Άλλη μια πρωτοποριακή εικαστική πρωτοβουλία για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση παρουσιάζει το Εργαστήριο Τέχνης, Apolyto Creative Spot. Ο Κώστας Ραφαηλίδης και η ομάδα του φέρνει σε πρώτο πλάνο το ιδεατό κόντρα του «εφικτού» δημιουργώντας ένα σπάνιο λεύκωμα σε ανάμνηση της Εθνικής αυτής επετείου. Με πρωταγωνιστή τον άνθρωπο δημιουργήθηκε ένα λεύκωμα αμιγώς εικαστικό, υψηλής πολιτισμικής αξίας.
Μιλώντας για αυτό, ο ίδιος μας ανέφερε ότι αυτό το λεύκωμα είναι ένα μόνο μικρό αποτύπωμα της έκφρασης του «σήμερα» που μπορεί να γίνει στην ωρίμανσή της εφαλτήριο για την δημιουργία ενός πιο ειρηνικού και δίκαιου κόσμου.
Συγκεκριμένα, 21 σπουδαίοι Έλληνες σύγχρονοι εικαστικοί με αφορμή το ιστορικό γεγονός της Ελληνικής επανάστασης διέθεσαν, για το εκδοτικό αυτό εγχείρημα, έργο τους, συνοδευόμενο από κείμενα λόγιων από την προεπαναστατική περίοδο έως και σήμερα, ή και δικά τους, που συνομιλούν και αποκωδικοποιούν την έμπνευσή τους.
Προσθέτουν στην εικαστική τους έκφραση λόγια λιτά, μεστά, δυναμικά, λόγια ουσίας δημιουργώντας ένα κράμα πανανθρώπινων αξιών και εθνικής περηφάνιας.
Συγκεκριμένα στην εικαστική αυτή συλλεκτική έκδοση συμπεριλαμβάνονται έργα των: Δάφνη Αγγελίδου, Δημήτρη Αληθεινού, Καλλιόπη Ασαριωτάκη, Δημήτρη Γέρου, Αχιλλέα Δρούγκα, Βλάσση Κανιάρη, Όπυ Ζούνη, Χρίστου Καρά, Μιχάλη Κατζουράκη, Γιάννη Λασηθιωτάκη, Δημήτρη Μυταρά, Παναγιώτου Άγγελου, Βαγγέλη Ρήνα, Παύλου Σάμιου, Σωτήρη Σόρογκα, Βασίλη Σπεράντζα, Γιώργου Σταθόπουλου, Παναγιώτη Τέτση, Κώστα Τσόκλη, Γιώργου Χαδούλη, Μανώλη Χάρου.
Η μεθοδολογία παραγωγής που ακολουθήθηκε είναι χαρακτηρισμένη ως «μουσειακή». Χρησιμοποιήθηκαν χαρτιά βαμβακερά acid free και μελάνια με υψηλό δείκτη προστασίας, διασφαλίζοντας στο χρόνο την εικαστική αυτή έκδοσή όπως οφείλουμε να κάνουμε στα έργα τέχνης. Σε σχήμα 40×40 cm, παρουσιάζεται σε πανόδετη κασετίνα με την γαλανόλευκη σημαία μας να διακοσμεί το πρόσθιο τμήμα της. Η βιβλιοδεσία, χειροποίητη, με γαλάζια κερωμένη κλωστή, που στη ράχη σχηματίζεται κεντημένο το 21 στα λατινικά (ΧΧΙ).
Η έκδοσή τέθηκε υπό την αιγίδα της Α.Ε. Της Προέδρου Της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και το προλογίζει η ιστορικός τέχνης, Λουίζα Καραπιδάκη.
Παρατίθενται επίσης αποσπάσματα κειμένων της Αθηνάς Σχινά, ιστορικού τέχνης και θεωρίας του πολιτισμού (ΕΚΠΑ). Έκδοση Συλλεκτική, εκδόθηκαν αυστηρά 99 αντίτυπα προς εμπορική διάθεση.
Η ιστορικός τέχνης, Λουίζα Καραπιδάκη αναφερόμενη στο Λεύκωμα μεταξύ άλλων τονίζει
“Ελλάδα: 21 καλλιτέχνες, 21 αποσπάσματα, 21 ιδεώδη. Η ιδιαιτερότητα και η μοναδικότητα αυτού του πονήματος είναι η συνομιλία 21 έργων της μοντέρνας και μεταμοντέρνας εικαστικής τέχνης με 21 γραπτά αποσπάσματα από το 18ο αιώνα μέχρι σήμερα. Αποτυπώνεται έτσι η διαχρονικότητα του ελληνικού πολιτισμού, το εύρος της πολιτιστικής μνήμης, αλλά και ο διεθνής χαρακτήρας του σύγχρονου ελληνικού καλλιτεχνικού γίγνεσθαι.
Οι επιλογές των έργων τέχνης με τις ποικίλες προσωπικές καλλιτεχνικές γραφές ιχνογραφούν μια πολύπλευρη αλήθεια, χωρίς ωραιοποιήσεις, και αντανακλούν το δυναμισμό της ελληνικής τέχνης στο εικαστικό στερέωμα του 20ού και 21ου αιώνα. Αυτό το πανόραμα τεχνοτροπιών και ρευμάτων δεν αφορά ιστορικά ή πατριωτικά θέματα, αλλά αποτελεί έναν ύμνο στην ελεύθερη σκέψη και την ελευθερία της έκφρασης, την κληρονομιά δηλαδή των απελευθερωτικών αγώνων του 1821.
Το εννοιολογικό υπόβαθρο άλλωστε της σημερινής ελληνικής τέχνης ενσωματώνει στις μορφές της πολιτιστικής μας κληρονομιάς τις κοινωνικές προκλήσεις της εποχής καθώς και τα διαχρονικά και πανανθρώπινα ιδεώδη.
Στις εικονογραφικές απεικονίσεις συμπεριλαμβάνονται έργα αναπαραστατικά, όπως αυτά της νεο-ρεαλιστικής ζωγραφικής του Σωτήρη Σόρογκα, της αφηρημένης παραστατικότητας του Χρίστου Καρά, της χαρακτηριστικής γλαφυρότητας του Γιώργου Σταθόπουλου, της εκφραστικής χειρονομιακής γραφής του Παναγιώτη Τέτση, του αφαιρετικού εξπρεσιονισμού του Δημήτρη Μυταρά και τα μνημειακού χαρακτήρα έργα του Παύλου Σάμιου. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται δημιουργίες έντονης μεταφυσικής αισθητικής, όπως οι ονειρικές συνθέσεις του Βασίλη Σπεράντζα, το σουρεαλιστικό έργο του Δημήτρη Γέρου, ο υπερρεαλισμός του Αχιλλέα Δρούγκα και ο υπερβατικός ρεαλισμός του Άγγελου Παναγιώτου.
Στις επιλογές συγκαταλέγονται και έργα γεωμετρικής τέχνης από την αυστηρή γεωμετρικότητα της Όπυς Ζούνη και τις δομικές αναπλάσεις του Μιχάλη Κατζουράκη, μέχρι το μινιμαλισμό του Γιάννη Λασιθιωτάκη. Έντονη είναι και η παρουσία της σημαντικής γενιάς των ζωγράφων του ‘80 και ‘90 με τον ιδιότυπο νατουραλισμό της Δάφνης Αγγελίδου, τον εξπρεσιονισμό της Καλλιόπης Ασαργιωτάκη, την ποιητική απόδοση του Βαγγέλη Ρήνα, την έντονα επικοινωνιακή τέχνη του Μανώλη Χάρου και την ιδιότυπη εκφραστικότητα του Γιώργου Χαδούλη.
Το σύνολο ολοκληρώνεται με εικαστικές εκφράσεις «ανατρεπτικών» καλλιτεχνών, όπως η εννοιολογική γραφή του Βλάση Κανιάρη, η σημασιολογική πλαστικότητα του Δημήτρη Αληθεινού και η ανέντακτη τέχνη του Κώστα Τσόκλη.
Παράλληλα με τα έργα τέχνης, οι επιλογές των κειμένων χτίζουν νοητές γέφυρες και μας ταξιδεύουν στον κόσμο των εννοιών και των ιδεών. Ξεχωρίζουν τα προεπαναστατικά πατριωτικά κείμενα του Ρήγα Βελεστινλή, η σοφία των στίχων του δημοτικού τραγουδιού, τα μεταεπαναστατικά αποφθέγματα των αγωνιστών Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και Στρατηγού Μακρυγιάννη και τα ρομαντικά λόγια του Άγγλου φιλέλληνα Percy Shelley. Συνάμα αναφέρονται και χαρακτηριστικά δείγματα ποίησης του 19ου αιώνα, όπως οι ρομαντικοί ύμνοι του Διονυσίου Σολωμού, οι ενθουσιώδεις ωδές του Ανδρέα Κάλβου και ο επικός λόγος του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.
Οι κειμενικές αναφορές συνεχίζονται με την εμβληματική γραφή του Νίκου Καζαντζάκη και τους πανανθρώπινους προβληματισμούς του Κωνσταντίνου Καβάφη. Τέλος, υπομνηματίζονται αποσπάσματα εκπροσώπων της νεότερης ελληνικής ποίησης, όπως από τα λυρικά ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, οι στίχοι με τα ιδεώδη οράματα του Γιάννη Ρίτσου και ο έντονα πολιτικοποιημένος λόγος του Τάσου Λειβαδίτη.
Η πολύτιμη αυτή έκδοση, με το συμβολικό ΧΧΙ στη χειροποίητη ράχη αποτελεί εν κατακλείδι μια εμπεριστατωμένη αναφορά στην Ελλάδα του Σολωμού, την «Όμορφη, πλούσια, κι’ άπαρτη, και σεβαστή, κι’ αγία!» αλλά και τη σύγχρονη Ελλάδα, την αυθεντική, την πρωτοπόρο, τη διεθνή με τη διαχρονική πολιτιστική αξία.»