Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων παρουσιάζει τις ατομικές εκθέσεις του Τάσσου Τριανταφύλλου και της Ρίας Δάμα από 4 Αυγούστου έως 30 Σεπτεμβρίου 2023 στο Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου – πρώην Σχολή Ουρσουλινών.
Τάσσος Τριανταφύλλου, Τίτλος έκθεσης «Το Φως και η Φόρμα”, “The Light and the Form», 12 επιτοίχια έργα και τρεις γλυπτικές εγκαταστάσεις στον χώρο. Ο καλλιτέχνης ερευνά την σχέση της φόρμας με το φως, έχει δουλέψει με διάφορα υλικά και τεχνικές όπως ξύλο, γραφίτη, κεραμικά, χαρακτική και frottage.
Ρία Δάμα, Τίτλος έκθεσης “Alone also with the horizon”. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα με κέντημα σε ύφασμα, μεταξοτυπίες σε χαρτί και έργα με μελάνι σε χαρτί τα οποία συνδυάζουν γραφή και παραδοσιακά μοτίβα της Νάξου. Ο κεντρικός άξονας της έκθεσης είναι ο μύθος της Αριάδνης σε σχέση με τη Νάξο, ως ο τόπος όπου εγκαταλείπεται από τον Θησέα. Αποσπάσματα από κείμενα Λατίνων συγγραφέων όπως ο Κάτουλλος και ο Οβίδιος, που αναφέρονται στον συγκεκριμένο μύθο, συνδιαλέγονται με λεπτομέρειες από μοτίβα παραδοσιακών κεντημάτων της Νάξου του 17ου και 18ου αιώνα από τη συλλογή του Victoria and Albert Museum.
Επιμέλεια έκθεσης: Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Ιστορικός Τέχνης, Ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης γράφει:
Η καλλιτεχνική εργασία της Ρίας Δάμα αναλύει κοινωνικές διαδικασίες με εικαστικά μέσα. Η εργασία της δείχνεται ως ένα σύνολο διαδικασιών ενσωμάτωσης στην ίδια τη μοναδική, κάθε φορά ενότητα του έργου, τόσο των τρόπων με τους οποίους το έργο κατασκευάζεται, όσο και των ορίων του που του επιβάλλουν αυτοί οι ίδιοι οι τρόποι της κατασκευής του, -ώστε εν τέλει να παραμένει φυλακισμένο στον εαυτό του και στην ιδέα που εγκατέστησε αρχικά. Η παραπάνω διήγηση εικονογραφεί το σκεπτικό της έκθεσης. Σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης αποδίδεται εικονογραφικά από την εικαστικό, η διαδικασία κατασκευής του έργου μέσω της πρακτικής του κεντήματος –καθιερωμένης ιστορικά ως της κατεξοχήν ιδιότητας του γυναικείου κοινωνικού ρόλου.
Η πολύπλοκη κανονιστική τεχνική της βελονιάς που ακολουθεί συγκεκριμένα προκαθορισμένα συστήματα εργασίας από τις δύο πλευρές του υφάσματος, ορίζει και τα όρια μέσα στα οποία λειτουργεί το κέντημα ως μια απεριόριστη επαναληπτικότήτα της οποίας η ιδιότητα της επανάληψης, είναι και η εικόνα της αδυναμίας διαφυγής –από τη μία στην άλλη πλευρά κ.ο.κ. Σε ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης, η ίδια ιδέα του νήματος στο κέντημα, μας παραπέμπει στον μίτο της Αριάδνης, την ιστορική δηλαδή εικονογράφηση του αδιεξόδου –της αδυναμίας διαφυγής από το προκαθορισμένο πλαίσιο του Λαβύρινθου. Η ίδια η λέξη εικονογραφεί το αδιέξοδό της. Ο μίτος προσφέρεται ως η λύση εξόδου από το προκαθορισμένο πλαίσιο μέσω της επιστροφής στην αρχή, πριν από το πλαίσιο. Αυτή η επιστροφή στην αρχή, πριν από το πλαίσιο, πριν από την είσοδο στο Λαβύρινθο, είναι η γυναικεία λύση που απορρίπτεται κοινωνικά, όπως ο Θησέας απέρριψε την Αριάδνη.
Info Έκθεσης
Εγκαίνια έκθεσης: 4 Αυγούστου 2023, Ώρα 21:00
Διάρκεια έκθεσης: 4 Αυγούστου – 30 Σεπτεμβρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: 19:00- 22:00 καθημερινά πλην Δευτέρας
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Επιμέλεια οργάνωσης: Μιρέλλα Λεγάκη.
Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου – πρώην Σχολή Ουρσουλινών, οδός Δελλαρόκα, Κάστρο, 843 00 Νάξος , Πληροφορίες: +30 22853 60100.