Ειρήνη Σπανού : Ο «Μαραθώνιος» είναι κάτι περισσότερο από ένα Αγώνισμα, είναι μια ιδέα που ενώνει τον πλανήτη

Παρουσίαση του μουσείου Μαραθωνίου δρόμου στο δήμο Μαραθώνα.

Η υπεύθυνη του Μουσείου Μαραθωνίου Δρόμου, κυρία Ειρήνη Σπανού μιλά στο Artviewsgr

42.195 μέτρα δεν είναι εύκολη απόσταση. Το αγώνισμα του Μαραθωνίου Δρόμου απαιτεί δύναμη ψυχής, θέληση και υπομονή αναδεικνύοντας τις κρυμμένες ψυχικές δυνάμεις του ανθρώπου. Το αγωνιστικό πνεύμα και τα Ολυμπιακά Ιδεώδη αναδεικνύει και παρουσιάζει το Μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου, ένα σπάνιο «διαμάντι» όχι μόνο για την περιοχή της Ανατολικής Αττικής αλλά και για όλη την Ελλάδα.

Στο εν λόγω μουσείο, το οποίο στεγάζεται στο παλαιό δημοτικό σχολείο του Δήμου Μαραθώνα, υπεύθυνη είναι η κυρία Ειρήνη Σπανού, η οποία υπηρετεί με πίστη και ζήλο τις αξίες αυτές τα τελευταία έντεκα χρόνια. Την συναντήσαμε στο χώρο του μουσείου, όπου μας ξενάγησε στην εξαιρετική συλλογή που παρουσιάζεται η εξέλιξη του αγωνίσματος Μαραθωνίου Δρόμου.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η Ειρήνη Σπανού

-Κυρία Σπανού, μιλήστε μας για το αγώνισμα του Μαραθωνίου δρόμου. Είναι σύγχρονο; Πώς και πότε ξεκίνησε;

-Ο «Μαραθώνιος» είναι κάτι περισσότερο από ένα Αγώνισμα, είναι μια ιδέα που ενώνει τον πλανήτη. Άνθρωποι απ’ όλη την υφήλιο ενώνονται για μια μοναδική εμπειρία ζωής. Μια εμπειρία θέλησης, αντοχής και χαράς.

Όλα ξεκίνησαν το 1894. Δεκατέσσερις (14) αιώνες μετά τον άθλο του Αθηναίου Οπλίτη, που έτρεξε από τον Μαραθώνα στην Αθήνα μεταφέροντας το μήνυμα της νίκης των Αθηναίων κατά των Περσών. ‘Ένας Γάλλος φιλόλογος και φιλέλληνας έγινε ο άνθρωπος πίσω από την ιδέα της αναβίωσης αυτού του Αγώνα-πρόκληση.

Ο Μισέλ Μπρεάλ πρότεινε στο Βαρόνο Πιερ ντε Κουμπερτέν που εναγωνίως προσπαθούσε για την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, την καθιέρωσή ενός νέου αγωνίσματος στα βήματα του Αθηναίου Οπλίτη τον «Μαραθώνιο Δρόμο» στους πρώτους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, το 1896 στην Αθήνα. Με αυτό τον τρόπο υποστήριξε ο Μπρεάλ οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα έχουν κάτι από τη δόξα της Αρχαίας Ελλάδας.

Ο Μισέλ Μπρεάλ φιλοτέχνησε επίσης ένα ασημένιο κύπελλο με το οποίο θα βραβευόταν ο νικητής του πρώτου Μαραθωνίου. Ο ενθουσιασμός, ο οποίος επικρατούσε στην πόλη της Αθήνας για την διεξαγωγή των Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων έφτασε στο αποκορύφωμά του όταν στο τότε Ολυμπιακό Στάδιο, το σημερινό Καλλιμάρμαρο (Παναθηναϊκό Στάδιο) μπήκε ο Σπύρος Λούης ως νικητής του Μαραθωνίου Δρόμου.

Ο νεαρός Λούης, γιός νερουλά από το Μαρούσι, αναβίωσε στα μάτια των θεατών τον άθλο του Αθηναίου Οπλίτη και σφράγισε με τρόπο ιδανικό τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες και τον πρώτο Ολυμπιακό Μαραθώνιο της ιστορίας.

-Σπύρος Λούης – Στέλιος Κυριακίδης. Στο Μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου παρουσιάζονται δύο θρυλικές μορφές του αθλητισμού. Ποια μοναδικά εκθέματα βρίσκονται στο χώρο του Μουσείου;

-Το Κέντρο προβολής Μαραθωνίου Δρόμου από το 2004 στεγάζει μόνιμα την έκθεση «ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΙ» δωρεά του Ολυμπιακού Μουσείου της Λοζάνης, στον Δήμο Μαραθώνα Η έκθεση αποτελείται από κείμενα και φωτογραφίες που παρουσιάζουν την ιστορία του αγωνίσματος (Ολυμπιακοί Μαραθώνιοι, Διεθνείς Μαραθώνιοι πόλεων, Μαραθώνιοι γυναικών κλπ.).

Από το 2007 άρχισε να εμπλουτίζεται με κειμήλια μεγάλων Ελλήνων και ξένων Μαραθωνοδρόμων και οι συλλογές του εμπλουτίζονται διαρκώς. Περισσότερα από 4.000 εκθέματα καταγράφουν την ιστορία του Μαραθωνίου Δρόμου από το 1896 μέχρι σήμερα. Μια μοναδική αθλητική συλλογή που δεν θα μπορούσε να βρίσκεται αλλού εκτός από τη γενέτειρα πόλη του Μαραθωνίου Δρόμου.

Από τα σημαντικότερα εκθέματα του Μουσείου είναι το αυθεντικό μετάλλιο του θρυλικού νικητή στο αγώνισμα του Μαραθωνίου Δρόμου το 1896 στην πρώτη σύγχρονη Ολυμπιάδα της Αθήνας, Σπύρου Λούη, αντίγραφο του κυπέλου που του απονεμήθηκε στο Καλλιμάρμαρο και προσωπικά του αντικείμενα.

Επίσης εκτίθενται μετάλλια, αθλητικά και προσωπικά είδη του πρώτου νικητή σε Μαραθώνιο Δρόμο της κλασικής διαδρομής (10 Μαρτίου 1896) Χαρίλαου Βασιλάκου, καθώς επίσης τα μετάλλια, κύπελλα, παράσημα και πλήθος κειμηλίων του Στέλιου Κυριακίδη, νικητή του Διεθνούς Μαραθωνίου Δρόμου της Βοστόνης το 1946.

Στο Μουσείο εκτίθενται ακόμα τα κειμήλια από την ζωή και την δράση του Βουλευτή, Βαλκανιονίκη και ειρηνιστή Γρηγόρη Λαμπράκη με σημαντικότερο την σημαία με το έμβλημα της ειρήνης από την Πορεία του 1963. Επίσης φιλοξενούνται συλλογές των μεγάλων Ελλήνων μαραθωνοδρόμων, καθώς και ξένων Ολυμπιονικών – Πρωταθλητών του Μαραθωνίου Δρόμου.

-Οι Σπύρος Λούης και Στέλιος Κυριακίδης είναι δύο μοναδικές προσωπικότητες του αθλητισμού που πραγματικά τίμησαν την Ελλάδα; Τι το ιδιαίτερο θα μπορούσε να αναφερθεί για αυτούς τους αθλητές;

-Πράγματι είναι δυο μοναδικές προσωπικότητες. Ο Λούης είναι ο πρώτος Ολυμπιονίκης στον Μαραθώνιο. Έκανε την Ελλάδα υπερήφανη, έγραψε ιστορία. Ήταν πολύ σημαντικό ο νικητής στον πρώτο Μαραθώνιο να ήταν Έλληνας λόγω της ιστορίας του αγωνίσματος και το έκανε.

Ο Στέλιος Κυριακίδης ήταν ο πρώτος Έλληνας που κέρδισε τον Μαραθώνιο της Βοστόνης το 1946.

«Ήρθα να τρέξω για 7 εκατομμύρια πεινασμένους Έλληνες», ήταν τα λόγια του όταν έφτασε στην Αμερική. Και αυτό έκανε. Η νίκη του ήταν η αιτία που φωταγωγήθηκε η Ακρόπολη ξανά μετά από την κατοχή και οι Έλληνες, παρά τον εμφύλιο πόλεμο, βγήκαν στους δρόμους να πανηγυρίσουν.

Οι Αμερικανοί τον αποκάλεσαν “ο απόγονος του Φειδιππίδη ” και σε ερώτηση που του τέθηκε: «Τι θα ήθελες να κάνουμε για σένα;», -ενώ του προσφέρθηκαν χρήματα για να γίνει επαγγελματίας αθλητής και είχε προτάσεις από το Χόλυγουντ για να γίνει ηθοποιός- απάντησε: «Για μένα τίποτα. Μόνο για την Ελλάδα…», επιμένοντας: «Σας παρακαλώ, μην ξεχάσετε τη χώρα μου.»

το μουσείο εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα εκθέματα, νέα εκπαιδευτικά προγράμματα και αθλητικές δράσεις για όλες τις ηλικιακές ομάδες

-Πόσους επισκέπτες δεχόταν το Μουσείο σας ετησίως προ κορονοιού;

-Πολλά σχολεία από όλη την Ελλάδα, κολλέγια από το εξωτερικό αλλά και μεμονωμένοι τουρίστες επισκέπτονται το μοναδικό στην χώρα μας Μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου. Υπολογίζουμε πάνω από 25000 επισκέπτες το χρόνο που συνεχώς αυξάνονταν.

-Νέα Ψηφιακή Εποχή για το Μουσείο. Μιλήστε μας για αυτό το project.

-Άμεση προτεραιότητα για τον Δήμαρχο Μαραθώνος, κύριο Στέργιο Τσίρκα αποτελεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του Μουσείου Μαραθωνίου Δρόμου ώστε να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την χώρα μας και να είναι αντάξιο της φήμης του.

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας ομάδα μουσειολόγων και τεχνικών εφαρμογών πληροφορικής εργάστηκαν και τις επόμενες μέρες θα παραδώσουν ολοκληρωμένη την Μουσειολογική μελέτη στον Δήμαρχο κύριο Τσίρκα.

Η πρόταση περιλαμβάνει: Αναμόρφωση των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων του Μουσείου, Τεκμηρίωση, συγκρότηση και επιμέλεια υλικού συλλογής, Συντήρηση, ανάρτηση και έκθεση των εκθεμάτων, Συγγραφή κειμένων. Ψηφιοποίηση εκθεμάτων, Δημιουργία web Portal, Λοιπές δράσεις προβολής και προώθησης, Διαδραστική εφαρμογή προβολής (σε δικτυακή µορφή αλλά και σε dvd Rom) που θα παρουσιάζει µε έξυπνο τρόπο τις συλλογές του Μουσείου και θα µπορεί ο χρήστης να διαδρά µε το ψηφιακό περιεχόμενο.

Η μελέτη αυτή θα κατατεθεί στην συνέχεια από τον Δήμο Μαραθώνος για να λάβει χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία”, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.”

– Συνεργασίες του Μουσείου…

-Συνεργαζόμαστε με τα αθλητικά Μουσεία της Χώρας μας, με Πρεσβείες χωρών με ιστορία στον Μαραθώνιο και με τις οργανωτικές επιτροπές των Μαραθωνίων που διοργανώνονται στις μεγάλες πόλεις του κόσμου. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με το ΣΕΓΑΣ, το Σύλλογο Ελλήνων Ολυμπιονικών, το Διεθνές Κέντρο Ολυμπιακής Εκεχειρίας, την ΕΘΝΟΑ.

Βάσει αυτών των συνεργασιών το μουσείο εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα εκθέματα, νέα εκπαιδευτικά προγράμματα και αθλητικές δράσεις για όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this