Την ART APPEL GALLERY, επέλεξε η εικαστικός Gilda Frumkin για να παρουσιάσει τη νέα της ατομική έκθεση με τίτλο “The Human Passage”, μια θεματική που έχει την δύναμη να ταξιδέψει το νου και το σώμα του θεατή. Για το εικαστικό αυτό ταξίδι επιλέχθηκαν έργα που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου περάσματος.
«ΠΗΓΗ ΤΗΣ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΒΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ, ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ, ΤΑ ΙΧΝΗ ΠΟΥ ΑΦΗΝΕΙ ΠΙΣΩ ΤΟΥ»
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Με την πρώτη ματιά συναντάμε την χαρά, το συναίσθημα, τον ήλιο και τη θάλασσα.
Μετά από παρατήρηση διαφαίνονται στοιχεία του ανθρώπινου πόνου, που κρύβεται στις καθημερινές συνήθειες και στα τοπία που κοιτάμε άλλοτε για να βρούμε απαντήσεις και άλλοτε για να ξεχάσουμε.
Στη δουλειά αυτή, η Gilda Frumkin σκιαγραφεί τον καθημερινό αγώνα για κάθε συναισθηματικό ή πραγματικό πέρασμα, με επιδέξιο και παραστατικό τρόπο, ενώ παράλληλα λούζει τα τοπία με την ζεστασιά του ήλιου και την αύρα της αισιοδοξίας.
Την έκθεση αυτή σχολίασαν οι ιστορικοί τέχνης, Αθηνά Σχινά, Νικολένα Καλαιτζάκη, dr. Λεόντιος Πετμεζάς και Γιάννης Κ. Παπαφίγκος.
Η Αθηνά Σχινά, κριτικός και ιστορικός Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών επισημαίνει :
“Η Gilda Frumkin άρχισε από πολύ μικρή να ζωγραφίζει, επιδεικνύοντας ιδιαίτερη έφεση, αισθαντικότητα και δεξιότητα στην χρήση χρωμάτων και μορφών μέσα από διάφορα υλικά. Το ιδιαίτερο γνώρισμα της Γκίλντα ήταν από τότε η οξύτατη παρατηρητικότητα της και η συνεχής επιθυμία της να ζωγραφίζει εκ του φυσικού. (…) Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη ζωγράφο, που διακρίνεται για το πάθος, την διάθεση εξερεύνησης και μια ποιητική δική της ματιά, η οποία της επιτρέπει να αποκαθηλώνει τα ρεαλιστικά – κατά τα άλλα – θέματά της από το συγκεκριμένο, καθώς ο τρόπος διαπραγμάτευσής τους αποπνευματώνει τον εικαστικό προσομοιωτικό τους αντικειμενισμό. “
Ο Dr. Λεόντιος Πετμεζάς, Ιστορικός τέχνης – επιμελητής εκθέσεων
“Η Gilda αποκαλύπτει εσώψυχες τριβές, συνειδητή υπερτονισμένες που κατορθώνουν να υπερκεράσουν την χρηστικότητα των υλικών και να ικανοποιήσουν την εσωτερική της δίψα για έρευνα. (…)Η τέχνη της αναθεωρεί και συντονίζει κάθε ονοματοθεσία και ιδιωματική μεταποίηση των μνημικών συνεχειών του δικού της μύθου που μεγάλό-σχηματίζεται σε γραφισμούς των ρητών ενδύσεων.
Ευνοϊκά κάθε αισθητική προσέγγιση των καταστάσεων χαρακτηρίζεται από ένα τόπο συμβολιστικού ρεαλισμού.
Αποσπάσματα της σημερινής πραγματικότητας εμπεριέχονται σ αυτήν απομονώνοντας κάθε φύση που αποκτά σημασία και εξατομικευμένη υπόσταση.
Πρόκειται απλά για μια πλήρη καταγραφή ψυχικών και βιωματικών εμβολών η αναγνώριση της οποίας επαφίεται στο ένστικτο του θεατή. “
Η Νικολένα Καλαϊτζάκη, Iστορικός Tέχνης/curator
“Στο έργο της Gilda Frumkin, ο άνθρωπος είναι παρών μέσα από το πέρασμα του. Συναντάμε κουπιά , σημαδούρες ή σκοινιά κάβων ριγμένα –βαριές αλυσίδες- που ταξιδεύουν όλα γητεμένα μέσα στον μεταφυσικό ρεαλισμό τους. Η πινελιά εκφράζεται αλλού ιμπρεσσιονιστική , πότε διαστρεβλώνει τον ρεαλισμό της και γίνεται αφαίρεση, ένα εικαστικό περιβάλλον, όπου ο συμβολισμός της εικόνας συναντά τον εξπρεσιονισμό του συναισθήματος και γεννούν μαζί μια πρωτόγνωρη υπαρξιακή κατάσταση · με τον λυρισμό και την καλλιτεχνική ευαισθησία να υπογραμμίζουν την αξία της διαδρομής…
Κι από δω πέρασε ο άνθρωπος…Και έζησε…Και άφησε.”
Ο Γιάννης Κ. Παπαφίγκος, Κριτικός τέχνης – μέλος της A.I.C.A
“Με την βοήθεια κυρίως της φωτογραφίας και με λείψεις που η ίδια δημιουργεί, φιλοτεχνεί έργα που συνδυάζουν τα ρεαλιστικά στοιχεία με το εξπρεσιονιστικό ύφος και διακρίνονται για την απόδοση του ψυχικού. Ρυθμική οργάνωση, ανάδειξη του χρώματος, καταλυτική επίδραση του φωτός, συγκερασμός πλαστικών και ζωγραφικών αξιών, προσδιορίζουν το εκφραστικό περιεχόμενο των συνθέσεων.
Η ζωγραφική της γεννιέται στην «ανάμνηση του καλοκαιριού» και χτίζεται κάτω από αίθριους ουρανούς και μεσογειακούς ήλιους. “
Εμείς, συναντήσαμε την εικαστικό και μιλήσαμε μαζί της.
–Gilda, πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με αυτή τη θεματική;
«Το ανθρώπινο πέρασμα» με συντροφεύει, με παρακινεί, με συμπληρώνει.
Ξεκίνησα εδώ και μια δεκαετία αυτή τη δουλειά από την αγάπη μου για τα αντικείμενα που έβλεπα παρατημένα και ξεχασμένα σε ακτές και όχι μόνο. Πράγματα που μου θύμιζαν το μόχθο και τα όνειρα καθημερινών ανθρώπων.
-Τι είναι πραγματικά αυτό που σου κεντρίζει την προσοχή στο ανθρώπινο πέρασμα;
Πηγή της έμπνευσής μου είναι ο άνθρωπος και ο βηματισμός του, το πέρασμα του, τα ίχνη που αφήνει πίσω του αυτά που του θυμίζουν την ζωή του, όποια κι αν είναι αυτή.
-Προτιμάς να ζωγραφίζεις θαλασσινά τοπία και όχι απαραίτητα θαλασσογραφίες. Γιατί είσαι τόσο δεμένη με την θάλασσα;
Η θάλασσα δεν είναι κάτι το σταθερό. Κινείται διαρκώς, παίζει με τον αέρα και το φως, έχει εναλλαγές είτε καλές είτε κακές. Μου θυμίζει πάντα τα όνειρα και τις ζωές των ανθρώπων.
-Τα έργα σου αφήνουν μια γεύση εγκατάλειψης και θλίψης. Πώς θα το σχολίαζες αυτό;
Δεν αφήνουν όμως γεύση απαισιοδοξίας ! Τα έργα μου αφήνουν μια γεύση νοσταλγίας και σίγουρα ο θεατής διακρίνει καθαρά την μαγεία που νιώθω την ώρα που ζωγραφίζω.
-Τι μηνύματα θα ήθελες να περάσεις στον θεατή που θαυμάζει τα έργα σου;
Θέλω να κάνω τον θεατή να αισθανθεί πώς ο άνθρωπος δεν πρέπει να είναι αδιάφορος Πρέπει να βλέπει , να παρατηρεί, να ασχολείται με το πέρασμα του. Και στη ζωή αλλά και στα έργα μου ο άνθρωπος είναι παντού παρών, ακόμα μέσα στην απουσία του.
-Τι είναι για σένα η ζωγραφική;
Αγαπώ το κάθε λεπτό που βρίσκομαι παρέα με τη ζωγραφική μου. Ευλογημένες εκείνες οι ώρες!
Κορύφωση συναισθημάτων όταν μπορεί αυτή καθαυτή η τέχνη να μοιράζεται και να γεννά συναισθήματα… Τότε είναι ζωντανή, και ζω και εγώ μέσα απ’ αυτήν.
-Ζωγραφίζεις από παιδί. Πώς βιώνεις την εξέλιξή σου ως καλλιτέχνης;
Πράγματι ζωγραφίζω από παιδί. Μην ξεχνάτε ότι είμαι αυτοδίδακτη ζωγράφος και ζω μέσα από την ζωγραφική. Χαίρομαι που τώρα πιά μπορώ να μοιράζομαι την τέχνη μου με πολλούς φιλότεχνους. Για μένα πάντα, δίχως μοίρασμα, τέχνη δεν υπάρχει.
-Ζωγραφίζεις σε καμβά, σε ξύλο. Τι τεχνικές χρησιμοποιείς;
Ζωγραφίζω με λάδια σε καμβά και κάποιες φορές συμπληρώνω τα έργα μου με ξύλινο πλαίσιο.
-Θεωρείς την τέχνη επένδυση;
Η τέχνη είναι επένδυση για τους συλλέκτες, επένδυση ψυχής για τους φιλότεχνους και τρόπος ζωής για τους καλλιτέχνες.
-Ποια τα σχέδιά σου για την επόμενη σαιζόν;
Συνεχής επιθυμία και προσπάθειά μου είναι τα θέματά μου να αφήνουν ίχνη που μαρτυρούν το πέρασμα της ζωής. Τα σχέδιά μου είναι Ζωγραφική και πάλι Ζωγραφική και στο ενδιάμεσο θέλω να τελειώσω το δεύτερο βιβλίο που γράφω.
Bio
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη.
Ασχολείται με την ζωγραφική από πολύ μικρή ηλικία, έχει κάνει από το 1996 μέχρι σήμερα 18 ατομικές εκθέσεις.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό καθώς και σε 3 διεθνείς συναντήσεις –Biennale.
2007 Biennale in Florence,
2009 Izmir Biennale,
2015 Biennale of London
Από το 1996 διδάσκει ζωγραφική σε ενήλικες και έχει δημιουργήσει την ομάδα, «Εικαστικές δημιουργίες»
Επίσης έχει ασχοληθεί με την συγγραφή. Το βιβλίο της με τίτλο «Πατέρα.. άκου», μεταφράστηκε το 2018 και στα Αγγλικά.
Έργα υπάρχουν σε σημαντικές συλλογές στην Ελλάδα, Τουρκία και Ευρώπη.
—————————————————————————————-
Info έκθεσης
“The Human Passage”
Ατομική έκθεση της ζωγράφου Gilda Frumkin
Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι
Διάρκεια έως 9 Μαρτίου 2019
Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews φύλλο 23/2/2019