«Σε ποιόν ανήκει η γη;», στο θέατρο Σημείο

Η ομάδα Όχι Παίζουμε/Urban Dig Project, γνωστή για τις συμμετοχικές δράσεις της σε γειτονιές και χώρους μη – θεατρικούς, επιστρέφει στο χώρο του θεάτρου για να παρουσιάσει αυτήν τη φορά ένα σπονδυλωτό project με τον γενικό τίτλο «Σε ποιόν ανήκει η γη;».

Από τις 23 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2022, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στο θέατρο Σημείο, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν δυο ξεχωριστές, αλλά αλληλένδετες παραστάσεις:

Θάνος Βλέκας

Διασκευή και σκηνική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Παύλου Καλλιγά, που πρωτοδημοσιεύθηκε το 1855/56, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο. Ώρα έναρξης 20:45 (διάρκεια 50΄)

«Κάτω από Καθαρό Ουρανό»

Από τα πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους και το ζήτημα των εθνικών γαιών στη σύγχρονη πραγματικότητα της ελληνικής υπαίθρου. Σύνθεση κειμένων, ντοκουμέντων και σύγχρονων προφορικών μαρτυριών, με κεντρικό άξονα το ερώτημα: «Σε ποιόν ανήκει η γη;»

Ώρα έναρξης 21:45 (διάρκεια 40΄)

Με αφετηρία την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως πράξη «απελευθέρωσης εθνικής γης» οι δύο παραστάσεις ανατρέχουν στις απαρχές του ελληνικού κράτους για να αναγνώσουν μέσα από αυτήν την προοπτική τη σύγχρονη πραγματικότητα, θέτοντας στο επίκεντρο το ερώτημα: «Σε ποιόν ανήκει η γη;»

Παράλληλα με τις παραστάσεις, θα πραγματοποιηθεί μια σειρά σύντομων ομιλιών, κατά τις οποίες προσκεκλημένοι της Ομάδας από διαφορετικούς χώρους (ακαδημαϊκό, καλλιτεχνικό, ακτιβιστικό, επιχειρηματικό κλπ), θα προσεγγίσουν το ερώτημα «Σε ποιον ανήκει η γη;», ο καθένας από τη δική του ιδιαίτερη σκοπιά. Οι σύντομες αυτές (διάρκειας 20΄) ομιλίες θα πραγματοποιούνται στον χώρο του θεάτρου πριν από την έναρξη της πρώτης παράστασης, ενώ θα παρουσιάζονται και στο διαδίκτυο μέσω live-streaming στη σελίδα youtube του Urban Dig Project.

Το πρόγραμμα των ομιλιών θα ανακοινωθεί στη σελίδα: www.urbandigproject.org

Οι παραπάνω δράσεις εγκαινιάζουν το νέο UrbanDig Project της Ομάδας με τίτλο «Σε ποιόν ανήκει η γη» γύρω από θέματα συμμετοχικότητας των πολιτών στην διαχείριση του χώρου και των περιβαλλοντικών / πολιτιστικών πόρων της περιοχής όπου ζουν.

Λίγα λόγια για την παράσταση “Θάνος Βλέκας”:

Ο «Θάνος Βλέκας», το μοναδικό λογοτεχνικό έργο του Παύλου Καλλιγά, μιας από τις σημαντικότερες μορφές του ελληνικού 19ου αιώνα, είναι ένα γνήσιο ντοκουμέντο της εποχής των μετεπαναστατικών χρόνων μέχρι την ύστερη οθωνική περίοδο, της μεταβατικής εποχής κατά την οποία συγκροτείται το ελληνικό κράτος και διαμορφώνεται η νεοελληνική κοινωνία.

Μέσα από τη ζωή, τις περιπέτειες και τον τραγικό θάνατο του κεντρικού ήρωα, ενός νέου γεωργού, τίμιου και εργατικού, ο οποίος καταδιώκεται εξαιτίας του ληστή αδελφού του, έρχονται στην επιφάνεια αντιλήψεις, νοοτροπίες και στάσεις, αλλά και παθογένειες της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος, αναγνωρίσιμες μέχρι και σήμερα στον νεοελληνικό βίο: η ανοργάνωτη διοίκηση, η ληστοκρατία ως γενικότερο εθνικό φαινόμενο, η πολιτική συναλλαγή και διαφθορά, το αγροτικό ζήτημα, η δυσλειτουργία της δικαιοσύνης και του σωφρονιστικού συστήματος, το άδικο φορολογικό σύστημα. Η παράσταση επιχειρεί να αναδείξει αυτές τις αναλογίες ανάμεσα στο «τότε» και στο «τώρα», σε μια απόπειρα ανατομίας της δικής μας, επίσης «δύσκολης», ρευστής και αβέβαιης εποχής.

Την ιστορία του Θάνου Βλέκα, αυτού του καλοκάγαθου ανθρώπου που είχε την ατυχία να είναι μάρτυρας της γέννησης του ελληνικού κράτους, αναλαμβάνουν να διηγηθούν τρεις ηθοποιοί, μέσα από αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις προσώπων και χώρων, σε μια σκηνική αφήγηση που επενδύει στη σωματικότητα και στο καυστικό χιούμορ της καθαρεύουσας του Καλλιγά προκειμένου να μας ξεναγήσει στο χαοτικό τοπίο του Ελληνικού Βασιλείου.

Λίγα λόγια για την παράσταση “Κάτω από τον Καθαρό Ουρανό”:

Πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους: μια κοινότητα χωρικών, στην απεγνωσμένη προσπάθειά τους να γίνουν κύριοι της γης που καλλιεργούν από αιώνες, πέφτουν θύματα άγριας εκμετάλλευσης, για να ξεσπάσουν τελικά επί δικαίων και αδίκων.

Με έναυσμα αυτό το χαρακτηριστικό επεισόδιο, τρεις ηθοποιοί «επισκέπτονται» κείμενα, ντοκουμέντα και σύγχρονες προφορικές μαρτυρίες στην προσπάθειά τους να προσδιορίσουν τη σχέση τους με τη γη, ως χώρο ζωής, πόρο ζωής, τίτλο ιδιοκτησίας, αντικείμενο εκμετάλλευσης ή διεκδίκησης κλπ. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, οι ηθοποιοί, βαθμιαία, «πατούν» καλύτερα και οι ίδιοι στον κόσμο όπου ζουν και στο πάτωμα της σκηνής.

Μια υβριδική παράσταση, ανάμεσα στο θέατρο-ντοκουμέντο και την performance, που μας προκαλεί να αναρωτηθούμε σε ποιόν, τελικά, ανήκει η γη.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Διασκευή, επεξεργασία & σύνθεση κειμένων: Παναγιώτα Πανταζή

Σκηνοθέτης: Γιώργος Σαχίνης

Χορογράφος: Ειρήνη Αλεξίου

Μουσικός συνθέτης: Θάνος Κοσμίδης

Σκηνογράφος / Ενδυματολόγος: Άννα Μαγουλιώτη

Σχεδιάστρια Φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα

Βοηθός σχεδιάστριας φωτισμών: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου

Βίντεο: Αγγελική Μπόζου

Φωτογραφίες: Μαρία Τούλτσα

Ερευνητές (“Κάτω από Καθαρό Ουρανό”) – οργάνωση ομιλιών:

Ειρήνη Ηλιοπούλου, Μεταξία Μαρκάκη

Οργάνωση Παραγωγής: Στέλλα Ράπτη

Επικοινωνία: Ευαγγελία Σκρομπόλα

Ερμηνεύουν:Γιώργος Φριντζήλας, Γρηγόρης Μπαλλάς, Γιάννης Ασκάρογλου

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Παραστάσεις: 23 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2022, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή

Ωρες παραστάσεων

Θάνος Βλέκας: Ώρα έναρξης 20:45 (50΄)

«Κάτω από Καθαρό Ουρανό»:Ώρα έναρξης 21:45 (40΄)

Ομιλίες: Ώρα έναρξης 20:00

Τιμές εισιτηρίων:

1 παράσταση:10 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ μειωμένο.

2 παραστάσεις:15 ευρώ κανονικό, 10 ευρώ μειωμένο.

Θέατρο ΣΗΜΕΙΟ

Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα
2109229579

Προπώληση: viva.gr

Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Bιογραφικό ομάδας:

Η Όχι Παίζουμε Αστική Μη Κερδοσκοπική ιδρύθηκε το 2004 από τον σκηνοθέτη Γιώργο Σαχίνη και την χορογράφο Ειρήνη Αλεξίου. Τα μέλη της ομάδας προέρχονται από διάφορους χώρους της τέχνης και της επιστήμης. Οι παραστάσεις της συνδυάζουν το θέατρο και τον χορό και συχνά βασίζονται σε μη-θεατρικά έργα λογοτεχνίας. Η ομάδα έχει δημιουργήσει τον άξονα δράσης «UrbanDig Project». Οι παραστάσεις που εντάσσονται σε αυτόν τον άξονα γίνονται σε μη-θεατρικούς χώρους της πόλης. Τα «UrbanDig Projects» της ομάδας διαρκούν έως και δύο έτη το καθένα, συχνά περιλαμβάνοντας δράσεις συμμετοχικής ανίχνευσης και διαχείρισης των «μυστικών» κάθε τόπου σε συνεργασία με την γειτονιά, εμπλουτίζοντας την καλλιτεχνική διαδικασία. Οι θεατρική/ες παραγωγή/ες που ολοκληρώνουν το UrbanDig Project κάθε τόπου συμβαίνουν σε κτήρια ή/και τον δημόσιο χώρο της γειτονιάς. Παράλληλα, η ομάδα συν-οργανώνει και στηρίζει και άλλες πολιτιστικές ή εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που απορρέουν από την συλλογική έρευνα κάθε τόπου. Η ομάδα έχει διακριθεί μεταξύ άλλων στο AltoFest 2015 (1ο βραβείο), στο ACEA EcoArt International Contest 2011, TEDxAthens Challenge 2010 (1ο βραβείο) και έχει συμμετάσχει στο Ελληνικό Περίπτερο στην Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015. Αυτήν την περίοδο η ομάδα ασχολείται έντονα με την συμμετοχικότητα στη διαχείριση του νερού και της γης.

Share this
Tags
Maria Tr
Maria Tr
Η Μαρία είναι "παιδί του κέντρου". Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, μα το μυαλό της πάντα ταξίδευε σε ακρογιαλιές και ανοιχτούς ορίζοντες. Έχει περάσει απ΄ τα έδρανα της φιλοσοφικής σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου και του τμήματος θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου της Πάτρας

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this