Σοφία Καλογεροπούλου: Οι «Γέφυρες» της Τέχνης

Σοφία Καλογεροπούλου

Η Σοφία Καλογεροπούλου, η Ελληνίδα ζωγράφος με διεθνή ακτινοβολία που εμπνέεται από τους ελληνικούς μύθους και την ελληνική ιστορία, παρουσιάζει αυτές τις μέρες τη νέα της δουλειά στο Σισμανόγλειο Μέγαρο στην Κωνσταντινούπολη μαζί με την Τουρκάλα εικαστικό, Hatice Kumbaraci Gürsöz με τίτλο «Γέφυρες» σε επιμέλεια της Ίριδος Κρητικού.

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Οι δύο καταξιωμένες γυναίκες εικαστικοί έχοντας εμπνευστεί από την αρχιτεκτονική και τα μνημεία των δύο γειτονικών χωρών, από τους μύθους και τις λαϊκές τους γιορτές, από τη μουσική παράδοση και την όπερα, από τις γοητευτικές λεπτομέρειες του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και από την πολύχρωμη καθημερινότητα παρουσιάζουν έργα τους σε μια έκθεση γεφυρώνοντας τις διαφορές που χωρίζουν τους δύο λαούς και εμμένοντας στα κοινά σημεία που τους ενώνουν.

Η Καλογεροπούλου, έχοντας πολλές φορές εκφράσει την αγάπη της για την Κωνσταντινούπολη και θεωρώντας την Πόλη σημαντικό σημείο αναφοράς της ελληνικής ιστορίας, έχει θέσει τα θεμέλια για οργανικούς δεσμούς φιλίας και συνεργασίας με τη γνωστή εικαστικό της γειτονικής χώρας.

Σοφία-Καλογεροπούλου_Mozartiana_Photo-Katoufas-Bro

Μιλήσαμε με την Ελληνίδα καλλιτέχνιδα λίγο πριν το ταξίδι της για την Κωνσταντινούπολη, η οποία με ιδιαίτερο ενθουσιασμό αναφέρθηκε στη δουλειά της, στο concept της έκθεσης καθώς και στην αγάπη της για την Πόλη.

Σοφία-Καλογεροπούλου_Pagliacci_Photo-Katoufas-Bro

– Η Κωνσταντινούπολη είναι μια πόλη που σας εμπνέει πολύ. Τι σημαίνει για σας αυτή η πόλη;

– Η Κωνσταντινούπολη είναι για μας τους Έλληνες όχι μόνο η Βασιλεύουσα, μία γοητευτική πόλη που απλώνεται σε δύο ηπείρους, πολυπολιτισμική με μια ιστορία που ξεκινάει από την αρχαιότητα, σαν αποικία των Μεγαρέων με ιδρυτή τον Μεγαρέα Βύζαντα από όπου πήρε και το όνομά της η αυτοκρατορία του Βυζαντίου. Είναι η πόλη – μύθος που δεν έχασε ποτέ της πραγματικής της ανεξαρτησία σαν μια καλλονή που κανείς ποτέ δεν κατάφερε να την «καταντήσει» μένοντας πάντα σκλάβος της.

Μιλήστε μας για την έκθεση που οργανώνετε αυτές τις μέρες στην Κωνσταντινούπολη;

– Η έκθεση αυτή αποτελεί τη συνέχεια μιας σειράς εκθέσεων σε συνεργασία με την εκ Τουρκίας διάσημη εικαστικό, Hatice Kumbaraci Gürsöz. Η προσπάθεια αυτή άρχισε από την Αθήνα στην Gallery «Αέναον» με πρωτοβουλία του Γιώργου Τζελαζή, συνεχίστηκε στα μουσεία της Άγκυρας και Σμύρνης το 2009 αντίστοιχα και στο Φεστιβάλ Ναυπλίου όπου τιμώμενη χώρα ήταν η Τουρκία.

Σοφία-Καλογεροπούλου_Pagliacci_Photo-Katoufas-Bro

– Επιλέξατε να παρουσιάσετε έργα σας μαζί με την Τουρκάλα εικαστικό Hatice Kumbaraci Gürsöz και δώσατε τίτλο «Γέφυρες». Μιλήστε μας για την επιλογή του τίτλου.

Τη σειρά αυτή την ονομάσαμε «Γέφυρες» γιατί και οι δύο πιστεύουμε ότι η Τέχνη αποτελεί το ασφαλέστερο όχημα για την ενδυνάμωση της φιλίας μεταξύ των λαών γεφυρώνοντας τις διαφορές και τονίζοντας τα κοινά σημεία.

Η θεματολογία των έργων που δείχνουμε σε αυτή την έκθεση περιστρέφεται γύρω από τη μυθολογία, τη φύση, τη μουσική που έτσι κι αλλιώς αποτελούν τα αγαπημένα μου θέματα.

– Πρόσφατα εκθέσατε έργα σας και στο Τελ Αβίβ. Ποια η εμπειρία σας;

– Η εμπειρία μου από την έκθεση στο Tελ Αβίβ το 2017 υπήρξε εξαιρετική όπως πάντα. Το κοινό σέβεται τους καλλιτέχνες και γνωρίζει σε βάθος τα εικαστικά, τη μουσική και την τέχνη γενικότερα. Έτσι και αλλιώς είναι η τέταρτη φορά που συνεργάζομαι σε επίπεδο ατομικής έκθεσης με την Gina Gallery τόσο στο Ισραήλ όσο και στη Νέα Υόρκη.

Σοφία-Καλογεροπούλου_Οι-τρεις-χάριτες_Photo-Katoufas-Bro

– Ο κόσμος αγαπά τη naive ζωγραφική;

– Η naive ζωγραφική που παραδόξως ονομάζεται «σχολή» παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν δάσκαλοι, είναι το καλλιτεχνικό όνομα των αυτοδίδακτων εικαστικών που λέγονται και «ζωγράφοι της Κυριακής» γιατί παλαιότερα είχαν και άλλα επαγγέλματα οπότε δημιουργούσαν τις Κυριακές μόνο που είχαν ελεύθερο χρόνο.

Ανατρέχοντας στην ιστορία, ο μεγαλύτερος Έλληνας naif είναι αδιαφιλονίκητα ο Θεόφιλος, που ούτως ή αλλιώς βρίσκεται στην κορυφή της ελληνικής ζωγραφικής. Επίσης, ο εικονογράφος του Μακρυγιάννη, ο Π. Ζωγράφoς είναι εξέχουσα μορφή της ελληνικής naif ζωγραφικής.

Η λέξη αυτή προέρχεται από το λατινικό που σημαίνει αυθόρμητος, εκ γενετής, φυσικός. Ο όρος καθιερώθηκε από τον Πικάσο για τον Ρουσό όταν η αισθητική ανανέωση, τον Henri Rousseau γνωστό ως Douanier Rousseau, έναν από τους πιο διάσημους αφελείς καλλιτέχνες. Το παρωνύμιό του αναφέρεται στην εργασία που είχε με το τελωνειακό γραφείο του Παρισιού, αν και δεν ανήλθε ποτέ πραγματικά στο αξίωμα του τελωνειακού. Ο Πικάσο το 1906 είχε υποτιμητικά χαρακτηρίσει τον Ρουσώ, naiv (αφελή) και τον Ματίς.. απατεώνα! Πράγματα που συμβαίνουν και σήμερα φυσικά. Τότε ο Πικάσο, ο Απολινέρ ο Ντελονέ που θαύμαζαν το χρώμα την πρωτοτυπία την δύναμη του «τελώνη» καθιέρωσαν τον όρο naiv.

Ο Πικάσσο έλεγε ότι αρχίζοντας από τον Βαν Γκονγκ, όλοι μας είμαστε αυτοδίδακτοι και αφού η παράδοση βουλιάζει στον ακαδημαϊσμό χρειάζεται να ξαναδημιουργήσουμε μια ολόκληρη γλώσσα. Άλλωστε οι Ματίς, Βιγιάρ ακόμα και ο Ντα Βίντσι χρησιμοποιούσαν το αριστερό χέρι το «αναλφάβητο» αλλά πιο ευαίσθητο στο συναίσθημα για να ξεχάσουν τους στείρους αυτοματισμούς.

Στην Αμερική, η μεγάλη ζωγράφος, η Granma Moses, είναι ιδιαίτερα αγαπητή και έργα της κοσμούν τα μεγάλα αμερικανικά μουσεία και όχι μόνο.

Εν κατακλείδι, ο κόσμος όταν η naiv ζωγραφική είναι αυθεντική και όχι διακοσμητική την αγαπάει πολύ και έχει φανατικούς συλλέκτες. Αναφέρω τον κορυφαίο Καναδοεβραίο συλλέκτη, Larry Tanenbaumπου διαθέτει την σημαντικότερη συλλογή παγκοσμίως.

– Στις μέρες μας υπάρχει αύξηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος για έργα τέχνης σε Ελλάδα

– Η αγορά λόγω της υπάρχουσας κρίσης είναι αρκετά πεσμένη. Από την άλλη όμως υπάρχουν συλλέκτες που θεωρούν την αγορά τέχνης «μικρή αλλά ασαφή» επένδυση.

– Τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνει το ελληνικό κράτος για να γίνει η σύγχρονη ελληνική τέχνη γνωστή στο εξωτερικό;

– Το ελληνικό κράτος ίσως σε καλύτερες οικονομικά περιόδους, θα πρέπει να εμπιστευτεί την αξία και τις δυνατότητες των Ελλήνων καλλιτεχνών και να μην περιμένει την καταξίωση τους πρώτα από το εξωτερικό.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω το προξενείο της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη, την Ίριδα Κρητικού καθώς και τη φίλη Hatice για την άψογη διοργάνωση της έκθεσης.

Info

Έκθεση – Σοφίας Καλογεροπούλου και Hatice Kumbaraci Gursoz

«Γέφυρες» – Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, Σισμανόγλειο Μέγαρο

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και 14/12

Ώρες λειτουργίας Δευτέρα -Παρασκευή 15:00-20:00

Επιμέλεια έκθεσης: Ίρις Κρητικού

Οι φωτογραφίες είναι των Katoufas brο

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews 24/11/2018

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι εννοιολογικοί περίπατοι της τέχνης του Richard Long

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Richard Long γεννήθηκε στο Μπρίστολ της Αγγλίας το 1945. Σπούδασε από το 1962-1965 στο West of England...

Η απαράμιλλη γλυπτική της παραβατικής ζωής του Τσελίνι

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης O Μπενβενούτο Τσελίνι / Benvenuto Cellini, γεννήθηκε το 1500 στη Φλωρεντία. Καλλιτέχνης αργυροχρυσοχόος, γλύπτης, ζωγράφος, σχεδιαστής, στρατιώτης, μουσικός,...

Η Κύπρος του Βασίλη Καρακατσάνη 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Ο καταξιωμένος εικαστικός Βασίλης Καρακατσάνης για άλλη μια φορά «προσγειώνεται» στην Κύπρο και παρουσιάζει τη νέα του δουλειά με τίτλο  «ΤΙΤΑΝΙΑ»...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this