Στη δουλειά και τη ζωή της, η Niki de Saint-Phalle αψηφά τα κλισέ και πιστεύει ότι οι γυναίκες αντιμετωπίζονται άδικα.
Το 1961, στη σειρά «βολές», η καλλιτέχνιδα πυροβολεί σε σακουλάκια ως απελευθέρωση από την αδικία. Η Niki de Saint-Phalle απεικονίζει τις γυναίκες με ισχυρό και βίαιο τρόπο, σε αντίθεση με τη σκοποβολή και την αντρική μυική δύναμη Η πρόκλησή της, δηλαδή οι «πυροβολισμοί», είναι μια ενότητα με μεγάλη επιτυχία έχοντας επιπτώσεις στο μυαλό των ανθρώπων. Επίσης η de Saint-Phalle έχει ενταχθεί στην ομάδα των Νέων Ρεαλιστών και παραμένει η μόνη γυναικεία μορφή.
Από το 1960 η σχέση της με τον Ελβετό ζωγράφο και γλύπτη Ζαν Τενγκελί την ενθάρρυνε να προχωρήσει σε νέους δρόμους και την έφερε σε επαφή με σημαντικούς καλλιτέχνες της πρωτοπορίας, όπως ο Τζάκσον Πόλοκ, ο Ντε Κούνινγκ, ο Γιάσπερ Τζόουνς και ο Κονσταντίν Μπρανκούζι.
Απεικονίζει τη γυναικεία μορφή: παντρεμένες γυναίκες, πόρνες, τοκετούς μωρών και παίζει με την αμφιθυμία μεταξύ της δουλείας και της δημιουργικής δύναμης. Αυτό οδηγεί σε ένα αίσθημα ικανοποίησης, καθώς είναι το αποκορύφωμα του προβληματισμού της γύρω από τις γυναίκες, και απεικονίζεται μέσω της σειράς “Gals”, ένα αφιέρωμα στις σύγχρονες γυναίκες, των οποίων τα χρώματα και οι κινήσεις επισημαίνουν την ελευθερία, τη δύναμη και τη δύναμη.
info Έκθεσης
MoMA PS1 in New York
Niki de Saint Phalle “Structures for Life”
Mar 11–Sep 6, 2021
Οrganized by Ruba Katrib, Curator, MoMA PS1