Κωστής Γεωργίου: Ο δημιουργός οφείλει να ψάχνεται προς πάσα κατεύθυνση ως σεμνός θαυμαστής του ωραίου που σέβεται τον εαυτό του 

ENIGMA 2 - Κέντρο Πολιτισμού ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη 

Ο διεθνώς καταξιωμένος ζωγράφος και γλύπτης, Κωστής Γεωργίου επιστρέφει στην Αθήνα με την έκθεσή του ENIGMA 2, η οποία εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο Κέντρο Πολιτισμού ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού στην οδό Πειραιώς. Μια πλειάδα ζωγραφικών έργων και 40 γλυπτών χαρτογραφούν  την  ιδιότυπη ταυτότητα και τη μακρόχρονη πορεία του δημιουργού, που τον έχουν καταξιώσει διεθνώς  και τον έχουν καταστήσει άμεσα αναγνωρίσιμο από τη δυναμική που εκπέμπει η δουλειά του. 

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στην Αθήνα η μεγάλη του γλυπτική εγκατάσταση «9 Μούσες», (σύγχρονη απεικόνιση των εννέα Μουσών της Μυθολογίας) και η εγκατάσταση «Pombi A’» που αποτελείται από πέντε διάτρητα σκυλιά. Στον χώρο του μουσείου θα εκτεθεί και η εγκατάστασή του “Birds in Dreamland”, η οποία είναι ένα πολύπτυχο έργο μήκους 10 μέτρων που αποτελείται από 6 ζωγραφικά έργα.

Επίσης  παρουσιάζοται για πρώτη φορά  τα νέα γλυπτά μικτής τεχνικής από τη νέα σειρά έργων του Κωστή Γεωργίου, υπό τον τίτλο DREAMCATCHERS.  

Όπως αποκαλύπτει στην συνομιλία μας, εκτείθεται για πρώτη φορά σε μια ειδική εγκατάσταση το γλυπτό PHYLAX, το γλυπτό που «αποκαθηλώθηκε»  και βανδαλήστηκε στο Π.Φάληρο. 

 Την έκθεση εγκαινίασε την 1η Σεπτεμβρίου 2022, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη. 

 -Η έκθεση σας με τίτλο ENIGMA 2  έχει αναδρομικό χαρακτήρα και είναι εμπλουτισμένη με έργα από όλες τις περιόδους της μακρόχρονης πορείας σας. Θα έχουμε τη χαρά να θαυμάσουμε επίσης και κάποιες νέες δημιουργίες σας.  Τι νέα έργα θα δείξετε; Ανατέλλει για τον καλλιτέχνη Κωστή Γεωργίου μια «νέα εποχή»; 

 Για κάποιους καλλιτέχνες η αναδρομική έκθεση σηματοδοτεί κάποιο  τέλος. Για μένα είναι ένας μίνι απολογισμός και η αφετηρία για νέες περιπέτειες!  

Με αυτή την έκθεση, μόλις ολοκληρώσω το στήσιμο,  θα νοιώθω ως θεατής που απολαμβάνω καθισμένος αναπαυτικά στην πολυθρόνα μου  ένα ντοκιμαντέρ  που περιγράφει περιπέτειες και στιγμές γεμάτες πυκνές αντηχήσεις  και ιστορίες που με αφορούν! Αυτή η έκθεση θα λειτουργήσει για μένα ως μία πράξη αποσυμπίεσης. Αισθάνομαι σαν να απαλλάσσομαι από το  φορτίο όλων αυτών των έργων που δεν είχαν εκτεθεί για τόσα χρόνια και τώρα πλέον που παραδίδονται στην δημόσια θέα  θαρρείς με «ξαλαφρώνουν»   από κάτι σαν «χρέος τιμής» που όφειλα στον ίδιο μου τον εαυτό αλλά και στο κοινό!  

Κωστής Γεωργίου, installation dogs

 Θεωρώ ότι τα γλυπτά και τα ζωγραφικά σας έργα είναι ισάξιας δημιουργικότητας και εικαστικής δύναμης. Έχουμε πολύ καιρό να δούμε έκθεσή σας όπου να παρουσιάζετε ταυτόχρονα γλυπτικά και ζωγραφικά έργα. Πώς το αποφασίσατε αυτό; 

H έκθεση αυτή αποτελεί  ένα  μικρό πανόραμα της δουλειάς μου που ξεκίνησε από το παρελθόν και φτάνει έως το παρόν. Μοιάζει σαν δίνη που περιστρέφεται γύρω από τον πυρήνα της δημιουργικής μου βάσης 

 -Στην ENIGMA 2 παρουσιάζετε πάνω από 350 έργα ζωγραφικής  και 50 γλυπτά. Βλέποντας τα έργα, τόσο τα γλυπτά όσο και τα ζωγραφικά αντιλαμβανόμαστε εκτός από το ταλέντο και την έμπνευση, τον κόπο και την δουλειά που κάνετε. Είστε ένας «εργάτης» της τέχνης ιδιαίτερα στοχοπροσηλωμένος 

 Χωρίς κόπο και δουλειά δεν κερδίζεται τίποτα. Κάποιοι οικτίρουν το «σύστημα» για τις αποτυχίες και τις χαμένες ευκαιρίες τους. Το σύστημα είναι ίδιο για όλους. Απλώς υπάρχουν εκείνοι που επενδύουν στο χρόνο τους και στη σκληρή δουλειά  και οι άλλοι που απλώς τον σπαταλούν με θεωρίες και βερμπαλιστικές ακροβασίες…  

Όσο δουλεύεις ανακαλύπτεις και όσο ανακαλύπτεις γεμίζεις με ένα πλούτο εμπειριών και νέων δεδομένων, που στην συνέχεια επενδύονται για να προσφέρουν νέες γνώσεις και εμπειρίες που οδηγούν σε μια συνεχή και ατέρμονη εξελικτική διαδικασία. 

Κωστής Γεωργίου

Ο επισκέπτης της έκθεσης ENIGMA 2, που θα εγκαινιαστεί την 1η Σεπτεμβρίου στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ, θα δει σε μια ειδική εγκατάσταση το γλυπτό PHYLAX. 

 -Είστε ένας δημιουργός που αναζητά αδιάκοπα νέους τρόπους έκφρασης. Ένας δημιουργός που ανανεώνεται και «ψάχνεται» διαρκώς. Τι σημαίνει για σας η έννοια της δημιουργίας και πως βλέπετε τα έργα σας; 

 Αλίμονο στο δημιουργό που επαναπαύεται στις δάφνες του! Η τέχνη είναι σαν ένα ποτάμι που αλλάζει από στιγμή σε στιγμή.  Η γοητεία στην τέχνη είναι η αναζήτηση σε άγνωστα λημέρια και η «εξόρυξη»  στοιχείων που θα αποτελέσουν οδικούς χάρτες   νέων διαδρομών! Είναι ένα συναρπαστικό  παιχνίδι, που αναζητά να εξιχνιάσει τις αόρατες συνηχήσεις που πλέουν σε αφηρημένη μορφή  μέσα στο μυαλό σου! Το ζητούμενο είναι όλο αυτό το αφηρημένο εσωτερικό φορτίο να γίνει οντότητα  που θα «φοράει» τον μανδύα της Συμπαντικής αλήθειας και θα κυριαρχεί ως κάτι αυτόνομο και νέο που προσφέρει  την εικόνα του στις άπειρες εικόνες αυτού του κόσμου! 

 -Έργα σας σε δημόσιους χώρους υπάρχουν σε πολλές πόλεις του κόσμου. Ο ρόλος της δημόσιας τέχνης είναι διαφορετικός στην Ασία – για παράδειγμα – από ότι στην Ελλάδα; 

 Το έργο στον κοινό εξωτερικό χώρο επιβεβαιώνει τον σημαντικό ρόλο που παίζει στο δημόσιο βίο. Ένα γλυπτό που βρίσκεται εγκατεστημένο σε κοινή θέαση δημιουργεί αντηχήσεις στο περιβάλλον και καλεί ασυνείδητα τον καθένα να επικοινωνήσει όχι μόνο με το ίδιο το γλυπτό αλλά και με το δημιουργό του. Η γλυπτική αποκτά τον προορισμό της, αφού δηλώνει με εξωστρέφεια την ύπαρξή της.  Είναι λογικό το κοινό να ανταποκρίνεται διαφορετικά,  ανάλογα με την πολιτιστική του ταυτότητα.  Είναι σαφές ότι λόγω διαφορετικής κουλτούρας,  είναι  διαφορετική η προσέγγιση  του Κινέζου σε σχέση με εκείνη του Αμερικάνου, του Γάλλου ή του Καναδού. Όσο και αν το έργο διαθέτει την δική του, τη μοναδική αλήθεια, ο κάθε θεατής από οποιοδήποτε σημείο αυτού του κόσμου και αν προέρχεται, διαβάζει το έργο σύμφωνα με το δικό του κώδικα. Και αυτό είναι από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της ελευθερίας και της πολυσημίας του έργου τέχνης! Να το αγαπάει και να το προσεγγίζει ο καθένας με το δικό του τρόπο.  

Κωστής Γεωργίου

 -Πόσο σας επηρέασε σαν καλλιτέχνη και σαν άνθρωπο η αντίδραση που δημιουργήθηκε για τον «Φύλακα» στο Παλαιό Φάληρο;  

 Ο PHYLAX υπήρξε ένα γλυπτό μέσα από το οποίο τα «είδα» όλα σε γρήγορη κίνηση. Υπήρξε ένα μεγάλο σχολείο για μένα! Βίωσα την μικροπρέπεια σε όλη της την μεγαλοπρέπεια, ένοιωσα την τοξικότητα σε απόλυτο βαθμό, ξεχώρισα την ήρα από το σιτάρι και αντιλήφθηκα σε βάθος πώς λειτουργεί η ομαδική σκέψη και  πώς εξυφαίνεται η χυδαιότητα και ο βρώμικος πόλεμος μικρόψυχων παραγοντίσκων! 

Με ρωτούν παρά πολύ συχνά για αυτό το γλυπτό. Ξέρετε τι δείχνει αυτό σε μένα; Ότι ενοχλεί η απουσία του και ότι ο κόσμος δεν ξέχασε τον «PHYLAX» και ας έχουν περάσει τόσα χρόνια από την κατάρριψη και το βανδαλισμό του! Ο φανατισμός είναι χαρακτηριστικό ανόητων υπάρξεων και ο ίδιος ο φανατικός  χρήζει ιατρικής βοήθειας.  

Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε η απόλυτη διαστρέβλωση στην θεώρηση αυτού του έργου. Συναντώ ανθρώπους συχνότατα που μου καταλογίζουν ευθύνη  επειδή δεν  τοποθετήθηκε  ξανά το έργο στην θέση του. Η αλήθεια είναι ότι η «αποδοχή» του βανδαλισμού από την πολιτεία άφησε περιθώρια παρανόησης σε αντικανονικούς και βάνδαλους, ότι μπορούν και το καταφέρνουν τελικά να επιβάλουν την «άποψή» τους.  

Αυτό πιστεύω ότι υπήρξε ευθεία βολή στην καρδιά της δημοκρατίας… 

Ο επισκέπτης της έκθεσης ENIGMA 2 που θα εγκαινιαστεί την 1η Σεπτεμβρίου στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ, θα δει σε μια ειδική εγκατάσταση το γλυπτό PHYLAX. 

 Η μουσική αποτελεί πηγή έμπνευσής σας;  

Η μουσική είναι μια παλιά μου αγάπη. Όταν έχω χρόνο, παραδίδομαι στην «αγκαλιά» της και αφήνομαι να λειτουργήσω μέσα από ήχους οργάνων και ηχητικών συγκινήσεων! Είναι ένας άλλος τρόπος να κάνω μια στάση, ένα διάλειμμα  από τη ζωγραφική και τη γλυπτική, για να επανέλθω σε αυτές δριμύτερος και ανανεωμένος.  

Εξ άλλου ο δημιουργός οφείλει να ψάχνεται προς πάσα κατεύθυνση, όχι ως ιμπεριαλιστής που θέλει να δείξει ότι μπορεί να τα κατακτήσει όλα, αλλά ως σεμνός θαυμαστής του ωραίου που σέβεται τον εαυτό του και επενδύει στην πολυσημία του έργου του! 

Κωστής Γεωργίου

 -Πιστεύετε ότι υπάρχουν Έλληνες συλλέκτες που επιτελούν έργο και είναι υποστηρικτές στην ελληνική τέχνη; 

 Ασφαλώς και υπάρχουν άτομα που λατρεύουν την τέχνη και λειτουργούν ως αυτόνομες  μονάδες συλλογής «ονείρων». Μη φανταστείτε ότι είναι πάντα κάποιοι μεγαλόσχημοι με πούρα και λιμουζίνες που χρησιμοποιούν την τέχνη ως επένδυση και ως μέσο δημιουργίας κοινωνικού  status. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για άτομα «κολλημένα» με την τέχνη, που ο κόσμος τους λειτουργεί σε παράλληλη σχέση με τον κόσμο του καλλιτέχνη.  

Συνήθως αναπτύσσουν μια ειδική συναναστροφή με τον δημιουργό και απολαμβάνουν κάθε στιγμή μαζί του. Εμπνέονται από το έργο τέχνης και αισθάνονται τις περισσότερες φορές κομμάτι του εικαστικού περιβάλλοντος. Είμαι σχεδόν βέβαιος ότι οι περισσότεροι εκ των καλλιτεχνών συμπαθούμε αυτήν την κατηγορία των «αφανών εραστών», παρά  εκείνη την άλλη την φιγουρατζίδικη και πλειστάκις ξιπασμένη!   

Οι «κολλημένοι» δεν επενδύουν! Απλώς, ερωτεύονται σφόδρα!  Βλέπουν το έργο και «παραμιλούν». Ερωτεύονται την τέχνη  σαν γυμνασιόπαιδες που βιώνουν για πρώτη φορά τον έρωτα και μαγεμένοι αδυνατούν να στρέψουν το μάτι τους αλλού εκτός από την αγαπημένη τους. Πολλές φορές θυσιάζουν κάτι άλλο προκειμένου να προμηθευτούν το αγαπημένο τους έργο.  

Εξ’ άλλου ας μην ξεχνάμε ότι ο έρωτας θέλει θυσίες… 

 -Ως καλλιτέχνης, εκφραστής της σύγχρονης Τέχνης, πώς βλέπετε την Τέχνη τα τελευταία χρόνια και πού διαβλέπετε ότι οδεύει… 

 Η τέχνη αντικατοπτρίζει την εποχή της. Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε,  έχουμε μπει σε μια νέα φάση της ανθρώπινης ιστορίας. Υπάρχει γενική αναταραχή σε όλες τις κοινωνίες και φαίνεται να δεσπόζει η κυριαρχική μανία επιβολής του ενός στον άλλο, που είναι και έντονο στοιχείο του ανθρώπινου DNA ανέκαθεν! Πολεμάμε, ενώ θα έπρεπε όλοι μαζί ενωμένοι να σώσουμε το σπίτι μας, τη γη. Πρωτόγνωρες καταστροφικές  πλημμύρες, ανεκδιήγητα ακραία καιρικά φαινόμενα, εφιαλτικές φωτιές και στην μέση η ανθρώπινη αλαζονεία και η αυτοκαταστροφική μανία του ανθρώπου που ως «ευφυές» ον καταβάλλει επίμονες προσπάθειες να καταστρέψει την γη. Ελπίζω να τον προλάβει η γη για να ξαναγίνει ένας παράδεισος…  

Σε ένα τέτοιο αλλοπρόσαλλο περιβάλλον πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει διαφορετικά η τέχνη, που όπως ανέφερα λειτουργεί ως κάτοπτρο της κοινωνίας της; Σε αλλοπρόσαλλα περιβάλλοντα αλλοπρόσαλλες τέχνες αρμόζουν! Μια βόλτα στις κεντρικές γκαλερί των μεγάλων εικαστικών κέντρων θα μας δώσει την ανάλογη εικόνα. «Αθώες» για να μην πω παιδαριώδεις εικονογραφήσεις, 3D printing γλυπτά βγαλμένα από τον υπολογιστή, Μίκυ Μάους και κάθε είδους καρτούνς, επιγραφές και βαρύγδουπα  τσιτάτα κενού περιεχομένου με βαρύγδουπες βερμπαλιστικές «αμπελοφιλοσοφίες» χαραγμένες σε τοίχους και μουσαμάδες!   

Γενικώς ένα αλαλούμ…  Όλα αυτά στο όνομα της πρωτοπορίας! Πρωτοπορία όμως υπάρχει. Αλλά σίγουρα δεν είναι αυτό το καταναλωτικό παραλήρημα… 

Εννοείται ότι οι εξαιρέσεις σπουδαίων έργων και δημιουργών  θα υπάρχουν πάντα, αλλά το επιτελείο εκείνο που μεθοδεύει τους πολέμους δημιουργεί και ανάλογα  αποπροσανατολιστικά περιβάλλοντα στην τέχνη! Όπως η υπερπληροφόρηση των νέων μέσων  κοινωνικής δικτύωσης αντί να μορφώνουν αποπροσανατολίζουν τον κόσμο, κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την υπερπροσφορά ασήμαντων εικόνων που πλασάρονται ως σπουδαία «έργα τέχνης».  

Ας ελπίσουμε ότι, έστω και την τελευταία στιγμή, θα αλλάξουμε τον αλλοπρόσαλλο κώδικά μας για να σωθεί η γη και τότε ίσως σωθεί και η τέχνη! 

Κωστής Γεωργίου

Info Έκθεσης 

Ίδρυμα Μείζωνος Ελληνισμού, Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
Πειραιώς 254, 177 78 Ταύρος 

Εγκαίνια έκθεσης
1η Σεπτεμβρίου 2022, Ώρα: 20:00
 

Διάρκεια έκθεσης
1 Σεπτεμβρίου 2022 – 20 Σεπτεμβρίου 2022
 

Ωράριο λειτουργίας της έκθεσης
Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη 09:00 – 13:00

Τετάρτη, Παρασκευή 09:00 – 20:00, Σάββατο 11:00-16:00
Κυριακή 10:00-18:00 

Είσοδος για το κοινό ελεύθερη.  

ww.ime.gr 

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Αυθεντικές όψεις της Μονμάρτης από τον Μορίς Ουτριλό

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης.  Ο Μορίς Ουτριλό / Maurice Utrillo γεννήθηκε το 1883 στην Μονμάρτρη του Παρισιού. Ήταν ο γιος της...

Γιάννης Μετζικώφ: Το βλέμμα είναι η δύναμη μιας άηχης γλώσσας. Κανένας άνθρωπος δεν γλίτωσε από το βλέμμα του έρωτα και της αγάπης.

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Με αφορμή τη νέα του έκθεση στην γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το artviews συνάντησε τον...

Λορέττα Γαΐτη: Εάν δεν φροντίζεις το έργο ενός καλλιτέχνη είναι σαν να πεθαίνει για δεύτερη φορά

Γράφει η Μαργαρίτα Καρδαχάκη - Ιστορικός Τέχνης Επιμέλεια συνέντευξης: Ζέτα Τζιώτη  Πριν από μερικές ημέρες οι πόρτες της Γκαλερί Σκουφά άνοιξαν στην καρδιά του Κολωνακίου για...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this