Το Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), 1972, θεωρείται ένα από τα πιο γνωστά έργα του David Hockney.
Εκείνο, που σίγουρα δεν είχε στο μυαλό του ο δημιουργός του, ήταν πως στις 15 Νοεμβρίου του 2018, στη δημοπρασία των Christie’s της Νέας Υόρκης, έπιασε την τιμή ρεκόρ των $ 90,3 εκ. μέσα σε μόλις εννέα λεπτά από την εκκίνηση, δίνοντας στον Hockney, τον τίτλο του πιό ακριβού εν ζωή καλλιτέχνη.
Γράφει η Λιάνα Ζωζά
Το έργο ανήκε στον Βρεταννό δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία και συλλέκτη Joe Lewis και το είχε απόκτήσει το 1995 από τον επίσης, δισεκατομμυριούχο συλλέκτη David Geffen. Ο Lewis, όπως λέγεται έχει μια καταπληκτική συλλογή έργων τέχνης, όπου ανάμεσα τους περιλμβάνονται έργα των Picasso, Klimt και Degas, ενώ σύμφωνα με τον Πρόεδρο των Christie’s, Jussi Pylkkanen, που γωρίζει τον Lewis, εδω και αρκετά χρόνια: “Έχει μια φανταστική συλλογή από Βρετανούς καλλιτέχνες. Ο Freud είναι το πάθος του.”.
Το Portrait of an Artist στις 15 Νοεμβρίου του 2018, στη Δημοπρασία των Christie’s της Νέας Υόρκης, έπιασε την τιμή ρεκόρ των $ 90,3 εκ. μέσα σε μόλις εννέα λεπτά
Επίσης, η καινοτομία που έγινε για το συγκεκριμένο έργο στη δημοπρασία, είναι πως αν και υπήρχε εκτίμηση για τη αξία του στα $ 80 εκ., ο ιδιοκτήτης του δεν θέλησε να υπάρχει μια ελάχιστη τιμή ασφαλείας, πιστεύοντας πως θα πουληθεί τουλάχιστον στην τιμή της εκτίμησης του. Οι προσδοκίες του σίγουρα ξεπεράστηκαν!
Η ιστορία πίσω από το έργο, που ουσιαστικά είναι το αποτέλεσμα δυο συνθέσεων του καλλιτέχνη ξεκινά το 1971, όταν ο Hockney, αποφασίζει να δημιουργήσει ένα έργο παίρνοντας έμπνευση από δυο φωτογραφίες πεσμένες ανάμεσα σε άλλες στο πάτωμα του ατελιέ του.
Όπως, ο ίδιος θυμαται αργότερα: “Στη μία φωτογραφία υπήρχε ένας άντρας που κολυμπούσε κάτω από το νερό και η εικόνα του ήταν εντελώς στρεβλωμένη. Στην άλλη ήταν ένα αγόρι που κοίταζε κάτω στο έδαφος. Η ιδέα να ζωγραφίσω δυό φιγούρες με διαφορετικό στυλ, ήταν τόσο προκλητική που ξεκίνησα, να ζωγραφίζω αμέσως”.
Το αρχικό έργο τελικά δεν είχε καμμία τύχη μιας και καταστράφηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, μετά από μήνες δουλειάς και πειραματισμών. Το γεγονός τεκμηριώνεται και στην ταινία A Bigger Splash, αλλά τον Απρίλιο του 1972 αποφασίζει να επιστρέψει στην αρχική του ιδέα και μάλιστα ενώ είχε ήδη προγραμματισμένη έκθεση, σε μόλις τέσσερις εβδομάδες, στην André Emmerich Gallery, της Νέας Υόρκης.
Με την πίεση του χρόνου, κάθε άλλο παρά δημιουργικό σύμμαχο, ταξιδεύει με μια Pentax παραμάσχαλα, μέχρι τη βίλα ενός φίλου του έξω από το Saint – Tropez, όπου παρέα με έναν βοηθό και έναν φίλο του, τραβά εκατοντάδες φωτογραφίες προκειμένου να στήσει το ειδυλιακό σκηνικό του έργου του.
Το αγόρι που στεκεται δίπλα στην πισίνα υπάρχει ήδη σε άπειρες φωτογραφίες στο studio του Hockney και δεν είναι άλλος από τον πρώην εραστή του Peter Schlesinger, φωτογραφημένο στη συγκεκριμένη στάση, στους κήπους του Kensingtonφορώντας το ίδιο ροζ σακάκι.
Για τις επόμενες δυο εβδομάδες, δουλεύει για 18 ώρες κάθε μέρα και προλαβαίνει να τελειώσει το έργο ακριβώς το προηγούμενο βράδυ, πριν έρθει η εταιρεία για να το μεταφέρει στη Νέα Υόρκη, σχολιάζοντας: “Πρέπει να ομολογήσω πως μου άρεσε πολύ να δουλεύω πάνω σ’αυτή την εικόνα. Το να δουλεύεις με τέτοια ένταση, ήταν θαυμάσιο, πραγματικά συναρπαστικό.”.
Μια μέρα, νωρίτερα στις 14 Νοεμβρίου 2018, σε δημοπρασία που οργάνωσαν οι Sotheby’s, ανάμεσα στα έργα που πουλήθηκαν σε πολύ ψηλές τιμές ήταν και ένα “τηγανητό κοτόπουλο” και μάλιστα κατάφερε να πουληθεί στην τιμή των $ 25.701.500. Το έργο βέβαια δεν ήταν τυχαίο μιας και ο δημιουργό του ήταν ο Jean – Michel Basquiat και ήταν ανάμεσα σε 4 έργα του ίδιου καλλιτέχνη που ανήκαν σε ιδιωτική συλλογή και συμμετείχαν στη δημοπρασία. Δεν χρειάζεται, καν να αναφέρουμε πως πουλήθηκαν και τα τέσσερα.
Το Untitled (Pollo Frito), 1982 του Jean – Michel Basquiat πουλήθηκε το 2018 στην τιμή των $ 25.701.500 σε δημοπρασία των Sotheby’s
Η ιστορία πίσω από το έργο Untitled (Pollo Frito), 1982, ξεκινά ακριβώς το 1982, όταν ο Basquiat κάνει την πρώτη ατομική του έκθεση στην Annina Nosei Gallery, στη Νέα Υόρκη.
Η Fay Gold, μια νεαρή έμπορος τέχνης από την Ατλάντα, τον ίδιο καιρό ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη, με μια επιταγή $ 5.000 που της δίνει ο υπέροχος συζυγός της για να αγοράσει για τα γενέθλιά της ένα διαμαντένιο βραχιόλι. Ψάχνοντας στο Soho για να βρει το κοσμηματοπωλείο φθάνει στην γκαλερί που φιλοξενεί την έκθεση του Basquiat.
Επαγγελματική διαστροφή ή όχι, η Gold δεν αγόρασε ποτέ το διαμαντένιο βραχιόλι μιας και η επιταγή δώθηκε για την αγορά ενός μεγάλου δίπτυχου του Basquiat, που ανάμεσα σε άλλα, απεικόνιζε ένα εξπρεσιονιστικό κεφάλι, μια βασιλική κορώνα, ένα στέμα από αγκάθια, ανακατεμένες λέξεις, ανάμεσά του και το pollo frito και όλα αυτά ανακατεμένα σε ένα ένα διάχυτο εκτυφλωτικό πορτοκαλοκόκκινο χρώμα.
Ο σύζυγός της, δεν γνωρίζουμε αν ενθουσιάστηκε ή όχι, όταν είδε που ξόδεψε η γυναίκα του, τα χρήματα για το δώρο της, είμαστε όμως σίγουροι για τον ενθουσιασμό του, είκοσι χρόνια αργότερα, όταν εκείνη αποφάσισε να αποχωριστεί το έργο της και το πούλησε για $ 1.000.000. Τα έντονα συναισθήματα συνεχίζονται με την τωρινή πώληση του έργου στα $ 25 εκ. Εξάλλου, οι καιροί αλλάζουν!
Το 1985, η Gold επισκέφθηκε τον Basquiat στο studio της Great Jones Street που του είχε νοικιάσει ο Andy Warhol με την επιθυμία να οργανώσουν μια έκθεσή του στην γκαλερί της και ήταν τότε που αγόρασε μια σειρά από σχέδιά του, 11 σχέδια συνολικά, στην τιμή των $ 16.500. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ένα από αυτά μπορούσε να πουληθεί μόνο του στην τιμή που η Gold τα αγόρασε όλα μαζί.
Η ιστορία της επίσκεψής της Gold στο studio του Basquiat εκτός από τη συνεργασία μαζί του περιελάμβανε και τη γνωριμία της με τη γάτα του, τον Rasputin και την μεταξύ τους συμπάθεια. Ο Rasputin κατέληξε μέσω αεροπλάνου, στην Ατλάντα, σαν δώρο από τον Basquiat στη γκαλερίστα του, με τη σημείωση πως δεν μπορούσε να τον φροντίσει πια. Ο Rasputin μετονομάστκε σε Basquiat και υοθετήθηκε από την Gold.
Για την ιστορία, των έργων τέχνης που πουλήθηκαν σε αστρονoμικές τιμές οφείλουμε να αναφέρουμε πως ο David Hockney, εκθρόνισε τον Jeff Koons ως τον πιο ακριβό καλλιτέχνη εν ζωή σε δημοπρασία.
Ο Koons, κέρδισε τον τίτλο το 2013, όταν το έργο του Balloon Dog (Orange), πωλήθηκε για $ 58,4 εκ. Επίσης, η υψηλότερη τιμή που έχει καταβληθεί ποτέ για έναν καλλιτέχνη σε ιδιωτική πώληση ανήκει στον Jasper Johns, του οποίου το έργο Flag, πωλήθηκε στο hedge fund του δισεκατομμυριούχου Steve Cohen για περίπου $ 110 εκ. το 2010.