Επιμέλεια: Ζέτα Τζιώτη
Δύο ενότητες –άλογα και θώρακες– αποτελούν τη βασική θεματική της έκθεσης, θεματική συνύπαρξης, η οποία παραπέμπει σε ένα διαχρονικό ηρωικό στοιχείο. Στην έκθεση αυτή, παράλληλα με άλλα γλυπτά αντιπροσωπευτικά της γλύπτριας, γνωστά από την αναδρομική της έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, παρουσιάζονται και έργα νέα, δυσδιάστατα, πάνω σε χαρτί. Πρόκειται για αποτυπώματα, «ίχνη» από προγενέστερα γλυπτά, τα οποία εκτίθενται, επιδιώκοντας μια εικαστική συνεχή συνομιλία ανάμεσα στα υλικά της τέχνης και στις φάσεις του χρόνου.
Τα άλογα
Ο ρόλος και η συμβολική του αλόγου εντοπίζεται από τα βάθη της Αρχαιότητας, από τη Μυθολογία και την Ιστορία, από το έπος ως το δημοτικό τραγούδι: Ο φτερωτός Πήγασος, ο Δούρειος Ίππος, τα ομηρικά -καβαφικά θεόσταλτα άλογα του Αχιλλέως, το άλογο του Διγενή Ακρίτα, αλλά και οι παραστάσεις του Παρθενώνα και το τραγικό άλογο της Guernica.
Στα έργα της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη αποτυπώνεται όλη η διαδρομή, κοινή ή παράλληλη, η συνύπαρξη ανθρώπου και αλόγου. Μέσα σε αυτή την ιστορική συνέχεια βρίσκει θέση και το ξύλινο αλογάκι, το παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων, αγαπημένος σύντροφος στη φυγή και στη φαντασία, είσοδος στον κόσμο των ηρώων, των παραμυθιών και των θαυμάτων.
Οι θώρακες
Όρια και θραύσματα
Στα έργα της έκθεσης η καλλιτέχνις προσπαθεί να μετατοπίσει τα όρια, να ανατρέψει το καταλυτικό έργο του χρόνου και της λήθης. Συνθέτει τα θραύσματα, συνενώνει τα αποτυπώματα, υποβάλλει κλιμακωτά, κάποτε και ανεπαίσθητα, τα απορρέοντα συναισθήματα. Η μνήμη αντιπαλεύει τη φθορά.
Εστιάζει στο αποσπασματικό, στο θραύσμα. Η φθορά της ύλης προμηθεύει τα υλικά: ένα κομμάτι σπασμένο αλλοιωμένο ξύλο, σπαράγματα από ένα αρχαίο άγαλμα, ένα φθαρμένο χαρτί, το τυχαίο αποτύπωμα ενός παλαιότερου έργου. Από αυτά τα στοιχεία, κατάλοιπα ή σπαράγματα συχνά τυχαία, προκύπτουν οι καλλιτεχνικές δημιουργίες –δηλαδή, με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί η ανθρώπινη μνήμη· αποσπασματικά και επιλεκτικά.
Στόχος της καλλιτέχνιδος
Η Christine Kondoleon, επιμελήτρια ελληνικής και ρωμαϊκής τέχνης του Museum of Fine Arts της Βοστώνης αναφέρει για την Αθανασιάδη: «Αυτό που κάνει η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη με τη γλυπτική της, το κάνει ο Καβάφης με την ποίησή του. Και οι δυο τους μας παρασύρουν στη μέση μιας βαθιάς συζήτησης με το παρελθόν, προκαλώντας μνήμες που μόλις είναι ορατές σε τεμαχισμένα κείμενα και θρυμματισμένες πέτρες της αρχαιότητας. Σαν τον Τυανέα, τον γλύπτη του Καβάφη, η Αθανασιάδη προκαλεί τον εαυτό της εκ νέου και με θάρρος συλλαμβάνει φευγαλέες φόρμες με περιμαζώματα συρμάτων, ξύλων και παλιοσίδερων που τυχαία ανακαλύπτει».
Who is who
Ιnfo
- «Θραύσματα» – Αλεξάνδρα Αθανασιάδη
- Γκαλερί CITRONNE – Πόρος
- Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη.
- Κείμενα καταλόγου: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, δρ της Ιστορίας της Τέχνης – διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE και Christine Kondoleon, δρ της Ιστορίας της Τέχνης – επιμελήτρια της ελληνικής και ρωμαϊκής τέχνης του Museum of Fine Arts της Βοστώνης.
* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews (Σεπτ. 2017)