“Sub Rosa” H Ελένη Τσοτσορού στην γκαλερί Art Prisma

Η ατομική έκθεση «Sub Rosa: Μυστικός Κήπος» εγκαινιάζεται την Παρασκευή 26 Απριλίου, στις 7μ.μ., και διαρκεί έως τις 18 Μαΐου 2024.

Ο Μυστικός Κήπος της εικαστικού Ελένης Τσοτσορού στην γκαλερί Art Prisma. Ο τίτλος της έκθεσης “Sub Rosa” (υπό τα ρόδα/κάτω από τα τριαντάφυλλα) έχει τις ρίζες του στα μεσαιωνικά χρόνια με τον πλούσιο και γεμάτο συμβολισμούς φαντασιακό τους κόσμο. Τότε που το κάθε άνθος είχε ένα μυστικό, συμβολικό νόημα και τα τριαντάφυλλα αποτελούσαν την υλική απεικόνιση του μυστικού, αυτού που οι συνομιλητές, έχοντας συζητήσει κάτω από τα ρόδα, όφειλαν να κρατήσουν κρυφό.

Σήμερα η συνθήκη εξακολουθεί να ισχύει, το κάθε άνθος μπορεί να μας ψιθυρίσει ένα μυστικό, αρκεί να έχουμε τη διάθεση να το αφουγκραστούμε.

Ο ιστορικός Τέχνης κι επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς, γράφει για το έργο της

«Καιρό τώρα παρακολουθώ την Ελένη Τσοτσορού να μεγαλώνει τα «άνθη» της στο ατελιέ του Άλιμου, σαν σ’ ένα «θερμοκήπιο» όπου όλα γύρω χάνουν την αντικειμενική τους υπόσταση και γίνονται αφορμή για ένα πολύχρωμο ή μαυρόασπρο εικαστικό σύμπαν. Ο κόσμος αυτός συγκεντρώνει τις πιο χυμώδεις, τις πιο παραισθητικές εικόνες και συνιστά κατάδυση σε ένα τοπίο αχαρτογράφητο, το οποίο η ζωγράφος με στέρεο σχέδιο και χρωματική δύναμη ανασύρει στο φως.

Έχοντας υπάρξει μαθήτρια της Ρένας Παπασπύρου, η Ελένη στοχάζεται σε καλλιτεχνικά ερωτήματα ιστορικών διαστάσεων και δίνει πρωτεύοντα ρόλο στην τελετουργία της ζωγραφικής ώστε να ξαναϊδωθεί ο κόσμος γύρω μας μέσα από μια πηγαία, «διονυσιακή» ματιά. Ζωγραφίζει λουλούδια, ένα παμπάλαιο, κλασικό θέμα μέσα από μία μετά-pop εικονογραφική αντίληψη, επεξεργασμένη και ενσωματωμένη οργανικά στην έκφρασή της, σε μια προσπάθεια να ξαναβρεί η τέχνη, όχι το νόημα – αυτό πια το εξάντλησαν οι εννοιολογίζοντες -, αλλά τη χαμένη της «φυσικότητα».

Eλένη Τσοτσορού, Series Florals, Red Blossoms V, 70 x 100 cm, Acrylic on canvas, 2009

Η καλλιτέχνις δεν γοητεύεται απλώς από τη χαρά του χρώματος ή την ανεπιτήδευτη ομορφιά των φυτικών συνθέσεων. Μέσα από την εύθραυστη συνθήκη του άνθους – στη ζωή και την αναπόφευκτη φθορά που την ακολουθεί – βλέπει μια μεταφορά της ανθρώπινης ύπαρξης, την οποία φιλοδοξεί να «σώσει» στη γη της ζωγραφικής. Ο φυτικός λαβύρινθος βρίσκει κυρίαρχη θέση στη σκέψη της κι έτσι μεταφέρεται στο έργο της.

«Ο λαβύρινθος με απασχολεί ως σύλληψη, ως μεταφορά για την πορεία του ανθρώπου στη ζωή, διότι στην πραγματικότητα η ζωή είναι ένας λαβύρινθος» λέει η ίδια για τη δουλειά της. «Τα λουλούδια αποτελούν αφορμή να απεικονίσω με κομψότητα και συχνά μέσα σε μια έκρηξη χρώματος αυτήν την υπέροχη πολυπλοκότητα της φύσης, που αντικατοπτρίζει και τη δική μας διαφορετικότητα, τη συνολική εικόνα που διαμορφώνεται από την παράθεση και σύνθεση παρόμοιων, ποικίλων χρωματικά, σχημάτων, που συγκροτούν τελικά, έναν άλλον λαβύρινθο». …

Μεγεθυμένα τα άνθη υπερβαίνουν τις φυσικές τους διαστάσεις, απομονώνονται και μετεωρίζονται σε ένα κοσμικό κενό. Φόρμες που οδηγούν σε μια σειρά από συμβολικές προσεγγίσεις: το χρονικό συνεχές, η ατέρμονη διαδοχή της αρχής και τους τέλους, η θέση του ανθρώπου και η αιχμαλωσία του στους πλοκάμους της μοίρας. Εδώ, η τέχνη αποζητά το ανοίκειο, το απόκοσμο, και το μαύρο φως, το μυστικό εσωτερικό φως της ψυχής, φωτίζει ερωτήματα χωρίς απάντηση για τον άνθρωπο και την ύπαρξή του. Πρόκειται για μία ακτινοβόλα ζωγραφική: έρχεται προς το φως κι εκπέμπει φως. Στα «μαύρα έργα» της βλέπω την ίδια μέθη του κάλλους που φέρουν τα αραβουργήματα στην Αλάμπρα ή τα μωσαϊκά στη Δήλο.

Sub Rosa
Eλένη Τσοτσορού, Series Florals, Bouquet, 100 x 150 cm, acrylic on canvas, 2019

Στην τελευταία ενότητα έργων της Ελένης Τσοτσορού, το φαινομενικά «ακίνδυνο» θέμα των λουλουδιών γίνεται στο χέρι της σύμβολο υπαρξιακού προβληματισμού. Με χρωματική έξαρση ή με αυστηρή σχεδίαση του μαύρου – άσπρου, προσεκτικά υπολογισμένη σε μετωπική σύνθεση ώστε να τα συγκρατεί όλα μαζί σε μία γεωμετρία, σχήματα και φόρμες συνθέτουν έναν κήπο ανοικτό, που μεταφράζεται σε διαθλάσεις ενός νου που ονειρεύεται. Ο κόσμος αυτός, στα μάτια μας, προβάλλει διαυγής και πάμφωτος. Υπάρχει.

Sub Rosa
Eλένη Τσοτσορού, Series Florals, Still Nature with Fruit, Ink on paper, 38×56 (60 x 78 cm framed), 2018

Who is Who

Η Ελένη Τσοτσορού είναι εικαστική καλλιτέχνις. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966.

Μετά από σπουδές Φυσικής αποφάσισε να αλλάξει κατεύθυνση και εισήχθη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου σπούδασε Ζωγραφική και Ψηφιδωτό  και παρακολούθησε μαθήματα γλυπτικής και φρέσκο. Αποφοίτησε το 2000.

Έχει παρουσιάσει 10 ατομικές και έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 70 ομαδικές εκθέσεις μέχρι σήμερα, στην Ελλάδα, Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Βρυξέλλες, Βιέννη, Λάρνακα (μεταξύ αυτών στις Μπιεννάλε του Λονδίνου 2021 και Μπιεννάλε Λάρνακας 2021).

Έργα της συμπεριλαμβάνονται σε δημόσιες, ιδιωτικές και εταιρικές συλλογές.

Η Ελένη Τσοτσορού ζει κι εργάζεται στην Αθήνα.

Sub Rosa
Eλένη Τσοτσορού, Sub Rosa (Roses after Chagall), 70×100 cm, Acrylic on canvas, 2024

Info

Διάρκεια έκθεσης 
Παρασκευή 26 Απριλίου έως Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Ώρες λειτουργίας 
Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή 10.30-15.00 και 18.00 – 21.00
Τετάρτη – Σάββατο 10.30 – 15.00 

Gallery Art Prisma
Κουντουριώτου 187, Πειραιάς 185 35
21 0429 6790, 6906409125
www.galleryartprisma.gr

Eλένη Τσοτσορού, Series Florals, Flower Bouquet, Ink on paper, 38×56 (60 x 78 cm framed), 2018
Share this
Tags
Βανέσσα
Βανέσσα
Η Βανέσσα Πανοπούλου σπουδάζει στην Αρχιτεκτονική Χανίων και είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια και την ροή άρθρων του ηλεκτρονικού μαγκαζίνο artviews. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την δημιουργική γραφή και την αφηρημένη εξπρεσιονιστική ζωγραφική με ακρυλικά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η αιθέρια τέχνη του συμβολιστή Οντιλόν Ρεντόν

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Οντιλόν Ρεντόν / Odilon Redon (κανονικά Μπερτράν Ρεντόν), γεννήθηκε το 1840 στο Μπορντώ της Γαλλίας, σε...

Η πολυπρισματική αισθητική του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1906. Σε νεαρή ηλικία παρουσίασε τα πρώτα έργα του και...

Αντώνης Χατζηϊωάννου: Η ζωγραφική, ως τέχνη, ανήκει σε όλο τον κόσμο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Πρόσφατα είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε την φιλόξενη οικία της οικογένειας του γνωστού συλλέκτη Αντώνη Χατζηϊωάννου και να μιλήσουμε  για την...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this