Αρχική Blog Σελίδα 538

Λυδία Βενιέρη: «Η αγάπη είναι η μόνη κοινή λογική»

Η Κούπα

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδα Λυδία Βενιέρη, εμπνεόμενη από τη μαγεία του έρωτα, παρουσίασε τα «Ταρό του έρωτα», μια σειρά από έργα – εικόνες που περιγράφουν διαφορετικές στιγμές των ανθρώπινων συναισθημάτων στο iDProject Art, στα i-D Concept Stores.
Η καλλιτέχνις αποκρυπτογραφεί τις «κάρτες» της χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του υποσυνείδητου και οδηγώντας μας σε αθέατες πλευρές της ψυχής. Τα σύμβολά της «κουβαλούν» γνώση και συνδέονται με έναν μυστηριακό τρόπο με τις θεωρίες προέλευσης των ταρό. Συναντήσαμε τη Λυδία Βενιέρη στον χώρο του iDProject Art, στα i-D Concept Stores στο Κολωνάκι και μας μίλησε για τα ταρό, τη μαγεία και την τέχνη.

– Λυδία, στην τελευταία σου έκθεση, που οργανώθηκε στην Αθήνα στο i-D Project Art, παρουσίασες πίνακες – σύμβολα εμπνευσμένους από τα ταρό, φιγούρες σχήματα που ενώνουν τον υλικό με τον πνευματικό κόσμο. Πώς σου γεννήθηκε αυτή η ιδέα;

Δεν πρόλαβε να υπάρξει ιδέα. Η σύλληψη είχε γίνει ερήμην μου καθώς συζητούσα με τους ερωτευμένους φίλους και τα αδιέξοδά τους, όταν το μυαλό μου κοιτάζοντας το πρόβλημα προβάλλει λύσεις και πιθανότητες, όταν ανασυγκροτώ τον εαυτό μου και σκέφτομαι για την επόμενη κίνηση. Τα ταρό γεννήθηκαν αυτούσια και ολοκληρωμένα, όπως τα παιδιά. Είναι αληθινή έμπνευση παρά το ελαφρύ και χαρούμενο πνεύμα τους. Ακόμα κι εγώ τα συμβουλεύομαι. Και δεν είναι ταρό, είναι είκοσι τέσσερις κάρτες στρατηγικής, οι οποίες στηρίζονται μόνο στη θετική τροχιά, πορεία, σκέψη που είναι και η αρχική.

“Συνήθως, όταν δουλεύω ένα έργο, το κρύβω για ένα εξάμηνο πριν το τελειΩσω”

Όταν, λοιπόν, η Μαρία Ξανθάκου μου μίλησε για το ID, έναν χώρο καινούργιο και εναλλακτικό, έναν χώρο για πρότζεκτ, με φρέσκο πνεύμα και νοοτροπία, το Φτερωτό Κλουβί, η Λοχέντρα, η Γυάλα, η Ντάμα Πίκα, ο Ιππότης, η Ηττημένη Νίκη πήδηξαν κυριολεκτικά από μέσα μου με τους τίτλους και τις μικρές παραβολές των νοημάτων τους ταυτόχρονα με τις μορφές τους.

Ακολούθησε μαραθώνιος για να τα προλάβω γιατί ενώ είναι μοναδικά τα τυπώνω με μια ειδική μέθοδο σε μετάξι και αυτή τη φορά χρησιμοποιήσαμε ένα νέο τρόπο. Συνήθως, όταν δουλεύω ένα έργο, το κρύβω για ένα εξάμηνο πριν το τελειώσω. Οι εικόνες όμως αυτές βγήκαν έτοιμες και ζωντανές και στην έκθεση ήταν σαν να με κοιτούσαν εκείνα αντί εγώ αυτά.

Το φτερωτό κλουβί

– Δίνεις μεγάλη έμφαση στην αγάπη. Την χρησιμοποιείς ως κινητήρια δύναμη κατά κάποιο τρόπο. Θα ήθελες να μας μιλήσεις για το πώς αντικατοπτρίζεται αυτό στη δουλειά σου;

Κινητήριος δύναμη είναι και ο θυμός και η ζήλια και τα πάντα. Είμαστε μόνιμα εν κινήσει άλλωστε: μια συχνότητα δεσμευμένη από τον εαυτό. Η αγάπη για μένα είναι μορφή αντίληψης, εξυπνάδα. Ο άνθρωπος θεωρεί την αγάπη αδυναμία. Βάζει την εξουσία πάνω από όλα, ακόμα και στο έντιμο δωδεκάθεο θέλει τον Κάιν να είναι ο εξυπνότερος αδελφός. Δεν ζει σαν τα αλλά ζώα, επιβιώνει. Επιβιώνει ενάντια στη φύση, στον έρωτα, στην αγάπη, υποδουλώνει τη γη και την γυναίκα με κριτικά ένστικτα και φτιάχνει θρησκείες και θεωρίες που στηρίζονται στην ανασφάλεια που αισθάνεται. Δεν τον κάνει αυτό το εξυπνότερο ζώο του πλανήτη, τον κάνει απλά αυτοκαταστροφικό. Η φύση δεν θα καταστραφεί από τον άνθρωπο, ούτε μπορεί ο άνθρωπος να την καταστρέψει.

“Η φύση δεν θα καταστραφεί από τον άνθρωπο, ούτε μπορεί ο άνθρωπος να την καταστρέψει. Τον άνθρωπο καταστρέφει ο άνθρωπος και όλοι οι πολιτισμοί του λίγο ως πολΥ”

Ο κύριος Καρό

Τον άνθρωπο καταστρέφει ο άνθρωπος και όλοι οι πολιτισμοί του λίγο ως πολύ. Και επειδή υπερεκτιμούμε τη λογική και τον λόγο, τότε ας μιλήσουμε κι εμείς με ραντάρ σαν τα δελφίνια και τις φάλαινες. Όλο διδάσκουμε κάτι και δεν μαθαίνουμε τίποτα. Ίσως οι αρχαιότεροι θεοί ήταν ζώα γιατί τα ζώα μυούσαν τον άνθρωπο στη δική τους αντίληψη. Η αγάπη είναι η μόνη κοινή λογική, το κοινό συμφέρον, η προστασία, η κατανόηση, η επικοινωνία. Η νομοτέλεια είναι αγάπη, η εμπιστοσύνη στη νομοτέλεια είναι αγάπη, η αίσθηση του σωστού και του όμορφου είναι αγάπη και η γνώση που ο Πλάτων τη θέλει μνήμη, αγάπη είναι.

Στη δουλειά μου η αγάπη κατοπτρίζεται με τρόπο ιαματικό. Δημιουργώ μόνον με καθαρό πνεύμα και ενέργεια. Τον θυμό μου, το πάθος το χορεύω, το γράφω, αλλά, όταν συλλαμβάνω, το μυαλό μου είναι ψυχρό. Δεν φοβάμαι το ξενέρωτο στοιχείο γιατί το έργο αποκτά ζωή από μόνο του. Έτσι κι αλλιώς η τέχνη αποσπά τα αισθήματα από την πράξη μεταβάλλοντας, μετουσιώνοντας: έτσι το αίμα γίνεται κόκκινο χρώμα, η Μήδεια θρύλος, η κραυγή του σπαραγμού όπερα, γιατί η τέχνη είναι κάθαρση.

– Πώς αντιλαμβάνονται οι θεατές τη δουλειά σου με τα ταρό; Είχες ανταπόκριση περισσότερο από άντρες ή γυναίκες;

Τα ταρό, η μαγεία, η τέχνη πάνε μαζί. Ο κόσμος θέλει να γοητεύεται, να παίζει, να ελπίζει και η μαγεία τον ενώνει με το σύμπαν και του σπάει τη μοναξιά. Στο παρελθόν με τελείως διαφορετική προσέγγιση –σαν να κρυφοκοιτούσα από το άνοιγμα μιας πόρτας και να έβλεπα εικόνες– είχα ξαναφτιάξει ταρό. Τα είχα παρουσιάσει στην Αίθουσα τέχνης Αθηνών και δεν πρόλαβαν να αφήσουν την Αθήνα, έγιναν ανάρπαστα .

Στο Ίντερνετ που ήταν μόλις στις αρχές του είχαν μεγάλη απήχηση. Αλλά και εκείνα ήταν έμπνευση καθαρή, δεν είχαν τίποτα το επίκτητο. Όσον αφορά τους άντρες να ξέρεις ότι κυνηγούν την τύχη πολύ περισσότερο από ό,τι οι γυναίκες, δες απλά τα καζίνο, τον ιππόδρομο, ακόμα και το χρηματιστήριο. Ίσως η γυναίκα καταλαβαίνει αισθαντικά –με τη μητρική ακεραιότητα– ότι η τύχη είναι μέρος του εαυτού της και συνέπεια της στάσης στη ζωή, ενώ ο άντρας να αισθάνεται πιο έρμαιο σαν τους βασιλιάδες στις αρχαίες τραγωδίες και στους ξεσυνερισμούς των ρεμπέτικων τραγουδιών.

“Τα ταρό, η μαγεία, η τέχνη πάνε μαζί. Ο κόσμος θέλει να γοητεύεται, να παίζει, να ελπίζει και η μαγεία τον ενώνει με το σύμπαν και του σπάει τη μοναξιά”

– Έχεις εκθέσει σε πολλά μέρη του κόσμου. Θα ήθελες να μας μιλήσεις για τις θεματικές που έχεις καλύψει μέχρι σήμερα;

Μια μέρα ξυπνάς και οι περιπλανήσεις, οι εμπνεύσεις της στιγμής, οι τυχαίες συναντήσεις μοιάζουν με οργανωμένο πλάνο, τη μεγαλύτερη σκευωρία της μοίρας που είναι η σύμπτωση του εαυτού. Καταλαβαίνεις ότι τίποτα δεν συνδέεται με λογική και ότι ποτέ μια ιστορία δεν είχε αρχή ή τέλος, παρά το ότι είσαι και επιβεβαιώνεσαι αντανακλώντας το, το προαιώνιο μοτίβο του εαυτού. Να το αποδείξω; Η πρώτη μου έκθεση λεγόταν «Ανεμοϊγερέγια» που είναι λέξη από όστρακο κρητικό, γραμμένο με γραμμική Β και σημαίνει : «Σπονδή στην Ιέρεια του Ανέμου».

Μετά ακολούθησε το «lafamedecoupee», «interval» μεταίχμιο, πλατωνικό Μπιγκ Μπονγκ , Anima Mundis – Η Ψυχή του Κόσμου, το Πάρτι της Δευτέρας Παρουσίας, τα Σείστρα του Χρόνου, Τελουρικό Μανιφέστο, Πέρα από το Είναι, Ποιος νοσταλγεί το Τώρα, Χειμερία Νάρκη – Η Ωραία Κοιμωμένη Συνείδηση, For ever After, Η Σκευωρία των Δελφινιών, Πλατωνική Έξοδος, Η Τελευταία ρήξη. Το βιβλίο που κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις Charta πάνω στο έργο μου γενικά το ονόμασα Θεογονία, γιατί τελικά περί αυτού πρόκειται, μιας δικής μου μυθολογίας.

Αυτό που με απασχολεί περισσότερο είναι το έργο μου πάνω στον λόρδο Βύρωνα που τελείωσα αυτό τον Μάιο μετά από οκτώ χρόνια και πρέπει αδιάσπαστα να οργανώσω τώρα την παρουσίασή του.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «axianews»

 

Mένια Κούλη: «Ο Takis είναι μια απεριόριστη ιδιοφυΐα»

Μένια Κούλη, διευθύντρια δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας στο «Takis Foundation»

Το πρωτοποριακό Ίδρυμα Takis άνοιξε μετά από πολύ καιρό τις μεγάλες σιδερένιες πόρτες του και παρουσίασε τους θησαυρούς που βρίσκονται εκτεθειμένοι στους χώρους του. H Mένια Κούλη, διευθύντρια δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας του Ιδρύματος Takis, μας ξενάγησε στους χώρους και μας παρουσίασε τα πρωτότυπα εκθέματά του. Δεκαεπτά χρόνια στον χώρο της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, η κυρία Κούλη, μίλησε με αγάπη και υπερηφάνεια για το Ίδρυμα και τη δουλειά του διεθνούς γλύπτη Takis.

– Μιλήστε μας για την ιστορία του Ιδρύματος.

Το 1964 ο γλύπτης Takis, ενώ διέμενε μόνιμα στο εξωτερικό, αγοράζει τον λόφο Γεροβουνό. Πάντα είχε στο νου του να επιστρέψει στην Ελλάδα. Ο λόφος αυτός βρίσκεται στους πρόποδες της Πάρνηθας, σε ύψος 175 μέτρων, περίπου 19 μέτρα περίπου ψηλότερος από αυτόν της Ακρόπολης. Πρόκειται για ένα σημείο ξεχωριστής γεωγραφικής θέσης και για τον λόγο αυτό στο παρελθόν ονομαζόταν Ιερό Βουνό. Ορμώμενος από τα ισχυρά μαγνητικά πεδία του λόφου, ο Takis ξεκινά τις εργασίες κατασκευής ενός κοινωφελούς ιδρύματος με σκοπό την προώθηση της τέχνης και των επιστημών. Το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε.), όπως είναι σήμερα γνωστό, ιδρύεται το 1986, ενώ επίσημα εγκαινιάζεται το 1993.

Ο ίδιος αναφέρει συχνά: «Δεν υπάρχει κανένας επισκέπτης στο Κ.Ε.Τ.Ε. που να μην αισθάνθηκε αυτή τη μαγνητική ηρεμία που έδωσε ο χώρος στο κορμί του». Προσωπικά, αντιλαμβάνομαι απόλυτα την επιλογή μιας πιο εναλλακτικής τοποθεσίας, που ταιριάζει και σχετίζεται άψογα με το έργο του συνολικά αλλά και με την προσωπικότητά του. Άλλωστε το 1964 που αγοράστηκε η έκταση αυτή ο τόπος αυτός ήταν παρθένος και χωρίς άλλα οικοδομήματα τριγύρω, ένας ιδανικός τόπος δηλαδή για την παρουσίαση των έργων του αλλά και για τη διαμονή του ίδιου.

– Ο Takis συγκαταλέγεται στους κυριότερους εκπροσώπους της σύγχρονης εικαστικής σκηνής και της κινητικής τέχνης. Θα θέλατε να αναφερθείτε εν συντομία στο έργο του;

Ο Παναγιώτης Βασιλάκης, γνωστός ως Takis, είναι ένας καλλιτέχνης αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, ο οποίος ξεκινά την καλλιτεχνική του πορεία μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου όταν έρχεται σε επαφή με τα έργα του Πικάσο και του Τζιακομέτι. Το 1952 δημιουργεί το πρώτο του εργαστήρι με τους παιδικούς του φίλους και καλλιτέχνες Μίνω Αργυράκη και Ραϋμόνδο στην Ανάκασα.

Δύο χρόνια μετά μεταβαίνει στο Παρίσι όπου παράγει τα πρώτα του κινητικά έργα. Το 1961 σε ένα ταξίδι του στις ΗΠΑ γνωρίζει τον μετέπειτα φίλο του Μαρσέλ Ντισάν, ενώ το 1968 μετακομίζει στη Μασαχουσέτη όταν προσκαλείται ως ερευνητής από το πανεπιστήμιο του ΜΙΤ. Εκεί, πειραματίζεται με την υδροδυναμική ενέργεια και την υδροκινητική τέχνη. Την περίοδο εκείνη συνιδρύει την Ένωση «Art Workers Coalition» με σκοπό την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών. Το 1986, επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ιδρύει το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες στο Γεροβουνό. Σας αναφέρω ότι τα πρώιμα έργα του Τakis είναι προτομές από γύψο και γλυπτά από σφυρήλατο σίδηρο εμπνευσμένα από τον αιγυπτιακό πολιτισμό και την Αρχαία Ελλάδα.

Αργότερα, το 1955, εντυπωσιασμένος από τα ραντάρ, τις κεραίες και τα τεχνολογικά κατασκευάσματα που κοσμούν τον σιδηροδρομικό σταθμό του Καλέ της Γαλλίας, δημιουργεί τα πρώτα του Σινιάλα, τα οποία, ενώ στην αρχή είναι άκαμπτα, σταδιακά αποκτούν ευελιξία και κινούνται με την πνοή του άνεμου. Λίγο αργότερα, ξεκινά τους πειραματισμούς με τον ήχο, τον μαγνητισμό και τον ηλεκτρομαγνητισμό. Δημιουργεί μουσικά έργα, τηλε-γλυπτά, μαγνητικούς τοίχους, καντράν καθώς επίσης και ερωτικά γλυπτά.

Επιβάλλεται με την περίφημη τέταρτη διάσταση, μια αόρατη δύναμη που δημιουργείται από τα μαγνητικά πεδία που μας περιβάλλουν και διαχέονται στον χώρο. Ως καλλιτέχνης πολυσχιδής και πολυτάλαντος έχει ασχοληθεί επίσης με σκηνικά θεατρικών παραστάσεων, ενώ έχει συνθέσει μουσική εμπνευσμένη από τα γλυπτά του.

– Πού θα μπορούσαμε να θαυμάσουμε έργα του εκτός από το Κ.Ε.Τ.Ε.;

Τα έργα του Τakis εκτίθενται στις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου, όπως το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης, η συλλογή De Menil στο Χιούστον και η Tate Gallery του Λονδίνου. Η Εθνική Πινακοθήκη του Ζε ντε Πομ στο Παρίσι, το Palais de Tokyo και το Ίδρυμα Μαγκ έχουν οργανώσει μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις.

Tο έργο του επίσης εκτίθεται στους κήπους της UNESCO στο Παρίσι και στην πλατεία της Defense, όπου η γαλλική κυβέρνηση του παρείχε τον μεγαλύτερο δημόσιο χώρο, 3.500 τ.μ., που δόθηκε ποτέ στην ιστορία του Παρισιού σε καλλιτέχνη για ένα «Φωτεινό δάσος» από 49 Σινιάλα. Έχει επίσης συμμετάσχει δύο φορές στη Ντοκουμέντα στο Κάσελ, μία φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας και το 1985 στην Μπιενάλε του Παρισιού όπου τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο.

Το 2001 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποδίδει στο Κ.Ε.Τ.Ε. τιμητική πλακέτα για την προσφορά του καλλιτέχνη στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τα έργα του με τίτλο «Ηλεκτρικά βαρέλια».

– Ποιοι είναι οι σκοποί του Ιδρύματος;

Το ίδρυμα είναι αρμόδιο για την πιστοποίηση αυθεντικότητας των έργων του Takis, οπότε μπορούν να απευθυνθούν σε εμάς ιδιώτες αλλά και φορείς, όπως Μουσεία ή Συλλογές από όλο τον κόσμο. Επίσης, υπάρχει εργαστήριο και ομάδα συντηρητών, όπου μπορούν να συντηρήσουν ή και να επιδιορθώσουν έργα του καλλιτέχνη.

Άλλοι σκοποί του ιδρύματος είναι η προβολή του καλλιτέχνη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό είτε στους χώρους του ιδρύματος ή σε χώρους άλλων φορέων και οργανισμών, η έρευνα αλλά και η χορήγηση υποτροφιών σε νέους καλλιτέχνες, αυτοδίδακτους και μη.

– Τι εκθέματα μπορεί ο επισκέπτης να θαυμάσει στο Κ.Ε.Τ.Ε.;

Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να θαυμάσει έργα από όλη την καλλιτεχνική πορεία του Takis, δηλαδή από το 1946 που δημιουργεί γύψινες προτομές μέχρι και τα πιο πρόσφατα έργα του. Επίσης, θα δει έργα και άλλων καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων, όπως της Nikide Saint Phalle, του Roy Lichtenstein, του Τζίβελου, του Μίνου Αργυράκη και άλλων.

– Τι εκδηλώσεις γίνονται στον χώρο σας;

Το ίδρυμα φιλοξενεί εκθέσεις ατομικές και κυρίως ομαδικές, οργανώνει σεμινάρια, παρουσιάσεις και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι οποίες απευθύνονται σε παιδιά. Επίσης, πραγματοποιούνται ξεναγήσεις σε παιδιά και ενήλικους. Παράλληλα, διαθέτει τους χώρους του για επιλεγμένες δεξιώσεις – εκδηλώσεις επαγγελματικού ή καλλιτεχνικού χαρακτήρα.

– Σκέφτεστε να επεκτείνετε τις δραστηριότητές σας στο εξωτερικό;

Διοργανώνεται τον Ιούνιο του 2019 μια μεγάλη αναδρομική έκθεση με έργα του Takis στην Tate Modern στο Λονδίνο. Όπως αντιλαμβάνεστε, αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς η Tate είναι από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς φορείς στον κόσμο και δεν έχει κάνει ποτέ αναδρομική έκθεση σε Έλληνα καλλιτέχνη,

– Αν σας ζητούσαμε να περιγράψετε με λίγες λέξεις τον Takis τι θα λέγατε;

Δύσκολο να περιγράψει κανείς με λίγες λέξεις έναν καλλιτέχνη τέτοιου βεληνεκούς. Ο Takis αδιαμφισβήτητα είναι πρωτοπόρος και καινοτόμος, επαναστατικός και ριζοσπαστικός. Όπως έχει πει και ο Pierre Restany για τον Takis «είναι μια απεριόριστη ιδιοφυΐα» (an unlimited genious).

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην εφημερίδα “axianews”

Χρίστος Καράς: Βρίσκοντας την χρυσή τομή

Ο Χρίστος Καράς γεννήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου 1930 στα Τρίκαλα Θεσσαλίας. Ύστερα από διετή φοίτηση στην Πάντειο (1948 – 1950) σπούδασε στην ΑΣΚΤ (1951 – 1955), κοντά στον Γιάννη Μόραλη και τον Γιάννη Παππά.

Ως υπότροφος του ΙΚΥ σπούδασε fresco στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού (1957 – 1960) και παρέμεινε στη Γαλλία έως το 1963, ταξιδεύοντας παράλληλα σε γειτονικές χώρες, όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Ισπανία, η Ιταλία και η Βρετανία.

Δέκα χρόνια αργότερα, με υποτροφία του Ιδρύματος Ford, εργάστηκε στη Νέα Υόρκη. Κατά το διάστημα αυτό επισκέφθηκε πολλές πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά.

Έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων σε Λευκωσία, Βασιλεία, Βερολίνο, Βρυξέλλες, Αμβέρσα, Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Αθήνα, και σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.

Γύρω στα 1959 αρχίζει να συνθέτει κολλάζ από σκισμένες αφίσες, αποσπάσματα εφημερίδων και άλλα χαρτικά υλικά, τονίζοντας την τυπογραφική γραφή, τα γαιώδη χρώματα και τη ματιέρα ως απόρροια των πολλαπλών επικολλημένων επιφανειών. Η αρχική αυστηρή δομή αυτών των έργων σταδιακά απελευθερώνεται, καθώς ανιχνεύει παράλληλα τις δυνατότητες της άμορφης τέχνης και πειραματίζεται με τη χειρονομιακή πινελιά, το αβαθές πεδίο, τη συνειρμική έκφραση και τη σκούρα χρωματική κλίμακα.

Το 1963, στο πλαίσιο των προσπαθειών για την ανανέωση του καλλιτεχνικού κλίματος στην Ελλάδα, μετείχε στην ίδρυση της ομάδας «Τομή» και το 1976 του «Συνδέσμου Καλλιτεχνών».

Στα έργα της περιόδου 1964 έως το 1968 κυριαρχούν οι παραμορφωμένες ανθρώπινες φιγούρες, δίχως συγκριμένα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά, συχνά διαμελισμένες και αποσπασματικά ζωγραφισμένες. Μόνες ή σε τραγικά συμπλέγματα, στέκουν σαν δραματικές μορφές, πλημμυρισμένες από πόνο και οδύνη, σύμβολα των σκοτεινών αναμνήσεων της Κατοχής και του, βιωμένου από τον καλλιτέχνη Εμφυλίου Πολέμου. Σε ορισμένους πίνακες η βίαιη εξπρεσιονιστική γραφή αυτών των εικονικών στοιχείων αντιπαρατίθεται με ένα αυστηρό γεωμετρικό φόντο, το οποίο απαρτίζεται από επαναλαμβανόμενες, κάθετες, χρωματικές ραβδώσεις.

Στους σουρεαλιστικούς πίνακες (1968-1975), ο καλλιτέχνης διατηρεί το γεωμετρικό υπόβαθρο της εικόνας, δημιουργώντας εσωτερικούς, αρχιτεκτονικούς χώρους με ανοίγματα-παράθυρα στον έξω κόσμο. Αρχικά, τα δέματα του είναι νεκρές φύσεις με βάζα γεμάτα λουλούδια και φύλλα, πουλιά που πετούνε, πέπλα που ανεμίζουν και καπνούς. Στη συνέχεια, απεικονίζει πολεμιστές, επιτύμβια και αγάλματα, εμπλουτίζοντας τις παραπάνω συνθέσεις με φανταστικές εικόνες, οι οποίες αντλούνται από την αρχαιότητα, την αναγέννηση και τη μυθολογία. Σε αντίθεση με τους εξπρεσιονιστικούς πίνακες τα σουρεαλιστικά έργα του χαρακτηρίζονται από μια ακριβολογική προσέγγιση, μια νότα αισιοδοξίας και μια σαφή αίσθηση ηρεμίας, ενώ είναι εμφανής πλέον η ροπή του προς την ανοιχτόχρωμη παλέτα.

Από το 1975 έως το 1985, ο ζωγράφος επικαλείται σωληνοειδή σχήματα και ελάσματα – τα οποία άλλοτε καταγράφει με όγκο και άλλοτε με σκέτα περιγράμματα – που αιωρούνται, συστρέφονται και συμπλέκονται σε ένα εξωπραγματικό, δυσδιάστατο ονειρικό τοπίο. Διαστημικά σε σύλληψη, μερικές φορές συνδυάζουν παραστατικές, «αφηρημενοποιημένες» φιγούρες με συγκεκριμένα γεωμετρικά μοτίβα, όπως κώνους και τόξα. Στην πιο ώριμη φάση του, χρησιμοποιεί συχνά στοιχεία από προηγούμενη δουλειά του, τα οποία δημιουργικά συνυφαίνει και εναρμονίζει σε συνθέσεις που πάντα φέρουν την προσωπική του σφραγίδα και πηγάζουν από την αντικειμενική πραγματικότητα, την οποία μετατρέπουν σε ευαίσθητες, ποιητικές μνήμες.

Το 1984 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 41η Μπιενάλε της Βενετίας.

Το 2001 η Ακαδημία Αθηνών τού απένειμε βραβείο για το σύνολο του έργου του.

Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές εκθέσεις («Ζυγός», 1961 «Χίλτον», 1963, 1970, 1972, «Μερλιν», 1964,1966,1967 «Forsythe», Ann Arbor, ΗΠA 1967 «Νέα Γκαλερί», 1969 «Κοχλίας», Θεσσαλονίκη, 1972 «Δεσμός», 1973, 1978, 1980 «Αίθουσα Τέχνης Αθηνών», 1975 «Σύγχρονη Χαρακτική» 1975 «Richard Foncke», Γάνδη, Βέλγιο, 1978 «Πολύπλανο» – Salon International Bale, Βασιλεία, 1979- «Maison de la Grece», Παρίσι, 1982 «Σκούρα» 1983- «Άρτιο», 1984 Μπιενάλε Βενετίας -με tο Γ. Γεωργιάδη-, 1984 «Galerie am Kurfurstendamm», Βερολίνο, 1985 «Πινακοθήκη Πιερίδη», 1986 Π.Δ. Τρικάλων, Λάρισας και Βόλου, 1986 Πρίσμα», Ρόδος, 1987 «Trosa Kvarn», Σουηδία, 1987 «ΒΡ Oil Europe Gallery», Βρυξέλλες, 1987 Δημήτρια, Θεσσαλονίκη, 1988 «Αριάδνη», Ηράκλειο, 1990 «Γκαλερί Μυλωνογιάννη», Χανιά, 1990 Metropolis Art Galleries», Ν. Υόρκη, 1990 «Κρεωνίδης», 1991, 1995 «Art Forum», Θεσσαλονίκη, 1993 «Espace Kreonidis», 1994 «Chroma Gallery» Αχαράβη Κέρκυρας, 1994 «Αγκάθι», 1995 Adam», 1996 «Selini», 1997 «Βίλκα» -με το Σ. Σόρογκα-, Θεσσαλονίκη, 1997 κ.α.).

Έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις (Πανελλήνιες 1952,1957,1960,1963,1965,1967,1987 Salon Automne, Παρίσι, 1958 Salon de la Jeune Peinture Παρίσι, 1959 Salon de Tuileries, Νίκαια, 1959 Salon Comparaisons, Παρίσι, I960 ΤρειςΖωγράφοι, ATI και «Τέχνη», Θεσσαλονίκη, I960 Prix Biarritz, Γαλλία, 1961 Peintres etSculpteursGrecsdeParis, Musee d Art Moderne, Παρίσι, 1962 «Τέχνη», Θεσσαλονίκη, 1962 «Oeil de Boeuf», Παρίσι, 1963 Έκθεση της AICA, 1963 Μπιενάλε Νέων, Παρίσι, 1963 Palais des Beaux-Arts, Βρυξέλλες, 1964 World House International, Ν. Υόρκη, 1964 «Zweirgle-Garten», Σάλτσμπουργκ, 1964 Μπιενάλε Αλεξάνδρειας, 1965 Διεθνής Έκθεση Μόντρεαλ, 1967 Art Hellenique Contemporain, Musee Rath, Γενεύη, 1967 Μπιενάλε Σάο Πάουλο, 1967 «D’Eemdt», Άμστερνταμ, 1973 «Tchernov Gallery», Ν. Υόρκη, 1974, 1975 Museum am Ostwall, Ντόρτμουντ, 1976 Δημήτρια, Θεσσαλονίκη, 1977 ΒαλκανικήΤέχνη, Βουκουρέστι, 1977 Systawa Wisproczesnes Sztuki Greckies, Βαρσοβία, 1977 «Erickson Gallery», Ν. Υόρκη, 1978 Grece/22 Peintreset Sculpteurs, Grand Palais, Παρίσι, 1978 Zeitgenossische Griechische Malereiuna Graphik, Institut fur Auslandsbeziehung, Στουτγκάρδη, 1978 Objets de Grece, «Facchetti», Παρίσι, 1978 Εικόνες Ελληνικής Τέχνης 1-2, Ζάππειο, 1978, 1979 Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Σκόπια, 1978 Τριενάλε Βελιγραδίου, 1980 Expo-Arte. Μπάρι, 1981 Σύγχρονη Τέχνη και Παράδοση, 1981 Πινακοθήκη Πιερίδη, Αθήνα και Λευκωσία, 1982 Ευρωπάλια, Βρυξέλλες, 1982 «The Fine Art Society Ltd», Λονδίνο, 1983 Σύγχρονοι Έλληνες Ζωγράφοι, Λευκωσία, 1984 Σύνδεσμος Σύγχρονης Τέχνης, Ρόδος, 1984 Μπιενάλε Ευρωπαϊκής Χαρακτικής Μπάντεν-Μπάντεν, 1985 «Αργώ», Λευκωσία, 1985,1988 ΕΠΜΑΣ, 1986, 1987 Π.Κ.Δ. Αθηναίων,1988, 1991 Ζωγραφική για ένα Τραπέζι, Π.Δ. Αθηναίων, 1989 «The Terminal Crow Center», Ντάλλας, 1990 Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 1992, 1993 Το Δέντρο, Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ, Μέτσοβο, 1993 Art Athina, 1994, 1995, 1997 Δρομολόγιο, Εικαστικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Λάρισα, 1996 «Αστρολάβος», 1997 κ.α.).

Έργα του βρίσκονται στην ΕΠΜΑΣ, στις Π.Δ. Ρόδου, Καλαμάτας, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Σκοπίων, στη Συλλ. ΜΙΕΤ κ.α.

Ίδρυσε με άλλους καλλιτέχνες την ομάδα «Τομή» (1963) και το «Σύνδεσμο Καλλιτεχνών» (1976). Μετείχε στην οργάνωση του Α Συνεδρίου Ελλήνων Καλλιτεχνών Πλαστικών Τεχνών (1963) και των συμποσίων με θέματα την Ίδρυση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα (1977) και τη Σύγχρονη Τέχνη και Παράδοση (1981). Είναι μέλος του ΕΕΤΕ.

Στο φως αρχαία πήλινη πλάκα με στίχους της Οδύσσειας!

Η πήλινη πλάκα που βρέθηκε στην περιοχή της Ολυμπίας, η οποία διασώζει 13 στίχους της ξ Ραψωδίας της Οδύσσειας.

Ενα σημαντικότατο εύρημα έφερε στο φως η αρχαιλογική σκαπάνη στην περιοχή της Ολυμπίας.

Συγκεκριμένα, σε θέση παρακείμενη του ιερού της Ολυμπίας με κατάλοιπα της ρωμαϊκής εποχής, βρέθηκε πήλινη πλάκα με εγχάρακτη επιγραφή. Μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της συντήρησής της, διαπιστώθηκε ότι διασώζει 13 στίχους από την ραψωδία ξ της Οδύσσειας (ομιλία του Οδυσσέα στον Εύμαιο) και σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, μπορεί να χρονολογηθεί στη ρωμαϊκή εποχή και πιθανώς πριν από τον 3ο αι. μ.Χ. Επισημαίνεται το γεγονός ότι εφόσον αυτή η προκαταρκτική χρονολόγηση επιβεβαιωθεί κατά τη συστηματική μελέτη της επιγραφής που έχει ήδη αρχίσει, τότε η πήλινη πλάκα θα διασώζει ίσως το παλαιότερο σωζόμενο γραπτό απόσπασμα των Ομηρικών Επών που έχει έρθει στο φως και αποτελεί πέραν της μοναδικότητάς της, ένα σπουδαίο αρχαιολογικό, επιγραφικό, φιλολογικό και ιστορικό τεκμήριο.​

Η ανακάλυψη πραγματοποιήθηκε κατά την διεξαγωγή της επιφανειακής – γεωαρχαιολογικής έρευνας, στο πλαίσιο του τριετούς ερευνητικού προγράμματος με τίτλο «Ο πολυδιάστατος χώρος της Ολυμπίας», που πραγματοποιείται σε θέσεις γύρω από το ιερό υπό τη διεύθυνση της Δρ. Ερωφίλης-Ίριδας Κόλια, Προϊσταμένης της ΕΦΑ Ηλείας σε συνεργασία με τους καθηγητές Franziska Lang, Birgitta Eder, Andreas Vött και Hans-Joachim Gehrke του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου και των Πανεπιστημίων Darmstadt, Tübingen.

πηγή: culture.gr

Ιωάννα Νοταρά: «Άθελα μου πάντα, βρίσκομαι μέσα στις ιστορίες μου»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Συναντήσαμε τη συγγραφέα Ιωάννα Νοταρά, η οποία μας μίλησε για ζωή της και τη συγγραφική της δραστηριότητα. Η Ιωάννα Νοταρά είναι μια σύγχρονη και δραστήρια γυναίκα, η όποια άλλαξε επαγγελματική καριέρα και στράφηκε στη συγγραφή θέλοντας να θίξει θέματα της καθημερινότητας, που μας καθορίζουν και μας σημαδεύουν. Η συγγραφέας του «Ψηλά τα χέρια, σ’ αγαπώ!», «Μια συγγνώμη για την Εύα», “Πριν χαράξει” και του “Παράλληλες Νύχτες” μιλά για την ίδια και τους ήρωές της.

 

– Δουλέψατε αρκετά χρόνια στον χώρο των πωλήσεων πριν γίνετε συγγραφέας. Πώς προέκυψε η συγγραφή; Το είχατε από πάντα στο μυαλό σας;

Πράγματι, δούλεψα για πολλά χρόνια στον χώρο των πωλήσεων γνωστού οίκου ρολογιών και κοσμημάτων. Μάλιστα, από αυτόν τον εξαιρετικά ανταγωνιστικό χώρο βίωσα ενδιαφέρουσες εμπειρίες. Η συγγραφή δεν προέκυψε συμπτωματικά. Ήταν πάντα στο μυαλό μου. Στην πραγματικότητα ήταν ο στόχος, στον οποίον επρόκειτο να τερματίσω. Έτσι, λοιπόν, τελειώνοντας με τις σημαντικές υποχρεώσεις μου ως μητέρα, παραιτήθηκα από τον χώρο των πωλήσεων και αφοσιώθηκα στη συγγραφή.

Ομολογώ ότι είχα την τύχη να εκδοθεί αμέσως η πρώτη μου συγγραφική προσπάθεια, γεγονός που μου έδωσε το κουράγιο να συνεχίσω με βήματα δειλά. Ευχαριστώ δε από καρδιάς τους εκδότες που με εμπιστεύτηκαν, κυρίως όμως τους αναγνώστες που αγάπησαν και ακολουθούν κάθε νέα μου προσπάθεια.

“Στο «Ψηλά τα χέρια, σ’ αγαπώ!» καταπιανομαι συχνA με τον υπEρμετρο εγωισμΟ που ταλαιπωρεΙ τις ψυχές και παράλληλα τις σχέσεις των ανθρώπων σε κάθε επίπεδο”

– Από ποιους μεγάλους συγγραφείς έχετε δεχτεί επιρροές; και πιστεύετε ότι αυτό απεικονίζεται στον τρόπο που γράφετε;

Όπως οι περισσότεροι που αγαπούν τη λογοτεχνία, έτσι κι εγώ στα νιάτα μου, και πάντα με ένα βιβλίο στο χέρι, διάβασα κλασικούς συγγραφείς. Ωστόσο, επηρεάστηκα και επηρεάζομαι, πράγμα που νομίζω ότι απεικονίζεται στα βιβλία μου, καθαρά από τους σύγχρονους συγγραφείς. Διαβάζω αστυνομική λογοτεχνία και νιώθω ότι έχω επηρεαστεί από τον Τζο Νέσμπο. Πρόκειται για έναν συγγραφέα με εξαιρετικά αποτελεσματική και καθόλου φλύαρη γραφή. Θαυμάζω και παρακολουθώ τον Χαρούκι Μουρακάμι, τον Ζουλφί Λιβανελί, τον Ισίδωρο Ζουργό… Είναι μεγάλη η λίστα των συγγραφέων και ολοένα αυξάνεται. Τελευταία ανακάλυψα τον εκπληκτικό Pierre Lemaitre, έναν Γάλλο βραβευμένο συγγραφέα, και τον Άγγλο Terry Hayes. Εν τέλει, τριγυρίζοντας συχνά μες στη βδομάδα στα βιβλιοπωλεία, όπου λατρεύω ακόμα και τη μυρωδιά τους, ανακαλύπτω ταλαντούχους σύγχρονους συγγραφείς.

– Τα έργα σας είναι βιωματικά ή οι ήρωες και τα γεγονότα είναι «προϊόντα μυθοπλασίας»;

Έχουν εκδοθεί τέσσερα δικά μου βιβλία και είναι όλα προϊόντα μυθοπλασίας, προσέχοντας όμως, κατά τη γνώμη μου, οι ιστορίες μου να αγγίζουν την πραγματικότητα. Εμπνέομαι από τη σύγχρονη καθημερινότητα κυρίως, την οποία παρακολουθώ πολύ προσεκτικά. Για πρώτη φορά, ωστόσο, επέλεξα να στηρίξω το πέμπτο μου βιβλίο (πρόκειται να εκδοθεί) σε πραγματικά γεγονότα, αφού πρώτα είχα την άδεια του ατόμου που μου τα εμπιστεύτηκε.

– Με ποια ηρωίδα των βιβλίων σας ταυτίζεστε περισσότερο και γιατί;

Ξεκινώντας να πλάσω μια ιστορία, βρίσκομαι έξω από μένα. Φτάνοντας στο τέλος, κι αφού η ιστορία έχει την τύχη να γίνει βιβλίο, τότε ξαναδιαβάζοντάς την βρίσκω κομμάτια του χαρακτήρα μου ή… παρατηρώ να καταλήγει (η ηρωίδα) σε πράξεις που δεν τόλμησα ποτέ στη ζωή μου. Έτσι, άθελά μου πάντα, κάπου βρίσκομαι μέσα στις ιστορίες μου…

– Το βιβλίο σας με τίτλο «Ψηλά τα χέρια, σ’ αγαπώ!», από τις εκδόσεις Μίνωας σημείωσε επιτυχία. Αντιφατικά νοήματα… Πείτε μας δυο λόγια γι αυτό.

Ναι, μοιάζουν αντιφατικά τα νοήματα. Όποιος, όμως, διαβάσει αυτό το βιβλίο θα δικαιώσει απόλυτα τον τίτλο που δώσαμε. Πρόκειται για την περιπέτεια ενός νέου ανθρώπου που πέτυχε, παρότι ξεκίνησε από φτωχή οικογένεια της περιφέρειας, να φτάσει με υποτροφία έως το διδακτορικό, εκπληρώνοντας έτσι το όνειρό του. Με τη ραγδαία όμως οικονομική κρίση που ξέσπασε αιφνιδιαστικά στη χώρα μας θα βρεθεί άνεργος. Τότε η ζωή του αλλάζει ριζικά, όπως κάθε ανθρώπου που βρίσκεται σ’ αυτή την άχαρη θέση και μάλιστα στην πιο εποικοδομητική περίοδο της ζωής του. Ποιες θα είναι, λοιπόν, οι επιλογές του, όταν απελπισμένος έναν χρόνο μετά δεν έχει καμμία τύχη; Θα κινδυνέψει να βγει στο αντίθετο ρεύμα; Τι σημαίνει στην κοινωνία μας και κυρίως στην ψυχολογία του άνδρα η ανεργία;

Έχει δικαίωμα στον έρωτα; Κι αν ναι, θα τα καταφέρουν με τη σύντροφό του; Και όσο η ιστορία εξελίσσεται, θα διακρίνουμε τον ρόλο του εγωισμού στις σχέσεις των ανθρώπων. Θεωρώ και καταπιάνομαι συχνά με τον υπέρμετρο εγωισμό που ταλαιπωρεί τις ψυχές και παράλληλα τις σχέσεις των ανθρώπων σε κάθε επίπεδο. Είναι ένα επίκαιρο μυθιστόρημα και νομίζω ότι μας αφορά όλους. Ωστόσο, επιλέγω να είναι αισιόδοξο το μήνυμα, επειδή έτσι πρέπει να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες που μας επιφυλάσσει η ζωή.

“Το βιβλίο «Πριν χαράξει» δίνει ένα «μάθημα» προς τους γονείς που τολμούν να βάλουν τα προσωπικά τους προβλήματα πάνω από τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών που με δική τους επιλογή έφεραν στον κόσμο”

– Πείτε μας και δυο λόγια για το “Πριν χαράξει”;

Αφορά μια ιστορία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Το θέμα του, κατά τη γνώμη μου, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον κοινωνικά. Αφορά κυρίως τις σχέσεις γονέων και παιδιών. Μέσα από αυτή την ιστορία θα παρακολουθήσουμε βήμα-βήμα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το παιδί μεγαλώνοντας μέσα σε μια απολύτως «πολεμική» ατμόσφαιρα. Μια ατμόσφαιρα που θα το κυνηγήσει σε όλη την πορεία της ζωής του. Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της ιστορίας εκτός των άλλων είναι η ιδιαιτερότητα της σχέσης μητέρας και κόρης. Θεωρώ ότι αυτή η σχέση ακροβατεί ανάμεσα σε έναν μη συνειδητοποιημένο ανταγωνισμό προερχόμενο από την πλευρά της μητέρας. Μάλιστα, στην προκειμένη περίπτωση μιας μητέρας που αδυνατεί να ισορροπήσει τα προσωπικά της.

Πρόκειται για ένα βιβλίο που γράφτηκε περισσότερο με την καρδιά μου. Έτσι θα δούμε πόσο δυσδιάκριτη είναι στα μάτια ενός παιδιού που μεγάλωσε κάτω από τέτοιες συνθήκες η έννοια της αγάπης, του έρωτα, και πόσο θα δυσκολευτεί να βάλει μια στοιχειώδη τάξη στα συναισθήματά του, αλλά και στην πορεία της ζωής του. Θα τολμήσω εν τέλει να πω πως πρόκειται για ένα «μάθημα» προς τους γονείς που τολμούν να βάλουν τα προσωπικά τους προβλήματα πάνω από τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών που με δική τους επιλογή έφεραν στον κόσμο.

 

«Τα 5 Στοιχεία» με την Άννα Μπουρμά στις “Γιορτές Του Δάσους”

Τα 5 Στοιχεία” της Άννας Μπουρμά θα κάνουν την έναρξη του υπέροχου Φεστιβάλ “Γιορτές Του Δάσους” στο μαγευτικό Καρπενήσι το Σαββάτο 21 Ιουλίου. Επρόκειτο για μια πρωτοποριακή μουσικό-θεματική παράσταση που εμπνεύστηκε η ίδια η Άννα Μπουρμά και ανέβηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο 2016 στην Αθήνα. Από τότε έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 30 sold out παραστάσεις και συνεχίζουν να πραγματοποιούνται ανά την Ελλάδα.

Ο θεατής έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια μυσταγωγική παράσταση γεμάτη, μουσική, ερμηνείες, εικόνες, χορό και μοναδικές αφηγήσεις. Μας ταξιδεύει στον κόσμο των στοιχείων της φύσης, φωτιά, νερό, αέρας, γη και συμφώνα με τον Ησίοδο και τον Αιθέρα. Η Άννα Μπουρμά είναι μια ερμηνεύτρια πολυδιάστατη πράγμα που σπάνια συναντάς, τραγουδάει, παίζει κλασσικό πιάνο, νταούλι και έχει σκηνοθετήσει , χορογραφήσει και φωτίσει αυτήν την παράσταση. Η ερμηνεία της και η παρουσία της στην σκηνή έχει σχολιασθεί από πολλούς δημοσιογράφους ως απόκοσμη, ερμηνεύτρια υψηλής αισθητικής και αέναη. Μουσικές, στίχους και κείμενα που υπογράφει ο συνθέτης Τάκης Μπουρμάς εισάγουν τους θεατές στον κόσμο των στοιχείων. Σύγχρονες τεχνικές όπως, computer programming & projection mapping δίνουν την νότα της τεχνολογίας στο μαγικό αυτό ταξίδι. Όργανα μοναδικά όπως το σε πολλούς άγνωστο Duduk εμφανίζονται στην παράσταση και δίνουν την συγκίνηση μέσα βέβαια πάντα από την ανθρώπινη πνοή.

Μερικές χαρακτηρίστηκες περιγραφές και κριτικές για την παράσταση είναι οι εξής:

“Ο θεατής γεύεται μια παράσταση υψηλής αισθητικής με εικαστικό περιεχόμενο, με πάθος, έμπνευση, ρυθμό, «γλυκειά» ένταση και ψυχική ανάταση. Με τραγούδια που «μιλάνε» κατευθείαν στην καρδιά σκορπώντας πλούσια συναισθήματα και ικανά να καλύψουν κάθε απαιτητικό αυτί.”
Ζωή Τόλη

“Στην παράσταση η ψυχή καίγεται, πλένεται, ταξιδεύει, ομορφαίνει, αποκαλύπτεται, τιμώντας όλα τα ιερά στοιχεία που την περιβάλλουν. Μπαίνεις στην αίθουσα κουβαλώντας το τελευταίο σου “γαμώτο”, απ’ όσα λες κάθε στιγμή της ημέρας και βγαίνεις έχοντας ξεχάσει τι σ’ έχουν καταντήσει κι έχοντας θυμηθεί ποιος είσαι.”
Λίνα Δημοπούλου

“Με τις φωνές της Άννας και του Τάκη Μπουρμά με εξαιρετικό μέτρο και ωριμότητα και τις εικόνες των «5 στοιχείων» να «γράφουν» στο καπάκι του πιάνου και στην ατμόσφαιρα της σκηνής… Μια παράσταση φοβερής φαντασίας, εξαιρετικής ακρίβειας και μεγάλης φροντίδας… Αυτά τα πράγματα όμως, όσο κι αν τα περιγράφεις με λόγια – και μάλιστα στην υπερβολή των ημερών μας – απλά κινδυνεύεις να παρεξηγηθούν οι προθέσεις σου. Η προσωπική εμπειρία μετράει…”

Γιώργος Τσάμπρας

Η Άννα Μπουρμά απλώνει τα χέρια της σε μια μυσταγωγική τελετή, κλείνουμε τα μάτια μας και ταξιδεύουμε στη φύση, στη μητέρα που σιγοκλαίει, σιγοτραγουδά «τραυλίζοντας» τραγούδια, στη μητέρα γη.
Άντζελα Υζεϊράι

Πρόκειται για μία υψηλού επιπέδου και μοναδικής αισθητικής παράσταση, όπου η αιθέρια φωνή της Άννας Μπουρμά, μας παρασύρει σε ένα ταξίδι ονειρικό, από την φωτιά, στον αέρα και έπειτα από το νερό, στη γη και τον αιθέρα, όπου είναι και τα πέντε θεμελιακά στοιχεία του Ησιόδου που αποτελούν και την πηγή έμπνευσης αυτής της μουσικοχορευτικής θεματικής παράστασης!
Νίκος Γινάργυρος

Τα “5 Στοιχεία” είναι μια παράσταση, που μπορεί να σου μείνει στο μυαλό για πολλά χρόνια λόγω της ιδιαίτερης αισθητικής της και σίγουρα είναι μια παράσταση που αξίζει να δεις, ακόμα κι αν δεν έχεις καμία επαφή με την αντίστοιχη ελληνική σκηνή που παντρεύει τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία με την παράδοση και την “έντεχνη” μουσική κατεύθυνση.
Δημήτρης Μπάρμπας

Καθώς απολάμβανα τις ερμηνείες της Άννας και του πατέρα της, Τάκη Μπουρμά, καθώς και των άλλων μουσικών, αυθόρμητα μου ήρθε μια σκέψη στο μυαλό: “Αυτό είναι που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε – καθαρή τέχνη!”
Theo Lian

Είναι μια παράσταση που νιώθεις τη ψυχή σου να ταξιδεύει, να γεμίζει όμορφες εικόνες, για να φτάσει μέσω της μουσικής και του λόγου, στην απόλυτη πληρότητα και ηρεμία.
Βαγγέλης Γκρέκο

Κατά τη διάρκειά της βλέπετε, καμιά προσωπική σκέψη δεν παρασίτησε στο μυαλό μου, όλα τρέχανε ζωντανά μπροστά μου με απόλυτο συγχρονισμό, η Άννα με τη φωνή και την απολύτως προσωπικά πρωτότυπη κίνησή της, μου έφερνε νέους δημιουργικούς συνειρμούς.
Γιάννης Φιλιππίδης

 

INFO

Πάρκο Αποδήμων Ευρυτάνων

Ώρα έναρξης: 21:00
Διάρκεια παράστασης: 100′ (χωρίς διάλειμμα)
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Κείμενα, ενορχήστρωση : Tάκης Μπουρμάς
Σκηνοθεσία: Άννα Μπουρμά
Κιθάρες, φωνή, αφήγηση: Τάκης Μπουρμάς
Πλήκτρα: Nίκος Καλαντζάκος
Πνευστά: Vartan Abovian
Ήχος: Ηλίας Λάκκας
Φώτα: Στέφανος Ερινιτάκης & Άννα Μπουρμά
Projection mapping: Στέφανος Ερινιτάκης
Computer programming: Νίκος Καλαντζάκος
Παραγωγή: AFM Records | Θεοδόσιος Φράγκος

* Η παράσταση έχει φιλοξενηθεί στα μεγαλύτερα φεστιβάλ από δήμους όπως Μενάδρεια Κηφισιάς καλοκαίρι 2016, Φεστιβάλ Μαραθώνα 2016, Φαληρικά Φεστιβάλ 2016, Φεστιβάλ Δήμου Αθηναίων 2016, Φεστιβάλ Ρεματιάς Δήμος Χαλανδρίου 2017, Φεστιβάλ Μεγάρου Γκύζη Σαντορίνης 2017 και το 2018 στο Φεστιβάλ Σύρου-Απόλλων Θέατρο .

“Το μέλλον χρειάζεται γνώση κι όχι αντίγραφα”

Γράφει ο Άγγελος Δ. Κανιούρας*

«Κόσμος» είναι μια συνεχής κίνηση ενός συνόλου νοητών πραγμάτων εφόσον αυτά αγγίζουν το χώρο. Προς αυτήν την κίνηση η νόηση γεννά σκέψη, ευθείες γραμμές και ουδέποτε στατικούς και αδιέξοδους κύκλους. Η «ορθή» σκέψη είναι το λογικό αξίωμα της αρχής της ζωής που ποτέ δεν γεύεται το ηλιοβασίλεμα της φθοράς.

Τούτη η αρχή είναι ενίοτε οντολογική και η βάση της φιλοσοφικής θεμελίωσης στην αναζήτηση. Βέβαια πάνω σ’ αυτά που προαναφέρθηκαν μπορεί κάποιος να θέσει ένα κόμμα ή μια τελεία, να αντιπαρατεθεί και να συνταυτιστεί με ορισμούς της θρησκευτικής ή της ακαδημαϊκής κοινότητας. Εκεί οι συλλογισμοί είναι στερεότυποι και παραμένουν δέσμιοι σε εύηχες προτάσεις αλλά σκοτεινά μονοπάτια. Οι προτάσεις που φαντάζουν καλοδουλεμένες με κάθε λεπτομέρεια δεν δίνουν λύσεις.

Η «ορθή» σκέψη είναι το λογικό αξίωμα της αρχHς της ζωής που ποτέ δεν γεύεται το ηλιοβασίλεμα της φθοράς

Μολονότι καμιά αναφορά δεν γίνεται σε ορισμένες πράξεις μας, επιχειρηματολογούν με αναφορές φιλοσόφων παρελθόντων εποχών περισσότερο να εντυπωσιάσουν παρά αξιολογήσουν το πρόβλημα. Το παρελθόν είναι δύσκολο να το αντιληφθεί στον παρόντα χρόνο κανείς, άλλο τόσο να το μεταφράσει και ακόμα πιο πολύ δύσκολο να το αναπαράγει και να το ακολουθήσει κατά γράμμα. Γι’ αυτό σε μια εποχή που πορευόμαστε, στο υλικό που οφείλουμε να βασιζόμαστε πρέπει να είναι αυθεντικό στο τώρα και το γίγνεσθαι. Το μέλλον χρειάζεται γνώση κι όχι αντίγραφα. Η ακριβή της έκταση δεν πρόκειται να προσδιορισθεί ποτέ.

Διατυπώνοντας τούτη τη φιλοσοφική σκέψη περί «κόσμου» και ανασκαλίζοντας τα περί θεωριών του Εύδοξου ή του Πλάτωνα η ρητορική μας ίσως να μπλέκεται σε μια Ισοκρατική διαμάχη περί γενέσεως και αυτόνομης πορείας του «αισθητού» που μας περιβάλει. Εκεί το κάθε «ον» καθορίζει την υπαρξιακή του υπόσταση και η ζωτικότητά του έχει κυρίαρχα χαρακτηριστικά επιβίωσης. Η σημαντικότερη διεκδίκηση του είναι η κατοχή, οι δε λαμπρές του ευκαιρίες ή οι πράξεις είναι εφήμερες που αποκαλούμε «περιόδους» ή στιγμές που τις καταβροχθίζει η χοάνη του χρόνου και τίποτα παραπάνω.

Τα είδωλα των ιδεών παραμένουν είδωλα και ο χαρακτήρας τους στον νοητό κόσμο αναζητά την ολοκλήρωση μας. Έχουμε τόσο χρόνο πριν το ηλιοβασίλεμα για να γίνουμε τελειότεροι;

Ας πορευτούμε στη γνώση.

* O κ. Άγγελος Δ. Κανιούρας είναι φαρμακοποιός- ποιητής.

Καλοκαιράκι με θέατρο, μουσική και κινηματογράφο

Επιμέλεια: Χριστίνα Πραβιτσιώτη

Καλοκαιράκι… και πώς θα περάσετε την εβδομάδα σας; Το θέατρο, ο κινηματογράφος, η μουσική είναι απαραίτητα. Εμείς από το “artviews” κάναμε τη βόλτα μας και σας προτείνουμε… Να περάσετε μια όμορφη εβδομάδα. Και μην ξεχνάτε…

Περιμένουμε τις εντυπώσεις σας στο fb: https://www.facebook.com/rtvs/

 

ΘΕΑΤΡΟ – ΧΟΡΟΣ

«Ο φίλος μου ο Λευτεράκης», στο Θέατρο Χυτήριο

Οι πρωταγωνιστές της παράστασης “Ο φίλος μου ο Λευτεράκης”

Στον όμορφο θεατρικό κήπο του Χυτήριου, «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης» μεταφέρει το κοινό στην παλιά όμορφη Αθήνα του ’60, κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.

 

Παίζουν: Μάνος Παπαγιάννης, Αγγελική Δαλιάνη, Δήμητρα Σιγάλα, Τζένη Διαγούπη, Μάνος Ιωάννου, Περικλής Λιανός, Γιάννης Ρούσσος

* Χυτήριο, Ιερά Οδός 44, Αθήνα

Τηλ.210 3412313, 6951787821

Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.00 μ.μ.
Από 11/8 μέχρι 22/8 δεν θα πραγματοποιηθούν παραστάσεις

 

«Μονόλογος» της Simon de Beauvoir στο Θέατρο Βράχων

Σκηνή από το “Μονόλογο”

Το έργο «Μονόλογος» της Simon de Beauvoir, με τη Μάνια Παπαδημητρίου, ανεβαίνει στο Θέατρο Βράχων τη Δευτέρα 9 Ιουλίου 2018, σε σκηνοθεσία της Αθηνάς Κεφαλά.

Εμπνευσμένη από τα πρόσωπα του τρίπτυχου έργου της Σιμόν Ντε Μπωβουάρ «Προδομένη γυναίκα» (1967) η παράσταση αναφέρεται στις γυναίκες μέσης ηλικίας, που ωριμάζουν και νοιώθουν την προδοσία γύρω τους.

* Θέατρο Βράχων, Βύρωνας

Στις 09/07/2018 – Ώρα: 21:00 -Είσοδος ελεύθερη

 

Κρητικό και Μακεδονικό αντάμωμα στο Θέατρο Βράχων

Γιάννης και Γιώργος Μεγαλακάκης

Παραδοσιακοί χοροί από την Μακεδονία και την Κρήτη παρουσιάζονται σε μια μαγευτική βραδιά στο Θέατρο Βράχων. Τα δύο αδέλφια απ’ τη Κρήτη και δεξιοτέχνες χορευτές Γιάννης και Γιώργος Μεγαλακάκης, σε συνεργασία με μία ομάδα επίλεκτων χορευτών και μουσικών, ενώνονται, συμπράττουν και δημιουργούν με μουσικούς και χορευτές της Ακαδημίας Ελληνικών Παραδοσιακών Χορών Λυγκηστές.

* Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη, Βύρωνας

Πληροφορίες / Κρατήσεις: www.festivalvraxon.gr

Στις 13/07/2018 – Ώρα έναρξης 21.30

 

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

«Ο Πρόεδρος», του Σαντιάγκο Μίτρε

Η ταινία «Ο Πρόεδρος», του Σαντιάγκο Μίτρε, κυκλοφόρησε στις 5 Ιουλίου από την Weird Wave και θα προβάλλεται στη μεγάλη οθόνη έως τις 18 Ιουλίου.

 

Υπόθεση: Ο πρόεδρος της Αργεντινής βρίσκεται εγκλωβισμένος ανάμεσα στην πολιτική και την προσωπική του ζωή, κατά τη διάρκεια μιας συνόδου κορυφής σε ένα απομακρυσμένο ξενοδοχείο στην καρδιά των Άνδεων, όπου και θα οριστικοποιηθούν περιφερειακές στρατηγικές, γεωπολιτικές συμμαχίες και το φλέγον ζήτημα της διαχείρισης του πετρελαίου της Λατινικής Αμερικής. Ο πρόεδρος έχει να πάρει μια σημαντική απόφαση: θα προστατέψει την εξουσία του ή θα σταθεί στην οικογένειά του και θα υπερασπιστεί τις αξίες του;

Πρωταγωνιστούν: Ρικάρντο Νταρίν, Κρίστιαν Σλέιτερ, Έρικα Ρίβας, Ντολόρες Φόνζι

 

«Απαγωγή», της Μαρ Ταργκάρονα

Η ταινία “Απαγωγή”, της Μαρ Ταργκάρονα, κυκλοφόρησε στις 5 Ιουλίου από την Tanweer και θα προβάλλεται στη μεγάλη οθόνη έως τις 18 Ιουλίου.

Υπόθεση: Η Πατρίτσια ντε Λούκας, μία κορυφαία δικηγόρος, βλέπει τη ζωή της να μετατρέπεται σε εφιάλτη, όταν ο κωφάλαλος γιος της Βίκτορ εξαφανίζεται από το σχολείο χωρίς κανένα ίχνος. Λίγες ώρες μετά, το παιδί εμφανίζεται γεμάτο μώλωπες και καταϊδρωμένο, ισχυριζόμενο πως το απήγαγε ένας άντρας, από τα χέρια του οποίου κατάφερε να δραπετεύσει. Η αστυνομία κινητοποιείται και αφού δείξει φωτογραφίες υπόπτων στον μικρό Βίκτορ, ο κύριος ύποπτος συλλαμβάνεται. Ωστόσο, τα αποδεικτικά στοιχεία δεν είναι ακλόνητα και ο υποτιθέμενος απαγωγέας αφήνεται ελεύθερος από την αστυνομία. Η Πατρίσια, φοβισμένη για την ασφάλεια του γιου της, παρασύρεται και υποκύπτει, ως μητέρα, σε κάτι που δεν έχει κάνει ποτέ πριν: παίρνει τη δικαιοσύνη στα χέρια της.

Πρωταγωνιστούν: Μπλάνκα Πορτίγιο, Αντόνιο Ντετσέντ, Βισέντε Ρομέρο, Μαρκ Ντόμενεκ

 

ΜΟΥΣΙΚΗ

Οι Swingin Cats επιστρέφουν
στο Gazarte

Οι «The Swingin’ Cats» έρχονται στο Roof Stage του Gazarte, την Πέμπτη 12 Ιουλίου, για ακόμη ένα super party, με πλούσιο χορευτικό πρόγραμμα σε ρετρό διάθεση!

Να είστε όλοι εκεί!

* Gazarte Roof Stage, Βουτάδων 34, Γκάζι

Πληροφορίες / Κρατήσεις: gazarte.gr

Στις 12/07/2018 – Ώρα έναρξης: 22.30

 

Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων με κινηματογραφικές μουσικές στην Τεχνόπολη

Ένα συναρπαστικό μουσικό κινηματογραφικό ταξίδι από τη Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Αθηναίων, θα απολαύσουν όσοι βρεθούν στη συναυλία της Symphonic Soundtracks, που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων την Πέμπτη 12 Ιουλίου στην Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων.

Η Συμφωνική Ορχήστρα θα παρουσιάσει μελωδίες και πρωτότυπα soundtracks γνωστών κινηματογραφικών ταινιών όπως «Οι Πειρατές της Καραϊβικής», «Τιτανικός», «Ε.Τ.», «Star Trek», «Απόλλων 13», «Star Wars», κ.α., καθώς και συνθέσεις κλασικής μουσικής που ενσωματώθηκαν σε ταινίες.

* Τεχνόπολη, Πειραιώς 100, Γκάζι

Στις 12/07/2018 – Ώρα έναρξης 21.00 – Είσοδος ελεύθερη

 

Η Ανδριάνα Μπάμπαλη και ο Στάθης Δρογώσης στον Κήπο του Μεγάρου

Ανδριάνα Μπάμπαλη και Στάθης Δρογώσης στη ΝΕΟVintage προσέγγιση

Ο Στάθης Δρογώσης και η Ανδριάνα Μπάμπαλη, μετά την πρόσφατη δισκογραφική συνεργασία τους στην διασκευή του «Μην το πεις πουθενά», συνεργάζονται ξανά σε μία ατμοσφαιρική συναυλία στον Κήπο του Μεγάρου την Παρασκευή 13 Ιουλίου. Η NEOvintage συναυλία αυτή αποτελεί παρουσίαση της νέας προσέγγισής τους σε κομμάτια τους που έχουν αγαπηθεί και τραγουδηθεί, αλλά και σε τραγούδια που έρχονται από το παρελθόν και πάντα αποτελούσαν σταθερή αναφορά και για τους δυο τους. Η ιδέα του NEOVintage και η επιμέλεια του προγράμματος είναι του Χρήστου Παπαμιχάλη.

* Κήπος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αθήνα

Τηλ.: 210 7282333

Στις 13/07/2018 – Ώρα έναρξης 20.45

 

4 συλλεκτικά έργα από την Galerie Lefakis

Αλέξης Ακριθάκης Σύνθεση Ακρυλικά σε χαρτί 40χ50 εκ. Υπογεγραμμένο και χρονολογημένο (1972) κάτω αριστερά
Η Galerie Lefakis υποδέχεται το φετινό καλοκαίρι παρουσιάζωντας 4 νέα συλλεκτικά έργα της συλλογής της. Kαταστήματα της Galerie υπάρχουν στην Κηφισιά, το Χαλάνδρι, τη Γλυφάδα και τη Μύκονο.

Αλέκος Φασιανός
Κεφαλή
23χ30 εκ.
Ελαιογραφία σε μουσαμά
Υπογεγραμμένο στο πάνω μέρος

John Χριστοφόρου
Μπλέ πορταίτο
Λαδοπαστέλ σε χαρτί
50χ65 εκ.
Υπογεγραμμένο στο κάτω μέρος.
Το έργο έχει αναπαραχθεί και σε μεταξοτυπία.

Αλέξης Ακριθάκης
Σύνθεση
Ακρυλικά σε χαρτί
40χ50 εκ.
Υπογεγραμμένο και χρονολογημένο (1972) κάτω αριστερά

https://www.galerielefakis.com/

 

PANACEA του Παναγιώτη Κονιδάρη

Bestselling book

the search for the secret Hippocratic cure-all plant

A breathtaking HISTORICAL NOVEL

A tour de force that invites you to touch Panacea…

Who is the young Greek boy that reaches Malta in the 16th century, hidden in a barrel of sardines?

Who is the Knight that searches in every nook and cranny for Panacea, the mythical herb that cures every disease? Who is the old man that, along with a skull, narrates his life, cooped up in Parisian catacombs?

A story of love, hatred, and mystery in Malta of the Knights, Spain of Cervantes, and Italy of Caravaggio.

A riveting search for the herb of Renaissance, the meaning of life and death, in the shadow of a brother whose face is identical to his own, and a world that keeps changing faces.

Translated by

Dr. DIMITRIS THANASOULAS

Β1264

SBN 978-960-14-33

Σειρά: ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Σελίδες: 524

Τιμή: € 15,00 (με ΦΠΑ)