Ανθεκτικότητα / Συμπόνια, εικαστική έκθεση από τον Δήμο Αθηναίων

H έκθεση θα διαρκέσει έως την Κυριακή 12 Ιουνίου 2022.

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει στη Δημοτική Πινακοθήκη στο Μεταξουργείο την εικαστική έκθεση ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ / ΣΥΜΠΟΝΙΑ [RESILIENCE / COMPASSION]*

Στην καρδιά του χειμώνα,

ανακάλυπτα επιτέλους πως φύλαγα μέσα μου ένα αήττητο καλοκαίρι

Αλμπέρ Καμύ, Το καλοκαίρι

Η μεταβιομηχανική, μετα-πανδημική πόλη καταγράφει στον ιστό της μια σειρά απωλειών, προϊόντων μιας πολυεπίπεδης κρίσης (περιβαλλοντικής, οικονομικής, μεταναστευτικής, κοινωνικής και αξιακής). Η ανάγκη υπέρβασης της αίσθησης της απώλειας που εγγράφεται στο αστικό σώμα, μεταφράζεται στην απαίτηση για γρήγορη ανάκαμψη ή επαναφορά σε συνθήκες σταθερότητας. Η ιδιότητα της resilience, που αποδίδεται στην ελληνική γλώσσα ως ανθεκτικότητα ή επανατακτικότητα, βρίσκεται την τελευταία 15ετία στην καρδιά του ακαδημαϊκού και δημόσιου λόγου σε σχέση με την οικολογία, τον αστικό σχεδιασμό, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία.

Η ανθεκτικότητα συγκροτείται ως ένα κανονιστικό ιδεώδες, τόσο στο πλαίσιο των κοινωνικών και τεχνο-οικονομικών συστημάτων, όσο και για το άτομο, που οφείλει να ανακάμπτει γρήγορα, να επανευρίσκει τον εαυτό του, να επανακτά τις δυνάμεις και τις δεξιότητές του, ξεπερνώντας πλήγματα, δεινά ή απώλειες. Ωστόσο, η έμφαση στην ανθεκτικότητα ως το σύνολο των προδιαθέσεων, ιδιοτήτων και συναισθημάτων που βοηθά τα άτομα να επιβιώνουν έχει δεχτεί κριτική, εφόσον φαίνεται να καθιστά το άτομο μοναδικά υπεύθυνο για την ευημερία του, αγνοώντας το ρόλο των δυσμενών κοινωνικών συνθηκών. Περαιτέρω, αρκετοί επισημαίνουν πως, παρότι η “ανθεκτικότητα” είναι κεντρικός όρος στην ακαδημαϊκή βιβλιογραφία, η έλλειψη κοινώς από δεκτού ορισμού και κριτικής εξέτασης του θεωρητικού πλαισίου, εξυπηρετεί την ατζέντα νεοφιλελεύθερων πολιτικών.

Δημήτρης Μεράντζας, Melancholia, 2010

Η πανδημία του Covid-19 κατέστησε τις συνθήκες καθημερινής ζωής ακόμη πιο περίπλοκες και επώδυνες για μεγάλη μερίδα του παγκόσμιου πληθυσμού, που αντιμετώπισε το άγχος της κοινωνικής απομόνωσης, την ανεργία, τους μαζικούς θανάτους και το φόβο. Είναι, επομένως, ξεκάθαρο ότι χρειάζεται να κατανοήσουμε τους μηχανισμούς προετοιμασίας, ψυχικής και συναισθηματικής, για ακραίες συνθήκες.

Πώς, όμως, θα πρέπει να νοηθεί η ανθεκτική ζωή; Πώς υπερβαίνουμε τη μελαγχολία, τη θλίψη, τα εμπόδια, τις κρίσεις και τα τραύματα που κληρονομούνται στην μεταβιομηχανική, μεταπανδημική ευρωπαϊκή πόλη; Μπορεί μια κριτική προσέγγιση της ρητορικής και των πολιτικών της ανθεκτικότητας να οδηγήσει σε μια νέα αντίληψη για την ανθεκτική ζωή σε ένα ριζικά διαμορφωμένο κόσμο, που υπερβαίνει διαιρέσεις, ανισότητες και ρατσισμούς –εν’ ολίγοις, σε ένα ριζικά δημοκρατικό κόσμο; Μπορεί η συμπόνια, νοούμενη ως ένα πολιτικό συναίσθημα που ενθαρρύνει τους πολίτες να νοιάζονται και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τους συμπολίτες τους που υποφέρουν, να αποτελέσει στοιχείο προσωπικής και συλλογικής ανθεκτικότητας; Μπορούν οι τέχνες να λειτουργήσουν ως μια σπουδή στην ανθεκτικότητα, νοούμενη ως συναισθηματική χειρονομία που επιτρέπει τη θέαση νέων δυνατοτήτων και επαναπροσδιορισμού της πραγματικότητας;

Νίκος Γυφτάκης, #staystrong, 2022

Η προτεινόμενη εκθεσιακή διοργάνωση προσκαλεί Έλληνες και Κύπριους εικαστικούς, επιχειρώντας να διερευνήσει τους συσχετισμούς ανάμεσα στη ρητορική της ανθεκτικότητας, την οικολογία, τον αστικό σχεδιασμό, την αειφορία και την κοινωνική οργάνωση. Οι συμμετέχοντες εικαστικοί καλούνται να διερευνήσουν τους τρόπους με τους οποίους η καλλιτεχνική χειρονομία μπορεί να συμβάλει στην κατανόηση της ανθεκτικότητας εντός ενός συμπονετικού και παρηγορητικού λόγου, που μπορεί –εντέλει – να συγκεράσει το ιδιωτικό με το συλλογικό. Διανοίγοντας ένα διάλογο ανάμεσα σε καλλιτέχνες και φιλοσόφους, η παρούσα πρόταση επιδιώκει να τονίσει τη σημασία μιας διαφορετικής κατανόησης του ρόλου της ανθεκτικότητας (ως έννοια, ρητορική και διαδικασία) στην αισθητική και καλλιτεχνική εμπειρία.

Επιμέλεια

Κατερίνα Κοσκινά, Ιστορικός Τέχνης, Μουσειολόγος,
Σύμβουλος Δημάρχου Αθηναίων για τον Πολιτισμό

Έφη Κυπριανίδου, Επικ. Καθηγήτρια Φιλοσοφίας και Αισθητικής
Τμήμα Καλών Τεχνών, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Μυρτώ Βορεάκου, Αρχιτέκτονας – MA Πολιτιστική Διαχείριση

Συμμετέχουν

Χρίστος Αβραάμ (CY), Δημήτρης Αμελαδιώτης (GR), Βαγγέλης Γκόκας (GR, Θεόδουλος Γρηγορίου (CY), Νίκος Γυφτάκης (GR), Κυριάκος Κουσουλίδης (CY), Μίλτος Μανέτας (GR), Δημήτρης Μεράντζας (GR), Μαρία Παπαδημητρίου (GR), Βίκυ Περικλέους (CY), Αντρέας Σάββα (CY/GR), Δανάη Στράτου (GR), Μάκης Φάρος (GR), Γιούλα Χατζηγεωργίου (GR/CY), Γιάννης Χρηστίδης (CY), Κώστας Χριστόπουλος (GR), Μανταλίνα Ψωμά (GR)

“Η έκθεση διοργανώθηκε στο πλαίσιο του CultureisAthens / Πολιτισμός είναι η Αθήνα, του τριετούς σχεδίου που ανακοίνωσε ο Δήμος Αθηναίων, με στόχο την αναβάθμιση, την ανάδειξη και την ενοποίηση του πολιτιστικού ιστού της Αθήνας αλλά και την έμπρακτη στήριξη των καλλιτεχνών και των εργαζόμενων στον κλάδο του πολιτισμού.”

Συνδιοργάνωση
Δήμος Αθηναίων -Γραφείο Πολιτισμού Δημάρχου Αθηναίων
Εργαστήριο Φιλοσοφικής Έρευνας Τεχνών και Συναισθημάτων,
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Κυριάκος Κουσουλίδης, Πληγές, 2022.

Info

Διάρκεια έκθεσης
Έως την Κυριακή 12 Ιουνίου 2022

Ώρες λειτουργίας
Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00
Σάββατο – Κυριακή 10:00 – 15:00
Δευτέρα κλειστά

Δημοτική Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Λεωνιδίου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο, 104 36

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη

Η είσοδος στον εκθεσιακό χώρο γίνεται σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα. Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this