«ΑΙΑΣ» του Σοφοκλή: Έργο με προσωποκεντρικό προσανατολισμό

Μαγεμένοι  να αποχωρούμε από μία μοναδική παράσταση πεμπτουσία της καλλιτεχνικής  σύνθεσης… Σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη με τον Μιχάλη Σαράντη και τις ζωγραφικές δημιουργίες του Απόστολου Χαντζαρά

Γράφει η Αιμιλία Φλώρου
(Not a review…just my point of view)
 

O Γιώργος Νανούρης και ο Μιχάλης Σαράντης επιστρέφουν με τον «Αιάντα» για 10 μόνο παραστάσεις από 14 Οκτωβρίου στο θέατρο Αλκυονίς

Μια αρχαία τραγωδία, ένας ηθοποιός για 9 ρόλους, θέατρο και ζωγραφική μαζί. Ο «Αίαντας», η παράσταση που συγκίνησε και το νεανικό κοινό σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη με τον Μιχάλη Σαράντη, επιστρέφει στο Θέατρο Αλκυονίς για 10 μόνο παραστάσεις.

Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει συγκλονιστικά και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας συνομιλώντας με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων.

Ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά το θάνατο του. Όταν αυτά με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να εκδικηθεί. Γίνεται όμως έρμαιο της θεάς Αθηνάς και περίγελος του στρατεύματος των Αργείων. Ατιμασμένος και απεγνωσμένος, αυτοκτονεί.

Από την παράσταση «ΑΙΑΣ»

Το πιο παλιό από τα έργα του Σοφοκλή που έχουν σωθεί (450 πχ) επέλεξαν  να μεταφέρουν στη θεατρική σκηνή ο Γιώργος Νανούρης και ο  Μιχάλης Σαράντης με την ανεκτίμητη συνδρομή ενός ζωγραφικού “σκηνικού” που χαρίζει ο Ζωγράφος Απόστολος Χαντζαράς.  

Το έργο αυτό της αρχαίας ελληνικής γραμματείας,  με τον προσωποκεντρικό του προσανατολισμό πραγματεύεται ζητήματα όπως την  ύβρη  που διαπράττει ο αλαζόνας έναντι των θεών, την επερχόμενη πτώση του ήρωα λόγω της ασέβειας του αυτής, τη μάχη μεταξύ της υπεροχής της ανδρείας ή του νου, μία μάχη που ενσαρκώνεται στον τρόπο που λειτουργεί η προσωπικότητα του Αίαντα και η προσωπικότητα του Οδυσσέα, την αξιοπρέπεια και το αντιστάθμισμά της στο θάνατο. 

Στη θέα ενός έργου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας τι πραγματικά μπορεί να πει κανείς παρά μόνο για το πόσο  συγκλονίζει το “μέγεθος” της ποίησης που κρύβουν αυτά τα έργα μέσα τους, ο ακαταμάχητος αυτός συγκερασμός του ύψιστου λόγου με τις εικόνες που φτιάχνει ο νους και  κάνει την ανθρώπινη ψυχή να ανακαλεί συναισθήματα και αξίες ίσως πολλές φορές για κάποιους ξεχασμένα.  

Στο σημείο αυτό ακριβώς η ερμηνεία του Μιχάλη Σαράντη ισορροπώντας ιδανικά στο ανυπέρβλητης ομορφιάς και ουσίας  κείμενο, εισέβαλε με έναν τρόπο αξιομνημόνευτο στο συναίσθημα μας, εφόρμησε σε αξίες που κείτονταν θαμμένες μέσα μας ανασύροντας για τον καθένα ξεχωριστά αυτή που τον καθορίζει περισσότερο. Θυμηθήκαμε ότι η τέχνη είναι άχρονη με την αδιαμφισβήτητη ικανότητα να προσαρμόζεται ιδανικά σε τόπους και χρόνους μεταγενέστερους και να έχει την ίδια δυναμική ουσίας και επιρροής στο κοινό της. 

Στον “Αίαντα” ο ίδιος ο Μιχάλης Σαράντης κάνει την ύπαρξη του, το σώμα του τέχνη. Υπό  την καθοδήγηση του Γιώργου Νανούρη πλαισιωμένος από το εκφραστικό ζωγραφικό κόσμο του Απόστολου Χαντζαρά,  παίρνει όλα τα στοιχεία που συνθέτουν μία παράσταση πάνω του . Μόνος επί σκηνής αυτό που καλείται να πραγματώσει  ξεπερνά την κάθε φαντασία  καθώς ο ίδιος ενσαρκώνει  και τα εννέα   πρόσωπα της αρχαίας τραγωδίας.  

Μία πρόκληση καθ’όλα απαιτητική σωματικά και καλλιτεχνικά.  

Δημιουργεί με τη φωνή του, τη στάση του σώματός του το βλέμμα του, αόρατες διακλαδώσεις από τον ένα ρόλο στον άλλο, αόρατα περάσματα που εννέα διακριτά ξεχωριστά κομμάτια χαρακτήρων συμπεριλαμβανομένου και του χορού, γίνονται ένα ομοιογενές μεστό σύνολο που αποδίδουν μία άρτια παράσταση απόλυτης σύμπλευσης με το χρέος του σεβασμού προς το θεατρικό είδος της αρχαίας τραγωδίας. 

Ένα κείμενο δυνατό με ψυχή από την ύπαρξη του σε συνδυασμό με την  υπέροχη μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου αποδίδεται στο θεατρικό κοινό με τον πιο άμεσο και εύληπτο τρόπο με όχημα την άρτια και συγκινητική ερμηνεία του Μιχάλη Σαράντη υπό τον θαυμαστό συντονισμό του Γεώργιου Νανούρη και τις γεμάτες ψυχή προσωπογραφίες του Απόστολου Χαντζαρά.  

Και αυτό που κρατάω σφιχτά από την έξοχη αυτή θεατρική ομάδα και την καλλιτεχνική της σύνθεση, ως ένας θεατής με καμία άλλη ιδιότητα παρά μόνο αυτής της απεριόριστης αγάπης μου για  το θέατρο,  είναι ότι  μου θύμισε πόσο συγκινούμαι από το δόσιμο ψυχής των καλλιτεχνών, που πιστέψτε με,  αυτό που προσφέρουν δίνοντας πάντα τον καλύτερο εαυτό τους πέραν του ότι μας κάνει κοινωνούς του θαυμαστού και πολυσήμαντου κόσμου της θεατρικής δραματουργίας  μας κάνει και καλύτερους ανθρώπους γεμάτους ενσυναίσθηση σμιλεύοντας και αναδεικνύοντας συναισθήματα που είτε τα συναντούμε πάλι είτε τα αναγνωρίζουμε για πρώτη φορά.  

Ένα πνευματικό δώρο που οφείλετε στον εαυτό σας……. 

Από την παράσταση «ΑΙΑΣ»

Συντελεστές

Μετάφραση: Νίκος A. Παναγιωτόπουλος
Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης
Ερμηνεία: Μιχάλης Σαράντης
Ζωγραφική: Απόστολος Χαντζαράς
Σκηνική επιμέλεια- Φωτισμοί: Γιώργος Νανούρης
Διασκευή – Προσαρμογή Κειμένου: Γιώργος Νανούρης – Μιχάλης Σαράντης 

ΕΩΣ 12/11 ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΥΟΝΙΣ  

Σάββατο 21.00 και Κυριακή 19.00 

Share this
Tags
ArtViews Team
ArtViews Team
Σκοπός της ομάδας μας είναι η προβολή κάθε θετικής προσπάθειας που αναδεικνύει τον πολιτισμό, η ενθάρρυνση των δημιουργών και η επικοινωνία της δουλειάς των καλλιτεχνών σε διεθνές επίπεδο. Ακολουθήστε μας στο facebook και στο instagram.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

Δρ. Μαίρη Καρδάρας: Το motto μας στο “The Demos Center” είναι «αφιερώστε το υπόλοιπο της ζωής σας στην πρόοδο»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη   Τον γραφικό πεζόδρομο της οδού Ηπίτου στην Πλάκα επίλεξε το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ACG), για την ίδρυση του The Demos Center...

Έφη Σπηλιώτη: Η Τέχνη είναι ανάγκη, αναπνοή μου 

Η καταξιωμένη καλλιτέχνιδα Έφη Σπηλιώτη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κεφαλονιά. Αποφοίτησε με άριστα και από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο  και από τη Σχολή Δοξιάδη –...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this