Η αναπαριστώμενη πραγματικότητα μέσα από τον αντι-ηρωισμό των χαρακτήρων του Μ. Καραγάτση

H μελέτη αυτή αποπειράται να αναδείξει την ιδιοτυπία και την πρω-τοτυπία τής μυθιστορηματικής γραφής τού Μ. Καραγάτση. Η χωροχρονική λειτουργία στο έργο του, σε συνδυασμό με τη σκιαγράφηση χαρακτηριστικών αρχετυπικών μορφών αντι-ηρώων, αποτυπώνει την κοινωνική και ιστορική κρίση τής κοινωνίας. Κάθε ατομική ταυτότητα καθίσταται γενική αρχετυπική εικόνα τού καθολικού, σε μια μυθιστορηματική διαλεκτική πρωτότυπη και ιδιαίτερη.

Ο Μ. Καραγάτσης ανατρέπει την παγιωμένη αφηγηματική φόρμα της εποχής του, πρωτοπορώντας με τη χρήση μοντέρνων εργαλείων αφήγησης, τόσο σε επίπεδο αφηγηματικής δομής και τεχνικής, όσο και ιδεολογικού και ιστορικού φορτίου. Το παραγκωνισμένο «κοινωνικό περιθώριο», ανθρώπινοι τύποι και ήρωες, που καλύπτουν ευρύ κοινωνικό και οικονομικό κοινωνικό φάσμα, βάλλονται αδιάκοπα σε έναν αδυσώπητο εσωτερικό και εξωτερικό αγώνα. Πρόκειται για μια γνήσια ρεαλιστική γραφή υψηλού ύφους και ήθους, ανάλογη της μπαλζακικής.

Ο Μ. Καραγάτσης, χωρίς καμία διάθεση αντιγραφής ή μίμησης, ταράσσει τα λιμνάζοντα ύδατα της πεζογραφίας, αλλά και της αστικής ευπρέπειας, με ιδιότυπη τεχνική, προωθώντας τη μυθιστορηματική τέχνη στο όριο που συνιστά πια κεκτημένο για την αφηγηματική τέχνη. Το ελληνικό μοντέρνο στην πιο ισχυρή λογοτεχνική αποτύπωσή του.

Όλα τα παραπάνω διερευνώνται διεξοδικά στα μυθιστορήματα Ο Συνταγματάρχης Λιάπκιν (1933) και Γιούγκερμαν (1938), όπου επιχειρείται η εξέταση της ελλαδικής ιστορικής πραγματικότητας του Μεσοπολέμου, μέσα από τα αντιηρωικά δρώντα πρόσωπα του Ρώσου Λιάπκιν και του Φιλανδού Γιούγκερμαν, με επίκεντρο το μεταβατικό κοινωνικό περιβάλλον τής Λάρισας και τού Πειραιά αντίστοιχα.

Η Αντωνία Ν. Καππέ είναι απόφοιτη της Σχολής Οικονομίας και Διοίκησης του Τ.Ε.Ι Θεσσαλίας (Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων) και του Κοινού Διαπανεπιστημιακού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» των ανεπιστημίων Δυτικής Μακεδονίας και Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Παράλληλα έχει ολοκληρώσει με επιτυχία μονοετή κύκλο σπουδών που αφορούν την ενότητα «Ταυτότητα-Ετερότητα Πολυπολιτισμικότητα» του Ε.Κ.ΠΑ. Ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων πιστοποιημένη από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π διδάσκει «Δημιουργική Γραφή» σε εργαστήρια ενηλίκων σε συνεργασία με δημόσιους φορείς του ΙΝΔΕΔΙΒΙΜ.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη Σημειωτική και θεωρία της Λογοτεχνίας, τη Λογοτεχνική Γεωγραφία και την Πολιτισμική Εικονολογία. Έργα της, δοκίμια, κριτικές, πεζογραφήματα και ποιήματα έχουν διακριθεί κατά καιρούς και έχουν συμπεριληφθεί σε επιστημονικούς και λογοτεχνικούς τόμους.

Το 2020 εκδόθηκε το μελέτημά της «Υπερρεαλιστικές συνιστώσες στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και η επιρροή του από τον Paul Eluard», από τις εκδόσεις Γράφημα. Το 2023 μελέτημά της  με θέμα «Η μεταμορφωτική διαδικασία στο ποιητικό σύμπαν τής Χλόης Κουτσουμπέλη»– συμπεριλήφθηκε στον συλλογικό τόμο επιστημονικών μελετημάτων «Σώμα γυμνό», που εκδόθηκε υπό την αιγίδα τού Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος, επίσης από τις εκδόσεις Γράφημα.

Share this
Tags
Μαρία Δήμου
Μαρία Δήμου
Η Μαρία Δήμου έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και ασχολείται με τον κινηματογράφο και την αρθρογραφία σε θέματα που άπτονται της τέχνης και του πολιτισμού. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

4,3 εκατομμύρια για Banksy με έμπνευση από Βετριάνο

Γράφει η Ιωάννα Ανδριοπούλου Ήταν αναμφισβήτητα η βραδιά που περίμεναν με κομμένη την ανάσα όλοι οι συλλέκτες και οι λάτρεις της τέχνης. Ένας μοναδικός πίνακας...

Η πλαστική οργανική αφαίρεση της τέχνης του Arp

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Χανς Άρπ / Hans Arp γεννήθηκε από Γαλλίδα μητέρα και Γερμανό πατέρα στο Στρασβούργο το 1886, όταν...

Μάρκος Καμπάνης: «Η περιπέτεια του Οδυσσέα μου έδωσε την ευκαιρία να στοιχειοθετήσω σταδιακά τη δική μου ζωγραφική Οδύσσεια»

Συνέντευξη στη Μαργαρίτα Καρδαχάκη Ιστορικός Τέχνης Το Ομηρικό Έπος υπήρξε το έναυσμα για τον Μάρκο Καμπάνη να δημιουργήσει τη δική του Οδύσσεια. Αυτή τη φορά όχι με...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this