«GENER8ION»: Οι ταινίες μικρού μήκους του Ρομαίν Γαβρά στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Οι προβολές ξεκίνησαν στις 22 Σεπτεμβρίου και θα συνεχιστούν έως τις 23 Οκτωβρίου. Τοποθεσία: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Λεωφόρος Συγγρού 107, Αθήνα | Μάντρα, Διονυσίου Αρεοπαγίτου 2, Αθήνα

Ο Γάλλος σκηνοθέτης Ρομαίν Γαβράς, γιος του ζωντανού θρύλου και σκηνοθέτη της ταινίας, «Ζ» (1969), Κώστα Γαβρά, ξεκίνησε την καριέρα του σκηνοθετώντας μουσικά βίντεο του Jamie xx, του Kanye West, της M.I.A. και των Justice, για τα οποία έχει κερδίσει πολλά βραβεία υψηλού κύρους. Η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση επέλεξε 3 από αυτά τα «βίντεο-κλιπ», με τη μουσική του Γάλλου DJ, Surkin (ή αλλιώς Gener8ion) ως σάουντρακ, για μια σειρά από προβολές, κοντά στην πρεμιέρα της ταινίας μεγάλου μήκους του Γαβρά, «Athena» (2022), η οποία κέρδισε το Χρυσό Λέοντα στο 79ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και είναι διαθέσιμη για streaming στην πλατφόρμα του Netflix από τις 23 Σεπτεμβρίου. Οι ταινίες «Neo Surf», «Agartha» και «Emotions», που αποτελούν το πρόγραμμα της παρουσίασης, είναι κάτι ανάμεσα από μουσικά βίντεο και avantgarde ταινίες μικρού μήκους και είναι μια καλή εισαγωγή στη δουλειά του σκηνοθέτη.

Neo Surf

Η ταινία «Neo Surf», που αποτελεί το α’ μέρος της παρουσίασης, είναι και η παλαιότερη (2021) και θυμίζει περισσότερο βίντεο κλιπ. Η προβολή στη Στέγη γίνεται σε τρίπτυχο (3 οθόνες) που επικεντρώνουν η κάθε μία σε διαφορετικό χαρακτήρα της «ιστορίας». Οι πρωταγωνιστές είναι νέοι, μάλλον κάτω των 20, και εκτός από σερφ κάνουν χορευτικά και παίζουν με ένα σπαθί «katana», που έχουν παραγγείλει από την Amazon. Ο Γαβράς φαίνεται να βρίσκει στους «σέρφερ» του μια ελευθερία, τόσο από τα προβλήματα του κόσμου των «μεγάλων», όσο και από το ρατσισμό ή την ομοφοβία. Στα μάτια ενός από τους πρωταγωνιστές, που φιγουράρει και στο διαφημιστικό poster για το «GENER8ION», υπάρχουν φακοί επαφής στα χρώματα της ελληνικής σημαίας, ενώ οι «σέρφερ» κινούνται ανάμεσα και αλληλεπιδρούν με αρχαία αγάλματα και κολώνες, κάτι που σίγουρα αναφέρεται στο επαναστατικό πνεύμα της Ελλάδας, αλλά και τις ρίζες του σκηνοθέτη. Όπως και οι υπόλοιπες ταινίες της παρουσίασης, το «Neo Surf» υποτίθεται πως διαδραματίζεται στο κοντινό μέλλον.

GENER8ION
Στιγμιότυπο από την ταινία «Neo Surf». Πηγή εικόνας: www.factmag.com

Agartha

Το β’ μέρος της παρουσίασης, που αποτελείται από την ταινία, «Agartha», είναι δυσκολότερο στην κατανόηση, αν δεν γνωρίζει ο θεατής το θέμα του, αλλά και πιο αμφιλεγόμενο. Όπως μας εξηγεί η πινακίδα στην είσοδο, «το Agartha γυρίστηκε στα δάση της Ουκρανίας, όπου κατασκευάστηκε ένα διαστημόπλοιο από παλιά μεταλλικά τανκς του Κόκκινου Στρατού». Στην ταινία υποτίθεται πως βρισκόμαστε στο Ουαϊόμινγκ, κατά το έτος 2034 και βλέπουμε μια συγκέντρωση της επινοημένης ομάδας στασιαστών, που ανεξαρτητοποιήθηκαν από τη Βορειοαμερικανική Ένωση το 2029 και αυτοαποκαλούνται ο Απελευθερωτικός Στρατός της Άγκαρθα. Οι αντάρτες θυμίζουν μέλη της Κου Κλουξ Κλαν ή άλλων ρατσιστικών ομάδων στο Νότο των Η.Π.Α. και φαίνεται να αντικατοπτρίζουν την ανησυχία του Γαβρά για τον ξεσηκωμό τέτοιων ομάδων, μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως Πλανητάρχη.

GENER8ION
Στιγμιότυπο από την ταινία «Agartha». Πηγή εικόνας: www.culturenow.gr

Emotions

Το τρίτο και τελευταίο μέρος της παρουσίασης, με την ταινία «Emotions» (με πρωταγωνίστρια τη Σαρλίζ Θερόν), προβάλλεται στη «Μάντρα», στη διεύθυνση Διονυσίου Αρεοπαγίτου 2, ένα νέο, υπαίθριο χώρο της Στέγης Ωνάση, στην περιοχή της Ακρόπολης. Η ταινία, που κατά το μεγαλύτερο μέρος της είναι βωβή, εκτός από την κατάληξή της όπου ακούγεται η μουσική του Gener8ion, θυμίζει περισσότερο video art, στα χνάρια του Bill Viola. Η τοποθεσία είναι κάπου στο Μουμπάι της Ινδίας, και αυτή τη φορά κατά το έτος 2034. Κατά τη διάρκεια της 6λεπτης ταινίας βλέπουμε την χαρακτήρα που ενσαρκώνει η Θερόν να περνάει από τη χαρά στη θλίψη και το αντίστροφο, πάντα μέσα από ένα «close-up», με εκείνη να κοιτάζει κατευθείαν μέσα στην κάμερα. Στο τέλος της ταινίας βλέπουμε μια παράξενη μηχανή, η οποία μας δείχνει ξεκάθαρα πως βρισκόμαστε σε ένα δυστοπικό μέλλον. Ο Γαβράς πραγματεύεται εδώ το θέμα της ομορφιάς και πως αυτή μπορεί να επιβιώσει σε ένα κατεστραμμένο κόσμο.

GENER8ION
Στιγμιότυπο από την προβολή της ταινίας «Emotions».

Οι 3 αυτές ταινίες μικρού μήκους του Ρομαίν Γαβρά μοιράζονται, εκτός από μια νοηματική σύνδεση και μια μουσική επένδυση από τον Gener8ion με την ταινία «Athena». Ενώ τα μουσικά βίντεο για τους Justice ή τους Last Shadow Puppets είναι εύκολα προσβάσιμα στο YouTube και άλλες πλατφόρμες, οι τρεις αυτές ταινίες είναι πιο «σπάνιες». Η παρουσίαση αυτή της Στέγης Ωνάση δίνει την ευκαιρία, τόσο σε φαν του σκηνοθέτη, όσο και σε αμύητους θεατές να δουν τη σειρά αυτή φουτουριστικών ταινιών του, που μαζί αποτελούν μια ενότητα. Η παρουσίαση θα διαρκέσει έως τις 23 Οκτωβρίου.

Share this
Tags
Γιώργος Δήμος
Γιώργος Δήμος
Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this