“Υπόθεση Γκολντμάν” του Σεντρίκ Καν: Από 5 Σεπτεμβρίου στα θερινά

Μια ταινία για την πολύκροτη δίκη του ακροαριστερού ακτιβιστή Πιερ Γκολντμάν

Ένα δικαστικό δράμα για τη φύση της δικαιοσύνης, τα ηθικά διλήμματα και τον πολιτικό διχασμό που σφράγισαν την δεκαετία του ‘70, βασισμένο στην «δίκη του αιώνα», όπως χαρακτηρίστηκε στην εποχή της

* Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών, Φεστιβάλ Καννών
* Βραβείο Σεζάρ Α’Ανδρικού Ρόλου
* Οκτώ υποψηφιότητες Σεζάρ
* Επίσημη συμμετοχή -Φεστιβάλ BFI London Film Festival

* Επίσημη επιλογή, Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου
της Ελλάδας

Από 5 Σεπτεμβρίου στα θερινά

Η Weirdwave, από τις 5 Σεπτεμβρίου, παρουσιάζει στα θερινά την Υπόθεση Γκολντμάν του Σεντρίκ Καν, που βασίζεται στην πολύκροτη δίκη του ακροαριστερού ακτιβιστή Πιερ Γκολντμάν το 1976. Τον Γκολντμάν ενσαρκώνει ο Άριε Βορχάλτερ – ένας ρόλος που του χάρισε το Σεζάρ Ά Ανδρικού Ρόλου, και το αντίστοιχο βραβείο Λιμιέρ.

Η ταινία προβλήθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στο Φεστιβάλ των Καννών και σε πολυάριθμα διεθνή φεστιβάλ αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές και 8 υποψηφιότητες για βραβεία Σεζάρ. Την ελληνική της πρεμιέρα πραγματοποίησε στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδας.

Εδώ θα βρείτε το τρέιλερ:

ΥΠΟΘΕΣΗ
Το 1976 ξεκινάει η δεύτερη δίκη του Πιέρ Γκολντμάν, ακροαριστερού ακτιβιστή που είχε καταδικαστεί σε ισόβια κάθειρξη για τέσσερις ένοπλες ληστείες, μία από τις οποίες είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο δύο φαρμακοποιών. Στην τελευταία δίκη υποστηρίζει την αθωότητά του και μέσα σε λίγες εβδομάδες γίνεται είδωλο της διανοούμενης Αριστεράς. Ο Ζωρζ Kιεγμάν, νεαρός δικηγόρος, τον υπερασπίζεται. Σύντομα όμως η σχέση τους γίνεται τεταμένη. Ο Γκολντμάν καταφέρνει να δημιουργήσει χάος στη δίκη ρισκάροντας τη θανατική ποινή…

Ο γάλλος Σεντρίκ Καν, που στο παρελθόν καταπιάστηκε με άλλη μία πραγματική υπόθεση, αυτή του ιταλού  κατά συρροή δολοφόνου Roberto Succo στην ομώνυμη ταινία, αυτή την φορά επιλέγει να φωτίσει μία πολύ ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, που ακόμα και σήμερα συζητιέται στη Γαλλία. Εστιάζοντας μάλιστα σε όσα διαδραματίζονται μέσα στην αίθουσα του δικαστηρίου και καταφέρνοντας να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το τελευταίο λεπτό.

Αφορμή για την ταινία στάθηκε το βιβλίο του Γκολντμάν «Σκοτεινές αναμνήσεις ενός Πολωνοεβραίου γεννημένου στη Γαλλία». Η δίκη Γκολντμάν άφησε ιστορία στην Γαλλία ως μία πολιτική στην ουσία δίκη του πολωνό-εβραίου επαναστάτη Γκολντμάν, που συμμετείχε στον Μάη του ’68 και υπήρξε «παιδί του ολοκαυτώματος». Μία πολύκροτη δίκη (που παρακολούθησαν και σταρ της εποχής όπως η Σιμόν Σινιορέ) στην οποία από τους μεν ιδεολογικούς αντιπάλους του επιχειρείται η στοχοποίησή του για κοινά εγκλήματα του ποινικού δικαίου, ενώ την ίδια στιγμή, η Γαλλική αριστερά τον θυματοποιεί και επιδιώκει την ηρωοποίησή του -ασχέτως της δικαστικής έκβασης.

Υπόθεση Γκολντμάν
Υπόθεση Γκολντμάν

Ο σκηνοθέτης σκιαγραφεί το πορτραίτο μιας ψυχοπαθολογικής προσωπικότητας, ενός μαχητικού επαναστάτη που αφέθηκε στους “δαίμονές” του, αλλά ταυτόχρονα μιας κοινωνίας που ταλανίζεται απο ρατσισμό και αδικία, τα ίχνη της οποίας είναι ακόμα ορατά στη Γαλλία. Στην ταινία σκύβει ιδιαίτερα πάνω στη σύνθετη σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ του Γκολντμάν και του συνηγόρου του Κιεγμάν, με τον οποίο έχουν κοινές καταβολές, αλλά πολύ διαφορετική στάση απέναντι στα πράγματα. Και οι δύο είχαν γονείς που εγκατέλειψαν τη θρησκεία και ασπάστηκαν τα ιδεώδη του κομμουνισμού. Όμως ακολούθησαν διαφορετικές πορείες.

Ο Σεντρίκ Καν σημειώνει για την ταινία: «Πήραμε πολλές ελευθερίες, αλλα την ίδια στιγμή ήμασταν απόλυτα πιστοί στα γεγονότα. Ο Γκολντμάν ήθελε να απολύσει τον συνήγορό του μία εβδομάδα πριν την δίκη. Και ο Κιεγμάν τον υπερασπίστηκε σε ένα κλίμα εχθρότητας και δυσπιστίας, κι αυτό είναι ακόμα περισσότερο προς τιμήν του».

Υπόθεση Γκολντμάν
Υπόθεση Γκολντμάν

Αυτό που, όπως λέει, τον εντυπωσίασε περισσότερο στον Πιερ Γκολντμάν είναι ο λόγος του, ο τρόπος ομιλίας του. «Είχε ένα χάρισμα που αυτομάτως έφερνε τον κόσμο στο πλευρό του». «Μία δίκη είναι μια μάχη που δίνεται με τη γλώσσα. Καθαρή διαλεκτική. Το θέμα αυτής της ταινίας είναι η διαλεκτική». Από επιλογή, όπως λέει, δεν επέλεξε φλασμπακ ούτε μουσική. «Δεν ήθελα να κατευθύνω τον θεατή. Ήθελα να τον βάλω στη θέση του ενόρκου. Το θέμα υπαγόρευε την φόρμα της ταινίας».

Ένα δικαστικό δράμα για τη φύση της δικαιοσύνης, τα ηθικά διλήμματα και τον πολιτικό διχασμό που σφράγισαν την δεκαετία του ‘70, βασισμένο στην «δίκη του αιώνα», όπως χαρακτηρίστηκε στην εποχή της. Μια δίκη που δίχασε μία ολόκληρη χώρα και μεγάλωσε το χάσμα μεταξύ της συντηρητικής δεξιάς και των αριστερών διανοούμενων, του παλαιού και του νέου, των νεαρών ιδεαλιστών και των δυνάμεων του νόμου και της τάξης που κατηγορούνται για βία.

Share this
Tags
Μαρία Δήμου
Μαρία Δήμου
Η Μαρία Δήμου έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και ασχολείται με τον κινηματογράφο και την αρθρογραφία σε θέματα που άπτονται της τέχνης και του πολιτισμού. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this