Τρεις από τους «Κολυμβητές» της σειράς, «Starting Point» του Τάσου Δήμου επιστρέφουν στην ομαδική έκθεση στο Artower Agora, στην οποία λαμβάνει μέρος, στα πλαίσια της Art Athina Virtual 2021.
Η σειρά αυτή, με τις επίπεδες γκρίζες φιγούρες των κολυμβητών, που παρεμβάλλονται από έντονους «ποπ» χρωματισμούς και κατά τα άλλα θυμίζουν, με τη λιτότητά τους, αρχαία αγάλματα, έκανε την πρώτη της εμφάνιση το καλοκαίρι του 2019 και είναι σήμερα το ίδιο επίκαιρη, αν όχι περισσότερο. Οι αθλητές, καλογυμνασμένοι και στιβαροί, είναι έτοιμοι να κάνουν την εναρκτήρια βουτιά, όμως κάτι μοιάζει να τους έχει «παγώσει» μέσα στο χρόνο.
Το νερό, απαραίτητο, δηλαδή, συστατικό για αυτό το υδάτινο Ολυμπιακό άθλημα, υπονοείται ή απουσιάζει τελείως, πράγμα που συνεισφέρει στην αίσθηση αυτή της αναστολής που κυριαρχεί στους πίνακες. Οι φιγούρες, που απεικονίζουν νέους και υγιείς ανθρώπους με ρούχα που φέρουν χαρούμενα και εντυπωσιακά χρώματα, έρχονται σε αντιπαράθεση με τη γενικότερη αίσθηση της αναμονής, που δεν προκαλεί ακριβώς θλίψη, αλλά ανυπομονησία για το πρώτο, απελευθερωτικό βήμα, το «Starting Point», δηλαδή, που αναγράφεται στον τίτλο. Οι καμβάδες, ελεύθεροι από κάδρα ή οποιαδήποτε άλλη οριοθέτηση, μοιάζουν να αναφέρονται με ένα παράξενο τρόπο στην ίδια την εποχή μας, που παρότι είναι γεμάτη από πληροφορίες και δυνατότητες που δεν ήταν ποτέ άλλοτε διαθέσιμες στο ευρύ κοινό, χάρη στην τεχνολογία και τις τηλεπικοινωνίες, μας φαίνεται άδεια και λιτότερη, αντί για πλουσιότερη, όπως θα έπρεπε να είναι.
Οι τρεις κολυμβητές που ο Τάσος Δήμος διαλέγει να παρουσιάσει εδώ, δεν είναι τυχαία επιλεγμένοι. Η πρώτη φιγούρα, που λειτούργησε σαν «μασκότ» της σειράς, απεικονίζει έναν άντρα που τεντώνει τα χέρια του πίσω από την πλάτη. Η κίνησή του αυτή είναι συμβολική, καθώς υπονοεί ένα «ξεμούδιασμα» που ποτέ δεν ολοκληρώνεται και παραμένει ένα βήμα πριν εισέλθει στην «αρένα». Τα χρώματα του μαγιό και του σκούφου του, παραπέμπουν στην Ποπ Αρτ του Ντέιβιντ Χόκνεϊ και του Ρόι Λίχτενσταϊν.
Η μεσαία φιγούρα μας δείχνει επίσης έναν άντρα, που αυτή τη φορά τεντώνει τα χέρια του πάνω από το ύψος του κεφαλιού του. Η στάση του αυτή, δημιουργεί μια νοητή καμάρα και θυμίζει πιο έντονα αρχαιοελληνικό άγαλμα. Πέρα από το ηλεκτρίκ χρώμα του σκούφου του, τα υπόλοιπα χρώματα του πίνακα είναι μάλλον πιο ήπια και γήινα από εκείνα του πρώτου. Βρισκόμενος στη μέση της σύνθεσης, παίζει έναν ισορροπητικό ρόλο ανάμεσα στους αθλητές.
Τέλος, ο τρίτος και τελευταίος πίνακας απεικονίζει μια γυναίκα με ολόσωμο, καφετί μαγιό και μία στάση που παραπέμπει στις καρυάτιδες του Παρθενώνα. Η γυναικεία φιγούρα μοιάζει η πιο σοφή των τριών, καθώς κατανοεί την κατάσταση της αναμονής καλύτερα, χωρίς να ενθουσιάζεται από το πόσο κοντά φαίνεται η έναρξη στον ορίζοντα.
Η στοιχειοθέτηση αυτή των μορφών των αθλητών δεν είναι η μόνη πιθανή επιλογή, αλλά χαρακτηρίζεται από μία εντελέχεια που παραμένει αληθινή στην κλασσική θεματολογία της σειράς. Η ψηφιακή παρουσίαση της έκθεσης έχει, από την άλλη πλευρά, μεγάλη σχέση με τα ίδια τα έργα. Όντας μία σειρά που απευθύνεται στη σημερινή εποχή, ενδείκνυται για την Art Athina Virtual, ένα από τα σημαντικότερα event στο χώρο της Τέχνης στις μέρες μας, καθώς φαίνεται να περνάει σε ένα νέο εξελικτικό στάδιο, ούτως ώστε να αντικατοπτρίζει τη νέα πραγματικότητα του κόσμου μας.
Who is Who
H Artower Agora Gallery έχει μια συνεχή παρουσία στο χώρο της σύγχρονης τέχνης, έχοντας παρουσιάσει ένα σημαντικό μακρόχρονο και πολύπλευρο εκθεσιακό έργο στη σύγχρονη τέχνη τα τελευταία 22 χρόνια με πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ιδρύθηκε το 1999 από τον Κωνσταντίνο Καραντινό και έκτοτε λειτουργεί με την συνεργασία της Γιάννας Καραντινού, η οποία εκπροσωπεί την γκαλερί στις δραστηριότητες της. Ταυτόχρονα έχουν πραγματοποιηθεί και μια σειρά project και συνεργασιών με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Τώρα συνεχίζει την λειτουργία της με μια νέα εκθεσιακή μορφή, στον δεύτερο όροφο του κτηρίου Artower στην οδό Αρμοδίου 10.
Artower Agora Gallery
Αρμοδίου 10, Αθήνα
2103246100
[email protected]