Στο βιβλίο “Η Θεσσαλονίκη με Μoβ Καφτάνι” παρουσιάζονται χωρίς μελοδραματισμούς και τραγικές περιγραφές, τα πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα που συνδέονται με την ανταλλαγή των πληθυσμών μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Η ιστορία της Ελένης από τη Σμύρνη και της Σεριφέ από το Ρέθυμνο, που βιώνουν τις ίδιες χαρές, τις ίδιες λύπες, την ίδια νοσταλγία, τους ίδιους πόνους, εναλλάσσεται με τα πολιτικά γεγονότα της εποχής. Μέσα από την πορεία των δύο οικογενειών παρακολουθούμε το δράμα της ανταλλαγής των πληθυσμών που επιβλήθηκε στην Ελλάδα και την Τουρκία. Οι δεσμοί των ανθρώπων με τη γενέτειρά τους είναι άρρηκτοι όσα χρόνια κι αν περάσουν, ακόμη κι αν τα συναισθήματα αλλάξουν μέσα σε λίγες μέρες κάτω από αντίξοες συνθήκες και οι φίλοι καταλήξουν εχθροί.
Μετάφραση από τα τουρκικά
ΛΙΑΝΑ ΜΥΣΤΑΚΙΔΟΥ
– Αν αντιληφθεί κανείς σωστά τις αντιφάσεις, μπορεί να προβάλει ένα νέο και σωστό ισχυρισμό. Αυτό δεν είναι σύμπτωση αλλά μια λογική και δίκαιη βούληση. Προς Θεού, μην ξεχνάτε ότι αυτό που λέμε θέλημα Θεού
είναι η διαμόρφωση μιας σκέψης με τη μέθοδο της σύνθεσης.
– Υπάρχει ένας ορίζοντας στο βλέμμα κάθε ανθρώπου. Δεν έχει σημασία αν είναι ρηχός ή απέραντος. Γιατί σε όποιο σημείο του ορίζοντα και αν πάει κανείς, αυτό ονομάζεται μετανάστευση…
Όταν έρθει η ώρα της θλίψης, τα κλήματα θρηνούν όλα μαζί. Στη φλούδα των σταφυλιών υπάρχει ένα παραμύθι που το αφηγείται στη θάλασσα.
who is who
Ο Γιλμάζ Καρακογιουνλού γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1936.
Σπούδασε Οικονομικά στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Άγκυρας. Συνέχισε τις σπουδές του στο University of Michigan USA (Diploma of Communication), στη Βοστόνη στο Macber of Sterling Institution (Diploma of Effective Management), στο University of Georgia USA (Master of Business Administration) και έκανε το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης (Πολιτικά και Οικονομικά της Ιστορίας).
Εργάστηκε σε πολλές ιδιωτικές επιχειρήσεις ως διευθύνων σύμβουλος.
Σήμερα αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά.Διετέλεσε βουλευτής Κωνσταντινούπολης του Κόμματος της Μητέρας Πατρίδας και υπουργός Προεδρίας, αρμόδιος για θέματα Οικονομίας.
Έχει γράψει αρκετά μυθιστορήματα, θεατρικά έργα και κινηματογραφικά σενάρια. Επίσης, έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία. Μεταξύ άλλων, το μυθιστόρημα Το Περιδέραιο της Σαλκίμ Χανίμ (Salkim Hanim’in Taneleri), το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις μας, απέσπασε το Α΄ βραβείο μυθιστορήματος Yunus Nadi το 1990.
Το μυθιστόρημά του Uc Aliler Divani τιμήθηκε επίσης με το Α΄ βραβείο
της Ένωσης Λογοτεχνών το 1991. Τέλος, το Guz Sanclsl, το οποίο κυκλοφορεί
με τον τίτλο Πληγές του Φθινοπώρου από τις εκδόσεις μας, έλαβε το Α΄ βραβείο
της Ένωσης Τούρκων Συγγραφέων το 1992.
Ο Γιώργος Σταθόπουλος είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες εικαστικούς . Τα έργα του, εύκολα αναγνωρίσιμα έχουν αγαπηθεί ιδιαίτερα από το φιλότεχνο κοινό
Σύμβολα του η γυμνή, ιδανικά όμορφη, γυναίκα γεμάτη καμπύλες, το μήλο στο χέρι της, ένα ποτήρι κόκκινο κρασί, τα λευκά περιστέρια και βέβαια τα μουσικά του όργανα, η άρπα και η φλογέρα προσθέτουν στους πίνακές του ρομαντισμό και ονειρικές διαστάσεις. Μαθητής του Γιάννη Μόραλη, τα έργα του συνδυάζουν υπερρεαλιστικά και εξπρεσιονιστικά στοιχεία.
Ο Σταθόπουλος, αγαπημένος ζωγράφος της Ελλάδας, πλαισιώνει τον ελληνικό ήλιο, το αττικό τοπίο, το ελληνικό φως με τις μελωδίες του Μάνου Χατζιδάκι. Καθημερινές εικόνες και πολύ χρώμα χαρακτηρίζουν τα έργα του.
Το έργο του συνδέθηκε άρρηκτα με μεγάλους κύκλους τραγουδιών, σε σημείο που να συμπληρώνει με την εικόνα του τη μουσική. Η «Αθανασία», η «Ρωμαϊκή Αγορά» του Μάνου Χατζιδάκι είναι συνυφασμένες με τα ζωγραφικά του έργα.
Δίσκοι του Μίκη Θεοδωράκη, του Νίκου Μαμαγκάκη, του Μιχάλη Γρηγορίου, του Σταύρου Ξαρχάκου, Απόστολου Καλδάρα, Σταύρου Κουγιουμτζή, του Χρήστου Νικολόπουλου και φυσικά του Μάνου Χατζιδάκι, έχουν εξώφυλλο τα φωτεινά και γεμάτα χρώματα έργα του.
Την εποχή που στα εξώφυλλα των δίσκων δε υπήρχε η φωτογραφία του τραγουδιστή, αλλά ένας ζωγραφικός πίνακας, ο δημιουργικός Γιώργος Σταθόπουλος έδωσε εικαστική πνοή στο τραγούδι.
Συναντήσαμε τον ζωγράφο στο μαγικό του ατελιέ, στην Αθήνα στη Γούβα, όπου μας υποδέχτηκε φιλόξενα και με απλότητα και ευγένεια μας μίλησε.
-Τι ρόλο πιστεύετε ότι παίζει η τέχνη στη σύγχρονη εποχή;
-Η τέχνη και ο έρωτας είναι τα μόνα πράγματα, που κρατάνε το ενδιαφέρον μας στη ζωή. Δεν χρειάζονται ούτε λόγια, ούτε προπαγάνδα. Κυριαρχούν και στην ευμάρεια και στη φτώχεια και στον πόλεμο.
Η τέχνη ανήκει σε όλους μας και στον καθένα χωριστά.
Ο έρωτας ζει και θριαμβεύει πάντα.
Αυτή είναι και η αγωνία του ζωγράφου, να κατορθώσει να τον εκφράσει.
-Έχετε φιλοτεχνήσει μεγάλο αριθμό έργων. Όταν ξεκινάτε τη δημιουργία τους, ξεκινάτε με αυτό που ονομάζουμε έμπνευση; Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις πηγές της έμπνευσής σας;
Έμπνευση δεν έχω ποτέ. Όρεξη έχω!
Πηγαίνω το πρωί στο εργαστήριο μου χωρίς έννοια και αν είμαι σε καλή διάθεση, κάνω όμορφα πράγματα. Αν έχω στενοχώριες, δεν έχω όρεξη να δημιουργήσω. Όταν έχω να αντιμετωπίσω ένα τραγικό γεγονός, δεν μπορώ να πιάσω καν το πινέλο.
Η τέχνη γίνεται όταν είμαστε σε καλή διάθεση. Τότε πιστεύω ότι όλα είναι καλύτερα για τον άνθρωπο. Συμπεριφερόμαστε καλύτερα στους φίλους, στους συντρόφους μας, στους ανθρώπους που μας περιβάλουν.
Τότε μου αρέσει να ζωγραφίζω και να δημιουργώ και το κάνω με θετική σκέψη και διάθεση.
-Τα έργα σας αποπνέουν μια αισιοδοξία. Είστε από τη φύση σας αισιόδοξος άνθρωπος;
-Αυτό είναι αλήθεια και δεν μπορώ να κάνω κι αλλιώς. Έτσι είμαι από τη φύση μου. Τα βλέπω όλα από την καλή τους πλευρά. Και άδειο να το δω το ποτήρι, εγώ πιστεύω ότι είναι γεμάτο. Για να απογοητευτώ δεν ξέρω τι πρέπει να γίνει. Εμείς οι παλιοί έχουμε περάσει μεγάλες δυσκολίες και τα βλέπουμε αλλιώς τα πράγματα.
-Τι είναι ευτυχία για σας , κύριε Σταθόπουλε;
-Ευτυχία είναι να κάνεις αυτό που αγαπάς. Αυτό είναι ευτυχία!. Πρέπει να εκλείψουν τα παράπονα στη ζωή μας γιατί δεν χρειάζονται. Αναλογιστείτε ότι εγώ τη ζωή μου δεν έχω κάνει διακοπές, δεν τις χρειάζομαι. Τι να διακόψω? Κάνω αυτό που μ αρέσει και είμαι πραγματικά ευτυχής.
-Σε μια παλαιότερη συνέντευξή σας είχατε αναφέρει ότι τα τρία επικίνδυνα για σας είναι το «Πυρ, η γυνή και … η ζωγραφική!» Εξακολουθείτε να το πιστεύετε;
-Η γυνή και η ζωγραφική είναι εξαρτήσεις. Όταν σ’ αρέσει κάτι πολύ, δεν μπορείς να απαλλαχτείς. Έτσι και εγώ… αυτές είναι οι δαίμονές μου.
-Κάποιες φορές δημιουργείται η εντύπωση ότι η τέχνη απευθύνεται σε μια ελίτ, σε ανθρώπους δηλαδή που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν αρκετά για να αποκτήσουν έναν πίνακά σας.
Θεωρείτε ότι ζωγραφίζετε γι αυτούς ή απευθύνεστε σε μεγαλύτερη γκάμα φιλότεχνου κοινού;
-Η τέχνη είναι για όλους, δεν είναι για ορισμένους.
Για να είμαι βέβαια ειλικρινής, όλοι οι άνθρωποι δεν κόπτονται τόσο για την ζωγραφική και προτιμούν άλλα αγαθά. Εξάλλου, έργα ζωγραφικής μπορείς να τα θαυμάσεις σε μουσεία, σε αίθουσες τέχνης και αλλού.
Σαν ζωγράφος, απευθύνομαι σε ευρεία γκάμα κοινού. Έχω πολύ καλές συνεργασίες και με τους γκαλερίστες και με τους συλλέκτες μου και με όποιον επιλέγει τα έργα μου επειδή του αρέσουν.
Φυσικά, υπάρχουν περιπτώσεις, που κάποιος επιλέγει έναν πίνακα, επειδή του αρέσει και θέλει να τον θαυμάζει καθημερινά σ’ έναν προσωπικό του χώρο και όχι για επένδυση. Αυτή είναι η καλύτερη και πιο καθαρή θαυμασμού της τέχνης.
-Έχετε συναναστραφεί ιερά τέρατα της τέχνης, της μουσικής της ποίησης, της ζωγραφικής. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις δεκαετίες 70-80 και για τους ανθρώπους που συνεργαστήκατε;
-Γνώριζα τον Γκάτσο, το Χατζηδάκι, τον Τσαρούχη και πολλούς άλλους.
Ο Γκάτσος μάλιστα, μου είχε δώσει το δικαίωμα να πηγαίνω τα μεσημέρια στο τραπέζι του στον Φλόκα στην Πανεπιστημίου, που καθόταν με το Μάνο και να μιλάμε.
Είχαν μόνιμο τραπέζι και είχα συναντήσει πολλούς επώνυμους εκεί. Ο Γκάτσος δεν ήταν μόνο ένας σημαντικός ποιητής, μεταφραστής και στιχουργός. Ήταν μεγάλη προσωπικότητα, καθαρός άνθρωπος, ο μέντορας μου. Τον θαύμαζα πολύ και συνεργάστηκα στενά μαζί του. Έκανα το εξώφυλλο για την ποιητική του σύνθεση «Αμοργό» (1943), καθώς και πολλά άλλα εξώφυλλα δίσκων. Τι να πρωτοθυμηθώ?
Έχω κάνει εξώφυλλα δίσκων για την Μίκη Θεοδωράκη, τον Μάνο Ελευθερίου, τον Νίκο Μαμαγκάκη. Θυμάμαι και για τον Χριστόδουλο Χάλαρη, που έκανα τους «Δροσουλήτες» (1975).
Και με τον Μάνο είχαμε μεγάλη συνεργασία. Ο Χατζηδάκις εκτός από καλός μουσικός ήταν και αυτός μια πολύ ισχυρή προσωπικότητα.
Ο Γιώργος Σταθόπουλος με τη Ζέτα Τζιώτη στο ατελιέ του
O Αλέξανδρος Γεωργιάδης, γεννημένος στον Όθο της Καρπάθου, βρέθηκε μετανάστης στην Αμερική. Ηλεκτρολόγος μηχανολόγος, απόφοιτος του Κάρνεγκι, κατατάχτηκε στις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες στη διάρκεια του Β´ Παγκοσμίου Πολέμου, την OSS (Office of Strategic Services).
Με έδρα την Αδριανούπολη οργάνωσε πράξεις δολιοφθοράς των Συμμάχων, με αποτέλεσμα να αποκοπούν οι γέφυρες τροφοδοσίας του Άξονα από την Τουρκία. Αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του λοχαγού. Τιμήθηκε με τον Χάλκινο Αστέρα Ανδρείας του αμερικανικού στρατού και έλαβε τη διάκριση της Λεγεώνας της Τιμής για την αποκάλυψη του δικτύου διπλών πρακτόρων «Ντόκγουντ».Η άρνησή του να δουλέψει για τη CIA μετά το τέλος του πολέμου και η συνεργασία του με το ΕΑΜ και τον ΕΛΑΣ τον έφεραν στο μάτι του κυκλώνα, όταν στην Αμερική μεσουρανούσε το άστρο του Μακάρθυ, με αποτέλεσμα να υποστεί πολλές ψυχολογικές και άλλες διώξεις.
Μέλος της ΑΧΕΠΑ από την ίδρυσή της, παρέμεινε μέχρι τον θάνατό του, το 1976,
φλογερός Δωδεκανήσιος και λάτρης της πατρίδας του, της Καρπάθου.
Η Κωνσταντινούπολη τότε ήταν η κατεξοχήν πόλη-θερμοκήπιο πρακτόρων κάθε προέλευσης εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης και του ρόλου της Τουρκίας,
που φαινομενικά παρέμενε μεν ουδέτερη, αλλά στήριζε τον Άξονα.
Μέσα σε αυτό το καζάνι που έβραζε και οι πάντες –υπολογίζεται
πως πάνω από διακόσιοι πράκτορες ζούσαν στην πόλη εκείνη την περίοδο–
έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους για να κρύβουν τον ρόλο τους, έχοντας ως προκάλυμμα άλλοι την ιδιότητα του δημοσιογράφου, άλλοι του καθηγητή και άλλοι του επιχειρηματία στις δεκάδες νέες επιχειρήσεις που είχαν ανοίξει ξαφνικά στην πόλη, ο Μακ Φάρλαντ, γνωστός περισσότερο με το παρατσούκλι «Πάκι», κυκλοφορούσε ντυμένος κατάσκοπος λες και ήταν κάθε μέρα Απόκριες! Όταν έμπαινε στο σαλόνι του ξενοδοχείου Παρκ, ο πιανίστας σταματούσε να παίζει και ξεκινούσε να χτυπάει στα πλήκτρα το αγαπημένο τραγουδάκι της εποχής «Μπου μπου μπέιμπι, είμαι ένας κατάσκοπος!».
who is who
Η Φωτεινή Τομαή σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Birmingham.Πρέσβης Α′, με μακρά θητεία στο Υπουργείο των Εξωτερικών και σειρά διακρίσεων για το έργο της στο εξωτερικό. Έχει συγγράψει και επιμεληθεί σειρά εκδόσεων και άρθρων, μεταξύ άλλων σχετικά με τον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον Ψυχρό Πόλεμο και την κατάσταση της μεταπολεμικής Ελλάδας: την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου, το Σχέδιο Marshall, τις αναμνήσεις του Γκράτσι για την ιταλική επίθεση, τους Έλληνες στο Άουσβιτς, τη διάσωση των Εβραίων από τους Έλληνες Δικαίους των Εθνών. Έχει επίσης αξιόλογο λογοτεχνικό έργο.
“…έχει ξημερώσει, κοίτα να δεις, την καλύτερη ώρα ξύπνησα, έχει αυτόν τον ήλιο τον όμορφο, τον διακριτικό, έτσι είναι ο ήλιος το ξημέρωμα, διακριτικός, ευγενικός, γι’ αυτό δίνει αυτό το υπέροχο φως, σαν τους ανθρώπους είναι κι ο ήλιος, βγαίνει δειλά δειλά με ένα ίσως, με ένα τεράστιο μάλλον στο κεφάλι του, γεμάτος απορίες, αναρωτιέται, λες να μην πρέπει να βγω; μήπως κάνω λάθος; μετά, όταν βλέπει ότι τον δέχονται με χαρά και τον καλωσορίζουν αρχίζει να παίρνει τα πάνω του και γίνεται όλο και ζωηρότερος, σιγά σιγά γεμίζει με έπαρση μέχρι που το μεσημέρι, γύρω στις τέσσερις, φτάνει στο αποκορύφωμα της χυδαιότητάς του, μας τρίβει στη μούρη τη δύναμή του, μας δείχνει ποιος είναι το αφεντικό, εξαντλεί κάθε στάλα υπομονής, και όταν βλέπει ότι έχουμε πια αγανακτήσει και είμαστε έτοιμοι να σηκώσουμε μπαϊράκι, φοβάται και αρχίζει να μαζεύεται, ξαναγίνεται διακριτικός, γεμίζει με ευγένεια και σιγά σιγά αποσύρεται περιμένοντας την επόμενη φορά που θα ξαναχτυπήσει, έτσι δεν είμαστε κι εμείς; τα ίδια δεν κάνουμε;”
Χόλι μάουντεν, ένας παραληρηματικός μονόλογος ενός ανθρώπου που βρίσκεται στις τελευταίες στιγμές της ζωής του, καθηλωμένος σε ένα νοσοκομειακό κρεβάτι. Αποδέχεται τον εαυτό του με τα όποια θετικά και αρνητικά του, σωστά ή λάθη, αλήθειες ή ψέματα. Μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, θυμάται όσα τον διαμόρφωσαν σαν άνθρωπο, αυτά τα μικρά και ασήμαντα που κάνουν τον καθένα μας ξεχωριστό. Κινήσεις, εκφράσεις, βλέμματα, εικόνες, εμπειρίες, μουσικές, γεύσεις…
«Άλλωστε τι είμαστε; Οι άνθρωποι που αγαπήσαμε, τα βιβλία που διαβάσαμε, οι τόποι που επισκεφτήκαμε, οι μουσικές που ακούσαμε».
Πρόκειται για την πρώτη συγγραφική δουλειά του Νίκου Βεργέτη. Διαφορετικό, έξυπνο και ταυτόχρονα γλυκόπικρο. Χειμαρρώδης λόγος, άλλοτε έντονος και άλλοτε ήρεμος, χωρίς σημεία στίξεως. Η μοναδική τελεία που υπάρχει στο βιβλίο είναι στο τέλος. Στην τελευταία πρόταση, στην τελευταία λέξη.
Έπεσε η αυλαία στo 1o Διεθνές Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Δωματίου που διοργάνωσε η Chamber Music Hellas, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που εδρεύει στη Νέα Υόρκη και σκοπός της είναι να φωτίσει μη τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές της Ελλάδας, μέσω της κλασικής μουσικής δωματίου υψηλών προδιαγραφών.
Τα δέκα πρωτοποριακά για τα ελληνικά δεδομένα κονσέρτα, παρότι ήταν εφάμιλλα της ποιότητας άλλων διεθνών όπως της Νέας Υόρκης και του Σάλτσμπουργκ, προσφέρθηκαν εντελών δωρεάν από την Chamber Music Hellas και πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες τοποθεσίες της Θεσσαλίας, έχοντας αφήσει πλέον πίσω τους συγκινήσεις και αισθήματα ευγνωμοσύνης από όλους όσους είχαν την ευκαιρία να τα ζήσουν.
Μουσικόφιλοι από διάφορες γωνιές της γης έσπευσαν να τύχουν της μοναδικής αυτής μουσικής εμπειρίας, που έφερε την καλλιτεχνική υπογραφή του διάσημου Αμερικανού συνθέτη, Lowell Liebermann.
Ο ιδρυτής και πρόεδρος του οργανισμού Chamber Music Hellas, Βάσος Παπαγαπητός με υψηλό όραμα και αγάπη για την Ελλάδα, διαπίστωσε ότι αν και οι αντικειμενικές δυσκολίες ήταν ποικίλες, από τον άστατο καιρό που ανάγκασε τους διοργανωτές να αλλάξουν συχνά τοποθεσίες ως και την έλλειψη υποδομών με τις απαιτούμενες προδιαγραφές, η διάθεσή του για τη συνέχιση του έργου που ξεκίνησε, παραμένει σθεναρή και ήδη φροντίζουν στην CMH το προγραμματισμό του επόμενου και για άλλες περιοχές της Ελλάδας με δυνατές συνεργασίες.
«Είναι απαραίτητο να καλλιεργήσουμε το έδαφος για τον θεματικό τουρισμό και δη τον πολιτιστικό, αν θέλουμε να βοηθήσουμε την ανάπτυξη σε περιοχές που δεν είναι τόσο προβεβλημένες. Χρειάζεται επιμονή και υπομονή από την πλευρά μας, αλλά και γόνιμη συνεργασία από όλους τους φορείς που ενδιαφέρονται πραγματικά για την βιωσιμότητα τέτοιων εγχειρημάτων και ανοίγουν τον δρόμο στην ανάπτυξη του τόπου τους. Ψάχνουμε για πόλεις έτοιμες να δεχτούν μεγάλα γεγονότα και όχι απαραίτητα με κοινό εκπαιδευμένο στην κλασική μουσική δωματίου. Η κοινή γλώσσα της μουσικής ενώνει τους ανθρώπους και λειτουργεί ως ίαση στις ψυχές όλων», τόνισε ο B. Παπαγαπητός.
Γεγονότα όπως κι αυτό προσελκύουν το ενδιαφέρον από όλο τον κόσμο και γι΄αυτό κατά τη διάρκεια του 12ήμερου ταξιδιού, παραβρέθηκαν δημοσιογράφοι και ταξιδιωτικοί συγγραφείς από την Αμερική και την Ιαπωνία.
Η Γενική Γραμματέας της Chamber Music Hellas και εκπρόσωπός της στην Ελλάδα, Μαρία Χριστίνα Μπακλαβά συμπλήρωσε, «…τη μεγαλύτερη ενθάρρυνση μας την έδωσαν οι απλοί πολίτες που κατακλύσαν στην κυριολεξία τους χώρους όπου πραγματοποιήσαμε τα κονσέρτα. Το αγκάλιασμα από τα δημοτικά και ιδιωτικά ωδεία ήταν κάτι το συγκινητικό, αφού έσπευδαν σε κάποιες περιπτώσεις να καλύπτουν τις όποιες αδυναμίες, ανοίγοντας τους ιδιωτικούς τους χώρους, ακυρώνοντας πολλές φορές ακόμη και εξετάσεις, προκειμένου να ωφεληθούν οι μαθητές τους από τους σπουδαίους αυτούς μουσικούς που ήρθαν από την Αμερική».
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Λόουελ Λίμπερμαν, μίλησε για έναν βαρυσήμαντο στόχο που έχει θέσει η CMH, που δεν είναι μόνο τα υψηλής στάθμης κονσέρτα σε περιοχές που το έχουν μεγάλη ανάγκη, αλλά και να υποστηριχθούν στο μέλλον νέοι ταλαντούχοι νέοι της περιφέρειας, με υποτροφίες στην Αμερική.
Αλησμόνητη επίσης, θα μείνει η στιγμή που ο Λόουελ Λίμπερμαν μαζί με τον πιανίστα Γουίλιαμ Χόμπς μέσα στο Διαχρονικό Μουσείο της Λάρισας, ξεσήκωσαν τους παρευρισκόμενους με μουσικές Ελλήνων συνθετών, κλείνοντας με μια διασκευή του Λίμπερμαν του Ζορμπά.
Στα Τρίκαλα στην πόλη με την σπουδαία μουσική παράδοση, οι καλλιτέχνες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις για συνεργασία με το Μουσείο Τσιτσάνη και να ακούσουν ταλαντούχους νέους και νέες, προκειμένου στο άμεσο μέλλον να δώσουν ευκαιρίες για υποτροφίες σε Αμερικάνικα Ωδεία και Πανεπιστήμια.
Τέτοια περίπτωση ήταν και η Ματίνα Τσαρουχά (σχετ.φωτ.)που είχε την ευκαιρία να την ακούσει ο καταξιωμένος καθηγητής του Julliard School, Γουίλιαμ Χομπς, τον οποίο είδαμε στη συνέχεια στον Πολυχώρο πλινθοκεραμοποιίας Τσαλαπάτα, στο Βόλο σε ένα δίωρο σόλο ρεσιτάλ, να εκτελεί χωρίς παρτιτούρες, έργα από τον Chopin, τον Rachmaninoff, τον Κωνσταντινίδη και να κλείνει με την Piano Sonataτου Beethoven Op.111, αποσπώντας το παρατεταμένο χειροκρότημα των όρθιων παρευρισκόμενων.
Λίγο πριν τη λήξη του φεστιβάλ θεωρήθηκε επιβεβλημένη η παρουσία των μουσικών στο Πήλιο και συγκεκριμένα στη Τσαγκαράδα που αν και αναγκάστηκαν να αλλάξουν χώρο λόγω της βροχής, ένας άλλος φιλόξενος ιδιωτικός χώρος προσφέρθηκε ανιδιοτελώς, προκειμένου να γεμίσει μελωδίες η πανέμορφη αυτή πλατεία με τον τεράστιο πλάτανο από αριστουργήματα του Brahms, του Mozartκαι του Rachmaninoff.
Στην τελευταία συναυλία του φεστιβάλ, στην Πορταριά του Πηλίου, τα υπέροχα «Τρία τραγούδια σε ποίηση της Σαπφούς» του καθηγητή του Πανεπιστημίου του Τορόντο και Βολιώτη στην καταγωγή, Χρίστου Χατζή, καθώς και τα κουαρτέτα Πιάνου σε Liebermann και Brahms, άφησαν την πιο γλυκιά ανάμνηση και μια βαθιά υπόσχεση για τη μακροημέρευση του Φεστιβάλ και σε άλλες τουριστικά «ανεξερεύνητες» γωνιές της Ελλάδας.
Η Γκαλερί CITRONNE συνεχίζει το καλοκαιρινό της πρόγραμμα με τα εγκαίνια της έκθεση “ΌΨΕΙΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ” το Σάββατο 21 Ιουλίου. Ο Γιάννης Αδαμάκος, ο Τάσος Μαντζαβίνος, ο Κώστας Πανιάρας, ο Άγγελος Παπαδημητρίου και ο Γιάννης Ψυχοπαίδης παρουσιάζουν “ΌΨΕΙΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ“, ο καθένας με την διαφορετική προσωπική του οπτική και ερμηνεία.
Παράλληλα θα συνεχίζεται έως τις 30 Οκτωβρίου η έκθεση του Κώστα Πανιάρα «Αμφιθυμία της Μνήμης» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου.
Στην έκθεση “ΌΨΕΙΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ”, οι πέντε εικαστικοί συγκροτούν, ο καθένας από διαφορετική οπτική και με ατομική ερμηνεία, έναν θεματικό άξονα της Μνήμης. Η έκθεση αυτή οργανώνεται με αφετηρία τους κοινούς τους τόπους· ταυτοχρόνως, αναδεικνύει τις ειδοποιούς διαφορές τους.
Ανεξάρτητα από τις διαφορές τους στην αφετηρία, στα υλικά, στα μέσα, στις τεχνικές οι πέντε καλλιτέχνες (Γιάννης Αδαμάκος, Τάσος Μαντζαβίνος, Κώστας Πανιάρας, Άγγελος Παπαδημητρίου και Γιάννης Ψυχοπαίδης) αλληλοσυμπληρώνονται στην προσέγγιση τους. Η έκθεση συγκροτεί ένα συνδετικό ιστό γύρω από μια κοινή περιήγηση. Άλλοτε με έμφαση στο προσωπικό βίωμα, άλλοτε με γνώμονα την Ιστορία, άλλοτε με αναφορές στο υποσυνείδητο, άλλοτε με μύθους και σύμβολα, οι πέντε καλλιτέχνες αντιμάχονται την λήθη, διεισδύοντας στα άδυτα της μνήμης.
«ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ»,
Γκαλερί CITRONNE
21 Ιουλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2018
Εγκαίνια: Σάββατο, 21 Ιουλίου, 8.30 μμ.
Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ της Ιστορίας της Τέχνης
Η Ελιά από ορείχαλκο που ξεκίνησε από την Αμφιλοχία, επιστρέφει μεγάλη και γεμάτη καρπούς, διαχρονικό σύμβολο, πίσω στις ρίζες του καλλιτέχνη, που δημιούργησε και συνεχίζει να δημιουργεί αισθητικούς Ελαιώνες από χαλκό εδώ και 40 χρόνια.
Εκεί, στην κεντρική πλατεία της Αμφιλοχίας θα ριζώσει ένα μνημειακό έργο-γλυπτό –Ελιά ύψους τριών μέτρων από χαλκό και ορείχαλκο του Άγγελου Παναγιωτίδη και τα χρυσά φύλλα της ,θα αργοσαλεύουν με την πνοή του αέρα του Αμβρακικού κόλπου, παντοτινό σύμβολο αισθητικής .
Ο Δήμος Αμφιλοχίας με αυτή την εγκατάσταση τιμά τον καλλιτέχνη που γεννήθηκε και πήρε τα πρώτα του εικαστικά ερεθίσματα εκεί και έγινε γνωστός στην Ελλάδα και το εξωτερικό .
Συναντήσαμε τον ηθοποιό, Νίκο Καλογερόπουλο και μιλήσαμε μαζί του μετά την παράσταση στο θέατρο «Εν Αθήναις» στο Γκάζι. Ο γνωστός ηθοποιός, σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ποιητής και τραγουδοποιός έχει ανεβάσει το θεατρικό έργο, που ο ίδιος έγραψε με τίτλο «ο καθένας κι ο κανένας», μια πολιτική σάτιρα Αριστοφανικού χαρακτήρα, με μια μοναδική ερμηνεία από τον ίδιο. Μας μίλησε χωρίς υπεκφυγές, όπως το συνηθίζει εξάλλου, για το έργο αυτό, που είναι αφιερωμένο στον άγνωστο αξιοπρεπή πολίτη. Μας μίλησε επίσης, για το «τρενοτεχνείο» στην Κυπαρισσία, ένα δύσκολο εγχείρημα, που τελικά στέφτηκε με επιτυχία, έναν πολυχώρο κόσμημα για την περιοχή.
– Κρίνοντας από την μέχρι τώρα πορεία σου, αντιλαμβανόμαστε ότι διαλέγεις πάντα ρόλους με ισχυρά κριτήρια και δεν είσαι εύκολος στις επιλογές σου. Έχει τύχει ποτέ να αρνηθείς κάποιο ρόλο και μετά να το έχεις μετανιώσει;
-Έχω αρνηθεί πάρα πολλούς ρόλους. Έναν στους είκοσι δέχομαι να παίξω και δεν έφταιγαν πάντα οι ρόλοι που αρνιόμουν. Μπορεί να έφταιγε αυτός που μου τον πρότεινε ή ο συμπρωταγωνιστής μου ή κάτι άλλο. Εγώ για να δημιουργήσω επιθυμώ να δημιουργώ σε ευνοϊκές συνθήκες. Δεν είμαι μηχανάκι να μπαίνω στην πρίζα. Εξάλλου, σε κάθε παράσταση παίζω τον ίδιο ρόλο διαφορετικά, ανάλογα με τη διάθεσή μου και τη ψυχολογία μου.
– Περνάς πολύ χρόνο στην ιδιαίτερη πατρίδα σου, στην Κυπαρισσία. Σε ικανοποιεί αυτό;
-Στην Κυπαρισσία φτιάξαμε έναν μοναδικό χώρο πολιτισμού, το «τρενοτεχνείο». Βρίσκεται στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της πόλης και ξεφύτρωσε μέσα από τον σκουπιδότοπο του παλιού μηχανοστασίου και τα πεταμένα υλικά, που βρίσκονταν στις άκρες των δρόμων.
Ήταν όνειρο ζωής!
Κάναμε αυτό που λέει ο Ελύτης:
« Ὥσπου τέλος ἔνιωσα
κι ἂς πᾶ᾿ νὰ μ᾿ ἔλεγαν τρελὸ
πῶς ἀπό ῾να τίποτα γίνεται ὁ Παράδεισος.»
… από ένα τίποτε φτιάξαμε … τον Παράδεισο!
Νοικιάσαμε το χώρο από τον ΟΣΕ και μας βοήθησαν όσοι καταλάβαιναν το τι ακριβώς κάναμε και το κέρδος που θα είχε ο τόπος από αυτό. Το εγχείρημα μας, να ξέρεις, το τιμά όλη η περιοχή. Πίστευα όμως ότι θα μπορούσα να το κρατήσω όλη τη χρονιά, αλλά γελάστηκα. Το καλοκαίρι όμως γίνονται καταπληκτικές διοργανώσεις. Στον πολυχώρο αυτό έχουμε φιλοξενήσει ως και 3000 άτομα και ελπίζουμε να φτάσουν τα 5000.
– Το έργο που έχεις ανεβάσει στο θέατρο « Εν Αθήναις» με τίτλο «ο καθένας κι ο κανένας» έχει πολιτική χροιά. Γιατί επιλέγεις συνήθως έργα που προβληματίζουν;
-Για μένα η τέχνη έχει πια μόνο πολιτική χροιά. Δεν κάνω τίποτε που να μην έχει πολιτική κατεύθυνση γιατί αλλιώς δεν θα μου λέει κάτι, δεν θα σημαίνει κάτι για μένα. Ας κοιτάξουμε τους δασκάλους μας, τον Αισχύλο, τον Σοφοκλή, τον Ευριπίδη, τον Αριστοφάνη. Ειδικά τον Αριστοφάνη, που ουσιαστικά έκανε επιθεώρηση.
Στην Αρχαία Ελλάδα όμως οι πολίτες ήταν ενεργοί. Οι νεοέλληνες πάσχουμε σ αυτό. Πάσχουμε από τους ανενεργούς πολίτες στη χώρα μας. Μας βρήκαν μπόσικους και μας λιανίζουν. Θα πρέπει να είμαστε συνειδητοποιημένοι και να κάνουμε τα αυτονόητα δηλαδή να σκεπτόμαστε πριν πράξουμε και να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας. Πως είναι δυνατό να θεωρούσαμε λογικό ο Νεοέλληνας να παίρνει εκδρομοδάνειο ή ό,τι άλλο δάνειο για το κέφι του;
Ήρθε η ώρα να πληρώσεις, φίλε! Λογικό! Έτσι είναι. Αλλά δυστυχώς εθελοτυφλούμε και λέμε ψέματα πρώτα στον ίδιο μας τον εαυτό. Αν λες ψέματα στον εαυτό σου, δεν μπορείς να πεις αλήθεια πουθενά! Πρέπει ο άνθρωπος να σέβεται πρώτα τον εαυτό του για να τον σεβαστεί ο συνάνθρωπός του. Εμείς ασεβήσαμε στον εαυτό μας, στον πολιτισμό μας, στην ιστορία μας, στην πατρίδα μας… και πάρ’ τα τώρα!! Θυμάσαι τον Κίσινγκερ; Εγώ δεν τον βγάζω από το μυαλό μου. Όταν ήμουν νεότερος και πρωτάκουσα αυτά που είχε πει για τους Έλληνες και δεν είχα συνειδητοποιήσει τι εννοούσε.
«Ο λαός των Γκρεκών είναι αναρχικός και δύσκολος να τιθασευθή. Γι’ αυτό πρέπει να τον χτυπήσουμε βαθιά στις πολιτιστικές του ρίζες. Τότε ίσως αναγκασθεί να συμμορφωθεί… Εννοώ να πλήξουμε τη γλώσσα του, την θρησκεία του, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα…» Έλεγε ότι η Ελλάδα πρέπει να τσακιστεί στον πολιτισμό και στη γλώσσα. Αυτά εννοούσε! Να τα τώρα! Κοίτα τι συμβαίνει στην πατρίδα, γλυκά – γλυκά!! Ξυπνήσαμε ένα πρωί και εμείς οι Έλληνες είμαστε εξόριστοι στην πατρίδα μας. Στον Πειραιά, στην πλατεία Βικτωρίας, στα Πατήσια, στα νησιά… χαμός!! Φοβάσαι να γυρίσεις το βράδυ σπίτι σου. Ξαφνικά όλοι γίνανε διεθνιστές! Τι διεθνιστές!
Εγώ δηλαδή θέλω το κακό των μεταναστών; Όχι βέβαια! όχι βέβαια! Καθόλου! Εγώ τους σέβομαι όλους! Πρώτα σέβομαι τον εαυτό μου και τον πολιτισμό μου και φιλοξενώ τους συνανθρώπους μου που έχουν ανάγκη. Απαιτώ όμως, όπως σέβομαι τον πολιτισμό μου και τον «ξένο», να με σέβεται και αυτός με τη σειρά του, κατάλαβες; Αν δεν με σέβεται κάποιος και δεν του αρέσει ο πολιτισμός μου, τότε να φύγει και να πάει, όπου θα είναι καλύτερα και όπου θα είναι ευτυχισμένος.
– Αυτό το θεατρικό αντικατοπτρίζει όλη την πολιτική και ιδεολογική σου φιλοσοφία. Πώς το δέχεται ο κόσμος;
Το έργο αυτό είναι μια ωδή με λαϊκά άσματα, αφιερωμένη στον άγνωστο πολίτη, στον καθένα από μας, που κατέθεσε τη ψυχή του, την περιουσία του, την ελπίδα του, όχι όμως την αξιοπρέπεια του και τα όνειρα του. Αυτή είναι η δική μας καταγγελία για την οικονομική κρίση και τον αντίκτυπό της στον άνθρωπο. Για τον κάθε άνθρωπο το έργο αυτό είναι κάτι διαφορετικό. Ο καθένας το αντιλαμβάνεται διαφορετικά, ανάλογα με τα βιώματα του. Εδώ πρέπει να εστιάσουμε!
Έτσι και εγώ με τη σειρά μου αισθάνομαι ότι σαν δημιουργός κάτι πέτυχα. Έκανα τον θεατή να σκεφτεί. Το έργο είναι δραματικό. Είναι έργο της … μέρας! Είναι ένα έργο σύγχρονο και θέλω να προβληματίσω και να κάνω τον θεατή να σκεφτεί. Δεν θέλω να χαϊδέψω τα αυτιά κανενός. Γελάμε βέβαια λίγο γιατί έχει κάποιες σκηνές αστείες. Αστείες! Συνειδητοποιούμε την κατάσταση και γελάμε με τα χάλια μας και τα παθήματά μας, δηλαδή. Με το ένα μάτι γελάς και με το άλλο κλαις! Ο Έλληνας έχει το στοιχείο του αυτοσαρκασμού και αυτό τον σώζει!
– Θα κάνετε περιοδείες στην Ελλάδα φέτος;
-Το έργο μαθεύτηκε! Ξεκινήσαμε να το παίζουμε αργά στη σαιζόν αλλά είχε μεγάλη ανταπόκριση. Κανονικά, θα έπρεπε να το παίξω σε όλη την Ελλάδα που με περιμένουν με ανοιχτές αγκάλες. Όπου έχω πάει να παίξω, έχω εισπράξει αγάπη από τον κόσμο, γιατί πάω και ξαναπάω. Είναι δικοί μου άνθρωποι. Δεν τους ξεχνώ. Δεν ξέρω όμως που θα προλάβω. Τώρα που μεγάλωσα προτιμώ να γράφω. Σπουδαίο πράγμα η συγγραφή και θα πρέπει να εξοικονομώ χρόνο γι αυτήν.
Με την αλληγορία των αλόγων
Και με την λογική των παραλόγων
Λέω εκείνα που ‘θελε να πει ο καθένας
Και υπογράφω εγώ για όλους ο κανένας
Εγώ είμαι εγώ, εγώ είμαι κι ο άλλος
Εγώ ο μικρός, εγώ και ο μεγάλος
Βαρώ τα όργανα και τραγουδάω στους δρόμους
Με τους ελεύθερους και με τους παρανόμους
Εγώ αϊτός, εγώ και Προμηθέας
Εγώ ο τρελός της διπλανής παρέας
Λέω αυτά που δε τολμάτε εσείς να πείτε
Και χαρμοκλαίω που στο βάθος συμφωνείτε
Τα όνειρα εκδίκηση γυρεύουν
Πετούμενα στον ουρανό χορεύουν
Τα χρόνια τρέχουν ρε μάγκες σηκωθείτε
Και εν ανάγκη τώρα όλοι τρελαθείτε
Με την αλληγορία των αλόγων
Και με τη λογική των παραλόγων
Κρούω τον κώδωνα προς εαυτούς και αλλήλους
Κρούω τον κώδωνα σ’ αφεντικά και σκύλους.
Στην οδό Μακρυγιάννη, δίπλα στο μουσείο της Ακρόπολης είναι το υπόγειο εργαστήρι του πολύ αγαπητού στους φιλότεχνους κύκλους -αν και ιδιαίτερα low profile- του ανεξάντλητου γλύπτη, του Νίκου-Γιώργου Παπουτσίδη.
Ανοίξαμε την σιδερένια πόρτα του ατελιέ και κατεβήκαμε τα σιδερένια σκαλιά με τα ανάγλυφα αστέρια. Αντικρίσαμε έναν ιδιαίτερα μεγάλο χώρο για τα δεδομένα του κέντρου με εξαιρετικές δημιουργίες. Το σίδερο είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Επιδαπέδια έργα, μεγάλα και εντυπωσιακά, άλλα και μικρότερα, πρωτότυπα αντικείμενα, πίνακες ζωγραφικής με ποικιλία στη θεματολογία, «λέξεις» που αποτυπώνονται είτε σε πίνακές, είτε σε σιδερένιες κατασκευές.
Ο Νίκος-Γιώργος Παπουτσίδης είναι ένας καλλιτέχνης, που αποφεύγει τη δημοσιότητα και περιορίζεται στη δημιουργία των έργων του και όχι τόσο στην προβολή τους ή στην παρουσίαση του ιδίου. Επικαλείται στον τρόπο που εκφράζεται μια ελαφριά πλαστικότητα κατά το χειρισμό της ύλης, του σιδήρου βασικά, δίχως όρια αλλά με φαντασία και εφευρετικότητα.
Μας δέχτηκε στο χώρο του πολύ φιλόξενα και με μεγάλη διάθεση να μας μιλήσει για τον τρόπο που προσεγγίζει την τέχνη.
– Νίκο, ευχαριστούμε που μας δέχτηκες. Έχεις πάρα πολλά έργα σ αυτόν το χώρο, θα πρέπει να δουλεύεις πολλές ώρες και συστηματικά. Βλέπουμε έργα επιδαπέδια και επιτραπέζια από σίδερο αλλά και ζωγραφικούς πίνακες. Αισθάνεσαι πιο πολύ ζωγράφος ή γλύπτης;
Ζωγράφος, γλύπτης, ποιητής είναι τεράστιοι τίτλοι, που σου δίνουν οι δημιουργίες σου με τον χρόνο. Δεν αισθάνομαι τι είμαι όταν δουλεύω αλλά τι δημιουργώ. Η τέχνη δεν έχει όρια. Απλά εκφράζομαι! Γράφεις σχεδιάζεις χρωματίζεις, λυγίζεις βέργες σιδήρου, καις λαμαρίνες , χαράζεις στο σίδερο. Γεννάς! Κάθε ένα έργο είναι μια γέννα, ένα παιδί! Αυτή η αγωνία να τελειοποιηθεί το έργο μοιάζει με αυτή του πατέρα για το παιδί του. Η αγωνία είναι αυτό που σε κάνει ζωγράφο, γλύπτη, δημιουργό.
Σ’ αυτόν το χώρο κοντά στην Ακρόπολη, που δεν είναι επισκέψιμος παρά μόνο σε φίλους, τοποθετώ τα ολοκληρωμένα έργα μου μικρών σχετικά διαστάσεων. Πιο παλιά δεν τα εξέθετα. Tα συντηρούσα και τα συμπλήρωνα. Μετά τα έκρυβα στον χώρο που βρισκόμαστε. Για τον λόγο αυτό, ο χώρος αυτός λέγεται κρύπτη γιατί είναι γεμάτος κρυψώνες. Έχω αφοσιωθεί στη δουλειά μου από το 1988 και δουλεύω πολύ. Γι αυτό έχω πολλά έργα.
Δουλεύω ένα έργο, το αφήνω, πιάνω ένα άλλο ξαναγυρνώ στο πρώτο. Ένα έργο δεν τελειώνει ποτέ! Θέλει δύναμη να θεωρήσεις ένα έργο τελειωμένο.
– Μίλησέ μας για την τεχνική που δουλεύεις τα έργα σου. Έχεις επίσης επινοήσει και το σιδηρογράφημα. Θα ήθελες να μιλήσεις και γι αυτό;
Σιδηρορογράφημα ονόμασα αυτό που λέει η λέξη δηλαδή γραφή από σίδηρο. Κάποια στιγμή θέλησα να συνδυάσω τη ζωγραφική με τη γλυπτική. Να γράφω και να ζωγραφίζω σε άλλο υλικό από τον καμβά και το χαρτί. Πήρα λαμαρίνες και με τα υλεκτόδια άρχισα να «γράφω», να ζωγραφίζω ελεύθερα πάνω στην επιφάνεια τους. Επινόησα μια ανάγλυφη ζωγραφιά. Με τη θερμότητα, μάλιστα τσαλάκωνα λαμαρίνες δίνοντάς τους μια αέρινη μορφή, σαν σεντόνια. Όσο πατούσε το σχέδιο τόσο γινόταν πιο ανάγλυφο. Το ηλεκτόδιο γίνεται πινέλο!!
Η εξέλιξη αυτής της δουλειάς είναι τα «διάτριτα». Μικρα κομμάτια σιδήρου σχηματίζουν τα επιτοίχεια, τους μετεωρήτες τα κλαδιά! Είναι πολύ κουραστική δουλειά και βραδύχρονη. Αλλά για μένα που έχω εμμονή με το κάθε έργο είναι ανακούφιση. όμως σταματώ σταδιακά αυτή την ενότητα της δουλειά μου.
– Δημιουργείς πολλά χρόνια και έχεις καλύψει πολλές θεματικές ενότητες. Ποιες θεματολογίες έχεις καλύψει;
Από το 1990 ως 1999 η δουλειά μου ήταν decorative. Τότε έκανα και χρηστική γλυπτική. Όταν ξεκινούσα ένα έργο, ήξερα πως θα τελειώσει. Υπήρχε σχέδιο και μελέτη. Η θεματολογία μου ήταν τα σύμβολα, μυθικά, αστρικά, φυσικά Κι θρησκευτικά. Έκανα μελέτες για τα έντομα, τις στάσεις τους όταν επιτίθενται, όταν ερωτεύονται. Τα άστρα που ανάλογα τις ακτίνες τους συμβολίζουν τη γέννηση, 5 ακτίνες, τη δημιουργία – 6 ακτίνες, την αναγέννηση με 8 ακτίνες και το Άγιο Πνεύμα με 9.
Άλλο θέμα μου είναι «ο παντεπόπτης οφθαλμός» που υπάρχει σαν εικόνα σε όλους τους πολιτισμούς και τις θρησκείες. Βλέπω και κρίνω τα πάντα. Οι δράκοι είναι ένα άλλο σύμβολο που δούλεψα πολύ. Η κίνηση τους τα χρώματα και το μυθικό περιβάλλον γύρω τους. Υπήρξε σύμβολο σε όλους τους πολιτισμούς και θρησκείες.
Τα ολυμπιακά είναι μια ενότητα με στεφάνια, ήρωες και πεντάκυκλα. Ασχολήθηκα μ αυτά πολύ πριν την ανάθεση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Οι λέξεις και οι προτάσεις- γρίφοι είναι στοιχεία που χρησιμοποιώ ακόμη σε γλυπτά και ζωγραφικά έργα. Έχω σχεδιάσει είδη γραμμάτων και συνθέσεις με λέξεις και οπτική ποίηση. Στα 4-5 βιβλία που έχουν εκδοθεί οι εικονογραφήσεις τα εξώφυλλα και οι πρόλογοι φιλοτεχνήθηκαν τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Αλέκο Φασιανό, τον Δημήτρη Μυταρά και άλλους μεγάλους ζωγράφους. Πολλά από αυτά τα έργα έγιναν αριθμημένες μεταξοτυπίες και ενιαίο έργο με δύο υπογραφές των δημιουργών.
Μετά τους πειραματισμούς με υλικά, όπως ασήμι, μπρούτζος, πλέξιγκλας, πέτρα, κατέληξα στο σίδηρο. Μου αρέσει ο σίδηρος, είναι σαν το δέρμα. Αλλάζει χρώμα και υφή με τον χρόνο. Γερνάει! Αυτή είναι η ομορφιά του, σαν τον άνθρωπο που όσο περνάει ο καιρός βλέπεις πάνω του την πραγματική ομορφιά του. Η σκουριά και η οξείδωση στα έργα είναι μέρος της ομορφιάς του. Τώρα πια με ενδιαφέρει ο όγκος. Η σκουριά και η οξείδωση είναι μέρος της ομορφιάς του έργου. Δίνω βάση στον όγκο, στο σχήμα, στη συνομιλία του έργου με το φως, στο μεγαλείο της απλότητάς του.
– Τι είναι η οπτική ποίηση;
Η οπτική ποίηση είναι είδος τέχνης που εικόνα και λόγος αλληλοσυμπληρόνονται. Ξεκίνησε με την Ρωσική πρωτοπορία και το κίνημα των Ντανταιστών. Το 1987 εκδόθηκε από τις εκδόσεις ‘Ίκαρος ένα βιβλίο μου με 24 άδετα μονόφυλλα έργα με οπτική ποίηση.
«Αναθρών α όπωπε» είναι ο τίτλος που σημαίνει ο παρατηρών αυτά που βλέπει. Χαρακτηριστικό μόνο του ανθρώπου. Από τότε έγραφα πάνω στα έργα, ζωγραφικά ή γλυπτά, λέξεις, μηνύματα ή μετά προτάσεις ολόκληρες με τα αρχικά τους μόνο. Γρίφους πιο πολύ να μην διαβάζονται από άλλους . πολλές φορές δεν μπορώ να θυμηθώ ούτε εγώ τι έχω γράψει. Όμως είναι ωραία μοτίβα.
– Έργα σου έχουν μπει σε πολλούς δημόσιους χώρους στην Ελλάδα. Θα ήθελες να θυμηθείς μερικά;
Ένα πολύ ωραίο έργο είναι το «Αείφυλλων Ευεργετών» στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων στην οδό ακαδημίας 50 που φιλοτεχνήθηκε για την έκθεση «Παγκόσμιος Ελληνισμός Εθνικοί Ευεργέτες». Κάθε φύλλο αντιπροσωπεύει έναν από του 38 Εθνικούς με Ευεργέτες. Υπάρχει ένας φάρος από ανοξείδωτο ατσάλι 15 μέτρα ύψος στο Emelisse Hotel στο Φισκάρδο Κεφαλλονιάς, δύο επιτοίχια σιδηρογραφήματα με δράκους στον Πολυχώρο Αθηναΐς.
Η παγκόσμια δάδα στο μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου, στην Absolut Co στην Στοκχόλμη ένα στεφάνι – σιδηρογράφημο σε επιτοίχειο μπουκάλι, το 5κυκλο στην Νέα Κηφισιά, το πολύκυκλο στο Π.Φάληρο, το τοπίο με λάβαρα στην Τεχνόπολη, το «Χαίρε Ήλιε» στη Ρόδο κοντά στο Δημαρχείο και άλλα με τελευταίο το «Όραμα» στον κήπο του ενυδρείου στη Ρόδο, ένα δείγμα laser cut sculpture., μια φιγούρα που ατενίζει τη θάλασσα και τον ουρανό στο νησί που αγαπώ. Αγαπώ την Ρόδο γιατί ήταν η πρώτη μου εικόνα όταν ήμουν μικρός και ήρθαμε στην Ελλάδα ως Έλληνας Αιγύπτου. Ήμουν 4 χρονών και άκουγα για την Ελλάδα με θαυμασμό από την οικογένεια μου και ανυπομονούσα να την δω από κοντά.
– Τα μεγάλα έργα, όπως για παράδειγμα, την Υδρόγειο της Ειρήνης, που είναι τοποθετημένη στο Γκάζι, σε ποιόν χώρο τα δουλεύεις;
Τα μεγάλα έργα δεν ξεκινούν με την προοπτική να γίνουν απαραιτήτως μεγάλων διαστάσεων. Όλα ξεκινούν από το χαρτί, με ένα μολύβι.
Στην Υδρόγειο της Ειρήνης ο περιβάλλων χώρος ήταν χαρακτηρισμένος από ένα έντονο βιομηχανικό ύφος. Με εντυπωσίασαν τα στρογγυλά αλεξικέραυνα. Θεώρησα ότι ήταν το κυρίαρχο στοιχείο του χώρου. Η σφαίρα του έργου υποκλίνεται με σεβασμό στα στρογγυλά σιδερένια αλεξικέραυνα τριγύρω. Μόνο που η δική μου σφαίρα είναι φτιαγμένη από δαχτυλίδια πλεγμένα μεταξύ τους , τόσα όσα οι ήπειροι της γης που συμβολίζουν την παγκοσμιότητα. Λόγω των ολυμπιακών αγώνων του 2004, τα δαχτυλίδια περιβάλλονται από φύλλα, τόσα όσα οι χώρες που θα λάμβαναν μέρος στους αγώνες.
– Δουλεύεις επίσης σ έναν χώρο στις Αφίδνες. Τι έργα εκθέτεις εκεί;
Στις Αφίδνες έχω αντιπροσωπευτικά έργα όλων των ενοτήτων μου, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, μνημειακά. Αν και ο χώρος δεν είναι προς το παρόν επισκέψιμος, έρχονται άνθρωποι του χώρου και φίλοι.
– Με ποιες μεγάλες εταιρείες έχεις συνεργαστεί στην Ελλάδα;
Έχω συνεργαστεί με την Mcc Erikson, Mobil oil, Coca cola, Absolut με το Αθηνόραμα για τους χρυσούς σκούφους το 1999, Ελαΐς, ΟΤΕ, cosmote, Athens Hilton 2004, με το Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το Macedonia Pallas κλπ.
Τελευταία φιλοτέχνησα την πόρτα για το νεοκλασικό κτίριο στην Apivita στην οδό Σόλωνος. Στο ίδιο ύφος της «εισόδου-κυψέλης» έφτιαξα την πύλη του οικολογικού εργοστασίου της ίδιας εταιρείας στο Μαρκόπουλο Αττικής. Επίσης, σε κάθε κατάστημα που ανοίγει στον κόσμο η εταιρεία φιλοτεχνώ ένα σιδερένιο επιτοίχιο με διαφορετική παράσταση κάθε φορά και κεντρικό στοιχείο την λέξη χαίρε» σαν καλωσόρισμα. Είναι γεγονός ότι η Apivita διαθέτει μια μεγάλη συλλογή έργων μου. Είναι μια εταιρεία που ενδιαφέρεται για την τέχνη και διαθέτει μια πλούσια συλλογή σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών με θέμα τα φυτά του Ιπποκράτη.
Επίσης ξεκίνησα μια συνεργασία μου με το ιστορικό ξενοδοχείο Rhodos Pallas όπου σε χώρο του ξενοδοχείου εκτίθενται μόνιμα τα πολλαπλά έργα μου και όχι μόνο. Η αποκλειστική συνεργασία μου με ένα τόσο μεγάλο ξενοδοχείο γεννά πολλές δημιουργικές ιδέες με εικαστική προσέγγιση και ανταπόκριση στο εξωτερικό.
– Μίλησέ μας για το έργο σου στην είσοδο του Μουσείου Μαραθωνίου Δρόμου, το «Μαραθώνιο Σύμπαν» και για τον Ολυμπιονίκη στον Μαραθώνιο της Αθήνας του 2004 Vanderlei de Lima που το επισκέφτηκε;
Το 2013 στο Μουσείου Μαραθωνίου Δρόμου έγινε η έκθεσή μου με τίτλο «Μαραθώνιο Σύμπαν». Εξέθεσα 15 γλυπτά έργα μου από την ενότητα «Ολυμπιακά». Ένα από τα έργα με τίτλο «Ευ Αγωνίζεσθαι Πεντάκυκλο με Λέξεις- Έννοιες » τοποθετήθηκε μόνιμα στην είσοδο του Μουσείου. Εκεί εκτίθεται μόνιμα το έργο μου «Παγκόσμια Δάδα» με τις 5 πλευρές, που αντιπροσωπεύουν τις 5 ηπείρους, καθώς και μια κυψέλη στην κορυφή που συμβολίζει την Γη. Στο μουσείο επίσης, υπάρχει μόνιμα και ένα λάβαρο – σιδηρογράφημα με τη λέξη «χαίρε».
Η έκθεση έγινε χωρίς προσκλήσεις, αφίσες και εγκαίνια. Την επισκέφτηκαν όμως σχολεία, και επισκέπτες από όλο τον κόσμο που λατρεύουν τον Ολυμπισμό και τον Μαραθώνιο. Ένας από τους επισκέπτες ήταν και ο Vanderlei de Lima, ο τρίτος μαραθωνοδοδρόμος της Αθήνας το 2004 και αυτός που άναψε την φλόγα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο φέτος, το 2016.
– Στο χώρο της αφετηρίας του Μαραθωνίου Δρόμου, υπάρχει ένα έργο σας που εντυπωσιάζει με τις λιτές και απλές γραμμές του.
Όντως είναι ένα έργο γλυπτό 3,5 μέτρων που απεικονίζει έναν μαραθωνοδρόμο, που διασχίζει μια κορδέλα που αυτή είναι η ακριβής κάτοψη της μαραθώνιας διαδρομής. Όλο το έργο στηρίζεται σε ένα τεράστιο κλαδί ελιάς. Κρίμα που το έργο δεν έχει ακόμα το βάθρο του!
Στα τέλη του περασμένου μήνα ξεκίνησαν να δημοπρατούνται στο Παρίσι οι συλλογές της Aristophil, ορισμένες από τις μεγαλύτερες συλλογές χειρογράφων και αυτόγραφων στον κόσμο. Οι οίκοι δημοπρασιών Aguttes, Artcurial, Drouot Estimations και
Ader-Nordmann οργάνωσαν επτά ιστορικές δημοπρασίες της εταιρείας που χρεοκόπησε όταν ο ιδρυτής της Gérard Lhéritier καταδικάστηκε για απάτη και ξέπλυμα χρήματος το 2015. Στις δημοπρασίες αυτές, οι οποίες συνολικά συγκέντρωσαν 17,6 εκατομμύρια ευρώ, αίσθηση έκανε η δυναμική παρουσία επιφανών γαλλικών μουσείων.
Πρώτο και καλύτερο το Μουσείο Rodin, το οποίο αγόρασε δύο τετράδια του Auguste Rodin, τα οποία προηγουμένως βρίσκονταν στη βιβλιοθήκη του αρωματοποιού και βιβλιόφιλου Lucien-Graux (1878-1944). Το ένα χρονολογείται περίπου στο 1905 και είχε χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια ταξιδιών στις περιοχές του Παρισιού Beaugency και Touraine, ενώ το άλλο σε επισκέψεις στο Blois και την Touraine το 1904. Γεμάτα με σημειώσεις και παρατηρήσεις γύρω από την τέχνη και την αρχιτεκτονική, οι σελίδες περιλαμβάνουν πολλά σχέδια, όπως σκίτσα για το μνημείο που φιλοτέχνησε ο Rodin για το γάλλο δραματουργό Henry Becque. Τα τετράδια πουλήθηκαν στη δημοπρασία γραμμάτων και χειρογράφων κορυφαίων καλλιτεχνών του 19ου και 20ού αιώνα που έκανε ο οίκος Aguttes στις 18 Ιουνίου για 19.500 και 20.800 ευρώ αντίστοιχα.
Βαν Γκογκ
Γράμματα του Vincent van Gogh προς δύο έτερους ολλανδούς ζωγράφους συγκέντρωσαν σχεδόν το ένα τρίτο της δημοπρασίας, το σύνολο της οποίας ανήλθε στα 2,3 εκατομμύρια ευρώ. Για πέντε χρόνια, από το 1881 έως το 1885, ο Van Gogh και ο νεαρός ζωγράφος με έδρα τις Βρυξέλλες Anthon van Rappard αντάλλασσαν αυτό που αποκαλούσαν «αποσπάσματα σκέψης». Ένα μακροσκελές γράμμα οκτώ σελίδων που είχε γράψει ο ζωγράφος στον van Rappard, από τη Χάγη στις 5 Μαρτίου 1883, περιελάμβανε πέντε σκίτσα με μολύβι ή μελάνι. Σε αυτό ο van Gogh μιλούσε για τα καλά στοιχεία διαφόρων υλικών που χρησιμοποιούν οι καλλιτέχνες, τις προτιμήσεις του στην ολλανδική τέχνη και την αγάπη του για τον Τσαρλς Ντίκενς. «Κατά την άποψή μου, δεν υπάρχει άλλος καλλιτέχνης που είναι εξίσου ζωγράφος και σχεδιαστής όπως ο Ντίκενς», λέει. Υπερδιπλασιάζοντας την αρχική τιμή εκτίμησης στα 250.000-300.000 ευρώ, αγοράστηκε για 533.000 ευρώ.
Στο γράμμα τεσσάρων σελίδων που έγραψε από την Αρλ στις 22 Ιανουαρίου 1889 προς τον ολλανδό ζωγράφο Arnold Koning αναφέρει έναν αριθμό πινάκων -ανάμεσα στους οποίους και τα Ηλιοτρόπια- και τη φθίνουσα πνευματική του κατάσταση. Ξεκινάει λέγοντας: «Σε ευχαριστώ που μου έστειλες ευχές για καλή χρονιά από το μακρινό βορρά της πατρίδας μας. Έλαβα την κάρτα σου στο νοσοκομείο της Αρλ, όπου νοσηλευόμουν εκείνη την περίοδο λόγω μιας επίθεσης του εγκεφάλου ή κάποιου άλλου είδους πυρετού που είχε λίγο ως πολύ περάσει μέχρι τότε». Παρόλο που δεν είχε εικονογράφηση, αυτό το γράμμα πωλήθηκε για 338.000 ευρώ.
Γαλλικά ιδρύματα αγόρασαν επτά έγγραφα την επόμενη μέρα, 19 Ιουνίου, στη δημοπρασία που διεξήγαγε ο οίκος Drouot Estimations με χειρόγραφα συγγραφέων και ποιητών του 19ου και 20ού αιώνα. Ανάμεσα σε αυτά ήταν και το κορυφαίο έγγραφο της δημοπρασίας, ένα χειρόγραφο του 1872 του Patience. D’un été του συμβολιστή ποιητή του 19ου αιώνα Αρθούρου Ρεμπώ. Η σειρά από ποιήματα που είχε γράψει για τον εραστή του Πωλ-Μαρί Βερλέν αγοράστηκε από τη γενέθλια πόλη του Ρεμπώ, τη Charleville για 187.500 ευρώ.
Οι δημοπρασίες που διεξήγαγε ο οίκος Ader-Nordmann την επόμενη μέρα, 20 Ιουνίου, για μουσικά χειρόγραφα, συγκέντρωσαν συνολικά 3,25 εκατομμύρια ευρώ. Οι χειρόγραφες παρτιτούρες 122 σελίδων για το έργο Szenen aus Goethes Faust από τον Robert Schumann (1810-56) ηγήθηκαν της δημοπρασίας στα 650.000 ευρώ. Αυτό το σχεδόν τελειωμένο πρώτο προσχέδιο του κορυφαίου έργου του συνθέτη, το οποίο περιλαμβάνει πολλές τροποποιήσεις και αναθεωρήσεις που έγιναν κατά την περίοδο 1844-53, είχε πουληθεί μόλις το Νοέμβριο του 2011 στο Sotheby’s του Λονδίνου για 713.250 λίρες. Ο Schumann δεν άκουσε ποτέ ολοκληρωμένο το έργο του: λίγους μήνες αφότου το ολοκλήρωσε αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει και πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του σε άσυλο. Το έργο εκδόθηκε τελικά το 1858 στο Βερολίνο και εκτελέστηκε μπροστά σε κοινό για πρώτη φορά στην Κολονία τον Ιανουάριο του 1862.
Συνολικά, τα μεγαλύτερα ποσά συγκέντρωσαν δύο Βιβλία των Ωρών από τον ύστερο 15ο αιώνα, τα οποία προσέφερε ο Aguttes στις 15 Ιουνίου. Το Βιβλίο των Ωρών Petau, με 16 μετάλλια με χρυσό από τον Jean Poyer της Τουρ πωλήθηκε για 4,29 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το αντίστοιχο του Galeazzo Maria Sforza από το Μιλάνο, το οποίο χρονολογείται μεταξύ 1471-1476 έφτασε τα 2,21 εκατομμύρια ευρώ.
Πριν τη χρεοκοπία
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν τη χρεωκοπία του Lhéritier, η Aristophil, για περισσότερο από μία δεκαετία, ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής στην αγορά ιστορικών γραμμάτων και χειρογράφων, ενθαρρύνοντας τους επενδυτές να κερδοσκοπήσουν σε μια αγορά που βρισκόταν υποτίθεται σε εξαιρετική φάση και θα τους απέδιδε ετήσια επιστροφή της τάξεως του 8% ή και περισσότερο. Συνολικά, δημιουργήθηκαν 54 διαφορετικές συλλογές, από σχεδόν 18.000 επενδυτές και συμβόλαια που ανέρχονται συνολικά στα 700 εκατομμύρια ευρώ, πριν τη χρεωκοπία της Aristophil και των θυγατρικών της το 2015. Μπορεί να χρειαστούν έως και 300 δημοπρασίες μέχρι να ολοκληρωθεί η δημοπράτηση των 135.000 αντικειμένων των συλλογών.
Η φετινή χρονιά – ορόσημο για την ιστορία της VERGOS Auctions που φέτος συμπληρώνει 35 χρόνια παρουσίας στις ελληνικές δημοπρασίες, ολοκληρώνεται με τη δημοπρασία...
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies