Το πρώτο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, το Αρεταίειο, με την υποστήριξη της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) θα καλωσορίσει την Αρεταίεια, ένα γλυπτό του Γιώργου Πετρίδη που θα εκτίθεται μόνιμα στις εγκαταστάσεις του νοσοκομείου στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας 76. Το γλυπτό θα είναι στημένο πλάι στο ιστορικό νεοκλασικό κτίριο του νοσοκομείου που χτίστηκε το 1898 και θα είναι ορατό από τη λεωφόρο.
Ο γλύπτης Γιώργος Πετρίδης είπε
Με ταπεινοσύνη βλέπω την Αρεταίεια, το έργο που μου ενέπνευσε η αγάπη για τη μητέρα μου, να εκτίθεται σε αυτό το κορυφαίο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο στην πόλη της Αθήνας, στο οποίο με γέννησε πριν από πολλά χρόνια. Για τη δημιουργία του γλυπτού, βασίστηκα στις αρχαιοελληνικές γλυπτικές παραδόσεις, ενώ χρησιμοποίησα την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για την κατασκευή του. Ελπίζω ότι θα προσφέρει ανάταση στους πολλούς ασθενείς, τις οικογένειές τους και τους φοιτητές ιατρικής που έρχονται καθημερινά στο νοσοκομείο.
Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου στους λαμπρούς χειρουργούς και γιατρούς με τους οποίους συνεργάστηκα σε αυτό το εγχείρημα, τον Καθηγητή Καρδιολογίας Γεράσιμο Σιάσο (Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ΕΚΠΑ), τον Καθηγητή Νικόλαο Αρκαδόπουλο (Καθηγητή Χειρουργικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ και Πρόεδρός της), τον Καθηγητή Κωνσταντίνο Τσιούφη (Καθηγητής Καρδιολογίας και Πρόεδρος του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου «Αρεταίειο»), τον Καθηγητή Μανούσο Κωνσταντουλάκη (Καθηγητής Χειρουργικής και Διευθυντής Β´ Χειρουργικής Κλινικής ΕΚΠΑ, Αρεταίειο Νοσοκομείο), την Καθηγήτρια Νικολέττα Ιακωβίδου (Καθηγήτρια Παιδιατρικής –Νεογνολογίας στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Διευθύντρια Νεογνολογικής Κλινικής στο «Αρεταίειο» Νοσοκομείο), τον ιατρό Δημήτρη Βασιλόπουλο και ιδιαίτερα τον Καθηγητή Νικόλαο Βλάχο (Καθηγητή Μαιευτικής, Γυναικολογίας και Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, Β΄ Μαιευτική-Γυναικολογική Κλινική ΕΚΠΑ, Αρεταίειο Νοσοκομείο) που πρώτος με κάλεσε να συνεργαστώ μαζί τους σε αυτή την πολυετή προσπάθεια.
Για την Αρεταίεια, ο Πετρίδης εστίασε στη σχέση του με τη μητέρα του, τη Γιώτα Πετρίδη, και στη συνέχεια βασίστηκε στη γλυπτική παράδοση περασμένων αιώνων, όπως έκανε και σε άλλα έργα του. Η αρχαϊκή Κόρη από τα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ., που εκτίθεται στο Μουσείο της Ακρόπολης (ΑΚΡ 682), επηρέασε το πρόσωπο και τα μαλλιά, ο υπερμεγέθης Δίας του Αρτεμισίου (460 π.Χ.), που εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Δίας ή Ποσειδώνας που βρέθηκε στο βυθό κοντά στο ακρωτήριο Αρτεμίσιο της Εύβοιας και κρατούσε κάποτε τον κεραυνό του Δία ή την τρίαινα του Ποσειδώνα (αρ. ευρ. Χ 15161, αίθουσα 15), υπέδειξε το μέγεθος και τον σχεδιασμό της βάσης, η γυμνή Αφροδίτη της Κνίδου (το πρωτότυπο ελληνικό έργο του 4ου αιώνα π.Χ. έχει χαθεί, αλλά σώζονται ρωμαϊκά αντίγραφα) ήταν όλα έργα καθοριστικά για τον Πετρίδη προκειμένου να παρουσιάσει μια γυμνή γυναίκα σε φυσική στάση. Ωστόσο, βυζαντινές εικόνες της Παναγίας εγκυμονούσας του ενέπνευσαν το ήθος της μητέρας.
Κατά τη δημιουργία του έργου, συνδύασα το αρχαίο με το σύγχρονο, προσθέτει ο Πετρίδης. Ο γλύπτης ξεκίνησε με ένα ζωντανό μοντέλο και πηλό και στη συνέχεια χρησιμοποίησε λογισμικό ψηφιακής γλυπτικής προκειμένου να δημιουργήσει αρχεία για τρισδιάστατη εκτύπωση. Προμηθεύτηκε ανακυκλωμένο πλαστικό PETG από συσκευασίες ιατρικών αποβλήτων και εκτύπωσε το σώμα χρησιμοποιώντας βιομηχανικά μηχανήματα 3D Printing.
Φινιρισμένη με χρυσή μεταλλική επίστρωση, η Αρεταίεια παραπέμπει στην αρχαία ελληνική συνήθεια να στολίζουν τα αγάλματα των θεών με χρυσό για να αποδώσουν τη δύναμη, την αθανασία και τη θεϊκή φύση. Για την τοποθέτηση του αγάλματος στις εγκαταστάσεις του Αρεταίειου, η ηγεσία του Νοσοκομείου και ο Πετρίδης επέλεξαν μια θέση από όπου το άγαλμα βλέπει στην απέναντι πλευρά της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου, του δημοφιλούς Έλληνα πολιτικού άνδρα, που έχει φιλοτεχνήσει ο Γιάννης Παππάς. Επιλέγοντας τη θέση αυτή ο Πετρίδης θέλησε να βάλει τα δυο έργα σε διάλογο, ιδίως λόγω της φυσικής τους στάσης.
Who is Who
Αρεταίειο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο
Γιώργος Πετρίδης
Ο Γιώργος Πετρίδης, που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και στην Αθήνα, δημιουργεί διαφόρων τύπων γλυπτά, στα οποία συμπεριλαμβάνονται αφηρημένα έργα και δημόσια έργα. Γεννημένος στην Αθήνα το 1964 και μεγαλωμένος στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη, έχει επηρεαστεί βαθιά από την αρχαία ελληνική γλυπτική και τα έργα που επηρεάστηκαν από αυτήν (αρχαία ρωμαϊκή γλυπτική, αναγεννησιακοί γλύπτες όπως ο Donatello ή ο Μιχαήλ Άγγελος, μεταγενέστεροι γλύπτες, όπως ο Rodin και ο Maillol, και σύγχρονοι γλύπτες που επηρεάζονται από αυτές τις παραδόσεις, όπως ο Charles Ray και η Huma Bhabha). Τη διαδικασία που ακολουθεί ως δημιουργός την έχει επινοήσει ο ίδιος, συνδυάζοντας αρχαίες και σύγχρονες μεθόδους, μεταξύ άλλων την παραδοσιακή κατασκευή με το χέρι προπλάσματος από πηλό, την ψηφιακή γλυπτική και την τρισδιάστατη εκτύπωση, ενώ συχνά ολοκληρώνει τα έργα με χύτευση χαλκού κατά τον τρόπο των αρχαίων Ελλήνων.
Αρχικά σταδιοδρόμησε στη Wall Street της Νέας Υόρκης. Σε ηλικία 32 ετών, παρακολούθησε το πρώτο του μάθημα τέχνης στην ελαιογραφία. Συνέχισε να σπουδάζει και να εργάζεται ως καλλιτέχνης με ημιαπασχόληση για περισσότερα από 20 χρόνια, παρακολουθώντας μαθήματα σχεδίου, ζωγραφικής και γλυπτικής στο New York Studio School και στο The Art Students League στη Νέα Υόρκη, και περιστασιακά μαθήματα στην L’Académie de la Grande Chaumière στο Παρίσι. Εκεί σπούδασε στις ίδιες αίθουσες όπου είχαν σπουδάσει κάποιο από εκείνους που τον επηρέασαν, η Louise Bourgeois, ο Alberto Giacometti, ο Isamu Noguchi μεταξύ άλλων. Το 2017, αποφάσισε να αφιερωθεί αποκλειστικά στην καλλιτεχνική δημιουργία