Αφιέρωμα στην Μυκονιάτισσα ζωγράφο και συγγραφέα Μαρίνα Πετρή με τίτλο «Καραγκιόζης ο νεοέλληνας» παρουσιάζει το Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου Κρήτης από τις 1 έως 21 Μαρτίου.
Το σημαντικό έργο της θεματικής αυτής παρουσιάστικε για πρώτη φορά στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα το 2009 και ακολούθησαν εκθέσεις στο Παλαιό Σισύτιο – Κάστρο των ιπποτών Ρόδου, Ροτόντα – Καλλιθέας Ρόδου, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, Κέντρο Τέχνης “Γιάννης Ρίτσος” – Αιγάλεω, Μουσείο Άμστερνταμ Βαν Γκονγκ, the Angel art fair – London, Another space gallery (Geneva)- Μύκονος και Exhibit8 – Art Gallery – Λεμεσός Κύπρος.
Η Μαρίνα Πετρή ξεκίνησε το ταξίδι αυτής της εικαστικής κατάθεσης το 1999 και κάθε έργο είναι ξεχωριστό, γιατί ο Καραγκιόζης είναι πολύπλευρος και ανεπανάληπτος. Η τεχνοκριτικός Μπία Παπαδοπούλου γράφει για τον εγγενή χαρακτήρα των έργων: «Η Μαρίνα Πετρή,… μετατρέπεται η ίδια σε πολυπράγμων καραγκιοζοπαίκτη και κινεί τα νήματα του εικαστικού παιχνιδιού… Ο Καραγκιόζης ο νεοέλληνας είναι ελεύθερος και χορτασμένος… τα ξέρει όλα… ψοφάει για επίδειξη… θύμα της μόδας και του ντιζάιν, έχει «ευρωπαϊκή» εξάρτηση… του φιλότεχνου, του εν δυνάμει συλλέκτη… με τους αγαπημένους του καλλιτέχνες: τον περιθωριακό Caravaggio, τον λάγνο Balthus, τον εξωτικό Gauguin, τον μεσογειακό Picasso… τον Braque του κινήματος του κυβισμού-, τον εκρηκτικό Pollock, … διεισδύει με θράσος στα έργα … των αναγεννησιακών, των φωβ, των ναμπί, των κυβιστών ή των εξπρεσιονιστών…. Ανήκει επιπλέον στη Δύση τον πολιτισμό της οποίας γέννησε η αρχαία Ελλάδα…. Η μορφολογία των έργων αναπτύσσεται σε συνάρτηση με την εννοιολογία τους… εσκεμμένα εμπλέκουν διαφορετικά ύφη γραφής, ετερογενείς αναφορές … βαριές κορνίζες μετατρέπονται σε μέρος του έργου… Αντίθετη με τους κανόνες που υπαγορεύει το διεθνές σύστημα της τέχνης – το οποίο θέλει τους καλλιτέχνες να είναι υπόδουλοι στην εκάστοτε trendy αισθητική…, η Πετρή αφήνει τον εαυτό της ελεύθερο να επικοινωνήσει βιωματικά και δημιουργικά… τιμά με τον δικό της τρόπο την ελληνική πολιτιστική παράδοση αλλά και τις απόψεις των καλλιτεχνών της γενιάς του ’30… υμνεί την «ελληνική γραμμή»… σε ένα ενιαίο αποτέλεσμα, χωρίς σοβαροφάνειες».
Με την ίδια επεισοδιακή ατμόσφαιρα, θα δοθεί περφόρμανς στα εγκαίνια και ομιλία με βίντεο προβολή στο κλείσιμο της έκθεσης για την αρχαία ιστορία του Καραγκιόζη μέχρι εισβολή του στην σύγχρονη τέχνη από την καλλιτέχνιδα, με συμμετοχή των Ηρακλειωτών καλλιτεχνών, σκηνοθέτη και λογοτέχνη Αντώνη Περαντωνάκη και τον Καραγκιοζοπαίχτη Ανδρέα Τυμπακιανάκη.
Ειδικές πληροφορίες
H Μαρίνα Πετρή είναι η σημαντικότερη εν ζωή καλλιτέχνης της Μυκόνου, ζωγράφος και συγγραφέας. Έχει μαθητεύσει στην ΑΣΚΤ (BA) με δασκάλους τους Μυταρά, Μαυροίδη, Μόραλη στο τμήμα της ζωγραφικής και Νικολαΐδη στη γλυπτική και ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στο Royal College of Art (MA) του Λονδίνου, με τον Paul Huxley καθώς και μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΕΔΕ, Marketing Επιχειρήσεων. Το έργο και η ανθρωπιστική προσφορά της έχει διακριθεί στην Ελλάδα και εξωτερικό από σημαντικούς φορείς όπως η UNESCO, η Unicef, η Ένωση Διεθνούς ‘Υφεσης και Ειρήνης (με κριτές τον Γιάννη Ρίτσο, Νικηφόρο Βρεττάκο και Τάκη Σινόπουλο) και άλλους φορείς. Έχει δραστηριοποιηθεί σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ρωσία, Σερβία, Συρία, Ρωσία, Ιαπωνία, Ελλάδα και είναι μέλος της ΑΧΕΠΑ και του Εθνικού Συμβουλίου Ελληνίδων.
Ο Αντώνης Περαντωνάκης είναι καταξιωμένος ηθοποιός, σκηνοθέτης και λογοτέχνης της Κρήτης. Έχει σταθερή και διαχρονική αξία για την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του ΝΟΤΟΥ και ιδρυτικό μέλος της Θεατρικής Ομάδας Καθηγητών Νομού Ηρακλείου και ενεργός εκπαιδευτικός – καθηγητής Γαλλικών.
Ο Αντρέας Τυμπακιανάκης γεννημένος το έτος της Ολυμπιάδας 2004 είναι σπουδαστής Δραματικής Σχολής παίζει πιάνο, κιθάρα και μπουζούκι, συνθέτει μουσική και είναι μέλος της Ένωσης Καραγκιοζοπαιχτών
Info
Διάρκεια έκθεσης
Σάββατο 1 Μαρτίου έως Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025
Ώρες λειτουργίας
Δευτέρα – Παρασκευή 18:00-20:00 ή κατόπιν ραντεβού
Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου
Νυμφών 3, Ηράκλειο
6976 974000
met.heraklion@gmail.com