«Nelly΄s- Συλλογή Κρασάκη»: Από 13 Ιουλίου έως 10 Νοεμβρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Τοπία, αρχαιότητες, θεατρικές παραστάσεις, ηθογραφικές σκηνές, πορτρέτα ή κτίρια, γυμνά και ημίγυμνα μοντέλα έχουν «καταλάβει» τους τρεις ορόφους της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων. Στιγμιότυπα ετερόκλητα που συνθέτουν, όμως, ένα αρμονικό σύμπαν, εκείνο που έπλασε μέσα από τον φωτογραφικό φακό της μία από τις πλέον σημαντικές δημιουργούς της μεσοπολεμικής ελληνικής φωτογραφικής σκηνής, η Nelly’s. Σύμπαν το οποίο αποκαλύπτεται στην έκθεση «Nelly΄s – Συλλογή Κρασάκη» που εγκαινιάστηκε το Σάββατο 13 Ιουλίου στις 20.00.

«Nelly΄s- Συλλογή Κρασάκη»
Διάρκεια: 13 Ιουλίου – 10 Νοεμβρίου 2024

Τα 150 καρέ της έκθεσης στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων είναι επιλογή από τα συνολικά 300 που διαθέτει η συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές με έργα της πολυπράγμονος φωτογράφου. Πρόκειται κυρίως για αργυροτυπίες και βρομιοελαιοτυπίες, τυπωμένες, υπογεγραμμένες και σφραγισμένες από την ίδια τη φωτογράφο την εποχή της δημιουργίας τους, γεγονός που μαρτυρά ακόμα περισσότερο την ιστορική αυθεντικότητά τους. Ορισμένες εξ αυτών δε, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Michalis Krassakis

«Είμαστε πολύ τυχεροί που φιλοξενούμε, στο εκθεσιακό πρόγραμμα της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων το έργο μίας από τις κορυφαίες φωτογράφους του 20ου αι, της Ελλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, της γνωστής παγκοσμίως ως Nelly’s. Πόσω δε μάλλον που εκθέτουμε πρωτότυπες δημιουργίες της και πολυάριθμα αδημοσίευτα έργα της, υλικό που αποτελεί έναν πραγματικό θησαυρό μεγάλης ιστορικής και πολιτιστικής σημασίας» τόνισε κατά την παρουσίαση της έκθεσης στον Τύπο, ο Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, ευχαριστώντας ιδιαιτέρως το ζεύγος Μιχάλη και Τίνας Κρασάκη.

Πολύτιμα ντοκουμέντα μιας ολόκληρης εποχής οι φωτογραφίες της γεννημένης στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη επιτρέπουν στο θεατή όχι μόνο να δει – μεταξύ πολλών άλλων – το ελληνικό τοπίο, αλώβητο από την επέλαση του τουρισμού και τις συνέπειες της τεχνολογικής προόδου, αλλά και να εντοπίσει τις απαρχές της εγχώριας φωτογραφίας τοπίου, χωρίς απαραίτητα την παρουσία αρχαιοτήτων στο κάδρο.

«Η Nelly’s μέσα από τις φωτογραφίες της μας προσκαλεί σε ένα άνευ προηγουμένου ταξίδι στις αρχαιότητες και τα μνημεία του ελληνισμού, τις εκδηλώσεις των Δελφικών γιορτών, τις παραδοσιακές φορεσιές, αλλά και μας “συστήνει” επιφανείς προσωπικότητες και διάσημες χορεύτριες της εποχής της μέσα από τα πορτρέτα τους. Μας προτείνει μια διαδρομή στην Ελλάδα του χθες και στα πρώτα βήματα της φωτογραφικής τέχνης», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Χανίων, Γιάννης Γιαννακάκης.

Giannis Giannakakis

Για την φωτογράφο που, εκτός από το στούντιο πορτρέτο και τη φωτογραφία αρχαιοτήτων, ασκήθηκε ακόμη στο γυμνό, στον χορό, στην τοπιογραφία, εισήγαγε πικτοριαλιστικές πρακτικές, την τεχνική του κολλάζ, έκανε φωτογραφία μόδας και θεάτρου, δοκίμασε τεχνικές έγχρωμης φωτογραφίας και υπήρξε πρωτεργάτρια της τουριστικής φωτογραφίας μίλησε η επιμελήτρια της έκθεσης, εικαστικός, Στέλλα Κουκουλάκη, αναφέροντας χαρακτηριστικά:

«Μέσα από το πάντρεμα της λυρικής ειλικρίνειας και της ιδεαλιστικής εξερεύνησης, οι φωτογραφίες της Nelly’s λειτουργούν ως παράδειγμα για το πώς η φωτογραφία καθαυτή μπορεί να υπερβεί το μέσο της ή καλύτερα τον εαυτό της και να προσεγγίσει με τρόπο ουσιαστικό ευρύτερα πολιτιστικά και κοινωνικό-ιστορικά θέματα απέναντι στο μωσαϊκό του κυνισμού. Μέσω του έργου της, η Nelly’s έδωσε το έναυσμα για μια σαρωτική αλλαγή στις αντιλήψεις σχετικά με την απεικόνιση και την εκτίμηση του γυμνού σώματος, επηρεάζοντας καλλιτέχνες και φωτογράφους των επόμενων γενιών».

Τέλος, την δική του, πολύτιμη, μαρτυρία για τη «γνωριμία» του με τη Nelly’s και τον φωτογραφικό της κόσμο, κατέθεσε ο συλλέκτης Μιχάλης Κρασάκης. Και αφού χαρακτήρισε την έκθεση που εγκαινιάζεται απόψε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ως «κατάθεση ψυχής» μοιράστηκε με τους παρευρισκόμενους το παρακάτω περιστατικό.

«Νelly's- Συλλογή Κρασάκη»
«Νelly’s- Συλλογή Κρασάκη»

«Όταν το 1974, αναζητώντας σε ένα παλαιοπωλείο της Κολωνίας παλιούς χάρτες της Κρήτης και υπακούοντας στην προτροπή του αντικέρ να ρίξω μια ματιά σε ένα ξύλινο κουτί, “με κάποια πράγματα από την Ελλάδα”, δεν μπορούσα να φανταστώ ότι μια μέρα θα γινόμουν όχι μόνο λάτρης της καλλιτεχνικής φωτογραφίας αλλά και πιστός “ακόλουθος” της κορυφαίας φωτογράφου μας, της Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη. Μέσα στην κούτα, που ήταν τοποθετημένη πάνω σε ένα βικτωριανό τραπέζι, βρίσκονταν δύο ασπρόμαυρες φωτογραφίες, που απεικόνιζαν το ηφαίστειο της Σαντορίνης. Μόλις τις πήρα στα χέρια μου μαγεύτηκα».

Την έκθεση «Nelly΄s – Συλλογή Κρασάκη» συνοδεύει δίγλωσσος πλήρως εικονογραφημένος κατάλογος με κείμενα των Στέλλας Κουκουλάκη, Ηρακλή Παπαϊωάννου -επιμελητής του MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης-και Μιχάλη Κρασάκη, που υλοποιήθηκε με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν οργανωμένες ξεναγήσεις για ομάδες ενηλίκων και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες.

Share this
Tags
Μαρία Δήμου
Μαρία Δήμου
Η Μαρία Δήμου έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και ασχολείται με τον κινηματογράφο και την αρθρογραφία σε θέματα που άπτονται της τέχνης και του πολιτισμού. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this