διαδραματίζεται η ιστορία καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέλιξης αυτής.

Η παράσταση πλαισιώνεται με πρωτότυπη μουσική του Σπύρου Παπαθεοδώρου, ο οποίος εμφανίζεται επί σκηνής στο πιάνο δίνοντας τη δική του μουσική προσθήκη στο έργο.

Τέλος, τα σκηνικά του Νίκου Μαρμαροτούρη και της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, απλά αλλά λειτουργικά, αποτελούνται από ορισμένες ξύλινες κατασκευές επί σκηνής. Ενώ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα κουστούμια των ιδίων, στα οποία έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή ως προς το ύφος και την εποχής της παράστασης, ενώ παράλληλα εμπεριέχουν προσθήκες κωμικών στοιχείων, ανάλογα με την ιδιότητα του κάθε χαρακτήρα. Η πολυχρωμία των κουστουμιών χρωματίζει τέλεια και ζωντανεύει το μαύρο σκηνικό.

Συνολικά πρόκειται για μία προσεκτικά δουλεμένη παράσταση, στην οποία έχει δοθεί ιδιαίτερη λεπτομέρεια στην κινησιολογία επί σκηνής, με πολλαπλά νοήματα κι ατμοσφαιρικό κλίμα.

Ιδανική παράσταση για όσους επιζητούν έργα αφήγησης ιστοριών αληθινών προσώπων επί σκηνής με πολλαπλά νοήματα.

Άραγε, στις μέρες μας, έπαψε να ισχύει η στερεοτυποποίηση και η διάκριση των φύλων;

info παράστασης

Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30 από τις 9 Νοεμβρίου 2019

Διάρκεια 120΄

Τιμές εισιτηρίων: 14€ (κανονικό), 10€ (μειωμένο), 5€ (ατέλεια)

ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ

Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια (πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ)

Κρατήσεις: Τηλεφωνικά στο 210-5242211 & Ηλεκτρονικά στο www.aggelonvima.gr και στο viva.gr

Share this
Tags
Alexia Lymperi
Alexia Lymperi
Η Αλεξία αγαπά το θέατρο. Σπουδάζει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα executive MBA in financial planning του πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Επικοινωνία από το Donau University Krems, καθώς και πτυχίο Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η ζωτική κυβιστική γλυπτική του Οσίπ Ζάντκιν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οσίπ Ζάντκιν / Осип Цадкин, γεννήθηκε στο Βιτέμπσκ της Λευκορωσίας το 1888. Σπούδασε αρχικά για τρία...

Πέτρος Καραβέβας: Το εικαστικό γυμνό οφείλει να αποτυπώνει το ανθρώπινο σώμα σε όλη την αλήθεια του 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Η γκαλερί Contemporary Athens παρουσιάζει αυτές τις μέρες την τελευταία δουλειά του καταξιωμένου ζωγράφου, Πέτρου Καραβέβα με τίτλο «Δίχως αυτολογοκρισία». Στην...

Αλέξανδρος (Μουστάκας) : Η θεματογραφία μου συμπυκνώνει την ψυχολογική πολυπλοκότητα της σύγχρονης ζωής

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα η Argo Gallery στο Κολωνάκι παρουσίασε την νέα δουλειά του καταξιωμένου εικαστικού Αλέξανδρου με τίτλο “Ατέρμονη Ζεύξη”. Ο Αλέξανδρος Μουστάκας,...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this