Μαρία Κτιστοπούλου: “Η θάλασσα είναι για μένα πρόκληση”

Η εικαστικός μιλάει στο artviews με αφορμή τη νέα της έκθεση στη Σύρο

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Μαρία Κτιστοπούλου

Τους δικούς της μοναδικούς «Θαλάσσιους τόπους» μας καλεί να εξερευνήσουμε η Μαρία Κτιστοπούλου στην ομώνυμη ατομική της έκθεση ζωγραφικής, που εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 7 Αυγούστου (21:00) στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη» στην Ερμούπολη της Σύρου.

Η καταξιωμένη εικαστικός, η οποία έχει αναπτύξει στα χρόνια της πορείας της μια βαθιά και ουσιαστική σχέση με το υγρό στοιχείο, αυτήν τη φορά παρουσιάζει διαφορετικές όψεις της θάλασσας, που προέκυψαν από την επίμονη και επίπονη παρατήρηση της.

Η Μαρία Κτιστοπούλου έχει πολλές φορές βυθιστεί στην απεραντοσύνη του θαλάσσιου τοπίου, έχει αφεθεί σε γαλάζιες περιπλανήσεις που πάντα εμπεριέχουν το στοιχείο της απρόσμενης ανακάλυψης. Μια σταγόνα, ένα κύμα, που σμίγει με τη θαλασσινή αύρα, ένα ράπισμα νερού πάνω στα βράχια, είναι αρκετά για να πυροδοτήσουν την έμπνευση της. Η ζωγράφος σέβεται το θέμα της και το αναδεικνύει σε όλες τις εκφάνσεις του.

Κατά τον Όμηρο η θάλασσα έχει πολλές όψεις και επίθετα, όπως πολύφλοισβος, ηεροειδής, κυμαίνουσα, πολύκλυστος, πολιά, πολυβενθής.

Σερφίστες – Μαρία Κτιστοπούλου

-Ποιοι είναι οι δικοί σας Θαλάσσιοι Τόποι; Τι παρουσιάζετε στη Σύρο;

-Στη νέα μου αυτή έκθεση με τίτλο Θαλάσσιοι Τόποι παρουσιάζω ένα είδος μονοθεματικής αναδρομικής με έργα που άπτονται της εικαστικής διαχείρισης θαλασσινών συμβάντων. Η έκθεση χωρίζεται σε δύο ενότητες, δύο φάσεις της εικαστικής μου πορείας.

-Πότε ξεκινήσατε να ζωγραφίζετε το υγρό στοιχείο και τι τροφοδότησε αυτήν τη διαρκή σχέση που έχετε μαζί του;

-Η μελέτη και η απόδοση των θαλασσινών τόπων ξεκίνησε το 2015 και τροφοδοτείται από την ανάγκη να εκφραστεί συμβολικά η υπαρξιακή σύγκρουση της ζωής με το θάνατο. 

-Τι είναι για σας η θάλασσα;

-Η θάλασσα είναι για μένα πρόκληση. Ο καθοριστικός ρόλος της θάλασσας στη ζωή, η ταύτιση της γέννας και της μοίρας με το θαλασσινό στοιχείο με προκαλούν σε διάλογο μέσω του θαυμασμού που τρέφω γι’ αυτήν.

Μου γεννήθηκε η επιθυμία να αναφερθώ στην απειλητική της πλευρά, και στο ελκυστικά επικίνδυνο και σαγηνευτικό κάλεσμά της. Δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω την αδιαμφισβήτητη υπεροχή της, την παντοδυναμία του φυσικού στοιχείου, την πάλη των θαλασσινών στα φουρτουνιασμένα πέλαγα και την καθυπόταξή τους στην ανυπακοή του υγρού στοιχείου.

-Πως έχει διαφοροποιηθεί η σχέση σας με τη θάλασσα όλα τα χρόνια που την ζωγραφίζετε σε επίπεδο ζωγραφικής;

– Η θάλασσα περιγράφεται στα Ομηρικά χωρία σχεδόν πάντα αγριεμένη, με ανταριασμένη όψη. Από τον Όμηρο και τον Ησίοδο, και από τους Λυρικούς της αρχαιότητας, η θάλασσα παρουσιάζεται περισσότερο ως απειλή. Οι περιγραφές της θάλασσας σε ώρες γαλήνης είναι σπάνιες.

Κατά τον Όμηρο η θάλασσα έχει πολλές όψεις και επίθετα, όπως πολύφλοισβος, ηεροειδής, κυμαίνουσα, πολύκλυστος, πολιά, πολυβενθής.

Σκοπός μου να αποδώσω εικαστικά τις όψεις της και τα επίθετά της, το στραφτάλισμα των κυμάτων σε εικαστική συνομιλία με τους ουρανούς μου.

Μαρία Κτιστοπούλου, Θάλασσα Αρχέγονη, 0,50 Χ 0,60 μ.

-Σας γοητεύει περισσότερο η άγρια, η κυματισμένη θάλασσα ή η ήρεμη, γαλήνια θάλασσα και γιατί;

-Εικαστικά οι έντονες ταλαντώσεις και η χρωματική διαστρωμάτωση των ορμητικών κυμάτων έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον· η περιδίνηση της φόρμας, το έντονο κιαροσκούρο, τα drippings είναι η ίδια η ζωή με την πολυπλοκότητά της.

-Εκθέτετε στη Σύρο. Είναι ένα εικαστικό κέντρο; Πιστεύετε ότι η τέχνη αρμόζει να ταξιδεύει στα νησιά το καλοκαίρι;

-Η Σύρος είναι ένα σημαντικό πολιτιστικό και διοικητικό κέντρο στις Κυκλάδες. Μετά την ελληνική επανάσταση αποτέλεσε ένα αστικό θαύμα, το μεγαλύτερο βιομηχανικό και εμπορικό κέντρο της ελεύθερης Ελλάδας. Είναι ένα ζωντανό μουσείο της αρχιτεκτονικής ένεκα των εκατοντάδων αρχοντικών και των σημαντικότατων δημοσίων κτηρίων και εμφανίζεται ιδιαίτερα αναπτυγμένη στον τουρισμό, στη βιομηχανία, στην αγροτική παραγωγή, στην εκπαίδευση.

Μην ξεχνάτε ότι εδώ λειτουργεί και το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, μοναδικό στο είδος του.

Η τέχνη οφείλει να ταξιδεύει και να επικοινωνείται, αυτή είναι στην ουσία η ζωή του καλλιτέχνη. Να δημιουργεί, να προβληματίζει, να πειραματίζεται και να μοιράζεται ένα κομμάτι της δραστηριότητας του σε συλλογικό επίπεδο.

Πόσο μάλλον όταν εικαστικοί Θαλάσσιοι Τόποι εκτίθενται σε θαλάσσιους τόπους, τότε ο διάλογος αυτός εμπεριέχει και το βίωμα.

-Τα επόμενα σχέδια σας ποια είναι;

-Μετά την υπερδραστηριότητα και την εγρήγορση ο καλλιτέχνης χρειάζεται να περάσει σε μία φάση ενδοσκόπησης και στοχασμού χωρίς να διακόπτεται η σκληρή δουλειά και η μελέτη. Το φθινόπωρο συμμετέχω στο Art Athina με τη νέα μου δουλειά που είναι εξαιρετικά απαιτητική ως προς τις δεξιότητες που απαιτούνται για να παραχθεί.

-Έχετε σκεφτεί κάποιο επόμενο θέμα; Κάτι με το οποίο θέλετε να ασχοληθείτε;

-Από τη στιγμή που το θέμα των θαλασσινών συμβάντων δεν εξαντλήθηκε στην ερευνητική μου πορεία και συνεχίζει να με έλκει εικαστικά και υπαρξιακά, συνεχίζω σε βάθος και μέσα από μία νέα διαφορετική προσέγγιση την καταβύθιση στην απεραντοσύνη του θαλασσινού νερού.

Info έκθεσης

Θαλάσσιοι Τόποι

Εγκαίνια Τετάρτη 7 Αυγούστου 2019, 21:00

Επιμέλεια Έκθεσης: Γιώργος Αλτουβάς

Διάρκεια Έκθεσης: 7-31 Αυγούστου 2019

Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11:00-13:00 & 18:30-22:30

Δευτέρα & Τρίτη Πρωί: Κλειστά

Αίθουσα Τέχνης “Γιάννη και Ελένης Βάτη”

Δημαρχιακό  Μέγαρο, Πλατεία Μιαούλη, Ερμούπολη, Σύρος

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην axianews φύλλο 10/8/2019

Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this