“Κατανόησέ με ή σε καταβροχθίζω”: Ένα έργο γροθιά στο στομάχι. Αντέχεις να το δεις;

Πρόσφατα παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση “Κατανόησέ με ή σε καταβροχθίζω” από τη θεατρική ομάδα Ανδρομέδα, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαματή, στον Πολυχώρο Vault. Μία παράσταση η οποία παρουσιάζει μαρτυρίες παιδιών απ’ όλον τον κόσμο για την κακοποίησή τους και την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους.

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Λίγα λόγια για το έργο

Είναι δύσκολη η προσπάθεια ορισμού της λέξης “κακοποίηση” χωρίς την παράλειψη κάποιας από τις μορφές αυτής… κι όταν δε γίνεται μνεία για την παιδική κακοποίηση, η πληθώρα των διαφόρων μορφών της έννοιας δεν μπορεί παρά να είναι τρομακτική. Παιδική εργασία, εγκατάλειψη παιδιών, βία κατά των παιδιών, πώληση παιδιών,  σεξουαλική κακοποίηση, αρπαγή παιδιών με σκοπό την στρατολόγησή τους, κλειτοριδεκτομή νεαρών κοριτσιών, παιδιά που τα καθιστούν ανάπηρα για να χρησιμοποιηθούν ως ζητιάνοι… κι οι ιστορίες αυτών των παιδιών ειπώνονται σε πρώτο πρόσωπο επί σκηνής, όπως ακριβώς τις βίωσαν και τις θυμούνται τα ίδια.

Κι όλα αυτά τη στιγμή όπου τα δικαιώματα των παιδιών νομικά κατοχυρώνονται από διεθνείς συμβάσεις… σίγουρα η ανθρωπότητα τους χρωστάει μία Συγγνώμη!

Γνωρίζατε ότι: μόνο στη Λατινική Αμερική υπάρχουν 48 εκατομμύρια παιδιά που εργάζονται; περισσότερα από 100 εκατομμύρια παιδιά σε όλον τον κόσμο δεν πηγαίνουν σχολείο; σύμφωνα με την έκθεση της Unicef (1996) 246 εκατομμύρια παιδιά, ηλικίας 5 έως 14 ετών, εργάζονται υπό συνθήκες άκρως βλαβερές για την υγεία τους και την ανάπτυξή τους; ενώ το 1850 η αγορά ενός σκλάβου στον Αμερικανικό Νότο κόστιζε 40.000 δολάρια, σήμερα η αγορά ενός παιδιού-σκλάβου στην Αφρική ή στην Ασία ξεκινά από 90 δολάρια; τα κορίτσια αποτελούν το 30% των παιδιών-στρατιωτών που χρησιμοποιούνται στις μάχες, όσο και για άλλους σκοπούς κι εκτίθενται σε σεξουαλική βία;

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας οι γυναίκες που βρίσκονται εν ζωή κι έχουν υποστεί κλειτοριδεκτομή υπολογίζονται σε 140 εκατομμύρια

Κι ενώ θεωρούμε ότι όλα αυτά συμβαίνουν μακριά από εμάς, φτάνουμε στο σημείο που  αναβιώνουμε την Ελλάδα του 1930, όπου πολλά ανήλικα παιδιά εργάζονταν σε εργοστάσια για να βοηθήσουν οικονομικά τις οικογένειές του. Κι ενώ εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι όλα αυτά τα φαινόμενα στη χώρα μας ανήκουν στο παρελθόν, μεταβαίνουμε στην Ελλάδα του σήμερα, όπου πολλά παιδιά πρόσφυγες έρχονται αντιμέτωπα με την αστυνομική ή τη φασιστική βία.

“Στο μέλλον θα πρέπει να λογοδοτήσουμε στα παιδιά μας όχι τόσο για τις άσχημες πράξεις των κακών ανθρώπων, όσο για την αποτρόπαιη σιωπή των καλών.”

Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ

Η παράσταση

Οι ηθοποιοί Φανή ΓρύλληΑντώνης ΚαραθανασόπουλοςΝτίνα ΚούκουΔημήτρης ΜακρήςΣοφία ΡούβαΓιάννης ΤριαντάκηςΑναστασία Τσούτση ενσαρκώνουν τα παιδιά που έρχονται επί σκηνής να μας εξιστορήσουν τις ιστορίες τους, όπως εκείνα τις βίωσαν.

Το πρώτο ενικό πρόσωπο της αφήγησης των ιστοριών προσδίδει αμεσότητα, καθώς παράλληλα εμπεριέχει το στοιχείο της προσωπικής μαρτυρίας, βοηθώντας παράλληλα το θεατή να κατανοήσει τις σκέψεις και τα συναισθήματα αυτών των παιδιών. Καθώς μεγαλώνουμε λησμονούμε την άγνοια της παιδικής ηλικίας, τη χαρά των παιδικών μας χρόνων, όταν ανακαλύπταμε ακόμα το κόσμο γύρω μας και οι μαρτυρίες των παιδιών έρχονται σαν γροθιά να μας γνωστοποιήσουν όσα φανταζόμασταν, ακούγαμε, αλλά δεν θέλαμε να σκεφτόμαστε… ότι ορισμένα παιδιά μεγαλώνοντας γνώρισαν έναν κόσμο απάνθρωπο, βίαιο, διεστραμμένο.

Τα κείμενα της Θεατρικής Ομάδας Ανδρομέδας και του Κοραή Δαμάτη έχουν ως στόχο να μας παρουσιάσουν τις πολλαπλές μορφές της παιδικής κακοποίησης που λαμβάνουν χώρα στον πλανήτη μας.

Η σκηνοθεσία του Κοραή Δαματή, τοποθετεί έξυπνα παράλληλα όλους τους ηθοποιούς επί σκηνής, ακόμα κι όταν δεν εκφέρουν λόγο, παρακολουθώντας ως θεατές τις μαρτυρίες του κάθε παιδιού. Η μετάβαση από τη μία ιστορία στην άλλη πραγματοποιείται με τη διαμεσολάβηση του ποιήματος των παιδικών μας χρόνων Που θα πας εκεί; Στη βόρεια Αμερική, να βρεις και τον Ερμή που παίζει μουσική.

Έξυπνη προσθήκη η οποία αφενός εξυπηρετεί στην εναλλαγή των σκηνών, αφετέρου το άκουσμα του ποιήματος αυτού μας βοηθά στην ανάσυρση δικών μας παιδικών αναμνήσεων, οι οποίες ακούσια εν συνεχεία θα συγκριθούν με τα βιώματα των κακοποιημένων παιδιών.

Οι δε κούκλες της Ελένης Σουμή χρησιμεύουν για τη μεταμφίεση των ηθοποιών σε παιδιά. Ο κάθε ηθοποιός “κρύβεται” πίσω από μία κούκλα με παιδική μορφή και μιλάει εξ ονόματος αυτής. Οι κούκλες έχουν κατασκευαστεί με πολλή λεπτομέρεια, παραπέμποντας κάθε φορά στην εθνικότητα και την οικονομική κατάσταση του παιδιού. Κατά τη γνώμη μας δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καλύτερη αμφίεση για την εξιστόρηση μαρτυριών παιδιών, καθώς οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια μεταμφίεσης των ηθοποιών σε παιδιά θα μπορούσε να αποφέρει κωμικά αποτελέσματα, αλλοιώνοντας οπτικά τα μηνύματα του κειμένου.

Η επιμέλεια του σκηνικού χώρου και των κουστουμιών του Παύλου Ιωάννου, ενώ αρχικά φαντάζουν απλά στα μάτια του θεατή, εν συνεχεία κατανοούμε ότι ο μαύρος χώρος της σκηνής, καθώς και τα μαύρα ρούχα των ηθοποιών χρησιμοποιούνται με δεξιοτεχνία ως καμβάς, πάνω στον οποίο έρχονται να προστεθούν διάφορα αντικείμενα και χρώματα.

Η μουσική του Χρήστου Κότσι ντύνει όμορφα τα κείμενα της παράστασης, χωρίς να της προσδίδει μελοδραματικό τόνο, χωρίς να εκβιάζει το συναίσθημα του θεατή.

Συνολικά, πρόκειται για μία προσεκτικά δουλεμένη παράσταση, με την παρουσίαση ολοκληρωμένων χαρακτήρων επί σκηνής, η οποία σίγουρα δεν θα αφήσει κανένα θεατή να φύγει δίχως προβληματισμούς από την αίθουσα.

Ιδανική παράσταση για όσους αναζητούν έργα τα οποία παρουσιάζουν πραγματικά γεγονότα, μη ωραιοποιημένα, τα οποία θα τους προβληματίσουν για μέρες μετά τη θέασή τους.

“Υπεραπίσου το παιδί, γιατί αν γλιτώσει το παιδί…υπάρχει ελπίδα” Λευτέρης Παπαδόπουλος

info παράστασης

ΚΑΤΑΝΟΗΣΕ ΜΕ Ή ΣΕ ΚΑΤΑΒΡΟΧΘΙΖΩ
ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΛΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ:

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

Από την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2019 έως την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 9 μ. μ.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 80′ (χωρίς διάλειμμα)

Γενική είσοδος: 13 ευρώ

Προπώληση viva : 10 ευρώ : https://www.viva.gr/tickets/theater/polyxoros-vault/katanoise-me-i-se-katavroxthizo/

Φοιτητές / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 10 ευρώ

Ατέλειες: 5 ευρώ

Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8′ περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889

Προπώληση viva.gr : https://www.viva.gr/tickets/theater/polyxoros-vault/katanoise-me-i-se-katavroxthizo/ (για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00)

Email: [email protected]   

FB Page : http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1

Υπό την Αιγίδα της Διεθνούς Αμνηστίας

Share this
Tags
Alexia Lymperi
Alexia Lymperi
Η Αλεξία αγαπά το θέατρο. Σπουδάζει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα executive MBA in financial planning του πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Επικοινωνία από το Donau University Krems, καθώς και πτυχίο Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this