Η Ελένη Σαμέλη – Βαρουξάκη είναι μία νέα ζωγράφος με πρωτότυπη γραφή. Φυσιογνωμία ήρεμη, ρομαντική, που όμως κρύβει μια ιδιαίτερη δυναμική στην πινελιά της σε μια συγκεκριμένη παστέλ παλέτα. Γνήσια αφηρημένη ζωγράφος, η ζωγραφική ξεπήδησε αυθόρμητα από μέσα της, όπως μας δήλωσε η ίδια, με τάσεις ιμπρεσιονισμού.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Το πάθος της και ο αυθορμητισμός της αποτυπώνονται καθαρά στους πίνακές της. Επιλέγοντας σαν θεματολογία κυρίως θαλασσινά τοπία καταγράφει το ταξίδι ως τρόπο γραφής της δουλειάς της. Παρατηρώντας τα έργα της διακρίνονται δεσμίδες βίαιων κινήσεων σε μια χειρονομία πάνω στον καμβά. Πινελιές μουσικές, επαναλαμβανόμενες συνθέτουν τα θαλασσινά τοπία, τα θαλασσοδαρμένα καράβια, τα ψηλά κατάρτια οι ρυθμικοί κυματισμοί.
– Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις πηγές της έμπνευσής σας και τις θεματολογίες που αγαπάτε να δουλεύετε;
– Πηγή της έμπνευσής μου είναι πάντα ο εσωτερικός μου κόσμος, η εσωτερική μου πραγματικότητα. Σαν εργάτης της τέχνης γίνεσαι δημιουργός προβάλλοντας μέσα από τα έργα σου τη δική σου εσωτερική αλήθεια. Αρχική έμπνευσή μου είναι τα χρώματα. Πάντα ξεκινάω από τη χρωματική παλέτα που θα χρησιμοποιήσω και στη συνέχεια έρχεται το θέμα.
Οι «μαχαιριές», όπως ονομάζω τις χειρονομίες που κάνω με τη σπάτουλα, με καθοδηγούν κάθε φορά στη θεματολογία του έργου μου. Πάντα καταλήγω να κάνω αυστηρές γραμμές πάνω στον καμβά που άλλοτε παραπέμπουν σε καράβια, άλλοτε σε φυτά, σε βυθούς ή σε αφηρημένες γραμμές μέσα στον χώρο. Οι σπουδές μου στην αρχιτεκτονική μου έχουν εμφυσήσει σχήματα γεωμετρικά, τα οποία και αποτυπώνω με απόλυτο τρόπο πάνω στο έργο μου.
Η θεματολογία μου από καράβια πάνω σε κύμα –πότε γαλήνια και πότε με έντονη κίνηση– παραπέμπει στο ταξίδι της ζωής μας. Στην αναζήτηση της ευτυχίας, της ελπίδας, στις αναταραχές που συνοδεύουν τη ζωή αλλά και στη χαρά, στην αρμονία και στη γαλήνη. Για μένα τέχνη είναι να αποτυπώνω με τη δημιουργία μου την κατάσταση της ψυχής μου πάνω στον καμβά. Επιλέγω τα χρώματα που έχω μέσα μου τη συγκεκριμένη στιγμή και αρχίζω να δίνω φόρμα στο έργο μου. Η δημιουργία ξεκινάει, προχωράει με πάθος και δεν σταματάω παρά μόνο όταν νιώσω ότι ολοκληρώθηκε η εικόνα που έχω στην ψυχή μου.
– Πιστεύετε ότι η τέχνη πρέπει να περιορίζεται στον καμβά ή πιστεύετε στη χρηστικότητά της;
– Η τέχνη απογειώνει σε τροχιές αναζήτησης ευτυχίας, ευδαιμονίας ή και προβληματισμού. Μπορεί να αποτυπώνεται πάνω σε διάφορα υλικά όπως ξύλο, ύφασμα, γυαλί, σε ένα αντικείμενο χρηστικό ή διακοσμητικό, σε οτιδήποτε υπάρχει σε έναν χώρο εσωτερικό ή εξωτερικό.
– Είστε από τις νέες καλλιτέχνιδες που η δουλειά τους παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Πόσο εύκολα αποχωρίζεστε έναν πίνακα;
– Κάθε καλλιτέχνης δένεται με το δημιούργημά του σαν να είναι παιδί του. Ταυτόχρονα όμως η ευτυχία του είναι να βλέπει ότι η δημιουργία του αγαπιέται από τον κόσμο. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη καταξίωση από αυτήν. Το να ξέρεις ότι κάποιος επιλέγει αυτό που έφτιαξες εσύ και το θέλει στον χώρο του είναι μεγάλη ικανοποίηση, ευτυχία θα έλεγα. Η τέχνη πρέπει να μοιράζεται.
– Έχετε δραστηριοποιηθεί πιο πολύ στο εξωτερικό απ’ ό,τι στην Ελλάδα. Πιστεύετε ότι στο εξωτερικό τα πράγματα είναι πιο εύκολα για έναν νέο καλλιτέχνη;
– Πιστεύω ότι σε οποιαδήποτε χώρα ένας πραγματικός καλλιτέχνης που δουλεύει αδιαλείπτως και αγαπάει αυτό που κάνει, μπορεί να καταξιωθεί σε μία στιγμή ή μετά από χρόνια δημιουργίας. Είναι θέμα συγκυριών.
– Η πρώτη σας συμμετοχή σε έκθεση ήταν στο Παρίσι. Πώς αισθανθήκατε όταν είδατε για πρώτη φορά τη δουλειά σας να παρουσιάζεται ανάμεσα σε έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών σε μία τόσο σημαντική πρωτεύουσα της τέχνης;
– Αισθάνθηκα υπερηφάνεια, ευδαιμονία και απέραντη ευγνωμοσύνη.
– Θεωρείτε ότι στην αγορά έργων τέχνης παρουσιάζονται επενδυτικές ευκαιρίες;
– Η τέχνη αποτελεί και θα αποτελεί πάντα μία από τις πιο σίγουρες μορφές επένδυσης. Οι αξίες των έργων τέχνης συχνά ανεβαίνουν και παραμένουν ψηλά ανεξάρτητα από την πολιτικοοικονομική κατάσταση μιας χώρας. Βέβαια, η έννοια της επένδυσης είναι πολύ σχετική.
Η επιλογή ενός έργου τέχνης της αρεσκείας μας δίνει ένα μεγάλο σίγουρο κέρδος. Αυτό της απόλαυσης που μας παρέχει η θέα του και η παρουσία του στον χώρο μας. Σίγουρα όμως η απόκτηση ενός έργου από έναν νέο καλλιτέχνη, που παρουσιάζει μία πρωτότυπη τεχνοτροπία, μπορεί να αποφέρει σημαντικό οικονομικό όφελος βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα. Γιαυτό ο αγοραστής οφείλει να εξετάσει με σύνεση διάφορες παραμέτρους αν έχει σαν στόχο το σίγουρο κέρδος. Συχνά, όσο πιο γνωστός γίνεται ένας καλλιτέχνης τόσο πιο εμπορεύσιμο γίνεται το έργο του.
– Πού μπορεί κάποιος να θαυμάσει τα έργα σας;
– Σε ιδιωτικές συλλογές καθώς και σε εκθεσιακούς χώρους όπου συμμετέχω σε ομαδικές εκθέσεις. Τον μήνα Ιούλιο θα συμμετάσχω στην ομαδική έκθεση «Το εγκώμιο της ομορφιάς» με την γκαλερί Art Prisma. Η έκθεση θα γίνει στον Πειραιά σε έναν νέο χώρο που αγαπά την τέχνη και που λέγεται «Shakes peare in Love». Πρόκειται για έναν καινούργιο χώρο όπου θα πραγματοποιούνται εικαστικά δρώμενα. (S.i.L. Αγίου Σπυρίδωνος 3, Πειραιάς).
– Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
– Αυτό το διάστημα ετοιμάζω την πρώτη μου ατομική έκθεση ζωγραφικής στην Αθήνα που θα εγκαινιαστεί στις 6 Σεπτεμβρίου στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή. Παράλληλα, θα συμμετάσχω σε ομαδική έκθεση στη Σαντορίνη (εγκαίνια την 1η Σεπτεμβρίου) που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού στην Aqua Gallery του ξενοδοχείου «Art Hotel».
Τον χειμώνα θα συμμετάσχω στην Art Capital με την ελληνική αντιπροσωπία στο Grand Palais στο Παρίσι.
*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “axianews”