Μαριάννα Λούρμπα: Φωτογραφίζω κτίσματα, στοιχεία της κυκλαδικής αρχιτεκτονικής και μεταμορφώνω τις εικόνες μου σε συνθέσεις που συνδυάζουν τη ζωγραφική και τη γλυπτική, το ψηφιακό με το πραγματικό 

“Στοιχεία αυτογνωσίας” της Μαριάννας Λούρμπα στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ. Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο 11 Ιουνίου 2022. ΣΗΜΕΡΑ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ

Οι μαγικές Κυκλάδες αποτελούν πηγή έμπνευσης για την visual artist, Μαριάννα Λούρμπα. Μέσα από το φωτογραφικό της φακό, αποτυπώνει φόρμες και χρώματα από τις περιηγήσεις της συνθέτοντας στατικές αρχιτεκτονικές φόρμες, αρχέγονα γλυπτά και ασύμμετρους αιγαιοπελαγίτικους χρωματικούς όγκους. Οι λιτές γραμμές της Λούρμπα εμπεριέχουν δυναμικά τον μινιμαλισμό των κυκλαδικών ειδωλίων και των αφαιρετικών -και βαθιά ερωτικών- ζωγραφικών συνθέσεων του Γιάννη Μόραλη και τον επινοητικό τρόπο που χρησιμοποιεί τη φωτογραφία ο Μιχάλης Κατζουράκης. 

O ιστορικός τέχνης και επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος σημειώνει στο κείμενο του: «…Έχοντας υπόψη τα λόγια του Οδυσσέα Ελύτη, ο οποίος αντιλαμβάνεται το τοπίο ως την «προβολή της ψυχής ενός λαού επάνω στην ύλη» και όχι ως «κάποιο απλώς σύνολο γης, φυτών και υδάτων», συμπεραίνουμε ότι οι μινιμαλιστικές συνθέσεις της Μαριάννας Λούρμπα, κατά βάθος, και με έναν παράξενο τρόπο, είναι βαθιά αναπαραστατικές.” 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη 

-Μαριάννα, μίλησέ μας για το concept της ατομικής σου έκθεσής που παρουσιάζεις αυτές τις μέρες στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ στην Αθήνα.

-Από τα ταξίδια μου στις Κυκλάδες, συλλέγω με τον φακό μου φόρμες και χρώματα που σηματοδοτούν τους τόπους αυτούς.
Συνθέτω τις στατικές αρχιτεκτονικές φόρμες και δημιουργώ αρχέγονα γλυπτά, ασύμμετρους αιγαιοπελαγίτικους χρωματικούς όγκους, φόρμες που εκπέμπουν ερωτισμό.
Αβίαστα, παίζοντας με τις αποτυπωμένες από τον φακό μου λεπτομέρειες, δημιούργησα τις δικές μου όψεις, αυτές που στην έκθεσή μου τις αναφέρω ως “Κυκλάδων όψεις “

Στην έκθεση στον εικαστικό κύκλο ΔΛ παρουσιάζονται 22 έργα με άρωμα Κυκλάδων,  με ονόματα από τον τόπο που δημιουργήθηκαν, από ήρωες του Ομήρου και το καλοκαίρι! 

Μαριάννα Λούρμπα

-Ποια Κυκλαδίτικα νησιά έχεις φωτογραφίσει; 

-Στην Φολέγανδρο ήταν που ερωτεύτηκα για πρώτη φορά τις Κυκλάδες, εκεί αναγνώρισα μια νέα όψη τους. 

Άρχισα να παρατηρώ το λευκό των σπιτιών, την λιτή αρχιτεκτονική τους και πώς το αλάτι κι ο ήλιος πέρναγε πάνω στο λευκό δέρμα τους αφήνοντας σημάδια φθοράς . 

Ακολούθησε η Τήνος, εκεί  που έψαχνα το χρώμα της πέτρας, η Πάρος με το καθαρό μπλε, η Μύκονος με το βαθύ κόκκινο, η Σαντορίνη με  το μοναδικό γαλάζιο της Οίας. 

-«Στοιχεία αυτογνωσίας». Τι σημαίνει αυτός ο τίτλος για εσένα και γι’ αυτή την ενότητα της δουλειάς σου; 

-Ο τίτλος  «Στοιχεία Αυτογνωσίας» προέρχεται από το βιβλίο του 1975 του αρχιτέκτονα, Άρη Κωσταντινίδη. Είναι ο αυθόρμητος συνειρμός, που έκανε ο ιστορικός τέχνηςκαι επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος, όταν του παρουσίασα  την δουλειά μου, για να γράψει το κείμενο της έκθεσης. Στο λεύκωμα αυτό, ο Άρης Κωνσταντινίδηςπαρουσιάζει φωτογραφίες και σημειώσεις του από τις Κυκλάδες, από το 1938-1973, με σύντομα κείμενα που αναδεικνύουν τη διαχρονική σημασία της ανώνυμης αρχιτεκτονικής. 

Το κείμενο του Χριστόφορου Μαρίνου, με ενθουσίασε καθώς ξεδιπλώνεται σε αυτό, η ιστορία του Άρη Κωσταντινίδη. Ανακάλυψα κι εγώ, μέσα από αυτό, τις ενδιαφέρουσες ομοιότητες της δουλειάς του και της δικής μου. Όπως ο Κωνσταντινίδης, έτσι κι εγώ,  φωτογραφίζω κτίσματα, στοιχεία της κυκλαδικής αρχιτεκτονικής. Στην συνέχεια, μεταμορφώνω τις εικόνες μου σε συνθέσεις που συνδυάζουν τη ζωγραφική και τη γλυπτική, το ψηφιακό με το πραγματικό.  

Αυτός είναι και ο λόγος που υιοθετήθηκε τελικά αυτός ο τίτλος. 

-Τι προσέχεις σε μια φωτογραφική λήψη; 

-Οι φωτογραφίες είναι η πρώτη ύλη για τις συνθέσεις και τα έργα μου. Αυτό που με ενδιαφέρει σε μια λήψη, είναι να εντοπίσω ένα ενδιαφέρον σχήμα, μια καθαρή κύρια φόρμα, με πλαστικότητα, ώστε  να μπω στη διαδικασία να ψάξω και για μια δεύτερη λήψη που θα ολοκληρώσει την δημιουργία ενός έργου στο μυαλό μου.  

Ένα δεύτερο στοιχείο που με απασχολεί, είναι να «κλέψω» την παλαιότητα του κτίσματος, την ιστορία του μέσα στο χρόνο. Όσο πιο μεγάλη η φθορά, τόσο μεγαλύτερο είναι και το ενδιαφέρον μου γι’ αυτό. 

Θυμάμαι σε ένα ταξίδι στην Μύκονο που ξαφνικά συννέφιασε κι έπιασε έντονη βροχή. Ήμουν βέβαιη ότι δεν θα δούλευα καθόλου εκείνη την ημέρα. Όταν κόπασε όμως η κακοκαιρία και είδα τις ματιέρες που άφησαν οι σταγόνες τις βροχής πάνω στο κόκκινο χρώμα των τρούλων αλλά και στους κατάλευκους τοίχους, φανερώθηκε αυτόματα μια άλλη οπτική, από την οποία βγήκαν και δύο αγαπημένα μου έργα. 

Μαριάννα Λούρμπα

η φωτογραφία είναι η πρώτη ύλη στην δουλειά μου

-Από ποιους εικαστικούς ή ρεύματα πιστεύεις ότι έχεις δεχτεί επιρροές; Από που αντλείς την έμπνευσή σου; 

-Ο μινιμαλισμός ήταν πάντα μέσα στην ζωή μου και στην δουλειά μου. Μου αρέσουν οι καθαρές φόρμες κι η ηρεμία στην εικόνα.Οι λαμβάνουσες κάθε φορά είναι διαφορετικές ανάλογα με το ύφος της ιδέας που έχω και τι αποτέλεσμα θέλω. Δε μπορώ να πω όμως, ότι η προσωπική σχέση που έχω με κάποιους μεγάλους εικαστικούς δεν με έχει επηρεάσει μέσα στα χρόνια. 

Για παράδειγμα θα αναφέρω τον Μιχάλη Κατζουράκη που εκτιμώ και θαυμάζω. Οι συζητήσεις μαζί του, οι επισκέψεις μου στο ατελιέ του στον Κεραμεικό, πολλές φορές μου ανοίγουν νέους ορίζοντεςκαι σαφέστατα με επηρεάζουν στην καθημερινότητά μου και στη δουλειά μου. 

 -Έχεις σπουδάσει και επισκέπτεσαι συχνά την Ιταλία. Τι διαφορετικό παρατηρείς στις λήψεις εκεί;  

-Στο Μιλάνο ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές πάνω στο visual designer. Είναι λογικό να έχω μια σύνδεση με την πόλη, αλλά και πολλούς αγαπημένους φίλους με κοινά ενδιαφέροντα πάνω στην τέχνη. Αυτό μας δίνει το έναυσμα να βρισκόμαστε κατά καιρούς και να αναζητούμε νέες οδούς έμπνευσης και δημιουργίας. Όπως ανέφερα, η φωτογραφία είναι η πρώτη ύλη στην δουλειά μου, όποτε έχω πάντα τη φωτογραφική μηχανή ανά χείρας. 

To καλοκαίρι έκανα ένα workshop 12 ημερών στην Σαρδηνία. Εκεί, ήρθα σε επαφή με τη ρεαλιστική φωτογραφία. Τελικά επιβεβαίωσα την άποψη μου, ότι η φωτογραφία για μένα είναι το μέσο και όχι το αποτέλεσμα. Ενώ όλοι οι συμμετέχοντες είχαν ενδιαφέρον στα τοπία, η δική μου προσοχή ήταν στραμμένη σε μικρότερα μέρη του ευρύτερου όλου, όπως π.χ. η υφή του κορμού ενός δέντρου. Συγκέντρωσα αρκετό υλικό, το οποίο θα χρησιμοποιήσω εν καιρώ.  

Στην Ιταλίαέχω συμμετάσχει ήδη σε 3 ομαδικές εκθέσεις, στο Orvieto, στο Arezzo  και φέτος έχω την χαρά να συμμετέχω στο πρώτο φεστιβάλ “La Fotografia E Donna  που θα πραγματοποιηθεί μέσα σε έναν ιστορικό θρησκευτικό χώρο του 1.100 μ.Χ. στο Castiglio Fiorentino. Την οργάνωση και την επιμέλεια, έχει ο γνωστός διεθνώς Ιταλός  φωτογράφος Antonio Manta. 

Eros, Μαριάννα Λούρμπα

η φωτογραφία για μένα είναι το μέσο και όχι το αποτέλεσμα

-Μαριάννα, διακρίνουμε ότι αυτόν τον καιρό εικαστικά δραστηριοποιείσαι ιδιαίτερα… 

-Με μεγάλη όρεξη και δημιουργική διάθεση, έχω ξεκινήσει να διαμορφώνω το πρόγραμμα μου, για τους επόμενους μήνες, καθώς η κατάργηση των μέτρων κατά της πανδημίας, έχει φέρει σε όλους μας μια αίσθηση ανακούφισης, ελευθερίας και δημιουργικής αναγέννησης.  

Στις 10 Μαΐου – όπως αναφέραμε – θα πραγματοποιηθεί η ατομική μου έκθεση  με τίτλο “Στοιχεία Αυτογνωσίας” στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ, Ακαδημίας 6. Το κείμενο της έκθεσης, έχει γράψει ο Ιστορικός Τέχνης και επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος. Η έκθεση θα παρουσιάζει δουλειά μου των τελευταίων 3 χρόνων.  

Πρόσφατα, ξεκίνησε η ομαδική έκθεση «Ο Αφρός των Ημερών», η οποία συνεχίζει να διεξάγεται στην GALLERY 7 σε οργάνωση και επιμέλεια της Χλόης Ακριθάκη. 

Η έκθεση παρουσιάζει έργα με θέμα το λουλούδι και αντλεί έμπνευση από το βιβλίο του Boris Vian, καθώς και από μια ομαδική έκθεση, που είχε οργανώσει το 1990 στην ίδια γκαλερί και με το ίδιο θέμα ο πατέρας της, Αλέξης Ακριθάκης. Σε αυτή, συμμετέχουν 39 ακόμη σημαντικοί εικαστικοί. Η δική μου συμμετοχή αποτελεί ένα γλυπτικό βάζο από πολυκαρμπονικό υλικό, που έχω ονομάσει «Nesea», που προέρχεται από την αρχαία Ελληνική μυθολογία και είναι μία από τις Νηρηίδες, προστάτιδα των νησιών του Αιγαίου. 

Στο Castiglion Fiorentino της Τοσκάνης, συμμετέχω στο πρώτο φεστιβάλ “La Fotografia E’ Donna” σε οργάνωση του Antonio Manta,  με 11 έργα μικρής κλίμακας από την ενότητα «Στοιχεία Αυτογνωσίας» που την ονομάζω “Volti delle Cicladi”   

Τέλος, στις 9 Ιουλίου θα λάβω μέρος στην έκθεση  “True Blue”, με άλλες τέσσερεις σημαντικές εικαστικούς, αλλά και καλές φίλες, τη Χλόη Ακριθάκη, την Πέγκυ Κλιάφα, τη Νικομάχη Καρακοστάνογλου, και την Έφη Χαλιορή, στη γκαλερί Studio 265, της Άννας Κοντολέων στην Πάρο και σε επιμέλεια Αλέξιου Παπαζαχαρία. 

Info έκθεσης 

“Στοιχεία αυτογνωσίας” της Μαριάννας Λούρμπα 

Τρίτη 10 Μαΐου έως Σάββατο 11 Ιουνίου 2022 

Ώρες λειτουργίας 
Δευτέρα κλειστά
Τετάρτη – Σάββατο 11:00 – 16:00
Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή 11:00 – 20:00 

Εικαστικός Κύκλος ΔΛ
Ακαδημίας 6, Αθήνα 10671 

“Στοιχεία αυτογνωσίας” της Μαριάννας Λούρμπα στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ

Share this
Tags
Zeta Tz
Zeta Tz
Η Ζέτα ασχολείται με τη μετάφραση, την αρθρογραφία και την αρχισυνταξία στο χώρο των ΜΜΕ του πολιτισμού. Έχει ασχοληθεί με την διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων που αφορούν στην κοινωνική ευθύνη. Έχει λάβει τιμητική διάκριση από το Ίδρυμα Μπότση για δημοσιογραφική της δραστηριότητα στα θέματα πολιτισμού. Στο artviews.gr είναι υπεύθυνη της συντακτικής ομάδας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Νανά Συγκούνα «Master στην εφηβεία»

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη Πριν λίγες ημέρες, η Νανά Συγκούνα παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Master στην εφηβεία- Ένα υπέροχο...

Η εκθαμβωτική εκφραση του Μωρίς ντε Βλαμένκ

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης Ο Μωρίς ντε Βλαμένκ / Maurice de Vlaminck γεννήθηκε το 1876 στο Παρίσι. Ο πατέρας του ήταν...

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this