Γράφει η Δρ. Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης
Τα βιβλία άφθονα, οι συγγραφείς ακόμα περισσότεροι, τα λογοτεχνικά είδη αρκετά. Τι είναι όμως αυτό που καθιστά ένα βιβλίο ξεχωριστό και διαχρονικό;
Εκτός από τα προσωπικά κριτήρια επιλογής, υπάρχουν και τα αντικειμενικά κριτήρια.
«ΕΡΩΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ μία σπουδή θανάτου» ένα βιωματικό βιβλίο που σου ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο. Ο λόγος ως γλώσσα, ως συνείδηση, οι διάφοροι μηχανισμοί αυτοπροστασίας από τον ενδεχόμενο εκφοβισμό του νομοτελειακού και επικείμενου τέλους, του θανάτου. Το βιβλίο αυτό κοσμεί ένας ιδιαίτερα ευρηματικός και κατατοπιστικός Πρόλογος του Φιλολόγου Φιλίππου Κ. Παπαδημητρίου-Λεβεντογιάννη.
Ποιος είναι ο ρόλος του λόγου, της θρησκείας, της φιλοσοφίας, της τέχνης, του έρωτα αλλά και της πολιτικής;
Τόσες έννοιες τόσο καθαρά δοσμένες με μια απλή αλλά διεπιστημονική προσέγγιση και με βιωματικά παραδείγματα. Ανακαλύπτοντας την αλήθεια του Καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου και συγγραφέα του βιβλίου Νίκου Παπαδημητρίου, ανακαλύπτουμε τον δικό μας εαυτό μέσα από αυτό το απολαυστικό ταξίδι. Μας μυεί σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας με μια διαφορετική οπτική θέαση, ενώ κυρίως μας ενδυναμώνει συνειδητά, προσφέροντας γνώση.
Το βιβλίο αυτό κοσμεί ένας ιδιαίτερα ευρηματικός και κατατοπιστικός Πρόλογος του Φιλολόγου Φιλίππου Κ. Παπαδημητρίου-Λεβεντογιάννη.
Γινόμαστε μύστες της χρήσης της αλήθειας, ή μήπως της μη χρήσης της, μας ανοίγει την πόρτα και εμείς εκ του ασφαλούς παρακολουθούμε τα δρώμενα που ενδεχομένως κάποτε ζήσαμε, ταυτιζόμαστε, κατανοούμε και παίρνουμε θέση.
Πολιτικός λόγος από την Πολιτεία του Πλάτωνος μέχρι τις ημέρες μας. Λόγος αφοπλιστικός, αφοριστικός, ξύλινος ή μήπως σαγηνευτικός και θελκτικός… Πόσο διαφέρει από τον ερωτικό, παθιασμένο λόγο; Διλήμματα τα οποία αντιμετωπίσαμε σε προσωπικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πολιτικός Λόγος: [«…Διαγραφή χρέους, εδώ και τώρα!» Εθνική Απελευθέρωση! Κοινωνική Δικαιοσύνη! Τώρα!»… Προτείνω το Αδύνατο…»]… Ερωτικός Λόγος: [… «Θα σε κάνω ευτυχισμένη για πάντα!» «Εγώ ξέρεις… είμαι αυτός που πάντα αναζητούσες..!]. Λέξεις με διαφορετικό συγκινησιακό φορτίο στην διάρκεια των ετών, που όμως η υποκειμενική συνείδηση έχει διαποτιστεί από την παραδοχή ενός κοινού λόγου.
Αν φλερτάρουμε με την γλωσσική φιλοσοφία του Βιτγκενστάιν στην «Πραγματεία» κατανοούμε την γλώσσα ως δημόσιο και αντικειμενικό σύστημα κανόνων. Στην δεύτερη ωστόσο εκδοχή της γλωσσικής του θεωρίας σημειώνει πως είχε παρανοήσει, το νόημα δεν πρέπει να ερμηνεύεται ως η απεικόνιση μιας μοναδικής κατάστασης δεδομένης και αμετάβλητης. Η γλώσσα δεν αποτελείται από ένα ομοιογενές σύστημα αλλά από πολυποίκιλες επικοινωνιακές πρακτικές. Αυτές μας ξεγυμνώνονται στα μάτια μας μέσα από αυτό το βιβλίο.
Οι εγκιβωτισμένες αφηγήσεις, τα παραδείγματα επιλεγμένα από διαχρονικά αριστουργήματα όπως του Ριχάρδου του ΙΙΙ στο έργο του Σαίξπηρ, του Ροβεσπιέρου, περί Ηθικής, γραμμένα στην αρχική τους γλώσσα (που μεταδίδει μια μαγεία από μόνη της), η μουσική δομή του βιβλίου, η αποδόμηση αλλά και ο έρωτας ως ψευδαίσθηση αντιδότου του θανάτου, η ερωτική κατάκτηση, το ανικανοποίητο της φύσης του ανθρώπου, η δημιουργία, Ο Ύμνος στην 9η του Μπετόβεν, το πρελούδιο του «Απομεσήμερου ενός Φαύνου» του Ντεμπυσί, ο Ξενάκης, το Μαύρο Τετράγωνο του Μάλεβιτς, η στρατευμένη τέχνη, όλα αυτά και τόσα άλλα, αναλύονται απλά, κατανοητά, κυρίως ανθρώπινα.
Ένας οδηγός ζωής και σκέψης από ένα πνεύμα ευγενικό, ελεύθερο και ανεξάρτητο. Ένα σπάνιο βιβλίο, καθώς διαβάζεται το ίδιο εύκολα από αναγνώστες που κάνουν τις πρώτες απόπειρες να γνωρίσουν σύνθετες έννοιες, αλλά λόγω της εξαιρετικής δεξιότητας του συγγραφέα, ακόμα και από τους πιο μυημένους με το ίδιο ενδιαφέρον και ίσως το ίδιο κέρδος.
Σας το προτείνουμε ανεπιφύλακτα!