Ένας χρόνος χωρίς τον Takis

Στίς 9 Αυγούστου 2019 έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών ο διεθνούς φήμης Ελληνας γλύπτης Παναγιώτης Βασιλάκης, γνωστός ως Takis.

Ένας χρόνος χωρίς τον Takis. Όλοι τον θυμόμαστε με νοσταλγία. Αυτή η “απεριόριστη ιδιοφυΐα”, όπως τον αποκάλεσε ο Pierre Restany, έμοιαζε πως θα είναι αθάνατος. O Takis αγκάλιασε την εποχή του όπως κανένας άλλος. Ας τον θυμόμαστε πάντα μέσα από τα έργα του και τα λόγια του:

“Η βάση της ευτυχίας είναι η ελευθερία. Η βάση της ελευθερίας είναι το θάρρος”

Takis

Who is Who

Takis with his “Signal” at the Gardens of Luxemburg, Paris, 1955
(Photo Copyrights) Takis Foundation archive

Ο Παναγιώτης Βασιλάκης, γνωστός παγκοσμίως ως TAKIS, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής. Πρωτοπόρος της κινητικής τέχνης, ξεδίπλωσε το καλλιτεχνικό του ταλέντο μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και επιβλήθηκε προσφέροντας μια διαφορετική προσέγγιση της κινητικής τέχνης.

Καλλιτέχνης αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, κατάφερε να δημιουργήσει μια άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και τις επιστήμες συνδυάζοντας στοιχεία της φύσης και της φυσικής στη γλυπτική του.

Ο Takis ως «ακάματος δουλευτής των μαγνητικών πεδίων …» εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να πειραματίζεται και να δημιουργεί κινητικά έργα τέχνης που έχουν εμπνεύσει ζωγράφους, γλύπτες και ποιητές της γενιάς του αλλά και συγχρόνους του.

“Η μυθολογία είναι ζωντανή, εφόσον εγώ ζω μέσα σ’ αυτήν: είναι η φύση μου, η κουλτούρα μου, η ατμόσφαιρά και το ατελιέ μου… Μόνο έτσι θα μπορούσε να εκφραστεί ο Τάκις, ο τελευταίος από τους μεγάλους Έλληνες αοιδούς. Βιώνει την τέχνη του όπως ένας μυθικός χαρακτήρας βιώνει τη μοίρα του. Είναι ταυτόχρονα ο Δαίδαλος και ο Ορφέας, αρχιτέκτονας-μηχανικός και μουσικός-ποιητής…Το σύνολο του έργου του Τάκη επικεντρώνεται στη φαντασιακή εικόνα του διαστήματος, της μουσικής του και της απεραντότητάς του.

Ο άνθρωπος υπερνικά τη βαρύτητα μέσω της παντοδύναμης τέχνης, η οποία είναι συνάμα αγάπη και επιστήμη…Ιδού ο αιώνιος Τάκης, η απεριόριστη ιδιοφυΐα.”

Pierre Restany
Παρίσι, Μάιος 1983

Λίγα λόγια για το Ίδρυμα Τάκις από το επίσημο site του

Ο γλύπτης ΤΑΚΙS, το 1964 αγοράζει μια έκταση περίπου 10 στρεμμάτων στο λόφο Γεροβουνό, ο οποίος βρίσκεται στους πρόποδες της Πάρνηθας ύψους 175 μέτρων, 19 μέτρα ψηλότερος από αυτόν της Ακρόπολης. Πρόκειται για ένα σημείο ξεχωριστής γεωγραφικής θέσης γι’ αυτό και στο παρελθόν ονομαζόταν Ιερό Βουνό. Ορμώμενος από τα ισχυρά μαγνητικά πεδία του λόφου, ο TAKIS ξεκινά τις εργασίες κατασκευής ενός κοινωφελούς οργανισμού με σκοπό την προώθηση της τέχνης και των επιστημών. Το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε.), όπως είναι σήμερα γνωστό, ιδρύεται το 1986, ενώ επίσημα εγκαινιάζεται το 1993. «Δεν υπάρχει κανένας επισκέπτης στο Κ.Ε.Τ.Ε., που να μην αισθάνθηκε αυτή τη μαγνητική ηρεμία που έδωσε ο χώρος στο κορμί του», τονίζει ο ίδιος ο καλλιτέχνης.

Το Ίδρυμα Τάκις έκτοτε αποτελεί την κοιτίδα του καλλιτεχνικού και ερευνητικού έργου του καλλιτέχνη. Οι κύριοι χώροι του Ιδρύματος είναι το Μουσείο, το “Θέατρο”, οι Κήποι και το Ατελιέ του Takis οι οποίοι κοσμούνται από χαρακτηριστικά έργα όλων των περιόδων της καλλιτεχνικής του πορείας αλλά και από έργα φίλων του Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.

ΙΔΡΥΜΑ ΤΑΚΙΣ – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη & τις Επιστήμες
Τέρμα Δερβενακίων
134 51 Γεροβουνό
Αθήνα

+30 210 2313410
+30 210 2389019

[email protected]

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Sebastian Delen: Επέτειος δέκα ετών για την Villa Αφαία στην Αίγινα

Συνέντευξη- Ρεπορτάζ: Ζέτα Τζιώτη Η πρόσφατη επίσκεψή μας στο ρομαντικό νησί της Αίγινας, και πιο συγκεκριμένα, στη Βίλλα Αφαία του Σεμπαστιάν Ντελέν (Sebastian Delen) συνδύασε...

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this