Approche Philothée: Εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής του Αλέκου Κυραρίνη στο Παρίσι

Στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Στεφάνου στο Παρίσι εγκαινιάστηκε η ατομική έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη «Φιλόθεη Προσέγγιση», που οργάνωσε και επιμελήθηκε η CITRONNE Gallery. Στην έκθεση αυτή παρουσιάζεται μια ενότητα 23 έργων.

Άγγελος εν μέσω δρακόντων, 2022. Αυγοτέμπερα σε ξύλο, 45×35 εκ

Η εικαστική γραφή του Αλέκου Κυραρίνη είναι πυκνή, σύνθετη και παλίμψηστη. Περιστρέφεται γύρω από την σχέση ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο, ανάμεσα στο φυσικό και το μεταφυσικό. Στην σχέση αυτή υπεισέρχεται και η αέναη πάλη ανάμεσα στο καλό και το κακό. Όπως στην αγιογραφία, οι δημιουργίες αυτές δεν έχουν ούτε βάθος ούτε προοπτική -δεν υπάρχει Τρίτη διάσταση. Οι άγγελοι, κυρίαρχη θεματική του, είναι μορφές άυλες, άφυλες και άχρονες, μετέωρες μεταξύ ουρανού και γης. Ανήκουν στον κόσμο των ονείρων, των οπτασιών και των οραμάτων.

Όπως σημειώνει η φιλόλογος Μαρία Πρεβελάκη στο κείμενό της που συνοδεύει την έκθεση, ο ζωγράφος Αλέκος Κυραρίνης αναζητεί την ασφάλεια στην παράδοση, στα σημεία “μιας Τέχνης ταπεινής”, όπως μας κληροδοτήθηκε από τεχνίτες, μουσικούς, ποιητές, παραμυθάδες. Οι πίνακες του μας μεταφέρουν μια γνώση πολύπλευρη η οποία εμπεριέχει εικόνα, μέλος, γραφές και, κυρίως, το μυστηριακό χρίσμα. Τα αναγνωρίσιμα σύμβολα, ο Άγγελος και ο Δράκος, έρχονται από τα έγκατα της πίστης και πλαισιώνουν τον ανθρώπινο βίο, ως απειλή και καταφυγή ταυτοχρόνως.

Η ζωγραφική που κάνει τα τελευταία είκοσι χρόνια έχει σαφή θεολογική αναφορά. Άγγελοι, δράκοι, φυτικά μοτίβα, καράβια, πουλιά και κυπαρίσσια συναντώνται στα έργα του, όπως αποτυπώνονται στην πρωτοχριστιανική αλλά και στη λαϊκή ανατολική παράδοση.

Όπως αναφέρει και ο ίδιος:

«Η τελευταία, τρέχουσα έκθεση μου στο Παρίσι αποτελεί μία φιλόθεη προσέγγιση και φέρει αυτόν ακριβώς τον τίτλο. Φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του μητροπολιτικού ναού του Αγίου Στεφάνου και αφορά κάθε Έλληνα ή Γάλλο που στοχάζεται πάνω στη ζωή και την τέχνη, συμμερίζεται το ιλαρό Φως της χριστιανοσύνης και διακρίνει, τέλος, στην εργασία μου ένα ελάχιστο πειστήριο εντοπιότητας που αγαπώ να κυριαρχεί και να ορίζει τη δουλειά μου∙ ένα τεκμήριο για τον τόπο απ’ όπου κατάγεται ο νους μου και το κέντρο του, που είναι η καρδιά μου.

Η έκθεση αυτή αποτελεί για εμένα μία ευκαιρία να διαπιστώσω εάν με την καλλιτεχνική μου προσπάθεια μπορώ να βρω με όρους συμπάθειας ανταπόκριση σ’ ένα ξένο, με διαφορετικές πολιτισμικές αφετηρίες κοινό, αν θα μπορέσουν άνθρωποι με μια κουλτούρα διαφορετική να περιχωρήσουν αγαπητικά και να αισθανθούν οικεία την τέχνη μου. Το γεγονός ότι η έκθεση αυτή πραγματοποιείται σ’ έναν ορθόδοξο ναό του Παρισιού προσφέρει το ιδανικό ερμηνευτικό πλαίσιο, προσφέρει θα έλεγα μαρτυρία, για τον ταπεινό σκοπό που με πείσμα υπηρετώ στην έως σήμερα πορεία μου.»

Άγγελος ιππεύς, 2022. Αυγοτέμπερα σε ξύλο, 30×21 εκ.

Η CITRONNE Gallery έχει επανειλημμένως παρουσιάσει συνεργάτες της Έλληνες καλλιτέχνες στο Παρίσι. Έχει συμμετάσχει εικαστικά στην εκάστοτε προβληματική του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), σε συνεργασία με την Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία. Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης (2013) με την εμβληματική έκθεση “No Way out” (2013), ο Γιάννης Αδαμάκος, ο Τάσος Μαντζαβίνος, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, ο Σωτήρης Σόρογκας και άλλοι γνωστοί ζωγράφοι έδειξαν μέσα από τα έργα τους το “L’été grec” (2014). Τέλος, ο Αλέκος Κυραρίνης με το “Φως και Σκότος” (2022) παρενέβη στην πρόσφατη διυπουργική σύσκεψη του ΟΟΣΑ.

Who is Who

Αλέκος Κυραρίνης

O Αλέκος Κυραρίνης γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα και μεγάλωσε στον τόπο καταγωγής του, την Τήνο.
Εργάστηκε με τον μαρμαρογλύπτη πατέρα του Γιάννη Κυραρίνη από την ηλικία των έντεκα ετών μέχρι και την εισαγωγή του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας το 1997. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ από το 1997 έως και το 2003, με καθηγητή τον Γιάννη Ψυχοπαίδη.

Έχει εικονογραφήσει τα βιβλία: Ημερολόγιο Ομίλου ALPHA (2003), Επαληθεύοντας τη νύχτα, Δημήτρης Αγγελής, Νέος Αστρολάβος / Ευθύνη, (Αθήνα 2011), Encima del subsuelo /Πάνω απ΄το υπέδαφος, Κώστας Βραχνός, περιορισμένη έκδοση (Αθήνα 2012), Τεύχη 1,2,3 περιοδικού «Νέα Ευθύνη», Σταλάγματα από τα κεραμίδια, Ιερομόναχος Αντώνιος Ρωμαίος (Εν πλω, Αθήνα 2015), Tεύχος 1 περιοδικού «Ανθίβολα» (2017), «Διψώ για ένα ζωντανό νερό», Μοναχός Ιωάννης (Εν Πλω, Αθήνα 2018). Συνεργάζεται με το περιοδικό «Φρέαρ» και με τον πολιτιστικό χώρο «Baumstrasse».

Έχει εκδώσει ένα μικρό δοκιμιακό βιβλίο για τη ζωγραφική με τίτλο «Οι ερωτήσεις της Νεφέλης», Μικρός Αστρολάβος/Ευθύνη, Αθήνα 2011. Έχει πραγματοποιήσει πάνω από είκοσι ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, την Ισπανία και το Βέλγιο. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ιταλία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, την Αυστρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Εκπροσωπείται αποκλειστικά από την γκαλερί CITRONNE.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

Τα αφαιρετικά ψυχογραφήματα του Νικολά Ντε Σταλ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Νικολάι Βλαντιμίροβιτς Σταλ φον Χολστάιν / Nicolas de Stael γεννήθηκε το 1914 στην Αγία Πετρούπολη. Η...

Bodyterranean 2.0 -Το σώμα αφηγείται

O Simone Mongelli και η πρωτοποριακή ομάδα του Bodyterranean παρουσιάζουν στις 7 και 8 Δεκεμβρίου μια μουσικοκινητική δράση που φέρνει και πάλι στο επίκεντρο το πιο αρχέγονο μουσικό όργανο: το ίδιο το...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this