Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Τη μεγάλη ευαισθησία της σε θέματα περιβάλλοντος και κλιματικής αλλαγής καταθέτει μέσα από τη νέα της έκθεση που έχει τίτλο «Εικόνες από το μέλλον» και φιλοξενείται στην γκαλερί Αργώ από τις 7 Νοεμβρίου, η Εβίτα Κανέλλου.
Η καταξιωμένη ζωγράφος δημιουργεί εικόνες φουτουριστικές από σύγχρονες πόλεις, ενός, ίσως, όχι τόσο μακρινού μέλλοντος, στις οποίες μας μεταφέρει μέσα από την πολύ ενδιαφέρουσα ζωγραφική της.
Με μέθοδο, αλλά και ανησυχία η Εβίτα Κανέλλου μιλάει για θέματα πού θα έπρεπε να απασχολούν κάθε κάτοικο αυτού του πλανήτη. Μέσα από το ζωγραφικό της έργο αναρωτιέται και θέτει καίρια ερωτήματα για το πώς θα είναι οι πόλεις μας αύριο, μια σύγχρονη ζούγκλα γεμάτη περίεργους ουρανοξύστες και αρχιτεκτονικά κτίσματα που σε τίποτα δεν θυμίζουν τα σημερινά, για το αν η γη θα αντέξει την πληθυσμιακή έκρηξη, αλλά και για το πώς θα είναι το φυσικό μας περιβάλλον, ποια χλωρίδα και ποιες θάλασσες θα μας περιβάλλουν, στο εγγύς αλλά και το απώτερο μέλλον.
Η καταξιωμένη εικαστικός, που κλείνει φέτος είκοσι χρόνια γόνιμης πορείας στην τέχνη, δεν σταματά να ζωγραφίζει, παραμένοντας συνεπής στο όραμα της. Με φανερή εξέλιξη στις δύο αυτές δεκαετίες, η Εβίτα Κανέλλου, ασχολείται ιδιαίτερα με το αστικό τοπίο, το οποίο μεταφέρει με τον δικό της τρόπο στο έργο της. Στη νέα της ατομική έκθεση στην γκαλερί Αργώ η ζωγράφος έχει κάνει επίκεντρο του εικαστικού της ενδιαφέροντος της το φυσικό και αστικό περιβάλλον.
Μια συνάντηση μαζί της έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς αποκρυσταλλώνει τις ιδέες, τις ανησυχίες, τον παλμό της για την πορεία της ανθρωπότητας, για τις επικείμενες αλλαγές στη διαβίωση μας στον πλανήτη, καθώς και για τη σύγχρονη τέχνη:
“Ξεκίνησα τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα το 2004 μέσα από εκθέσεις ομαδικές και ατομικές», λέει η ίδια στο “Artviews” και συνεχίζει: «Η θεματολογία του περιβάλλοντος, αστικού και φυσικού, με ενδιέφερε, κυριαρχεί και πρωτεύει μέσα μου! Οι μεγάλες πόλεις δίπλα στο νερό με εμπνέουν ιδιαίτερα, τις λατρεύω και με προβληματίζουν. Καθώς ο πληθυσμός της γης αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς και συχνά συνωστίζεται σε αυτές τις συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές λόγω ποικίλλων παραγόντων, το φυσικό περιβάλλον διαρκώς περιορίζεται. Θεωρώ ότι οι κατοικίες θα εξελιχτούν καθ’ ύψος, και, εμείς άμεσα θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε νέα δεδομένα διαβίωσης.»
-Εβίτα, χρησιμοποιείτε στη δουλειά σας έντονα χρώματα και γραμμές.
-Έχοντας προτίμηση στα χρώματα με ένταση και δυναμική εφαρμόζω απόλυτα την προοπτική της φαντασίας μου. Χρησιμοποιώ γραμμές, ευθείες και καμπύλες, σε αλληλουχία παράταξης και επαναλήψεων, που καταλήγουν σε προοπτική ανάπτυξης ανοδικής πορείας. Γραμμές που τέμνονται, αγκαλιάζονται και οριοθετούν υπαινικτικά περιορισμένους χώρους. Η φύση είναι παρούσα με χρώματα έντονα και συμβολικά σε παραλλαγές και μεταμορφώσεις, που φέρνουν ελπίδα ζωής και ανάσας.
-Θα χαρακτηρίζατε την ζωγραφική σας αισιόδοξη;
-Διατηρώ πάντα εξωστρέφεια και αισιόδοξη στάση ζωής και επιδιώκω η τέχνη μου να είναι σαφής, ευανάγνωστη, κατανοητή και κυρίως να μεταδίδει ελπίδα. Πιστεύω ότι τα παθήματα πρέπει να γίνουν μαθήματα, ώστε να επιτύχουμε σύντομα μια ισορροπία της φύσης της έκρηξης του πληθυσμού της κατοικίας του και της κατανάλωσης των φυσικών πόρων. Ας κινηθούμε άμεσα ανθρωπιστικά και αποτελεσματικά για να προλάβουμε τις εξελίξεις και τη φύση που αποδεικνύει ότι έχει μνήμη…
-Τι σας δίνει έμπνευση;
-Εμπνέομαι πρωτίστως από την ιστορία, την πορεία του ανθρώπου, της αρχιτεκτονικής αλλά και η επικαιρότητα με κεντρίζει. Παρατηρώντας, η ζωή και η ιστορία επαναλαμβάνονται, η οπτική τους αλλάζει και η δική μας εκάστοτε συμπεριφορά.
-Έχετε κάνει εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η θέση της ελληνικής τέχνης στο εξωτερικό ποια είναι πιστεύετε;
-Νομίζω ότι η σύγχρονη ελληνική τέχνη στο εξωτερικό δεν έχει αναδειχθεί όπως της αξίζει! Ελάχιστοι καλλιτέχνες παρουσιάζονται σε Διεθνείς Εκθέσεις, οι τιμές των έργων έχουν όριο και οι σημαντικοί Συλλέκτες και επενδυτές έργων τέχνης στις Διεθνείς Δημοπρασίες φαίνεται να μας αγνοούν. Επιπλέον, η διοργάνωση μιας ατομικής έκθεσης στο εξωτερικό προϋποθέτει σημαντικό κεφάλαιο εξόδων που είναι αμφίβολο αν θα καταφέρεις να το εισπράξεις μέσω πωλήσεων.
-Γενικότερα η ελληνική τέχνη σήμερα είναι σε καλό επίπεδο πιστεύετε;
-Διατηρούμε έντονη εσωστρέφεια ακόμα, αν και ευτυχώς, κάποιες, ελάχιστες γκαλερί δραστηριοποιούνται και στο εξωτερικό. Ελπίζουμε στο άμεσο μέλλον να έχουμε πιο έντονη παρουσία σε κάθε γεωγραφική ήπειρο. Η εναλλαγή πολιτιστικών απόψεων, φιλότεχνου κοινού και συλλεκτών είναι προς όφελος όλων μας. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις καλλιτεχνών που προέρχονται κυρίως από χώρες της Βόρειας Ευρώπης, με πρωτότυπες τεχνικές και νέα υλικά.
Η ζωγραφική επιβάλλει την απομόνωση, τη μοναχικότητα, τη συγκέντρωση, το διάλογο μέσα σου
-Ζωγραφική και οικογένεια είναι σε ισορροπία στη ζωή σας;
-Ναι, απόλυτη νομίζω. Θεωρώ ότι τα έχω καταφέρει καλά! Άλλωστε εξ΄ αρχής είχα τη συγκατάθεση και τη συμπαράσταση της οικογένειάς μου, σε κάθε βήμα μου. Φυσικά, προτεραιότητα έχει η οικογένεια μου.
Έζησα χαρούμενα παιδικά χρόνια και διατηρώ όμορφες αναμνήσεις! Η μητέρα μου εργαζόταν πολλές ώρες και μεγάλωσα με τη γιαγιά μου που έμενε μακριά από το πατρικό μου σπίτι. Έτσι είχα απόλυτη ελευθερία κινήσεων εκτός του υποχρεωτικού Κυριακάτικου εκκλησιασμού.
-Η σχέση σας με τη ζωγραφική είναι καθημερινή;
-Σχεδόν καθημερινή, ακόμα και τα πινέλα να μην πιάσω, οι ιδέες και τα χρώματα κυκλοφορούν στο μυαλό μου. Η ζωγραφική επιβάλλει την απομόνωση, τη μοναχικότητα, τη συγκέντρωση, το διάλογο μέσα σου. Μόνο η μουσική με συντροφεύει στην ώρα της δημιουργίας. Διατηρώ όμως πάντα μέσα μου την επιθυμία για την ανθρώπινη επικοινωνία και βρίσκω τρόπους για να τα συνδυάζω όλα.
-Τι είναι για σας η τέχνη;
-Η τέχνη εκφράζει, παρουσιάζει, χαρακτηρίζει την εποχή που παράγεται και δημιουργείται. Συχνά δε, προφητεύει και πολλά στοιχεία από το άμεσο μέλλον και ότι το ακολουθεί! Για μένα, η ζωγραφική είναι έκφραση, χαρά, δημιουργία, εξέλιξη, προσωπική κατάθεση εσωτερικής ανασκόπησης.
O ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης γράφει για τη καλλιτέχνιδα
«Η Εβίτα Κανέλλου είναι σαφώς επηρεασμένη στην εικονογραφία της από τους μοντερνιστές του 20ού αιώνα και τις πολεοδομικές προτάσεις του Le Corbusier. Όπως επίσης και από την φουτουριστική αρχιτεκτονική του Antonio Sant’ Elia ή την ταινία Metropolis του Fritz Lang. Μαζεύοντας σχετικές φωτογραφίες, παλιότερες και νεότερες, από όλο τον πλανήτη συγκροτεί το προσωπικό της εικονιστικό οπλοστάσιο έτσι ώστε να έχει θέματα για τη ζωγραφική της. Καλύτερα, για τον υπαρξιακό προβληματισμό της. Η ίδια πιστεύει πως πρέπει να μελετήσουμε συστηματικά το παρελθόν για να κατανοήσουμε επαρκώς το μέλλον. Έτσι παρατηρεί την οργάνωση των πρώτων, πληθυσμιακά μεγάλων, αστικών κέντρων, από τον μεσαίωνα ακόμη, τόσο στη Δύση όσο και την Ανατολή. Πόλεις που χτίζονται σε τενάγη και βαλτότοπους όπως είναι η Βενετία ή το Χονγκ Κονγκ έτσι ώστε να εξασφαλίζουν στους κατοίκους των και την ασφάλεια, την απομόνωση αλλά και την εύκολη πρόσβαση στο εμπόριο ή την επικοινωνία. Για τον λόγο αυτό επιλέγει σταθερά γεωμετρικές, κάθετες φόρμες τις οποίες “χτίζει” κομμάτι – κομμάτι, πέτρα την πέτρα σαν ψηφιδωτό όπως έπραττε ο ονειροπόλος αρχιτέκτονας και ζωγράφος Fr. Hunterwasser. Φαντάζομαι, οι περισσότεροι ξέρετε την ονειρική γειτονιά που έχει φτιάξει, από τη δεκαετία του ’80, ο συγκεκριμένος, αυτός καλλιτέχνης στη Βιέννη.
Και εδώ φτάνουμε στην άλλη πλευρά της τέχνης της. Δηλαδή την ονειροπόληση, την ελεύθερη φαντασία που της επιτρέπει να στήνει όλες αυτές τις εντυπωσιακές όσο και παράξενες ζωγραφιές που δεν θυμίζουν τίποτε το συνηθισμένο. Και που παραπέμπουν κυρίως στον εαυτό τους. Είναι προφητείες; Είναι ενός άλλου είδους αόρατες πόλεις σε σχέση με εκείνες του Italo Calvino; Είναι poesies όπως έλεγαν κάποτε την φανταστική ζωγραφική από την Αναγέννηση ως τον Miro; Σίγουρα είναι poesies αλλά με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας και την εμπειρία της σύγχρονης, της σκληρής πραγματικότητας. Επειδή στις ημέρες μας ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι πρωτίστως σκεπτόμενος – σκεπτόμενη. Και να αποδίδει αυτά που οφείλει και στο κοινωνικό σύνολο και στον υποψιασμένο φιλότεχνο. Κατατείνοντας, όσο το δυνατόν, στην “ιδανική πολιτεία” που όλοι χρειαζόμαστε τόσο πολύ. Λέω συχνά πως η πλειονότητα των καλλιτεχνών – ιδιαίτερα οι εικαστικοί καλλιτέχνες και οι συγγραφείς – έζησαν κατά την περίοδο της αναγκαστικής απομόνωσης μία εξαιρετικά, οικεία συνθήκη. Μια και οι ίδιοι έτσι ζουν ανέκαθεν, απομονωμένοι στα εργαστήρια ή τα γραφεία τους, μόνοι, κατάμονοι με τον εαυτό τους, με τα φαντάσματα ή τα οράματα τους, με τις δυσκολίες αλλά και τις υπερβάσεις των δυσκολιών. Με τα τεχνικά, τα αισθητικά ή τα ιδεολογικά ζητήματα που τους προκαλεί η δουλειά τους ίδια. Γιατί αυτό σημαίνει τέχνη. Τον τρόπο μας να ψιθυρίσουμε την απόλυτα προσωπική μας ιστορία στο αυτί της αιωνιότητας. Κι αν ακούσει! Τα τελευταία έργα της Εβίτας Κανέλλου είναι, νομίζω, προϊόν αυτής συνθήκης. Γι’ αυτό είναι ίσως και τόσο ψαγμένα. Τόσο ιδιαίτερα.
Κατά τα άλλα…Μια λακκουβίτσα νερού φτάνει και περισσεύει για να χωρέσει την Πανσέληνο. Εν προκειμένω έχουμε πάλι μία εικόνα και μια λέξη όσο και τη δυνατότητα τους να μεταμορφώνονται μαγικά. Ούτως ή άλλως και η ζωγραφική και η λογοτεχνία είναι βακτηρίες ομότροπων λέξεων και εικόνων για να κρούσουμε μ’ αυτές τη θύρα του αγνώστου. Υπομόχλιο για να μετακινήσουμε όχι τον ορατό αλλά τον αθέατο κόσμο λίγο πιο εκεί. Κι αυτό το ακοίμητο νερό των δακρύων που κάνει το δέντρο της μελαγχολίας να καρποφορεί και στις πιο αυχμηρές εποχές.»
Who is who
Η Εβίτα Κανέλλου γεννήθηκε στον Πύργο της Ηλείας. Ασχολείται με τη ζωγραφική και τη φωτογραφία. Διατηρεί εργαστήριο στην Αθήνα και στη Μύκονο, όπου οργανώνει καλοκαιρινές εικαστικές συναντήσεις.
Σπουδές: Bachelor of Arts (Major στις Καλές Τέχνες & Minor στην Ιστορία). Έχει σπουδάσει στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδας Deree College, συνέχισε τις σπουδές και αποφοίτησε από το University of La Verne, California, USA.
Εκθέσεις
Πραγματοποίησε την πρώτη της Αναδρομική Έκθεση, στο Λάτσειο Δημοτικό Μέγαρο, στον Πύργο Ηλείας το 2013. Έχει παρουσιάσει την δουλειά της σε έξι ατομικές και σαράντα τρεις ομαδικές στη Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έργα της βρίσκονται σε δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο, Νέα Υόρκη, Σικάγο, Βιρτζίνια, Βερμόντ και Καλιφόρνια, των ΗΠΑ.
Info
Εβίτα Κανέλλου,
Εικόνες από το μέλλον
Εγκαίνια έκθεσης: 7 Νοεμβρίου 2023, 19:30
Διάρκεια έκθεσης: 7 Νοεμβρίου ως 2 Δεκεμβρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή: 10:00-14:00 & 17:00-20:00,
Σάββατο: 11:00-15:00)
Γκαλερί Αργώ
Νεοφύτου Δούκα 5, Κολωνάκι Αθήνα, τηλ. 2107249333,
www.argo-gallery.gr
www.evitakanellou.com