Η καλλιτέχνις και ιδιοκτήτρια της γκαλερί Artshot, στο στενό της Λεμπέση κάτω από την Ακρόπολη, κυρία Σοφία Γαϊτάνη, με μεγάλη ευαισθησία για την νέα γενιά των καλλιτεχνών, επιλέγει με την έμπειρη εικαστική της ματιά και παρουσιάζει νέους ζωγράφους και γλύπτες που θεωρεί ότι θα χαράξουν την δική τους πορεία στο ελληνικό εικαστικό γίγνεσθαι και θα αφήσουν το στίγμα τους.
Αυτές τις μέρες, η κυρία Γαϊτάνη παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Ραφαέλας Στρεβλού με τίτλο “Out of the Burrows”. Η Ραφαέλα σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 2016-2022, στο 6ο Εργαστήριο Ζωγραφικής. Το κείμενο της έκθεσης έγραψαν οι Γιώργος Καζάζης και Παναγιώτης Σιάγκρης.
Τα έργα της Ραφαέλας Στρεβλού απεικονίζουν σκηνές βγαλμένες από εφιαλτικούς κόσμους, με πρωταγωνιστικό ρόλο το στοιχείο του φανταστικού, με σκοπό να αντιμετωπίσει ο θεατής, την πιο σκοτεινή πλευρά του συνειδητού και ασυνείδητου κόσμου. Η Νεαρή καλλιτέχνις με τα έργα αυτά επιδιώκει να εξωτερικεύσει πτυχές του ψυχισμού μας, καταπιεσμένους φόβους και συναισθήματα από τα οποία προσπαθούμε να ξεφύγουμε επιδιώκοντας λύτρωση και κάθαρση.
Οι ειδικές θεματολογίες των έργων της, απεικονίζουν φανταστικά τοπία, στα οποία δημιουργεί εικόνες – στιγμιότυπα από μια σκηνή. Μία σκηνή όπου οι ανθρωπόμορφες φιγούρες με κεφάλια ζώων, σταματούν την οποία δράση τους και στρέφοντας το βλέμμα προς εμάς και παίρνουν τη θέση του απειλητικού, του κρυμμένου, του επικείμενου κακού.
Το σύνολο αυτής της αφήγησης, είναι επηρεασμένο από τη φαντασία, τα παραμύθια τη μυθολογία και τη μουσική.
Εμείς στo Artviews συναντήσαμε την Ραφαέλα Στρεβλού και μιλήσαμε μαζί της.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
-Ραφαέλα, τι είναι για σένα, η Τέχνη και ειδικότερα η ζωγραφική; Τι εκφράζεις με αυτόν τον τρόπο;
-Η ζωγραφική για εμένα είναι ο πιο σημαντικός τρόπος έκφρασης. Μέσω της τέχνης μου, συγκεκριμένα της ζωγραφικής μου, προσπαθώ να βγάζω κομμάτια του ψυχισμού μου. Δίνω εικόνες σε σκέψεις και συναισθήματα που έχω και μέσω της εξωτερίκευσης αυτής και προσπαθώ να τα μεταφέρω είτε οπτικά είτε συναισθηματικά στον θεατή.
Συγκεκριμένα η ζωγραφική είναι η γλώσσα με την οποία επιλέγω να επικοινωνώ βαθύτερες πτυχές του εαυτού μου.
-Γιατί επέλεξες αυτόν τον τίτλο για την πρώτη σου ατομική έκθεση;
-Η τωρινή έκθεση είναι σαν συνέχεια της έκθεσης της πτυχιακής μου που ονομαζόταν “follow the rabbit”. Στην προηγούμενη έκθεση είχα εμβαθύνει πιο έντονα στην ιδέα του να σταματήσουμε να αποφεύγουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα που κρίνουμε ως αρνητικά και να ακολουθήσουμε μεταφορικά τον λαγό μέσα μας, ώστε να αντιμετωπίσουμε ότι μας απασχολεί.
Το “out of the burrows” είναι η συνέχεια όταν πλέον είμαστε έτοιμοι να βγούμε από το λαγούμι του κουνελιού και με όσα εφόδια έχουμε αποκομίσει να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο του ταξιδιού.
Η λύτρωση για εμένα έρχεται μέσω της εξωτερίκευσης του εσωτερικού μου κόσμου μέσω της ζωγραφικής μου
-Γιατί τα περισσότερα παραμύθια -από αυτά που απεικονίζεις- φλερτάρουν με το κακό και όχι με το καλό;
-Οι σκηνές που απεικονίζω φλερτάρουν όπως αναφέρατε με το κακό, διότι επιλέγω να ρίξω φως σε πτυχές του εαυτού μας και της καθημερινότητας που προσπαθούμε να αποφύγουμε. Με τον τρόπο αυτό προσπαθώ να ανοίξω μια επικοινωνία μεταξύ αυτών που καθορίζουμε ως κακά και εκείνων που αντιλαμβανόμαστε ως καλά!
Πολλές φορές στις ιστορίες που διαβάζουμε το κακό είναι απλά παρεξηγημένο. Για αυτό το λόγο σα θεματική με ενδιαφέρει πιο πολύ η απεικόνιση αυτού που καθορίζουμε σαν “κακό” παρά οι πιο εύπεπτες, οι πιο καλές πτυχές. Σε όλα μου τα έργα υπάρχει επίσης ένα στοιχείο θετικότητας, που παρουσιάζεται είτε σαν μια διέξοδος από την υπόλοιπη συνθήκη του έργου, είτε σαν μέσο ελάφρυνσης της εκάστοτε ατμόσφαιρας.
Τέλος, όσον αφορά στο καλό και στο κακό, θεωρώ πως δεν είναι ταμπέλες στις οποίες υπαγόμαστε αλλά ένα μονοπάτι στο οποίο όλοι μας πηγαινοερχόμαστε!
-Πιστεύεις ότι αυτή η εποχή είναι δυσκολότερη για τους νέους και δη για τους νέους καλλιτέχνες από ότι πριν 30 χρόνια;
-Θεωρώ ότι όλες οι εποχές έχουν τις δυσκολίες και τις ευκολίες τους. Όπως όλοι γνωρίζουμε η σημερινή εποχή φέρει πολλές οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες, πράγμα που κάνει την ζωή και την ενασχόληση με τη τέχνη λίγο πιο δύσκολη. Παρ’ όλα αυτά σήμερα υπάρχει η μεγάλη βοήθεια των social media που έχουν γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των καλλιτεχνών, και μέσω αυτών υπάρχει μια ευκαιρία επαφής με το ευρύτερο κοινό, πράγμα που πριν μερικά χρόνια ήταν πιο δύσκολο.
-Υπάρχει διέξοδος; Πώς πιστεύεις ότι έρχεται η λύτρωση;
-Πιστεύω πως ναι, παρόλο που η δουλειά μου πραγματεύεται όπως προανέφερα κάποιες θεματικές όχι τόσο ευχάριστες, θεωρώ πως πρέπει να βλέπουμε πάντα τα θετικά και να συγκεντρωνόμαστε σε αυτά. Η λύτρωση για εμένα έρχεται μέσω της εξωτερίκευσης του εσωτερικού μου κόσμου μέσω της ζωγραφικής μου.
-Τι έργα παρουσιάζεις στην ενότητα αυτή της δουλειάς σου;
-Η σειρά έργων που παρουσιάζω απεικονίζουν στιγμιότυπα από σκηνές που έχουν βγει από σκοτεινά παραμύθια, με έντονες επιρροές από φολκλορ και έντονο το στοιχείο του φανταστικού. Έχουν ανθρωποκεντρικά στοιχεία συνοδευόμενα από δασικά τοπία και ζώα!
-Με ποια μουσικά κομμάτια θα την επένδυες;
-Κάποια από τα κομμάτια που θα ήθελα να συνοδεύουν τη δουλειά μου είναι από brick and mortar “locked in a cage”, lamp of god “descending” και από τους alt-j “in cold blood”.
-Τι συμβολισμούς έχεις χρησιμοποιήσει στα έργα σου;
-Οι κύριοι συμβολισμοί που χρησιμοποιώ είναι το κουνέλι το οποίο βρίσκεται σε όλες τις σκηνές που απεικονίζω και συμβολίζει τον φόβο, καθώς σαν ζώο αποτελεί εύκολο θήραμα και βρίσκεται συνεχώς σε κίνδυνο.
Αρκετές φιγούρες έχουν κεφάλια ζώων. Το κεφάλι ζώου συμβολίζει μια μάσκα που κρύβει τις προθέσεις του χαρακτήρα και εντείνει την αίσθηση της αβεβαιότητας που θέλω να αποδώσω. Τέλος, οι γάτες που επίσης πρωταγωνιστούν σε πολλούς μου πίνακες, έχουν τον ρόλο του μάρτυρα της ιστορίας, ενός αντικειμενικού κριτή, ο οποίος παρακολουθεί την ιστορία να λαμβάνει χώρα χωρίς όμως να συμμετέχει σε αυτήν.
-Τι χρωματική παλέτα χρησιμοποίησες για το «Out of the Burrows» ;
-Η χρωματική παλέτα που χρησιμοποίησα είναι ψυχρά γήινα χρώματα με βάση τα μπλε, σε κοντινές τονικές σχέσεις και αποκομμένες φιγούρες σε πιο έντονη χρωματική παλέτα.
-Ποιους εικαστικούς καλλιτέχνες ξεχωρίζεις;
-Κάποιοι από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες από την ιστορία της τέχνης είναι ο Caravaggio, ο Francis Bacon, ο Fransisco Goya και από σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες μου αρέσει πολύ η δουλειά του Τάσου Μισούρα, του Γιώργου Καζάζη, και του Παναγιώτη Σιάγκρη.
-Μελλοντικά σχέδια;
-Δουλειά και μόνο πολύ δουλειά!