Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
Η Μίνα Βαλυράκη, ζωγράφος της κίνησης και της έντασης εκφράζει στους πίνακές της την παθιασμένη εικαστική της ιδιοσυγκρασία αρπάζοντας την ιδέα του αρχικού ερεθίσματος και μεταφέροντάς την στον καμβά. Με τον τρόπο αυτό κατορθώνει να μεταδώσει την αίσθηση που αγγίζει τις υποκειμενικές διαδρομές του θεατή.
Και καθώς η τέχνη δένει αρμονικά με τη μόδα και την αγάπη για την ταχύτητα, η καλλιτέχνις παρουσιάζει στους αναγνώστες μας και μεταξωτά μαντίλια «Silk Scarves – Mina PV + TDS». Άλλη μια δουλειά της εικαστικού που μεταφέρει το ταλέντο της σε μετάξι και παρουσιάζει τα ζωγραφικά της έργα σε εντυπωσιακά κομψά γυναικεία μαντίλια υψηλής ποιότητας.
– Εκφράζεστε δημιουργώντας φιγούρες σε κίνηση. Στα έργα σας διαφαίνεται η ένταση, η διάθεσή σας να «σπάσετε» τα όρια και το πάθος για την πορεία προς τη νίκη. Θα θέλατε να το σχολιάσετε;
Δύο είναι οι συνιστώσες που χαρακτηρίζουν τη δουλειά μου. Η χειρονομιακή άνεση στο χρώμα και η σιγουριά μου σε ό,τι έχει να κάνει με τη σύνθεση. Αυτά τα δύο στοιχεία σε συνδυασμό με τα εξωτερικά ερεθίσματα και τις εσωτερικές μου διεργασίες έχουν ως αποτέλεσμα αυτό που εσείς ονομάζετε «πάθος» και συνέπεια αυτών είναι η κατάργηση των στεγανών και η ροπή στην ελευθερία.
“Δύο είναι οι συνιστώσες που χαρακτηρίζουν τη δουλειΑ μου. Η χειρονομιακή άνεση στο χρώμα και η σιγουριά μου σε ό,τι έχει να κάνει με τη σύνθεση”
– Έχετε αναφέρει σε άλλες συνεντεύξεις σας και αντιλαμβανόμαστε και εμείς από κάποια έργα σας ότι εμπνέεστε από τους εικαστικούς της Αναγέννησης. Πώς προέκυψε αυτό και ποιον δάσκαλο της Αναγέννησης ξεχωρίζετε;
Η διαμονή μου στη Φλωρεντία, από την εποχή του διδακτορικού μου μέχρι σήμερα, είναι μία συνεχής μελέτη στην αποκρυπτογράφηση των δασκάλων της Αναγέννησης. Έχω μελετήσει ενδελεχώς τον Andrea del Sarto – Maestro Fiorentino απ’ όπου γεννήθηκε η σειρά των έργων μου «Μυστικός Δείπνος», τον Sandro Botticelli από τη μελέτη του οποίου προέκυψαν «οι Άγγελοι». Επίσης, δάσκαλοί μου από την περίοδο της φλωρεντινής Αναγέννησης είναι Filippino Lippi και o Pierodella Francesca.
– Το πάθος σας για την ταχύτατα και τα αγωνίσματα είναι φανερό. Έχετε παλαιότερα βραβευτεί ως Sport Artist of the Year. Τι σημαίνει αυτό για σας;
Ήταν ιδιαίτερα τιμητική για μένα η παγκόσμια διάκριση το 2002 από την USSA United States Sports Academy που αποτέλεσε τεράστια αναγνώριση της δουλειάς μου με επίκεντρο το ανθρώπινο σώμα σε κίνηση καθώς και του αγωνιστικού μονοθέσιου Formula1. Μετά από αυτή τη διάκριση ήρθαν και άλλες όπως η «Guirlande D’ Honeur» στο Μιλάνο, η «Mention D’ Honeur» του FICTS στο Μιλάνο, με ανώτατη διάκριση αυτή της IOC –της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής– το 2014 με το βραβείο «Arts and sports award» που απονεμήθηκε για πρώτη φορά σε καλλιτέχνη.
– Μιλήστε μας για τη θεματολογία των έργων σας στην τελευταία σας έκθεση στον «Εικαστικό Κύκλο».
-Στον Εικαστικό Κύκλο Σιαντή παρουσιάσα θεματολογία «Γέφυρες» – τα έργα σε επιφάνειες αλουμινίου και οι κατασκευές. Συμβολικά έχουμε τη γεφύρωση δύο κόσμων, δύο πολιτισμών, δύο ηπείρων . Τα installations που θα παρουσιαστούν στην έκθεση, η σειρά penetrabile είναι ένας συνδυασμός μεγάλων ζωγραφικών έργων με την κατασκευή που αφήνει τον θεατή να «διαπεράσει τα σύρματα» και να ανακαλύψει το έργο. Η «Διαπερατότητα» είναι το ζητούμενο σε αυτή τη σύνθεση, εξ ου και ο όρος «Penetrabile».
– Σας αγγίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη μας; Θα μπορούσε αυτό να σας εμπνεύσει;
Η προστασία του περιβάλλοντος και η κλιματική αλλαγή είναι δύο θέματα που με απασχολούν τόσο ώστε να μπω περισσότερο με την παρατήρηση και την αγωνία στη ζωή των δασών και των θαλασσών. Δουλεύω τα δάση ως θεματολογία τα τελευταία χρόνια, με διαφορετικές προσλαμβάνουσες κάθε φορά, με τον δικό μου τρόπο έκφρασης, με διαφορετική σημειολογία.
– Οι Έλληνες καλλιτέχνες παρουσιάζουν αγοραστικό ενδιαφέρον σε εκθέσεις και δημοπρασίες στο εξωτερικό;
Ο καλλιτέχνης και το έργο του παρουσιάζει αγοραστικό ενδιαφέρον εκεί που τον αναγνωρίζουν και τον πιστεύουν σαν αξία και σαν σημείο αναφοράς στην τέχνη, καθώς και στην αγορά της τέχνης διαχρονικά και όχι περιστασιακά. Αυτό μπορεί να συμβαίνει οπουδήποτε, είτε στη χώρα του είτε εκτός συνόρων.
“Ο καλλιτέχνης και το έργο του παρουσιάζει αγοραστικό ενδιαφέρον εκεί που τον αναγνωρίζουν και τον πιστεύουν σαν αξία και σαν σημείο αναφοράς στην τέχνη, καθώς και στην αγορά της τέχνης διαχρονικά και όχι περιστασιακά”
– Παρουσιάζετε εξαιρετικές δημιουργίες σε μαντήλια. Θα σκεφτόσασταν να ασχοληθείτε πιο συστηματικά και με τον χώρο της μόδας;
Τα μαντήλια αυτά είναι πολύ προσεγμένα από υψηλής ποιότητας μετάξι. Είναι από τις δημιουργίες που αγαπώ πολύ γιατί συνδυάζουν την τέχνη με τη μόδα. Η φίρμα τους είναι MINA P V +TDS και τυπώνονται στο Como σε εξειδικευμένο manu facturer, τον οποίο χρησιμοποιούν όλα τα γνωστά brands Hermès, Emilio Pucci. Διατίθενται σε όλη την Αμερική από τον producer – owner της TDS JamesHazen.
Με ενδιαφέρει το εφηρμοσμένο στην τέχνη. Είχε ενδιαφέρον η εφαρμογή της δουλειάς μου σε εξαιρετικής ποιότητας υλικά και design, που έχουν να κάνουν με τη μόδα, όπως οι τεράστιες μεταξωτές εσάρπες, τα μαντήλια και τα pochettes. Η συνεργασία TDS + MINA P V αποτέλεσε πρόκληση για μένα και θα συνεχιστεί με μελλοντικές συνεργασίες με γνωστούς οίκους του εξωτερικού.
* Η συνέντευξη έχει δημοσιευτεί στην εφημερίδα “axianews”