«Διάφανες αυλαίες», η Νεφέλη Σουλακέλλη στο Κέντρο Τεχνών Μετς

Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 27 Απριλίου 2023 και ώρες 19.00 – 22.00.

Λίγες πράξεις φέρνουν πιο κοντά το ένα σώμα με το άλλο από το θηλασμό. Μάνα και παιδί κουλουριάζονται σε μια ένωση με αρχέγονες καταβολές, τρυφερή και συνάμα αμείλικτη μες στο δόσιμό της. Την ίδια στιγμή, μια νέα μητέρα καλείται να διαχειριστεί τεράστιες αλλαγές στο σώμα και την ψυχολογία της, την ταυτότητά της, τον κοινωνικό της ρόλο.  

Αυτές τις αμφιθυμίες της μητρότητας πραγματεύεται με θαυμαστή ειλικρίνεια μια σειρά έργων της Νεφέλης Σουλακέλλη, στην πρώτη έκθεσή της ως μητέρα. Η απόσταση μεταξύ του φορτισμένου βλέμματος στη «Διαρροή» και της άφατης γλύκας που μεταδίδει η «Μπουνίτσα» είναι ελάχιστη, και οι μανάδες τη διαβαίνουν πολλές φορές μέσα στη μέρα.  

Δίπλα στα πορτραίτα-παράθυρα στη συνθήκη της μητρότητας, η Νεφέλη Σουλακέλλη ξεγυμνώνει με οικειότητα στιγμές και πρόσωπα σε καθημερινές ‘τελετουργίες’: η αγκαλιά του πατέρα που κοιμίζει το μωρό του, το ‘τίποτα’ στο πρωινό τσιγάρο, γυναικείες καμπύλες σε νωχελικές στάσεις. Οι ζωγραφιές της είναι διάφανες, σαρωτικές× κάθε πρόσωπο αφηγείται μια ιστορία, κάθε σώμα μεταδίδει μια αίσθηση γήινη και ταυτόχρονα μετέωρη, χαρακτηριστική της σύγχρονης ‘γυναικείας ματιάς’. 

Νεφέλη Σουλακέλλη, ο παππούς στον κήπο και σβησμένο γυμνό Νατάσσας, λάδια σε μουσαμά, 100x 140 εκ, 2017

Οι θηλυκότητες που διατρέχουν τη συλλογή δεν οφείλονται μόνο στο φύλο της ζωγράφου, τη θεματική της μητρότητας ή τις καμπυλωτές γραμμές των πορτραίτων, αλλά και στην κίνηση, τα χρώματα, τον τρόπο με τον οποίο αποδίδονται οι μορφές – γυναικείες και ανδρικές, όπως στην πολύχρωμη ραστώνη του «Βαγγέλη», την εκκωφαντική ηρεμία του «Χαράκτη» ή την εγκαρτέρηση της γιαγιάς «Ζωής».  

Με παστέλ, μολύβι, πηλό, λάδια και ψηφιακά μέσα, η Νεφέλη Σουλακέλλη μας καλεί να μελετήσουμε ξανά πρόσωπα και λειτουργίες μέσα στην πλαστικότητα που η ίδια η ζωή κουβαλά. Η ‘μετάβαση’ από το σβησμένο πρόσωπο της ντελικάτης «Φρίντα» στα πύρινα μάτια των γυναικείων πορτραίτων κρύβει πολλαπλές ερμηνείες – για εμένα συμβολίζει μια πορεία αναζήτησης της θηλυκής ταυτότητας, μια πορεία απελευθέρωσης και χειραφέτησης. 

Κείμενο: Άννα-Ιάσμη Βαλλιανάτου  

Eπιμέλεια έκθεσης: Nιόβη Κρητικού 

Νεφέλη Σουλακέλλη, η λάμπα στον Καρέα, ακρυλικά σε καμβά, 40 x 50 εκ, 2022

Info

Διάρκεια έκθεσης
Πέμπτη 27 Απριλίου έως Παρασκευή 12 Μαΐου 2023

Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Ευγένιου Βουλγάρεως 6, Αθήνα 116 36
211 1134262

Νεφέλη Σουλακέλλη, Εβινα, λαδοπαστέλ σε χαρτόνι, 70x 50 εκ, 2022
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου είναι τελειόφοιτη του τμήματος Αρχιτεκτονική Χανίων του Πολυτεχνείου Κρήτης και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Σχέσεις, Μυστήριο και Έγκλημα κατά Φρανσουά Τριφό: “Η σειρήνα του Μισισιπή”

της Μαρίας Μπασμπαγιάννη (Instagram: ipolinstinplage) Με τη "Σειρήνα του Μισισιπή" (Πρωτότυπος τίτλος: "La sirène du Mississippi"), ο Φρανσουά Τριφό ακολουθεί τα βήματα του Χίτσκοκ, δημιουργώντας...

Χάνα Χοχ: Η πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα του κινήματος του ντανταϊσμού που τιμάει η Google

Η Χάνα Χοχ (1889–1978) υπήρξε η μοναδική γυναίκα καλλιτέχνης του κινήματος του ντανταϊσμού στο Βερολίνο και πρωτοπόρος του φωτομοντάζ – μιας τεχνικής που αναμόρφωνε...

Για πρώτη φορά στην Eλλάδα η κορυφαία Μαρλέν Ντουμά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η Αθήνα στον παγκόσμιο χάρτη των φιλότεχνων: Η Μαρλέν Ντουμά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Η Αθήνα εισέρχεται δυναμικά στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη, καθώς η πολυαναμενόμενη...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this